Wednesday 27 March 2024
Αντίβαρο
Κωνσταντίνος Χολέβας Ταυτότητα

Να στηριχθούμε στον διαχρονικό ελληνικό πολιτισμό

Γράφει ο Κωνσταντίνος Χολέβας.

aristotelhs

Στην εποχή της πολύπλευρης κρίσης η ελληνορθόδοξη παιδεία, ο διαχρονικός ελληνικός πολιτισμός και η συνειδητοποίηση της εθνικής μας ταυτότητας είναι τα στηρίγματά μας. Για να βγούμε από το τέλμα και για να ξεπεράσουμε τη διάχυτη απαισιοδοξία πρέπει να θυμηθούμε ποιοι είμαστε και να καταλάβουμε πού πηγαίνουμε, χωρίς αλαζονεία αλλά και χωρίς ηττοπάθεια.

Η ιδεολογία του συριζαϊσμού δεν έχει ελληνικά θεμέλια. Η κυβερνώσα Αριστερά δεν πιστεύει στην Ορθόδοξη παράδοση ούτε στην Ιστορία μας. Αρνείται τη συνέχεια του Ελληνισμού, φέρνει απίθανους ξένους για να διευθύνουν τα Φεστιβάλ μας, μετατρέπει τον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία σε χώρο καλλιεργείας ουτοπικών διεθνισμών. Τα πρόσωπα, τα οποία έχουν ορισθεί σε θέσεις ευθυνης δεν συνειδητοποιούν το πολύτιμο θησαυρό που έχουν στα χέρια τους. Δεν θέλουν ή δεν μπορούν να εκτιμήσουν τις ρίζες μας, οι οποίες καθοδηγούν και το μέλλον μας.

Η αναβάπτιση στον Ελληνισμό, στην Παιδεία και στον Πολιτισμό είναι η μόνη απάντηση. Όποιος θέλει να εργασθεί για την αναγέννηση της Ελλάδος οφείλει να μετατρέψει την πατρίδα μας σε ένα απέραντο εργαστήριο μελέτης της Αρχαίας, της Βυζαντινής, της Εκκλησιαστικής και της Νεοελληνικής Γραμματείας. Να δώσει κίνητρα σε Έλληνες και ξένους επιστήμονες να μελετήσουν τη φιλολογία, την ιστορία, τη δημοτική ποίηση του Ελληνισμού, να εγκύψουν στην Ορθόδοξη υμνογραφία και αγιογραφία, να γνωρίσουν τον πολιτισμό του Βυζαντίου (Ρωμανίας) που επηρέασε δημιουργικά εκατομμύρια Ορθοδόξων της Ανατολικής Ευρώπης, να σπουδάσουν την ενιαία ελληνική γλώσσα, η οποία πάντα τροφοδοτεί τις άλλες γλώσσες. Αξίζει αν μετατρέψουμε την Ελλάδα σε παγκόσμιο εργαστήριο ελληνικής σκέψης, σε οικουμενικό εκδοτικό κέντρο Πατερικών Σπουδών, σε ερευνητικό κέντρο διεθνούς ακτινοβολίας.

Η αναζήτηση και κατανόηση της εθνικής μας ταυτότητας αξιζει να γίνει με διπλό προσανατολισμό. Πρώτον για να θυμηθούμε ποιοι είμαστε και τί μας πρέπει. Δεύτερον για να μεταδώσουμε παιδεία και πολιτισμό σε όλους τους λαούς. Στην Ευρώπη, η οποία έχει χάσει τις ελληνικές και χριστινικές ρίζες της, στα Βαλκάνια και στον ρωσικό κόσμο, που βαπτίσθηκαν στην κληρονομιά του Κυρίλλου και του Μεθοδίου, στους λαούς της Ανατολής, οι οποιοι ακόμη τιμούν τον Μέγα Αλέξανδρο, σε όλους. Ο Ελληνισμός και η Ορθοδοξία ήσαν πάντοτε οικουμενικά μεγέθη και η ταυτότητά μας δεν είναι φοβική ούτε κλεισμένη σε στενά σύνορα. Θέλουμε να παραμείνουμε Έλληνες για να είμαστε πραγματικοί Ευρωπαίοι, για να σεβόμαστε τους άλλους πολιτισμούς, χωρίς να απεμπολούμε τον δικό μας.

Στα σχολεία μας η μελέτη των Αρχαίων Ελληνικών, η αποφυγή αποδομητικών   ερμηνειών στην Ιστορία, η διατήρηση του Ορθοδόξου περιεχομένου των Θρησκευτικών και ο σεβασμός στους Νεοέλληνες κλασσικούς θα είναι το πρώτο βήμα. Οδηγοί μας το Ευαγγέλιο, ο Αριστοτέλης, ο Διονύσιος Σολωμός.

Άρθρο στην εφημερίδα ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, Κυριακή 10 Απριλίου 2016

2 comments

auxsvr 12 April 2016 at 11:09

Και αν π.χ. ο Αριστοτέλης έρχεται σε αντίθεση με αυτά που γράφει το Ευαγγέλιο, τότε τι προτείνετε να κάνουμε;

Θεωρείτε ότι ο Αριστοτέλης είναι σημαντικότερος από τους Πατέρες της Εκκλησίας; Γιατί να παραλείπονται από τη σχολική ύλη τα κείμενά τους, ενώ όσα έλεγαν τότε είναι ακόμη επίκαιρα και προφανώς εγκυρότερα απ’ όσα ισχυρίζονταν οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι; Υποστηρίζετε ότι πρέπει να διδάσκονται οι μαθητές ακόμη και τις αποδεδειγμένα πλάνες των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων, όπως ο Αριστοτέλης (κέντρο του σύμπαντος η Γη και πολλά άλλα);

Reply
Γεώργιος Ἰακ. Γεωργάνας 13 April 2016 at 13:47

… ἡ πειθαρχία καὶ ἡ τακτικὴ νικοῦν πάντοτε καὶ τὸ ἀνώτερον πνεῦμα καὶ τὸν ἀτομισμὸν καὶ τὰς ἐξύπνους φυλάς. Διότι πειθαρχία καὶ τακτικὴ θὰ εἰποῦν συνένωσις τῶν προσπαθειῶν ὅλων πρὸς ἕνα σκοπόν, ὑποταγή, πίστις εἰς τὸν ὅρκον, θυσία τοῦ ἑαυτοῦ ὑπὲρ τῶν ἄλλων, καὶ πολλὰ ἄλλα, τὰ ὁποῖα ἀπαιτοῦν δυνατὸν χαρακτῆρα καὶ ὑψηλὸν φρόνημα. Τὁ ἀνώτερον πνεῦμα εἶναι κλῆρος ὀλίγων μόνον ἀνθρώπων καὶ ὄχι ὁλοκλήρου φυλῆς, ὁ δὲ ἀτομισμὸς παράγει καλλιτεχνικὰ ἔθνη, ὄχι ὅμως ἔθνη τῆς προόδου καὶ τοῦ πολιτισμοῦ. Τοὐναντίον, εἶναι διαλυτικὸν στοιχεῖον, αἱ δὲ ἔξυπναι φυλαὶ δὲν εἶναι αἱ μεγάλαι · διότι, ἡ ἐξυπνάδα, ἀποτέλεσμα αὐταρεσκείας καὶ αὐτοθαυμασμοῦ, ἐλαττώνει τὴν ἔντασιν τῆς προσοχῆς ἀπὸ τὰ ἔξω τοῦ ἐγὼ τελούμενα, καὶ θολώνει τὸ μάτι εἰς τὴν ἀναζήτησιν τῆς ἀληθείας. Οἱ ἔξυπνοι ἄνθρωποι δὲν εἶναι ποτὲ βαθεῖς καὶ οἱ βαθεῖς δὲν εἶναι ποτὲ ἔξυπνοι. Τὰ ἀρχαῖα Ἑλληνικὰ ἔθνη, κατὰ τὸ πλεῖστον, καὶ ἰδίως οἱ Ἀθηναῖοι, οἵτινες ἀντεπροσώπευσαν τὸν ἀρχαῖον Ἑλληνισμόν, ἀπετελοῦντο ἀκριβῶς ἀπὸ ἀνθρώπους ἀτομιστάς, ἦσαν ἔξυπναι φυλαὶ καὶ εἶχον ὄχι ὀλίγα μεγάλα πνεύματα. Οἱ Ρωμαῖοι εἶχον ὡς σύνολον πειθαρχίαν καὶ τακτικήν. Καὶ δι’ αὐτὸ συνετρίβημεν ἀπὸ αὐτοὺς καὶ ὑπετάγημεν εἰς αὐτούς. Καὶ ἐνῶ ὁ ἀρχαῖος Ἑλληνισμὸς ἐξηντλήθη, τὰ ἔργα τῶν ὀλίγων μεγάλων πνευμάτων του ἐσώθησαν χάρις εἰς τοὺς Ρωμαίους ἀπὸ τῆς καταστροφῆς – ἀπὸ τοὺς ἰδίους Ἕλληνας, καταστροφεῖς ἀλλήλων – καὶ διετηρήθησαν διὰ μέσου τῶν σκοτεινῶν αἰώνων, παραδοθέντα εἰς ἡμᾶς ὡς πολύτιμος κληρονομία.

Ἀπὸ ἐπιστολὴ τοῦ ἀντισυνταγματάρχου τοῦ Μηχανικοῦ, Ὑπαρxηγοῦ τοῦ Ἐπιτελείου Στρατοῦ, Ἰωάννου Μεταξᾶ, τὸ καλοκαῖρι τοῦ 1914, πρὸς τὴν σύζυγό του, τὸν μόνον ἄνθρωπο ποὺ ἐμπιστευόταν. Ὁ Πρῶτος Παγκόσμιος Πόλεμος εἶχε ἀρχίσει. Ὁ Μεταξᾶς ἧταν τότε 43 ἐτῶν καὶ ἦταν ἤδη παντρεμένος μὲ τὴν Λέλα Χατζηιωάννου πέντε χρόνια. Εἶχαν δύο κοριτσάκια 3 καὶ 1 ἐτῶν.
Δὲν χρειάζεται νὰ συμφωνοῦμε, ἀλλὰ ἔχει τὸ ἐνδιαφέρον του ὁ (πρακτικὸς) προβληματισμός του, προβληματισμὸς ἀνθρώπου τῆς δράσεως. Εἶναι ψύχραιμο ἀντίβαρο στὸν ρομαντικὸ ἐθνοκεντρισμό, ὁ ὁποῖος, παρὰ τὶς διαρκεῖς ζημίες πού ἔχει προκαλέσει στὸ ἔθνος, συνεχίζει νὰ ἔχῃ συνηγόρους. Δὲν σκέπτονται ἢ ἁπλῶς θέλουν νὰ ἐκμεταλλευθοῦν ὅσους δὲν σκέπτονται ;

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.