11 Οκτ 2013- «Πομάκοι: Στα ίχνη της ιστορίας της Θράκης»

pomakoi-xronos1Αγαπητοί φίλοι, σας προσκαλούμε την Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2013 και ώρα 19.30 στο Πνευματικό Κέντρο του Ιερού Ναού Ευαγγελιστρίας στον Πειραιά (οδός Γρηγόρη Λαμπράκη). Η Δρ. Έλενα Χόρτη, Σκηνοθέτις-Πανεπιστημιακός,  θα παρουσιάσει το ντοκυμανταίρ της με τίτλο «ΠΟΜΑΚΟΙ: ΣΤΑ ΙΧΝΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΘΡΑΚΗΣ» και θα συζητήσει με το κοινό.

Συντονιστής: Κωνσταντῖνος Χολέβας.

Η εκδήλωση διεξάγεται στο πλαίσιο του προγράμματος ΕΝΟΡΙΑ ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ και του δεκαπενθημέρου αφιερώματος της ενορίας της Ευαγγελιστρίας στη ΘΡΑΚΗ .

(996) αναγνώσεις

7 comments

  1. Πρώτων,
    οι μουσουλμάνοι της μειονότητας είναι περίπου 150.000. Από αυτούς οι 120.000 ζουν στη Δυτική Θράκη και οι υπόλοιποι 30.000 στη Γερμανία, στην υπόλοιπη Ελλάδα και στην Τουρκία. Υπάρχουν επίσης 80.000 Τούρκοι από τη Δυτική Θράκη, από τους οποίους αφαιρέθηκε η ελληνική υπηκοότητα και ζουν στην Τουρκία, κυρίως στην Κωνσταντινούπολη (Μπουγιούκ Τσέκμετζε, Ζεϊτίν Μπουρνού κ.α.) και στην Προύσα.

    Δεύτερον,
    το 1923 οι μουσουλμάνοι της Θράκης δεν ήταν 8.000 αλλά 90.000 περίπου και δεν ήταν το 30% του πληθυσμού της Δυτικής Θράκης αλλά η πλειοψηφία. Οι υπόλοιποι κάτοικοι της Δ.Θράκης ήταν Έλληνες και λίγοι Βούλγαροι. Αργότερα εγκατέστησαν στην περιοχή 200.000 χιλιάδες περίπου Έλληνες από τη Μικρά Ασία,από την Ανατολική Θράκη κ.α.

    Τρίτον,
    λένε ότι το όνομα Πομάκος προέρχεται από την ελληνική λέξη “ιππομάχος”, πράγμα ψευδές. Η λέξη ‘Πομάκος’ δεν είναι αρχαία λέξη και προέρχεται από το βουλγαρικό ρήμα “Πομάγκαμ” (βοηθάω) με την τουρκική κατάληξη ‘ακ’. Δεν γνωρίζω αν το ρήμα ‘πομάγκαμ’ της βουλγαρικής είναι δάνειο από την ελληνική γλώσσα (από τη λέξη ‘ιππομάχος’) αλλά πάντως και οι ίδιοι οι Πομάκοι (οι περισσότεροι) αποκαλούν τους εαυτούς τους: “Pomak Türkleri” (δηλαδή Τούρκοι με το όνομα ‘Πομάκ’ να έχει μία εθνοτική και όχι εθνική έννοια).

  2. To 1923 στο πλαίσιο του Παντουρκισμού και της Εθνοκάθαρσης που εφαρμόζει το Τουρκικό κράτος υπό την κάλυψη της Κοινωνίας των Εθνών και την αποδοχή Βενιζέλου, πλέον του 1.200.000 Ελλήνων αναγκάζονται να εγκαταλείψουν οριστικά τις πατρογονικές εστίες τους στη Μικρά Ασία, χάνοντας συγγενείς, φίλους, περιουσίες και τη γή των προγόνων τους.

    Με τους Πομάκους, όπως και με άλλες εθνοτικές ομάδες εντός της ελληνικής επικράτειας, το ελληνικό κράτος ακολούθησε μια εγκληματική πολιτική διωγμού, απώθησης ή απομόνωσης και σε ότι αφορά τη Θράκη εισπράττει τώρα τις συνέπειες.

    Για τους Πομάκους θα με ενδιέφερε να ακούσω για την ιστορία τους από τα χείλη ενός Πομάκου και όχι ενός Τούρκου ή ενός Έλληνα

  3. Γνωρισα Πομακους στο Στρατο. Πρόκειται για βουλγαροφωνους Μουσουλμανους. Η γλωσσα τους είναι μια βουλγαρικη διαλεκτος. Μπορουν να συνεννοηθουν πολύ ευκολα με ολους τους Βουλγαρους, ολους τους Σκοπιανούς, ακομα και με τους λιγους σλαβοφωνους της Βορειας Ελλαδας. Φυσικα δεν εχουν καμμια απολυτως σχεση με τους Τουρκους. Είναι μαλλον μια ξεχωριστη εθνοτητα.
    Οσο για τα «Pomak Türkleri», προκαλουν γελια σε οσους ξερουμε.

  4. [……………………………………….]Ρωτα τους Βουλγαρους ποσο ωραία είναι η Τουρκια…

    Το post έχει υποστεί επεξεργασία.

  5. Ἀγαπητὲ Ἀλῆ,

    Δὲν μπορῶ νὰ καταλάβω τὶ λές. Διάβαζα τὰ γραπτά σου ἀπὸ τὸ
    Κουβέιτ, καὶ ὅπως θὰ γνωρίζεις ὁ Ἀραβικὸς κόσμος θεωρεῖ ἐμᾶς
    τοὺς σύγχρονους Ἕλληνες (Yunan), ὅσο καὶ τὴν ἐθνοτική μας
    ὑπόσταση τὴν ῥωμαϊκὴ (Rum) ὡς τὸ λίκνο τοῦ Πολιτισμοῦ,
    ἄν καὶ (παραδόξως) δὲν εἴμαστε ὁμόθρησκοι. Θαρρῶ γνωρίζεις
    ὅτι δὲν συμπαθοῦν τὸ σύγχρονο τουρκικὸ Κράτος, οὔτε τὴν
    ὀθωμανικὴ ἱστορία. Γιὰ κάποιους λόγους ποὺ δὲν τοὺς ἔχω
    καταλάβει. Ρωτοῦσα ἄν καταλαβαίνουν τὴν λέξη Rum καὶ
    τὴν λέξη Yunan, καὶ τὶς καταλάβαιναν πάρα πολὺ καλά,
    ἐκφράζοντας μιὰ θετικὴ ἄποψη. Ἀντίθετα μὲ τὴν λέξη Τουρκία…

    Ἐπειδὴ μᾶς λέγεις ὅτι ἔζησες 10 χρόνια στὴν Κομοτηνή, θὰ
    σοῦ πῶ ὅτι ἔζησα 18 χρόνια στὴν Ξάνθη, καὶ πηγαίνω ἐκεῖ
    συνέχεια στὶς διακοπές, μιᾶς καὶ εἶναι τὸ πατρικό μου. Πολλοὶ
    φίλοι μου εἶναι τουρκογενεῖς καὶ ἄλλοι Πομάκοι.

    Ἄν καὶ εἶμαι ἐντελῶς ἐναντίον τοῦ ἐθνοφυλετισμοῦ,
    πιστεύω ὅτι σὲ ἀπομονωμένες κοινωνίες βρίσκεις φυλετικὴ
    ὁμοιογένεια. Οἱ Πομάκοι λοιπὸν ἔχουν διακριτὲς φυλετικὲς
    διαφορὲς ἀπὸ τοὺς Ῥωμηοὺς καὶ ἀπὸ τοὺς Τούρκους. Θὰ
    ἔλεγα ὅτι ὑπάρχουν Τούρκοι-Μουσουλμάνοι καὶ Ἑλλαδῖτες-Ῥωμηοὶ
    ποὺ δὲν τοὺς ξεχωρίζεις φυλετικά. Καὶ στὰ ἀραβικὰ μέρη,
    βρίσκεις Ἅραβες ποὺ μοιάζουν μὲ μᾶς, ὅπως μοιάζουν δύο
    σταγόνες νεροῦ. Οἱ Πομάκοι ὡστόσο κάνουν μπᾶμ ὅτι
    εἶναι καὶ φυλετικὰ διαφορετικοὶ ἀπὸ ὅλους.

    Ἐπίσης, ξεχνᾶς ὅτι ἐξισλαμίστηκαν βίαια τὸν 18ο αἰώνα.
    Σταυρώνουν ἀκόμα καὶ σήμερα τὸ ψωμί: δὲν τὸ ἤξερες;!
    Ἴσως νὰ φοβοῦνται νὰ τὸ δείξουν στὸν Χόντζα, ἀλλὰ
    ἄν μείνεις μαζί τους τὸ βλέπεις, δὲν διστάζουν νὰ τὸ
    παραδεχτοῦν!

    Τὰ ἄλλα τὰ ἀκούω βερεσέ. Ὅσο κουφιοκεφαλάκηδες εἶναι
    οἱ νεο-Ἕλληνες, ποὺ δὲν μποροῦν νὰ καταλάβουν ἀπλὲς
    ἱστορικὲς ἀλήθειες (π.χ. ὅτι ὅπου γῆς ἑλληνοφωνία ταυτίζεται
    μὲ ῥωμαϊκὴ ἐθνοτικὴ ὑπόσταση – μὲ ἐθνοτικὲς καταβολὲς
    ποὺ διαμορφώθηκαν μετὰ τὰ ἑλληνιστικὰ χρόνια, μέσα
    στὴν ῥωμαϊκὴ ἐπικράτεια ἀρχικά), ἄλλο τόσο ἡλίθιοι
    εἶναι οἱ Τουρκογενεῖς, ποὺ δὲν καταλαβαίνουν ὅτι ὅταν
    ὁ ἀγράμματος βουνίσιος λέει “εἶμαι Τοῦρκος”, ἐννοεῖ
    ὅτι εἶναι Μουσουλμάνος. Τοῦρκος μὲ γαλανὰ μάτια, ξανθὰ
    μαλλιά, ποὺ νὰ μιλᾶ σλάβικα καὶ νὰ σταυρώνει τὸ ψωμί,
    δὲν μπορῶ νὰ καταλάβω τὶ σ*ατὰ Τοῦρκος εἶναι!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *