Θα μπορούσε να υπάρξει «Έλληνας Τραμπ»;

1. Τελικά τι είναι ο Τραμπ; Ένα τέρας σύμφωνα με την «προοδευτική» αφήγηση;

Και οι δύο υποψήφιοι των αμερικανικών προεδρικών εκλογών ήταν αρκούντως και ιδιαζόντως τερατώδεις, προτείνοντας επιθετική ατζέντα (η Κλίντον με μια εκπεφρασμένη υπερ-πολεμική ατζέντα περαιτέρω ζωνοποίησης της Μέσης Ανατολής με πρωτόγνωρη επιθετικότητα, ο συγκριτικά φιλειρηνικότερος Τραμπ με όσα συζητούμε αυτές τις ημέρες) και μετερχόμενοι πρωτοφανή προεκλογικά μέσα: ούτε στον ψυχρό πόλεμο δεν έχει υπάρξει αμερικανική εκλογική αναμέτρηση τέτοιας παλαβής λιακοπουλικής συνωμοσιολογίας, ώστε ο ένας υποψήφιος εκ των μεγάλων κομμάτων, η Κλίντον, να κατηγορεί τον συνυποψήφιό του ουσιαστικά για υποτέλεια στον Ρώσσο πρόεδρο. Όμως, η επικέντρωση στο πρόσωπo του Τραμπ με τη χρήση διαφόρων «σκιάχτρων» είναι μάλλον παρελκυστική, όπως είναι και ο κλιμακούμενος πόλεμος Τραμπ-ΜΜΕ: η άνοδος του Τραμπ στην εξουσία αποτελεί σημείο ευρύτερων μεταβολών σε ολόκληρο τον «δυτικό» κόσμο, μεταβολών που συμβαίνουν και θα συμβούν ανεξάρτητα από τη συμπτωματολογία συγκεκριμένων προσώπων—τα οποία τυγχάνουν εμφανώς ασταθή.

Αντίθετα με αυτό όμως, η Τραμπολογία είναι μια μάχη σημαιών και συμβολισμών εσωτερικής κατανάλωσης. Ας πούμε, τα σύνορα μιας χώρας είτε είναι ανοιχτά είτε όχι. Στη δεύτερη περίπτωση, τί νόημα έχει αν φυλάσσονται με φράχτη (που ήδη υπάρχει) ή με τείχος, πέραν της αποτελεσματικότητας κάθε μεθόδου για τον τεθειμένο σκοπό; Υπάρχει κανείς που πιστεύει ότι τα «αναποτελεσματικώς κλειστά» σύνορα είναι ενα βήμα πιο κοντά στα υποθετικά «ανοιχτά» σύνορα; Το πυρομαχικό της Τραμπολογίας είναι το κυνήγι των εντυπώσεων. Είναι στη χώρα του Γκουαντάναμο και του προγράμματος PRISM της NSA που όλοι σοκαρίστηκαν απο το όντως απαράδεκτα χυδαίο «grab them by the pussy».

Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, το να είναι κανείς απλώς «υπέρ» ή «κατά» του Τραμπ (κάτι που λειτουργεί άλλωστε και σαν μεγάλο πλυντήριο: ένα post ή tweet κατά του Τραμπ μπορεί να καταστήσει δημοφιλείς και τις πιο απεχθείς φιγούρες) είναι απλώς χάσιμο χρόνου. Αν κάτι είναι σίγουρο, αυτό είναι πως πουθενά δεν θα επιστρέψουμε στην ακώλυτη «φιλελεύθερη συναίνεση». Ο κόσμος προ του 2016 δεν υπάρχει πια, και το ερώτημα είναι τί γίνεται από ‘δω και πέρα—πραγματικότητα, πάνω στην άρνηση της οποίας έχει θεμελιωθεί ολόκληρη η διεθνής Τραμπολογία.

2. Ποιες οι μεταβολές και η πλατφόρμα που προετοίμασε το έδαφος για τον Τραμπ;

Δίπλα στον Τραμπ πρέπει να μπει το Brexit, η ίδια η άνοδος του Sanders στις ΗΠΑ αλλά και του AfD στη Γερμανία, οι επερχόμενες γαλλικές εκλογές, κλπ. Αν υποθέσουμε ότι το κοινωνικό συμβόλαιο μιας διεθνούς ευμεγέθους μεσαίας τάξης με το εκάστοτε πολιτικό προσωπικό των κρατών λειτουργούσε για κάποιες δεκαετίες, αυτό μοιάζει πλέον να έχει διαρραγεί. Πλέον ο πολύ μικρός χώρος του φιλελεύθερου κέντρου, δηλαδή της εναλλαγής «κεντροδεξιάς» και «κεντροαριστεράς» στην εξουσία, όπου και εξηντλείτο το περιθώριο comme il faut πολιτικού διαλόγου και προγραμμάτων, έχει «σκάσει» στην αποτυχία του να καλύψει επαρκώς τις ανάγκες μιας κρίσιμης μάζας και εκρήγνυται–χωρίς πολύν ορθολογισμό, τον οποίο το Κέντρο μονοπωλούσε αλαζονικά–  επ’ ωφελεία οποιουδήποτε αυτοπροταθεί για την εκπροσώπηση των αιτημάτων των «ηττημένων» (δημιουργώντας μια δυναμική που συμπαρασύρει και μη-«ηττημένους»). Η παγκοσμιοποίηση–και όχι η μετανάστευση!–βρίσκεται κυρίως στο στόχαστρο αυτών των νέων τάσεων. Η εκτός comme il faut ορίων Αριστερά μοιάζει να έχει χάσει το παιχνίδι αυτής της εκπροσώπησης, προσώρας τουλάχιστον (ίσως λόγω της «ανακύκλωσης αξιών» ανάμεσα στην mainstream αριστερά και στο αφήγημα της φιλελεύθερης συναίνεσης–π.χ. προτεραιότητα των γάμων ομοφυλοφίλων [ή άλλου ζητήματος «πολέμου αξιών»] και ενθουσιώδης σύνταξη μέρους της Αριστεράς με τις liberal δυνάμεις που τον προωθούσαν, ενώ παράλληλα διαμελιζόταν πολεμικά η Λιβύη ή η Συρία), οπότε αυτό μένει ελεύθερο στην εκτός comme il faut ορίων Δεξιά. Με όλα τα παρατράγουδα και τους κινδύνους που συνεπάγονται όλες αυτές οι ασύμμετρες εξελίξεις.

Το αν ο Τραμπ όντως θα εκφράσει αυτά τα νέα αιτήματα και ανάγκες είναι μάλλον απίθανο (οπότε και αυτά θα διατρανωθούν ψάχνοντας αλλού την εκπροσώπησή τους), αλλά και δευτερεύον: τα αιτήματα ήρθαν για να μείνουν, ανεξαρτήτως Τραμπ.

Αυτές οι μεταβολές μπορούν να παραναγνωστούν ως «δεξιές» ή «αριστερές», αλλα ο άξονάς τους μάλλον είναι: υπερεθνικές πολιτικές αποφάσεις εναντίον εδαφικά προσδιορισμένης πολιτικής κυριαρχίας—δημοκρατικής, λαϊκής, εθνικής κυριαρχίας. Άλλωστε, το φιλελεύθερο κέντρο εχει προτείνει πολλάκις την αποσύνδεση των πολιτικών αποφάσεων διαχείρισης από την δημοκρατική εκλογική διαδικασία—από τον τρόπο λειτουργίας της ΕΕ μέχρι την επαναλαμβανόμενη πρόταση για «μόνιμους», «τεχνοκράτες» ΓΓ ελληνικών υπουργείων, ανεξάρτητους από τα εκλογικά αποτελέσματα.

Αν κάτι όμως είναι διεθνώς εντυπωσιακό, είναι πως το φιλελεύθερο κέντρο δεν αντιλαμβάνεται πως έχει ηττηθεί, και τροφοδοτεί περαιτέρω την ήττα του με το να καταγγέλει τους πολιτικώς νεήλυδες ακριβώς επί τη βάσει της ατζέντας που τους έφερε στην επιφάνεια—ουροβόρος όφις…

Με αυτόν τον τρόπο, το φιλελεύθερο κέντρο (ας πούμε, οι αμερικανοί liberals) προξενούν οι ίδιοι, σε αντισυσπείρωση, τις τάσεις που καταγγέλουν—ή μεγεθύνουν ήδη υπάρχουσες, αλλά σαφώς μικρότερες τάσεις: η πόλωση που δημιουργούν τα διεθνή μέσα προβάλλοντας τις πρωτοβουλίες Τραμπ ως πρωτοφανείς (που μόνο πρωτοφανείς δεν είναι: μάλλον αμερικανικό business as usual, με διάφορες μορφές) ρατσιστικές ή περίπου χιτλερικές πρωτοβουλίες δημιουργεί επιτελεστικά ακριβώς αυτές τις τάσεις, στο πλαίσιο συσπείρωσης-αντισυσπείρωσης: όπως ακριβώς έγινε με το ελληνικό δημοψήφισμα, το Brexit, την κοινή γνώμη για την Clinton. Το επερχόμενο κύμα πραγματικού, και όχι φω, ρατσισμού και ριζοσπαστικού αντιμουσουλμανισμού, ή ακόμα και αντιδικαιωματισμού, θα γενεαλογείται εν τέλει από τα ίδια τα liberal media, τα οποία θα κατευθύνουν την αντίδραση στα ίδια ακριβώς σε ό,τι καταγγέλουν.

Σε κάθε περίπτωση, το επίπεδο του μέχρι χθες ηγεμονικού λόγου και πολιτικού προσωπικού αντανακλάται στο επίπεδο του ίδιου του Τραμπ, απλώς χωρίς «τα ρούχα του βασιλιά».

Εδώ να σημειώσουμε ότι μια (μη) ενδεχόμενη καθαίρεση/impeachment του Τραμπ θα σήμαινε την τελική και πλήρη νίκη του. Διότι ο Τραμπ ενοποίησε μια σειρά από αιτήματα «από τα κάτω»—με μια ψύχραιμη ματιά θα φανεί ότι πολλά από αυτά ήταν κοινά με τα αιτήματα που εκπροσώπησε ο Μπέρνι Σάντερς, όσο κι αν διαφέρουν έντοντα στα υπόλοιπα—, τα οποία δεν θα αποσυρθούν μέχρι να ικανοποιηθούν. Πιστεύοντας πως η πολιτική λειτουργεί μετέωρη στον αέρα, χωρίς κοινωνικές αναφορές, οι αντίπαλοι του Τραμπ νομίζουν ότι παίζουν βιντεο-γκέημς, και ότι αν εξοντωθεί ο κακός boss κερδίζουν το παιχνίδι—όμως, μια απομάκρυνση του Τραμπ θα έδινε το σύνθημα για την ακόμα πιο ρητή διεκδίκηση των ίδιων ακριβώς αιτημάτων από ένα κοινό που πλέον έχει μάθει να κερδίζει. Καθαιρώντας τον Τραμπ, οι αντίπαλοί του θα τον καθιστούσαν τον πρόεδρο των ΗΠΑ που δεν του δόθηκε η δυνατότητα να αποτύχει σε όσα υποσχέθηκε, και όχι το αντίθετο.

3. Θα μπορούσε να υπάρξει στην Ελλάδα ανάλογη περίπτωση ή υπάρχει το έδαφος για κάτι τέτοιο;

Πολύ δύσκολα, ή μόνον ως φάρσα.

Στην Ελλάδα διαπιστώνουμε δύο (μικρές) ομάδες ανθρώπων που δεν ξορκίζουν το όνομα του Τραμπ αναπαράγοντας δάνεια επιχειρήματα και κραυγές. Από τη μία έχουμε όσους ελάχιστους διατηρούν την ικανότητα να διακρίνουν ευρύτερα ρεύματα και πολιτικές μεταβολές με ψυχραιμία, χωρίς να εντάσσονται στον «χορό τραγωδίας» της Τραμπολογίας, και άρα δεν συμμετέχουν στους κοπετούς αλλά αναλύουν.

Από την άλλη όμως έχουμε στην Ελλάδα το ακριβώς αντίθετο (και κωμικό), μια πραγματικά γκροτέσκα εικόνα: φιγούρες δοσμένες στην προσπάθεια να δημιουργηθεί μια… «Χρυσή Αυγή με ανθρώπινο πρόσωπο» που επιχειρούν να τοκίσουν στη νίκη Τραμπ ώστε να αυτοπροβληθούν οι ίδιοι, δια της νίκης Τραμπ, ως μελλοντικά νικηφόροι. (Πρόσφατα κυκλοφόρησε ως ένθετο σε αθηναϊκή εφημερίδα ένα βιβλιαράκι για τον Τραμπ με τόσες μικρονοϊκές αφέλειες, με ιδέες στο μπλέντερ και το συνακόλουθο άπλωμα τραχανά, που είναι να απορεί κανείς.) Εδώ έχουμε το εξής ενδιαφέρον: δεν υιοθετούνται οι ιδέες* του ίδιου του Τραμπ, δεν υιοθετείται το «πολιτικό πρόγραμμα Τραμπ», αλλά ουσιαστικά οι κατηγορίες που εκτοξεύονται εναντίον του Τραμπ, και δη με ενθουσιασμό. Όσο πιο τερατώδη, κατά πολύ τερατωδέστερον του πραγματικού (π.χ. οι περίφημες «σχέσεις με την ΚΚΚ» που δεν υπάρχουν…) προσπαθούν να εικονογραφήσουν τα διεθνή ΜΜΕ τον Ντόναλντ Τραμπ, τόσο πιο τερατώδεις γίνονται και οι αφελείς «Έλληνες Τραμπιστές» κατ’ εικόνα και ομοίωση όχι του Τραμπ, αλλά της εικόνας γι’ αυτόν που τους προσφέρουν τα liberal media, επ’ ελπίδι πολιτικών ψιχίων. Οι περισσότεροι Έλληνες «Τραμπιστές» είναι παιδιά, δημιουργήματα, μαθητές από την ανάποδη των αφηγημάτων ακριβώς αυτών των μέσων ενημέρωσης που δικαίως υβρίζουν, χωρίς καμμία σχέση με τα πρωτόγνωρα πολιτικά ρεύματα που βλέπουμε να αναδύονται ανά την υφήλιο (είτε με τα προβλήματά τους, είτε με τα ενδιαφέροντα σημεία τους). Θα πρέπει, νομίζω, να είναι προφανές ότι η παραπάνω τάση δεν έχει καμμία σχέση με το φαινόμενο Τραμπ: η επαιτεία πολιτικής υπόστασης χωρίζεται από τα πολιτικά ρεύματα με τη γραμμή που χωρίζει τη φαντασίωση από την πραγματικότητα.

*Στο πλαίσιο της Τραμπολογίας κυριαρχεί η αντίληψη για τον Τραμπ ότι δεν έχει συγκεκριμένες ιδέες, αλλά ad hoc οπορτουνιστικά συμπιλήματα. Όμως, οι Brendan Simms (University of Cambridge) και Charlie Laderman (King’s College London) καταδεικνύουν στο βιβλίο τους Donald Trump: The Making of a World View—στο οποίο, σημειωτέον, είναι εμφανής η έντονη απέχθειά τους για τον Τραμπ, δεν είναι ένα μελέτημα συμπαθούντων—ότι υφίσταται στην περίπτωση του Τραμπ μια σταθερή και συνεπτής ιδεολογία, ιδίως για τις διεθνείς σχέσεις, διαμορφωμένη κατά τη διάρκεια τριανταετίας. (Η ιδεολογία αυτή είναι προβληματική και δυστυχώς δεν δικαιώνει την απομονωτιστική εικόνα που έδειξε προεκλογικά ο Τραμπ έναντι της σαφώς ακραία πολεμοχαρούς Κλίντον, την εικόνα ότι «δουλειά μας δεν είναι να εμπλεκόμαστε στις ζωές άλλων λαών», αλλά αυτό είναι άλλης ώρας συζήτηση.)

Αν εξαιρέσουμε την παραπάνω γκροτέσκα εικόνα και επιστρέψουμε στο κεντρικό ερώτημα για την Ελλάδα: Για καλό ή για κακό, Τραμπ, Brexit, γαλλικές εκλογές κλπ. είναι για χώρες που δεν έχουν αποφασίσει να απωλέσουν τη δυνατότητά τους να αλλάζουν τους όρους του παιχνιδιού στο οποίο παίζουν. Ακριβώς επειδή αυτή η προϋπόθεση δεν πληρείται ούτε στο ελάχιστο στα καθ’ ημάς, είναι μάλλον αστείο να βλέπει κανείς τις άτσαλες προσπάθειες να μεταφυτευθούν αυτές οι τάσεις στο ελληνικό έδαφος ως «σκληρή (ακρο)δεξιά»—ενώ είναι άλλης τάξεως εξελίξεις. Μολαταύτα, εάν όντως εμφανιζόταν ένας «Έλληνας Τραμπ» (και γι’ αυτό, ένας «αντι-Τραμπ»), αυτός δεν θα υποσχόταν ευημερία και σταθερότητα, αλλά αντ’ αυτών αξιοπρέπεια και ανεξαρτησία—δημοκρατική, λαϊκή, εθνική κυριαρχία ακόμα και εάν αυτό μοιάζει να συνεπάγεται λιγότερη ευημερία. Δηλαδή, προτεραιότητες στις οποίες ένα δημογραφικά γερασμένο εκλογικό σώμα είναι αδύνατον να προστρέξει.

Ο δρ Σωτήρης Μητραλέξης είναι Επισκέπτης Εταίρος στο Πανεπιστήμιο του Cambridge, συνεργάτης του κολλεγίου Peterhouse και επίκουρος καθηγητής φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο της Πόλεως, Κωνσταντινούπολη. Συντομώτερη, περικεκομμένη εκδοχή της συνέντευξης συμπεριελήφθηκε σε αφιέρωμα του Vice, ενώ η παρούσα εκδοχή δημοσιεύθηκε στην Huffington Post Greece.

(Το ΙΝΣΠΟΛ δεν έχει καμμία σχέση με ιστολόγια και ομάδες που έχουν υιοθετήσει παρόμοια ονομασία.)

(669) αναγνώσεις

24 comments

  1. Άπατη ανάλυση
    Μέγα βάθος
    Πας, πας, πας και πάτο δεν βρίσκεις…
    Δυο φορές το διάβασα, νόημα δεν βρήκα!
    Αν κάποιος κατάλαβε κάτι, ας με φωτίσει και μένα…
    Ή μήπως νόημα δεν υπάρχει κι άδικα έψαχνα…

  2. Με καθυστέρηση πρόσεξα το όνομα του συγγραφέα.
    Θέλω να διαβεβαιώσω ότι έχω διαβάσει στο ΑΝΤΙΒΑΡΟ εξαιρετικά άρθρα του Σωτήρη Μητραλέξη.
    Με εκπλήσσει ιδιαίτερα όμως το συγκεκριμένο περί … Τραμπ.

  3. O Tραμπ εχει εθνικιστικες τροπον τινα αποψεις………
    στην Ελλαδα υπαρχει εθνικιστικο κομμα………και ειναι στην βουλη……και δεν ξεπουλαει την Ελλαδα

  4. @ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ

    Εννοείς το κόμμα που δέρνει και σκοτώνει και τα μέλη του χαιρετούν Χιτλερικά;

  5. θεμελη εχεις δει πολλους σκοτωμενους????????

    πρεπει να αυτοκτονησε καμμια 10,000 Ελληνες
    και να εδιωξε 500,000 Ελληνες απο την Ελλαδα , η Χρυση Αυγη………

    μηπως το κομμα σου η ΝΔ τακανε ολα αυτα?????????

    ελα στα γραφεια μας να δεις πως χαιρεταμε…….μην βλεπεις μονο το ΣΚΑΙ kai το MEGA………

  6. Στην Ελλάδα υπάρχει ένα κόμμα που τιμά ιδεολογικά τους σφαγείς των Ελλήνων και λογίζεται εθνικιστικό. Πόση παράνοια πια; Με ύμνους στον Χίτλερ στα περιοδικά του κόμματος, αναρωτιέται κανείς αν και ο Χίτλερ ήταν Έλληνας εθνικιστής.

  7. 1)O K.Kaραμανλης το 1940 ηταν 33 χρονων, και δεν πηγε στο μετωπο του ΟΧΙ,
    αφου προσκομεισε χαρτι γιατρου οτι ηταν κουφος…….
    και επι πρωθυπουργειας του φυγαδευσε τον ναζιστη Μερτεν απο την Ελλαδα το 1959………
    και στις συμφωνιες Ζυριχης-Λονδινου κατεστρεψε την Κυπρο………..

    2) οι κομμουνιστες ηταν συμμαχοι του Χιτλερ απο 1/9/1939-22/6/1941 σχεδον 2 χρονια με το συμφωνο φιλιας Μολοτωφ-Ριμπεντροπ…..και μαζι εισβαλανε στην Πολωνια 9/1939…….οι κομμουνιστες στην Ελλαδα κατηγορουσαν τον Μεταξα γιατι μπηκε στον πολεμο………

    3) τα ταγματα ασφαλειας τα δημιουργησαν αξιωματικοι Βενιζελικοι τελη του 1943…….
    με τον φοβο οτι οι Γερμανοι ηδη οπισθοχωρουσαν απο ολα τα μετωπα , και οι κομμουνιστες στην Ελλαδα θα επαιρναν την εξουσια…..
    ΤΕΛΗ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1943 ΔΟΛΟΦΟΝΗΣΑΝ ΤΟΝ ΠΑΠΠΟΥ ΠΟΥ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΣΑ ΠΟΤΕ
    ΚΑΙ ΔΕΝ ΒΡΕΘΗΚΕ ΤΟ ΠΤΩΜΑ ΤΟΥ………

    ΜΙΛΗΣΕ ΚΑΝΕΙΣ ΓΙΑ ΠΑΡΑΝΟΙΑ??????????

    ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ
    ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
    ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΣ

  8. @ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ

    Αρκεί που αποκαλύφθηκες.
    Τώρα όλοι εδώ στο ΑΝΤΙΒΑΡΟ γνωρίζουν με ποιόν έχουν να συζητούν.
    Όσο για τις υποθέσεις που κάνεις για τις προσωπικές μου κομματικές συμπάθειες…
    Σε πληροφορώ ότι είμαι ιδεολογικά, πολιτικά και φυσικά κομματικά ΑΝΕΣΤΙΟΣ.

    Σε χαιρετώ Ελληνικά και πολιτισμένα . . .

  9. αποκαλυφθηκα???????

    οι εγκληματιες κρυβονται……….

    αλλα στην Ελλαδα οι εγκληματιες ειναι στα τηλεπαραθυρα……..και ταιζουνε σανο στο ποπολο

  10. Όταν ένας λαός, τόσο ομοιογενής, εμπλέκεται σε ένα εμφύλιο.
    Άνθρωποι που μιλούν την ίδια γλώσσα, προέρχονται από το ίδιο πολιτισμό, έχουν ίδιες αξίες, αλλά για ιδεολογικούς ή πολιτικούς λόγους αλληλοσπαράσσονται …
    Και 75 χρόνια αργότερα συνεχίζουν να μη μπορούν να συνεννοηθούν και να συμφιλιωθούν, τότε ανάθεμά τους.
    Μέλλον δεν είναι δυνατόν να έχουν.
    Αργά ή γρήγορα θα καταστραφούν.

  11. προς τον ΑΜΒΡΟΣΙΟ

    τα τρία επιχειρήματα που προανέφερες και το γεγονός ότι η Ελλάδα, όπως αναφέρεις, κυβερνάται από εγκληματίες, σε καμία περίπτωση δεν συνεπάγονται ότι το κόμμα της Χρυσής Αυγής αποτελείται από αγνούς πατριώτες.Η ΧΑ πουλάει εθνικισμό, με μια ηγεσία με παγανιστικές και ναζιστικές καταβολές. Καμία σχέση δηλαδή με Ελλάδα.

  12. Παράνοια !!! Συμφωνώ. Αμβρόσιε!
    Αν είναι βεβαίως αληθινά τα λεγόμενα σου. Οχι ως γεγονότα- προσοχή- αλλά ως “επεξεργασμένες πληροφορίες” απο όποια κοματικά μυαλά ακρο-δεξιών/αριστερών αποκλίσεων συμφέρει να προωθούνται.
    Τα γεονότα δεν είναι παρανοϊκά ποτέ!
    Η παρανοϊκή ερμηνεία, διαστρέβλωση, δαιμονοποίηση, εκμετάλευση αρχίζει πάντα…έπειτα, μετά, κατόπιν, των γεγονότων όταν δημιουργούνται τα ποικίλα συμφέροντα.
    Συμφωνώ ότι στη διαδικασία της μαζικής παράνοιας συντελλούν τα Μ.Μαζικής Εξ…ό,τι θέλετε βάλτε!
    Ομοίως με τη “λογική” αυτή εξηγείται πώς ένας με σκοτωμένο παππού απο τους Χίτες καταλήγει στη Χρυσή Αυγή!

  13. δεν καταλαβατε………Ελασιτες του ΚΚΕ σκοτωσανε τον παππου μου…….
    και δεν μαθαμε ποτε που πεταξανε το αταφο κορμι του………
    για τους αρχαιους Ελληνες αυτο ειναι ατιμια , αυτων που το κανανε…

    αυτοι που το 1949 (5η ολομελεια ΚΚΕ) θελανε τα συνορα της Ελλαδος στον Ολυμπο,
    αυτοι κυβερνανε σημερα…….
    Τους εστρωσε το δρομο ο Σαμαρας………ποινικοποιησε τον πατριωτισμο…….

    Φευγουνε χιλιαδες Ελληνοπουλα και ερχονται καραβιες απο το Ισλαμ………
    Ποιο κομμα θελει την ισλαμοποιηση της Ελλαδος?????? οι “παγανιστες” της ΧΡΥΣΗΣ ΑΥΓΗΣ??????

    Την ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ δεν την θελουν
    οι δουλεμποροι λαθρομεταναστων
    οι εμποροι ναρκωτικων
    οι κλεφτες πολιτικοι που ρημαξανε την πατριδα
    οι Τουρκοι
    οι Σκοπιανοι
    οι Γερμανοι
    οι διεθνεις τοκογλυφοι

    ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ
    Πρωην μελος Πολιτικης Ανοιξης

  14. Την ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ δεν την θελουν
    οι δουλεμποροι λαθρομεταναστων
    οι εμποροι ναρκωτικων
    οι κλεφτες πολιτικοι που ρημαξανε την πατριδα
    οι Τουρκοι
    οι Σκοπιανοι
    οι Γερμανοι
    οι διεθνεις τοκογλυφοι

    ΣΥΜΦΩΝΩ
    ΟΜΩΣ Η ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ – ΤΑ ΠΟΛΥ ΠΑΝΩ ΠΑΝΩ ΚΛΙΜΑΚΙΑ
    ΠΙΣΤΕΥΟΥΝ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΘΕΟΤΗΤΕΣ.
    ΠΧ ΕΧΟΥΝ ΟΝΟΣΕΙ ΤΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ ΩΣ ”ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΥΣ ΠΑΡΑΒΑΤΕΣ” ΣΕ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΙΟΥΛΙΑΝΟ.
    ΕΧΟΥΝΝ ΕΞΥΜΝΗΣΕΙ ΤΟΝ ” ΕΞ ΑΠΟ ΔΩ ”” ΕΠΑΝΗΛΗΜΕΝΑ [ΤΟΣΟ ΤΑ ΓΗΡΑΙΟΤΕΡΑ ΟΣΟ ΚΑΙ ΝΕΟΤΕΡΑ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΩΣ ΜΕΤΑΛ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑΤΑ ]

    ΓΙΑ ΠΟΛΛΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΥΤΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΣΟΒΑΡΑ ΘΕΜΑΤΑ.
    ΤΟΣΟ ΣΟΒΑΡΑ ΠΟΥ ΕΙΤΕ ΤΟΥΣ ΘΕΛΟΥΝ ΕΙΤΕ ΟΧΙ ΟΙ ΣΚΟΠΙΑΝΟΙ ΕΙΤΕ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΠΕΡΝΑΕΙ ΣΕ ΔΕΥΤΕΡΗ ΜΟΙΡΑ.

    ΟΣΟ ΓΙΑΤΟΥΣ ΓΕΡΜΑΝΟΥΣ ΤΟ ΚΑΚΟ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΔΕΝ ΤΟΥ ΘΕΛΟΥΝ ΟΙ ΣΗΜΕΝΡΙΝΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΑΛΛΑ ΟΙ ΠΡΟ 80 ΕΤΩΝ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΣΙΓΟΥΡΑ ΤΟΥ ΘΕΛΟΥΝ [ ΚΑΙ Η ΧΑ ΤΟΥ ΘΕΛΕΙ]

    ΑΛΛΩΣΤΕ ΟΠΟΙΟΣ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΒΡΕΙ ΤΗΝ ΠΡΑΜΑΤΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΕΝΟΣ ΚΟΜΜΑΤΟΣ ΑΣ ΑΝΑΤΡΕΞΕΙ ΣΤΑ ΕΤΗ ΟΠΟΥ ΗΤΑΝ ΠΕΡΙΘΩΡΙΑΚΟ.
    ΕΚΕΙ ΘΑ ΔΕΙ ΠΑΜΠΟΛΛΕΣ ΜΑΥΡΟΚΟΚΚΙΝΕΣ ΣΗΜΑΙΕΣ ΚΑΙ ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ [ ΣΕ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΜΕ ΣΗΜΕΡΑ ] ΚΑΙ ΑΡΚΕΤΑ ΥΜΝΗΤΙΚΑ ΤΕΥΧΗ ΣΕ ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΟΥ 3ου ΡΑΙΧ.

  15. Τελικά τα άρθρα στο ΑΝΤΙΒΑΡΟ λίγοι τα διαβάζουν.
    Οι περισσότεροι μπαίνουν στα σχόλια για να πουν τον “πόνο” τους.
    Επίπεδο !

  16. Ποιος λεει τον “πονο” του????

    Εγω μιλαω με ντοκουμεντα…….αν δεν μπορεις να τα αντικρουσεις δεν φταιω εγω……

    Θεμελη απο το 2008 παρακολουθω το “Αντιβαρο” , σαν ενα πατριωτικο φορουμ………

    φιλε Ν
    αναφερεσαι σε μια ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ προ τριακονταετιας…..
    τοτε ουτε και γω ασχοληθηκα μαζι της…
    Ομως σημερα εν ετει 2017 ειναι το τριτο κομμα της βουλης,
    παρα τις διωξεις ολων των στελεχων και δολοφονιες των 2 νεαρων χρυσαυγιτων
    απο το παρακρατος του συστηματος………….
    λες οτι ειναι παγανιστες????ξερεις ποσοι κληρικοι και αγιονοριτες
    ειναι ψηφοφοροι του εθνικιστικου κομματος????

    Αυτοι που το παιζανε πατριωτες εχουν αποκαλυφθει ολοι τους……..
    Καρατζαφερης-Καμμενος-Ζουραρης-Σαμαρας κλπ…….
    Για αυτους ισχυει
    “ο πατριωτισμος το τελευταιο καταφυγιο των απατεωνων”
    κατα τον Κλεμανσω αν θυμαμαι καλα………..

    ΤΕΡΜΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΠΑΝΕΡΧΟΜΑΙ…….ΛΥΠΑΜΑΙ ΑΝ ΣΤΕΝΟΧΩΡΗΣΑ ΚΑΠΟΙΟΥΣ
    ΚΑΛΗ ΝΥΧΤΑ

  17. Αμβρόσιε, δεν αναφέρθηκα σε σένα.
    Το έχεις ακούσει εκείνο για την μύγα;

  18. Το θεμα ειναι οτι η ηγεσια της ΧΑ ειναι η ιδια που ηταν και πριν τριαντα χρονια.
    Αρα η ιδιελογια των επανω δεν εχει αλλαξει.
    Και οι επανω [ ειδικα σε ενα τετοιο κινημα – στρατιωτικα δομημενο ως γνωστον μα αυστηρη ιεραρχια ] καθοριζαν , καθοριζουν και θα καθοριζουν την ιδεολογια των ”απο κατω”’.

    Αντιχριστιανικη – Φιλοπαγανιστικη – Φιλοεθνικοσοσιαλιστικη – .
    Οχι επισημα ομως .
    Γιατι αλλιως δεν θα ειχανε τις ψηφους που εχουν .
    Ειναι δηλαδη θεμα πολιτικης .
    Κια οχι θεμα καποιας ιδεολογκςη μεταστροφης .

    Το οτι πολλοι παπαδες ειναι χαυγιτες δεν λεει κατι.
    Επισης πολλοι δημοσιοι υπαλληλοι , πολλοι εργατες [ ολοι αυτοι χριστιανοι ορθοδοξοι οπως και οι παπαδες ] κλπ ειναι χαυγιτες.
    Εχει αρα να κανει με το οτι ειναι ””παρασυρμενοι”” και οχι το οτι οι χαυγιτες [ η ηγεσια] εγινε ”’λιγοτερο παγανιστικη απο οτι ηταν .

    Επισημα μπορει να δειχνει αλλη εικονα ακριβως για λογους πολιτικης .
    Οπως πχ και ο Τσιπρας λεει οτι ειναι αριστερος και ο ΓΑΠ λεει οτι ειναι σοσιαλιστης και η ΝΔ ””Λαικο κομμα”’ γελανε και τα τσιμεντα με ολους αυτους .

    Το θεμα ειναι τι πραγματικα ειναι .

  19. ΑΠΟΡΙΑΣ ΑΞΙΟΝ ΕΙΝΑΙ ΠΟΥ ΟΤΑΝ ΜΕΡΙΚΟΙ
    ΑΝΑΦΕΡΟΥΝ ΤΙΣ ΝΑΖΙΣΤΙΚΕΣ ΚΑΤΑΒΟΛΕΣ [ ΤΗΣ ΗΓΕΣΙΑΣ]
    ΑΥΤΟΙ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΤΙΣ ΑΡΝΟΥΝΤΕ ,
    ΑΠΛΑ ΑΠΑΝΤΑΝΕ ΜΕ ΤΟ ΨΗΦΟΘΗΡΙΚΟ
    ”’ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΘΝΙΚΙΣΤΕΣ””’

    ΑΣ ΔΟΥΜΕ ΜΕΡΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ”’ΕΛΛΗΝΑ ΕΘΝΙΚΙΣΤΗ”” ΟΠΩΣ ΤΑ ΟΡΙΖΕΙ [ΑΝΕΠΙΣΗΜΑ ΠΛΕΟΝ ] Η ΗΓΕΣΙΑ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΥΤΟΥ .

    ””’Τραγόμορφος, σατανικά υπέροχος
    Την ώρα δοξάζει της θυσίας
    Των ευγενών ενστίκτων και της βίας
    Αυτός ο αιώνιος κυβερνήτης, ο Μέγας Πάν”””
    ΟΤΙ ΕΙΧΑΜΕ ΚΥΒΕΡΝΗΤΗ
    ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΑΙΩΝΙΟ
    ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΜΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΠΑΝ
    ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΤΟ ΞΕΡΑΜΕ.
    ΙΣΩΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΑΚΟΜΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ ΤΟΥ ”’ΕΛΛΗΝΑ ΕΘΝΙΚΙΣΤΗ”’

    Ο ερχομός σου θα σημάνει την αρχή ενός καινούριου κόσμου
    βγαλμένο απ’ την παλιά σου διδαχή
    το μήλο πάλι δώσμου!””
    ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΙ Η ΑΧΟΡΤΑΓΗ ΟΡΕΞΗ ΓΙΑ ΒΡΩΣΗ ΜΗΛΟΥ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΑΥΤΗ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΑ ΕΘΝΙΚΙΣΤΗ

    ””Ειμαστε η σπορα των ητημενων του 1945””
    ΤΟ ΟΤΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΑΙΣΘΑΝΕΤΑΙ ΤΕΤΟΙΟΥ ΕΙΔΟΥΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΖΕΙ ΤΗΝ ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΝΑΖΙΣΤΙΚΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ ΠΟΥ ΗΤΗΘΗΚΕ ΤΟ 1945 ΙΣΩΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΕΝΑ ΑΚΟΜΑ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΤΟΥ
    ””ΕΛΛΗΝΑ ΕΘΝΙΚΙΣΤΗ””

    ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΠΟΛΛΑ ””ΕΘΝΙΚΙΣΤΙΚΑ”’…

    ΑΥΤΑ ΟΧΙ ΓΙΑΤΙ ”’ΕΝΟΧΛΗΘΗΚΑΜΕ”’ ΟΠΩΣ ΕΓΡΑΨΕ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΚΑΠΟΙΟΣ
    ΑΛΛΑ ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΡΙΜΑ ΜΕΡΙΚΟΙ ΝΑ ΜΑΣ ΠΕΡΝΑΝΕ ΓΙΑ ΤΟΣΟ ΑΝΙΣΤΟΡΗΤΟΥΣ Η ΓΙΑ ΤΟΣΟ ΧΑΠΑΤΑ.

  20. Σε μια χώρα όπου διώκονται οι Έλληνες, Ορθόδοξοι Χριστιανοί, αθωώνονται οι βλάσφημοι και υβριστές του επίσημου θρησκεύματος! Σκέφτεστε καμμία άλλη χώρα να το επιτρέπει αυτό;
    Έτσι, λοιπόν, ο “εξυπνάκιας” (διότι αν ζούσε σε άλλη χώρα, ούτε που θα το διενοείτο να χλευάσει τα Θεία!), Φίλιππος Λοΐζος (“Γέροντας Παστίτσιος”), που χλεύαζε δημόσια μέσω του “ελεύθερου” Facebook, που λογοκρίνει όμως τους Χρυσαυγίτες, τον Γέροντα Παΐσιο και κατόπιν κοινοβουλευτικού ελέγχου από την Χρυσή Αυγή και συγκεκριμένα από τον βουλευτή επικρατείας Χρήστο Παππά, ενώ είχε συλληφθεί το 2012 και καταδικαστεί το 2014 σε 10 μήνες φυλακή με τριετή αναστολή για “καθύβριση θρησκεύματος”, διαβάζουμε ότι μετά την Έφεση που κατέθεσε στο Τριμελές Εφετείο Πλημμελημάτων Αθηνών στις αρχές Μαρτίου και συγκεκριμένα την Πέμπτη 2 Μαρτίου 2017, απαλλάχτηκε λόγω… παραγραφής και ως εκ τούτου έπαυσε η δίωξή του!

  21. Το αστειο ειναι οτι πλεον η ελλαδα εχει γεμισει απο ολες τις φυλες και ολες τις θρησκειες να μην πουε για αιρεσεις και παραθρησκειες .
    Και ομως οι γνωστοι αγνωστοι συνεχιζουν να βγαζουν την ειρωνια και το μενος το μενος τους μονο προς τη Μια θρησκεια.
    Βεβαια θελουν δε θελουν ο Αγιος Παισιος καθε βδομαδα που περναει ολο και επαληθευεται για οποιον παρακαλουθει [ Κουρδικο κρατος ,
    Δυαλυση Σκοπιων ,
    κοντρα Τουρκια του ”’σουλτανου” με ολον τον κοσμο ακομα και με τη παραδοσιακη συμμαχο Γερμανια και πολλα αλλα , συμμαχια Ηπα Ρωσιας κλπ κλπ ]

  22. Τώρα που ο Donald Trump ακολουθεί την πολιτική των προκατόχων του ρίχνοντας βόμβες τόμαχοκ στη Συρία τι έχουν να πουν αυτοί που έπιναν νερό στο όνομα του; Με τέτοιες ενέργειες πολεμιούνται η παγκοσμιοποίηση και οι διεθνείς τοκογλύφοι;

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *