Η Κίνα ετοιμάζει τους δρόμους προς τις αγορές.

Η Ελλάδα, που είναι σχεδόν
χρεοκοπημένη κατά τους ξένους πιστωτές της, ετοιμάζεται να ανορθώσει την
οικονομία της βάζοντας το χέρι βαθιά 
στις τσέπες μιας άλλης χώρας, που εκπροσωπεί και αυτή έναν άλλο αρχαίο
πολιτισμό. Τη στιγμή που οι άλλοι ξένοι επενδυτές εγκατέλειψαν την Ελλάδα, οι
Κινέζοι ετοιμάζουν την μετατροπή του Πειραιά σε μοντέρνα πύλη που θα συνδέει
την κινέζικη παραγωγή κατ’ ευθείαν με τους πλούσιους καταναλωτές της Ευρώπης.
Παράλληλα, οι Κινέζοι δηλώνουν ότι την πρώτη τους αυτή επένδυση των 700
εκατομμυρίων δολαρίων θα ακολουθήσουν και άλλες επενδύσεις τους στην Ελλάδα.
Αυτό είναι το συμπέρασμα πρόσφατου άρθρου της
Washington Post, που δεν
κρύβει τις ανησυχίες των Δυτικών για τις πρόσφατες κινήσεις της Κίνας.

Ήδη οι Κινέζοι έχουν επενδύσει
μερικά από τα δισεκατομμύρια που διαθέτουν σε χώρες παραγωγής πρώτων υλών από
τη Νέα Γουινέα στην Ανγκόλα και ως το Περού, ώστε να εξασφαλίσουν σε
ανταγωνιστικές τιμές τις πρώτες ύλες που χρειάζεται η βιομηχανία τους. Οι
επενδύσεις στην Ελλάδα είναι, κατά τη
Washington Post, μέρος του σχεδίου δημιουργίας δικτύων από δρόμους,
αγωγούς, σιδηροδρομικές γραμμές και λιμάνια που θα αναβαθμίσουν το εμπόριο και
τις συναλλαγές Ανατολής και Δύσης. Κατά τον αμερικανό σχολιαστή η Ελλάδα
ταιριάζει ιδανικά στα επενδυτικά σχέδια του Πεκίνου Είναι χώρα της Ευρωπαϊκής
Ένωσης, δεν είναι εξαγωγική χώρα, έχει ανάγκη επενδύσεων και βρίσκεται σε
εξαιρετική γεωγραφική θέση. Η Κίνα κατασκευάζει μια εμπορική και ναυτική βάση
στην Ελλάδα, την ίδια στιγμή που άλλα ευρωπαϊκά κράτη φοβούνται την επέκτασή
της. Ήδη η Γαλλία, επικαλούμενη την ασφάλειά της, απέρριψε την προσφορά την
Κίνας για αγορά γαλλικών επιχειρήσεων. Παράλληλα, διάχυτη είναι η ανησυχία ότι
επίκειται πλημμυρίδα ανταγωνιστικών και φθηνών κινέζικων προϊόντων στις
ευρωπαϊκές αγορές.

Η επέκταση και οι κινήσεις της
Κίνας περιγράφονται σε άλλο άρθρο της  Τ
he Guardian Weekly όπου
αναλύεται η αντιπαράθεση της Ινδίας με την Κίνα για την οικονομική κυριαρχία
στην Ασία  και ο ανταγωνισμός τους για
επιρροή στις χώρες που περιβάλλουν τον Ινδικό Ωκεανό. Κατά τον σχολιαστή της
Guardian Weekly ένα νέο
«μεγάλο παιχνίδι» (ο όρος αναφέρεται στον ιστορικό ανταγωνισμό Μεγάλης
Βρετανίας – Ρωσίας για την κυριαρχία στην Κεντρική Ασία κατά τον 19ο
αιώνα) μεταξύ Ινδίας και Κίνας παίζεται σήμερα για την επιρροή στον Ινδικό
Ωκεανό. Η Κίνα επιθυμεί να είναι η αδιαφιλονίκητη δύναμη κυρίαρχος της Ασίας
και αυτό εξαρτάται από το ποιος ελέγχει τον Ινδικό Ωκεανό, όπου σήμερα υπάρχει
κενό δύναμης.
 

Στα πλαίσια αυτά το Νέο Δελχί
και το Πεκίνο ανταγωνίζονται σκληρά για επιρροή στο νησιωτικό κράτος του Σρι
Λάνκα (Κεϋλάνη). Η Ινδία κατασκευάζει σιδηροδρομικό δίκτυο στο βόρειο τμήμα της
Κεϋλάνης, ενώ η Κίνα αναπτύσσει το λιμάνι της
Hambantota στο νότιο
τμήμα του νησιού αυτού. Το λιμάνι αυτό αναμένεται να αποτελέσει τον κύριο κρίκο
από ανάλογο δίκτυο παρόμοιων έργων από τη Βιρμανία έως το Πακιστάν. Το δίκτυο
αυτό ονομάζουν «περιδέραιο από μαργαριτάρια» και βασίζουν στην κατασκευή του
τις ελπίδες τους για επέκταση της κινέζικης επιρροής. Παράλληλα, έχει
συμφωνηθεί η χορήγηση κινέζικου δανείου για την κατασκευή μεγάλου αεροδρομίου
που θα βοηθήσει το Σρι Λάνκα στην ανάπτυξη του τουρισμού του. Η Κίνα διαθέτει
σημαντικά πλεονεκτήματα, αφού το Σρι Λάνκα, που μόλις βγήκε από εμφύλιο
αποσχιστικό πόλεμο, φοβάται τους Ινδούς, φυλετικά συγγενείς προς τους αντάρτες
Ταμίλ.
 

Στο Μπανγκλαντές η Κίνα
προσπαθεί, παρά τη μεγάλη επιρροή που εξασκούν οι Ινδίες, να αναλάβει την
ανάπτυξη δικτύου και δρόμων που θα συνδέσουν την Κίνα και την Βιρμανία με το
Μπανγκλαντές και την ινδική υποήπειρο.

Το Πακιστάν είναι ο
παραδοσιακός σύμμαχος της Κίνας στον ανταγωνισμό της με την Ινδία. Στο
Πακιστάν, η Κίνα έχει αναλάβει μια σειρά από πολυδάπανα έργα υποδομής, που
υποστηρίζουν τη σύνδεση της χώρας αυτής με την ίδια μέσω του ορεινού όγκου του
Καρακορούμ.
 

Στο Νεπάλ, που βρίσκεται  κάτω από ισχυρή ινδική επιρροή, η Κίνα
αναβαθμίζει τους δρόμους και τις συνδέσεις των συνόρων της για την χώρα αυτή.
Τέλος, σε μια προσπάθεια να αποκτήσει επιρροή στο Αφγανιστάν, η Κίνα έχει
αγοράσει τα δικαιώματα εκμετάλλευσης των τεράστιων μεταλλείων χαλκού της χώρας
αυτής, ενώ έχει κατακλύσει την αγορά της με φθηνά προϊόντα. 

Οι ανταποκρίσεις αυτές δεν
αναφέρουν τίποτε για την Τουρκία και υποθέτουμε ότι δεν υπάρχουν αντίστοιχα
κινέζικα σχέδια. Άλλωστε, η ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά παρακάμπτει την
Τουρκία. Η ανάμειξη της Τουρκίας στις πρόσφατες ταραχές στο κινέζικο Τουρκεστάν
και τα νεοοθωμανικά της όνειρα την αποκλείουν από τους κινέζικους σχεδιασμούς. 

.

(488) αναγνώσεις

6 comments

  1. Αυτή η χώρα κ. Μαυρίδη έχει βεβαρημένο παρελθόν. Από
    την εισβολή στο Θιβέτ το 1953 (όπου έχουν θανατωθεί
    εκατομμύρια Θιβετιανών, και καταστροφείπλώρως η
    θρησκεία-πολιτισμός τους), την “πολιτιστική επανασταση”
    του Μ Τ Τ και την γενοκτονία εκατομυρίων πολιτών,
    δολοφονία 1000 και πλέον φοιτητων το 1989, βασανιστήρια,
    φυλακίσεις, ανήλεη προπαγάνδα–πολιτες ρομποτ, απειλές σε
    φιλειρηνικές χώρες οπως Ταιβαν και Ιαπωνία.

    Τελικά, δέν έχουμε διδαχθεί από τα αρχαία κείμενα
    ένα σύνολο ηθικών αξιών ώστε να μπορούμε εμείς οι
    Ελληνες να κρίνουμε το σωστό απο το λάθος.

  2. Πολύ ωραίο άρθρο. Ήταν αναμενόμενο ότι, με τέτοια αλματώδη οικονομική ανάπτυξη, κάποτε η επί δεκαετίες απομονωμένη Κίνα, θα ζητούσε “ζωτικό χώρο” (Lebensraum). Το κάνει με οικονομική διείσδυση, αντί με στρατιωτική. Αυτός ο δρόμος είναι πιο σίγουρος.

    Κι εγώ νομίζω ότι, όσο εξακολουθούν τα νεοοθωμανικά όνειρα της Τουρκίας, τα οποία, ειρήσθω εν παρόδω, πιστεύω ότι θα την βάλουν σε περιπέτειες, θα είναι αντίπαλος και όχι συνεργάτης της Κίνας.

    Αν είχαμε ικανή διπλωματία και κράτος, ίσως θα μπορούσαμε να ωφεληθούμε απ’ αυτό, αλλά δυστυχώς δεν έχουμε.

  3. @Submitted by Ανώνυμος (not verified) on Sat, 18/09/2010 – 18:57.

    Dead men are no longer interested in history.

    [Friedrich Von Paulus, 1943]

  4. “Οχτώ συμφωνίες 100 δισ. δολαρίων υπέγραψαν Ερντογάν – Ουέν.Μεταξωτούς δρόμους με επιδέξιους χειρισμούς στρώνουν Τουρκία και Κίνα, οι οποίες υπέγραψαν οχτώ συμφωνίες, έθεσαν στόχο για εμπορικές συναλλαγές 100 δισ. δολαρίων το 2020, συμφώνησαν να συνεργαστούν στον τομέα της ενέργειας και αποφάσισαν να φτιάξουν τον «σύγχρονο δρόμο του μεταξιού». Ολα αυτά κατά τις επαφές που είχε χθες στην Αγκυρα ο Κινέζος πρωθυπουργός Ουέν Τζιαμπάο.Οι συμφωνίες που υπογράφηκαν προβλέπουν την ανάπτυξη του διμερούς εμπορίου και τη συνεργασία σε τομείς όπως σιδηρόδρομοι, έργα υποδομής, μεταφορές, ναυτιλία, πληροφορική και πολιτιστικές ανταλλαγές.
    Ο Τούρκος πρωθυπουργός Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, στην κοινή συνέντευξη Τύπου που δόθηκε, είπε πως οι δύο χώρες συμφώνησαν ώστε το μεταξύ τους εμπόριο να γίνεται με βάση την τουρκική λίρα και το κινεζικό γουάν και ότι υπάρχουν περιθώρια συνεργασίας στην ενέργεια και συγκεκριμένα σε τομείς όπως οι πυρηνικοί, θερμοηλεκτρικοί και υδροηλεκτρικοί σταθμοί. Ο Κινέζος πρωθυπουργός είπε πως οι δύο χώρες συμφώνησαν να συνεργαστούν και στον τομέα της καταπολέμησης της τρομοκρατίας. Ωστόσο υπάρχει ένα σημαντικό πρόβλημα ως προς τον ορισμό της τρομοκρατίας στις σχέσεις των δύο χωρών. Μετά τα επεισόδια που είχαν σημειωθεί στις 5 Ιουλίου 2009 στην περιοχή Ξινκιάνγκ της Κίνας μεταξύ των Ουιγούρων και των κινεζικών αρχών, κατά τα οποία είχαν σκοτωθεί 156 άτομα, ο Ερντογάν είχε δηλώσει πως η Αγκυρα σχεδιάζει να μεταφέρει το θέμα στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ, με αποτέλεσμα να εναντιωθεί η Κίνα και να κάνει λόγο για «ανάμειξη σε εσωτερικές της υποθέσεις». Ο Ερντογάν ωστόσο είχε δώσει συνέχεια αναφέροντας ότι τα όσα συνέβησαν στο Ξινκιάνγκ ήταν «σχεδόν γενοκτονία». Ακολούθησε ανακοίνωση του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών, στην οποία αναφερόταν ότι «η Τουρκία δεν σχεδιάζει να αναμειχθεί στις εσωτερικές υποθέσεις της Κίνας». Εκτός από τις οικονομικές σχέσεις όμως, πριν από λίγες μέρες ήλθε στην επικαιρότητα και η στρατιωτική διάσταση των τουρκοκινεζικών σχέσεων. Στις 30 Σεπτεμβρίου η τουρκική εφημερίδα «Ταράφ» αποκάλυψε ότι εντός του Σεπτεμβρίου πραγματοποιήθηκαν στο Ικόνιο της Τουρκίας κοινές αεροπορικές ασκήσεις Τουρκίας-Κίνας. Σύμφωνα με την πληροφορία, την οποία απέδωσε η εφημερίδα σε τουρκικές και δυτικές στρατιωτικές πηγές, στις ασκήσεις πήραν μέρος τουρκικά F16 και ρωσικής κατασκευής Mig 29 και Su 27 του κινεζικού πολεμικού ναυτικού. Η εφημερίδα έγραψε ότι οι ΗΠΑ έχουν ήδη ζητήσει σχετικές πληροφορίες από την Αγκυρα.” Το άρθρο είναι του κ.Άρη Αμπατζή, απο την εφημερίδα Ε ΝΕΤ της Ελευθεροτυπίας 10/10/2010. Δυστυχώς ή ευτυχώς αγαπητοί μου, δεν υπάρχουν προφανή και επιλογές πλέον στις παγκόσμιες εξελίξεις. Όσο κι αν δε μας αρέσει η Ελλάδα θα κρατήσει τον παλιό της ρόλο μεν “ως πύλη της Ευρώπης”, αλλά αυτό με τους μη ικανούς και πάνω απο όλα ΜΗ πατριώτες “ηγέτες”, μάλλον μοιάζει με ζυγό κι όχι με ευκαιρία ανάπτυξης και προόδου. Θα καταντήσουμε άκρως ικανοποιημένοι αν είμαστε “τα γκαρσόνια της Ευρώπης”! Άς μην ξεχνάμε άλλωστε τον Πατροκοσμά: “…Η ΚΊΤΡΙΝΗ ΦΥΛΉ ΘΑ ΕΠΙΚΡΑΤΉΣΕΙ….”!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *