Στο ημίφως στοιχεία-φωτιά για τη συντριβή του «Σινούκ»

Της ΚΥΡΑΣ ΑΔΑΜ
Εξι χρόνια μετά την πτώση του μοιραίου ελικοπτέρου «Σινούκ», που στις 11 Σεπτεμβρίου του 2004 μετέφερε από την Αθήνα στις Καρυές του Αγίου Ορους τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας, Πέτρο, και τη συνοδεία του, αποκαλύπτονται σοβαρότατα στοιχεία που δεν έχουν αξιολογηθεί και διαλευκανθεί, ενώ και οι δύο κυβερνήσεις (Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ), αλλά και οι αρμόδιες Αρχές εξακολουθούν να κρατούν σε πλήρη συσκότιση το θέμα.
Τα στοιχεία αυτά αφορούν πληθώρα (πάνω από 500) συνημμένων επίσημων κρατικών και διεθνών εγγράφων, ως αποδεικτικό υλικό στη σχετική τεχνική έκθεση από την πλευρά των οικογενειών των θυμάτων.


Σύμφωνα με ορισμένα από αυτά:


Χωρίς πομπό


1 Η διάθεση του ελικοπτέρου για τη μεταφορά του Πατριάρχη Αλεξανδρείας (σ.σ.: τυγχάνει υπηρεσιών ανάλογων αρχηγού ξένου κράτους) δεν ακολούθησε τις προβλεπόμενες διαδικασίες, διότι το «Σινούκ» δεν πληρούσε τους κανόνες ασφαλείας, ούτε για την πτήση ούτε για την προσγείωσή του. Από την πληθώρα των σχετικών στοιχείων, προκύπτει ότι οι αρμόδιοι που ενέκριναν τη διάθεση του «Σινούκ» και αυτοί που διέταξαν την πτήση του δεν το εφοδίασαν με φορητό πομπό εντοπισμού ανάγκης (ELT)· αν τον είχε, τότε θα εξέπεμπε το σημείο και την ώρα της πτώσης του στη θάλασσα και επομένως θα υπήρχε άμεση ενεργοποίηση της έρευνας και διάσωσης. Η έλλειψη του πομπού και η μη παρακολούθηση της πτήσης του «Σινούκ» από την ΥΠΑ και την Πολεμική Αεροπορία είχαν αποτέλεσμα την 5ωρη και πλέον καθυστέρηση της επιχείρησης διάσωσης, με αποτέλεσμα να πέσει η νύχτα και η έρευνα να καταστεί δυσχερής και προβληματική.


Η καθυστέρηση αυτή συνέβαλε ώστε να μην επιζήσει ο πατριάρχης, που έπεσε ζωντανός στη θάλασσα. Αυτό προκύπτει από το πιστοποιητικό θανάτου, στο οποίο αναγράφεται ως ώρα θανάτου η 15.35 της 12ης Σεπτεμβρίου, ενώ η πτώση του «Σινούκ» έγινε στις 10.45 π.μ. της 11ης Σεπτεμβρίου. Από αυτό το έγγραφο προκύπτει ότι ο πατριάρχης χαροπάλευε στη θάλασσα 28 (!) ώρες…


Σαν τουρκικό!


2 Η ΥΠΑ όφειλε, για λόγους ασφαλείας (σ.σ.: περίοδος Ολυμπιακών Αγώνων 2004), να μην εγκρίνει το σχέδιο πτήσης για τις ακατάλληλες Καρυές. Ετσι, ίσως να είχε αποτραπεί η τραγωδία. Τόσο η ΥΠΑ όσο και η Πολεμική Αεροπορία όφειλαν να διακόψουν αυτή την πτήση, ενώ βρισκόταν σε εξέλιξη, για πολλούς λόγους, ένας εκ των οποίων είναι άκρως εντυπωσιακός:


Οπως αναφέρεται στα συνημμένα έγγραφα, το «Σινούκ» από την Πάχη Μεγάρων στον Καρέα και από τον Καρέα στην Κάρυστο πετούσε πάνω από την Αθήνα και εντός της τερματικής περιοχής πτήσεων της Αθήνας, που ελέγχεται αποκλειστικά από την ΥΠΑ, με τουρκικό κωδικό (!!!) στο σύστημα αναγνώρισης φίλιου ή εχθρικού αεροσκάφους (IFF). Αυτός ο κωδικός αριθμός αναγνώρισης απεικονίζεται στις οθόνες των ραντάρ της ΥΠΑ και της Πολεμικής Αεροπορίας.


Ετσι, το ελληνικό στρατιωτικό ελικόπτερο, που έφερε τουρκικό κωδικό αριθμό IFF, ανύπαρκτο για τα ελληνικά αεροπορικά μέσα στο FIR Αθηνών, πετούσε ως… τουρκικό μέχρι τις Καρυές, κάνοντας σμπαράλια το σύστημα εναέριας κυκλοφορίας της ΥΠΑ και της αεράμυνας της χώρας.


Αντιθέτως, αν η ΥΠΑ (αρχικώς) και η Π.Α. (στη συνέχεια) είχαν ζητήσει -ως όφειλαν- από τον κυβερνήτη του «Σινούκ» να θέσει τον σωστό κωδικό, και στην περίπτωση μη συμμόρφωσής του να εφαρμόσουν τις προβλεπόμενες αυστηρές διαδικασίες, δηλαδή να διακόψουν την πτήση, αυτό πιθανόν να είχε αποτέλεσμα να μην ολοκληρωθεί η να διασωθούν οι επιβαίνοντες.


Τα αίτια της πτώσης


3 Σε ό,τι αφορά τα αίτια της πτώσης του «Σινούκ», τα πράγματα μπερδεύονται ακόμα περισσότερο:


Σύμφωνα με την ιατροδικαστική έρευνα, την τεχνική ανάλυση του αμερικανικού στρατού, αλλά και το πόρισμα του τεχνικού συμβούλου, εμφανίζεται ως πιθανότερη η πτώση του «Σινούκ» λόγω έκρηξης και δευτερευόντως λόγω τεχνικής βλάβης.


Σύμφωνα με την έκθεση της ιατροδικαστού στην Επιτροπή Διερεύνησης, που συμπεριλαμβάνεται και στην πρόταση του εισαγγελέα του Στρατοδικείου Θεσσαλονίκης, τα χημικά εγκαύματα που ανευρέθησαν στα σώματα των θυμάτων σε καμία περίπτωση δεν προκλήθηκαν από στοιχεία του ελικοπτέρου, αλλά από έκρηξη! Κατά τον εισαγγελέα, η ιατροδικαστής ισχυρίζεται ότι με επιστημονικά κριτήρια είναι αδύνατη η ταυτοποίηση του μέσου που προκάλεσε τα χημικά εγκαύματα. Πιθανολογεί βάσιμα, όμως, ότι ορισμένοι από τους επιβάτες δέχθηκαν ισχυρό ωστικό κύμα. Με βάση την τεχνική ανάλυση του αμερικανικού στρατού, το ωστικό κύμα προκλήθηκε προ της ελεύθερης πτώσης του ελικοπτέρου. Αποδίδεται δε στο ενδεχόμενο πρόκλησης κάποιου είδους έκρηξης εντός του ελικοπτέρου από την ύπαρξη χημικών εγκαυμάτων στα σώματα, τα οποία έγιναν εν ζωή, αλλά και από τον εντοπισμό ενσφηνωμένων σωματιδίων μικρού ειδικού βάρους και μεγέθους στα σώματα των θυμάτων, και μάλιστα όχι επιφανειακών.


Το γιατί όλα αυτά τα στοιχεία παραμένουν ώς σήμερα στην αφάνεια και αξιολογούνται αρμοδίως ως… ήσσονος σημασίας, είναι ένα ακόμα ερώτημα… *


http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=201906

.

(306) αναγνώσεις

One comment

  1. Το σύστημα IFF δεν αναγνωρίζει ελληνικούς,τουρκικούς ή αιθιοπικούς κωδικούς. Πρόκειται για ένα τετραψήφιο κωδικό ανανώρισης κάθε πτήσης. Εάν ο χειριστής του αεροσκάφους τοποθετήσει λάθος κωδικό και υπάρχει δυνατότητα επικοινωνίας με κάποιο RADAR της ΥΠΑ ή της ΠΑ (λόγω χαμηλού ύψους ή μορφολογίας εδάφους), μπορεί να ενημερωθεί να τοποθετήσει το σωστό. Σε καμμία περίπτωση δεν αναγνωριζόταν το Σινούκ ως Τουρκικό, ούτε και υπάρχει διαδικασία διακοπής πτήσης λόγω λάθος κωδικού IFF ή ακόμα και βλάβης της συσκευής.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *