Wednesday 24 April 2024
Αντίβαρο
1821-Επανάσταση Ακρίτας

ΣΚΑΪ και 1821, δίδαγμα 3ο(η αποδόμηση του ηρωισμού)

Τι να πεις για το 3ο επεισόδιο της σειράς του Σκάϊ. Από πού να ξεκινήσεις και από πού να αρχίσεις. Παρόλο που το επεισόδιο λεγόταν «η Εξέγερση», εμείς το μόνο που βλέπαμε, τους κακούς Έλληνες να σφάζουν τους Τούρκους και Εβραίους αμάχους, πλιατσικολόγοι ο Κολοκοτρώνης και η Μπουμπουλίνα, αδύναμος ο Δημήτριος Υψηλάντης,  οι
Τούρκοι να κάνουν αντίποινα στους Έλληνες της Πόλης και τέλος μάθαμε
ότι τελικά η «Αγία Λαύρα»  ήταν εφεύρημα του Πούκεβιλ. Το  μεγαλύτερο 
δε κίνητρο για να κατέβουν στον αγώνα ήταν η…γη…..το στρέμμα.

Αμ το άλλο που είπε ο Τούρκος….

για να περάσει λέει ο Τουρκικός Στρατός και να φτάσει στην Ελλάδα, έπρεπε να περάσει από την Μακεδονία και την Θεσσαλία…..τι λέτε ωρέ!!!

Αυτό είναι δηλαδή το κάτι καινούργιο που θέλει να μας δείξετε ;
Που νομίζετε ότι απευθύνεστε;
Η μετανεωτερική ιστοριογραφία απεχθάνεται τις χρονολογίες και τις ημερομηνίες και τα θεωρεί συντηρητική αντίληψη. Εδώ όμως επιβεβαιώνει τον Έβανς που έγραψε ότι πέφτουν σε αντιφάσεις. Και αντίφαση είναι να δείχνεις την
λανθασμένη  χρονολογική ακολουθία Μονεμβασία-Πόλη-Τριπολιτσά σε ότι
αφορά τις σφαγές, ενώ το σωστό είναι Πόλη-Μονεμβασία-Τριπολιτσά. Για
αυτό και δεν αναφέρουν την χρονολογία των συμβάντων αλλά και για αυτό χτυπούν την ημερομηνία έναρξης της Επανάστασης. Ο κόσμος πλέον ξέρει τι του γίνεται αλλά και τι προσπαθείτε να του σερβίρετε. Αλήθεια, το «Ελευθερία ή Θάνατος» δεν  θα έπρεπε να αναφερθεί, εμπνευσμένο μάλιστα από τη Γαλλική Επανάσταση που λιβανίζατε τόσο στο πρώτο επεισόδιο;
Αυτό που προξενεί εντύπωση είναι η επίθεση-αποδόμηση στις προσωπικότητες της Επανάσταση.
Η αρχή έγινε με τον  ο Αλ. Υψηλάντη και την Μπουμπουλίνα. Θα
ακολουθήσει ο Κολοκοτρώνης(μας προετοίμασε ήδη ο Τατσόπουλος με τις
γνωστές δηλώσεις) και δεν ξέρω ποιος άλλος. Γιατί όμως αυτή η επίθεση;
Γιατί η αποδόμηση του ηρωισμού και η εξίσωση του ραγιά με τον δυνάστη;
Την απάντηση την έχει δώσει στο παρελθόν η γνωστή για τις ακραίες μετανεωτερικές της αντιλήψεις, Άννα Φραγκουδάκη:

«…είναι μεγάλη ανάγκη να βρεθούν τρόποι ώστε να απαλλαγεί ο κόσμος από τη βάρβαρη αξία του ηρωισμού,
έτσι ώστε η ανθρώπινη κοινωνία να μην παράγει πια ήρωες κανενός είδους.
Είναι μεγάλη ανάγκη, γιατί ο κάθε προέλευσης ήρωας εξ ορισμού
περιφρονεί την ανθρώπινη ζωή ακόμα και τη δική του. Για να απαλλαγεί
όμως ο κόσμος από την παραδοσιακή αξία του ηρωισμού, θα πρέπει να
συμβάλουν όλοι στην καταπολέμηση αυτών των βάρβαρων προτύπων
(που καθόλου δεν περιορίζονται σε μερικές ομάδες φανατικών ή οπαδών του θανάτου και των αγκυλωτών σταυρών). Θα
πρέπει να συμβάλουν στην καταπολέμηση των ξεπερασμένων προτύπων
ηρωισμού όλοι οι θεσμοί, όλοι οι πολίτες και όλα τα κόμματα και οι
πολιτικές ομάδες

Επειδή
τα πολλά λόγια είναι φτώχια, και επειδή αυτοί τους μύθους που θέλουν να
τους κάνουν ιστορία, ας δούμε τα αίτια της εξέγερσης, σύμφωνα με τις δύο από τις πιο κορυφαίες πηγές σε ότι αφορά την Επανάσταση του Ελληνικού Έθνους:

Γενικό λοιπόν συμπέρασμα: Κοινή είναι η διαπίστωση ότι η ιδέα της ελληνικής επαναστάσεως ξεκίνησε με την πρωτοβουλία ιδίως των αστών του εξωτερικού, των μικροαστών, κατά τη γνώμη μου, αλλά ο αγώνας πραγματοποιήθηκε με τις δυνάμεις όλου του στρατευμένου έθνους και ιδίως των βιο­τεχνών, γεωργών και βοσκών, όπως θα δούμε, γιατί αυτοί αποτελούσαν και τη μεγάλη πλειοψηφία του.
[Απόστολος Βακαλόπουλος, τόμος 5ος, Ελληνική Επανάσταση 1813-1822, σελ 50]

και
Η Ελληνική Επανάσταση ήλθε ύστερα από άλλες μικρότερες επαναστάσεις, τοπικές εξεγέρσεις και αδιάκοπη σχεδόν ανταρσία επάνω στα βουνά εναντίον του Οθωμανού δυνάστη και ύστερα από μακρότατη ιδεολογική προετοιμασία. Για την πραγματοποίηση της και για την επιτυχία της συνέβαλε η μεγάλη πρόοδος των Ελλήνων, ιδίως κατά τις τελευταίες δεκαετίες του 18ου αϊ. και τις πρώτες του 19ου, που εξασφάλισαν στο Έθνος υλική δύναμη και αυτοπεποίθηση, πολιτική αυτοσυνείδηση και ηθικό φρονηματισμό.
Για την αποτόλμησή της συνέβαλαν αποφασιστικά, εκτός από την εθνική
επαναστατική παράδοση, και οι επαναστατικές ιδέες της εποχής, διάχυτες
ύστερα από τη Γαλλική Επανάσταση, πού είχαν μάλιστα τότε και ειδικούς
φορείς τις μυστικές επαναστατικές εταιρείες. Προήλθε άρα η Ελληνική
Επανάσταση από την επενέργεια παραγόντων κοινωνικοοικονομικών και
προπάντων παραγόντων ιδεολογικών, δηλαδή του πατριωτισμού της γενεάς
εκείνης των Ελλήνων και του επαναστατικού φρονήματος μεγάλου μέρους της,
κατά τις παραμονές του 1821.
[Εκδοτική Αθηνών, Ιστορία του ελληνικού έθνους, τόμος IA, σελ 8]

Όλο το εγχείρημα της σειράς του Σκάϊ, στοχεύει στο να παρουσιάσει την επανάσταση ως μία καθαρά ωφελιμιστική διαδικασία για όλους τους ανώνυμους και επώνυμους. Δεν ήταν έτσι κύριοι.
Ως ήρωας ή ηρωίδα
στη παράδοση αλλά και ως σύγχρονο κοινωνικό αρχέτυπο εννοείται κάποιος
άνδρας ή γυναίκα , που μπορεί να εμφανίζεται παραδοσιακά ως πρωταγωνιστής ενός μύθου, ενός θρύλου ή έπους και που κατέχει ικανότητες μεγαλύτερες από εκείνες που κατέχει ο μέσος άνθρωπος. Αυτές οι ικανότητες τον βοηθούν να εκτελέσει ασυνήθιστες και παράτολμες ηρωικές πράξεις
για τις οποίες γίνεται γνωστός/η. Με το να αφήνεις όμως σκιές και
υπονοούμενα για ήρωες της Επανάστασης δεν είναι πειστικό επιχείρημα. Το
καλύτερο επιχείρημα δεν είναι αυτό που μας αρέσει ή εκείνο που
παρουσιάζεται με τον πειστικότερο τρόπο αλλά εκείνο που λαμβάνει υπ’ όψιν του όλα τα διαθέσιμα στοιχεία. Όπως είπε η Ελληνίστρια Μαίρη Λέφκοβιτς στο «Μάθημα Ιστορίας»(σελ 157) ότι «τα στοιχεία είναι εκείνα που μας παρέχουν να διακρίνουμε την ακριβή από την ανακριβή επιστημονική έρευνα». Η έρευνα του Σκάϊ δεν χρησιμοποιεί όλα τα στοιχεία, αλλά μόνο τα «ωφελιμιστικά».

Τουλάχιστον αποδείξετε το στην πράξη προσκαλώντας ιστορικούς και μελετητές που αντιτίθεται σε αυτά που δείχνει η σειρά. Κάντε ωφέλιμο διάλογο και όχι ωφελιμιστική παρωδία. Eίμαι εναντίον
της όποιας απόκρυψης στοιχείων από ένα ιστορικό γεγονός που έχει σαν
σκοπό τον υπερσχετικισιμό της ήδη ειλημμένης ιστορικής και συνήθως
δογματικής άποψης.

Κλείνοντας θα ήθελα να απευθυνθώ στους ιστορικούς συντελεστές-συμβούλους της σειράς (βιβλίων και εκπομπής), σε εκείνους οι οποίοι δίνουν τεράστια μάχη στην προσπάθεια της αποδόμησης που επιχειρείται τα τελευταία 10 χρόνια από τους εθνομηδενιστές: όταν οι υποστηρικτές της αποδόμησης, είναι αυτοί που σήμερα υπερασπίζουν το ιστορικό περιεχόμενο την σειράς, τότε κάτι δεν πάει καλά.

http://akritas-history-of-makedonia.blogspot.com/2011/02/1821-3.html

.

1 comment

Φίλιππος Δεμερτζής-Μπούμπουλης 19 February 2011 at 10:41

Από την αφήγηση του Σπετσιώτη ιστορικού Ανάργυρου Χατζή-Αναργύρου για την Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα.

“…… μάλιστα δε το σπάνιο γεγονός εις τα χρονικά των εθνών, μία γυνή να επιστρατεύση, γυνή πλουσία, αποφασίσασα και πλοία και χρήματα και υιούς εις τον βωμόν της πατρίδος να προσφέρη. Αυτή δε η γυνή είναι η Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα την οποίαν τα έθνη ανευφήμησαν και εχαιρέτησαν ως ηρωίδα.
Ήτο δε πράγματι λεοντόθυμος. Το 1821, Δεκεμβρίου 4, το ενθυμούμεθα, επιβαίνουσα σε ίδιον πλοίο της, μόνη διέταξε την έφοδο εις τας λέμβους κατά του φρουρίου. Αύται δε επιτίθενται, αλλ΄αι σφαίραι και οι μύδροι από των επιθαλασσίων προμαχώνων τας κανονιοστοιχίας χαλαζηδόν επιπίπτοντες, υποχρεούν τους ανδρείους της να υποχωρήσωσι προς ολίγον. Εξανίστατε τότε η Αμαζών, επισκοπούσα από των εδωλίων της νηός και τους βοά ….Είσθε λοιπόν γυναίκες και όχι άνδρες? Εμπρός! Οι αξιωματικοί την υπακούουν, μάχονται, θνήσκουν, επανελθόντες εις την τάξην, αλλ΄εις μάτην . Το φρούριο δια θαλάσσης ήτο απόρθητον. Διό μετέβη εις την ξηράν και εκεί εστρατήγει μέχρι της παραδόσεως του Ναυπλίου, τη 30 Νοεμβρίου 1822, συμμετέχουσα των έργων της πολιορκίας, οδηγούσα τα παλληκάρια της, χορηγούσα τους θησαυρούς της….. ‘’
Αυτή είναι κύριοι , της εκπομπής του SΚΥ για το 1821, η Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα και όχι αυτή που προσπαθείτε να περάσετε στον κόσμο. Δεν είστε αντικειμενικοί και μεροληπτείτε για τους δικούς λόγους . Και ο νοών νοήτο.

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.