Από την κότα του Καποδίστρια στις μίζες του σήμερα

Κωνσταντίνος Χολέβας –Πολιτικός Επιστήμων

kapodistriasΤο εξάμηνο αυτό η χώρα μας ασκεί την Προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μάς δίδεται η ευκαιρία  να τιμήσουμε έναν σπουδαίο οραματιστή της ευρωπαϊκής συνεργασίας και ενοποιήσεως. Τον Κερκυραίο Ιωάννη Καποδίστρια, ο οποίος έδρεψε δάφνες ως Υπουργός Εξωτερικών της Ρωσίας στις αρχές του 19ου αιώνος και έβαλε τα θεμέλια της ελεύθερης Ελλάδας ως πρώτος Κυβερνήτης.

Ο Καποδίστριας με τον ασκητικό και λιτό τρόπο της ζωής του και με τη γενναιοδωρία του αποτελεί άριστο πρότυπο πολιτικού και κυβερνήτη. Στην Ελλάδα  σήμερα ακούμε και διαβάζουμε πολλά και δυσάρεστα για μίζες και διαφθορά. Καλό είναι να ξαναδιαβάσουμε όλοι, πολίτες και πολιτικοί, τη βιογραφία του Ιωάννη Καποδίστρια.

Ο τίμιος Κυβερνήτης εργαζόταν από τις 7 το πρωί μέχρι τις 4 τα ξημερώματα. Όπως γράφει ο Μακρυγιάννης ο Κυβερνήτης έτρωγε ελάχιστα. Με μία κότα περνούσε τέσσερις ημέρες, για να δείξει τη συμπαράστασή του στον πεινασμένο λαό που μόλις είχε βγει από το καμίνι του Εθνεγερσίας. Ο Καποδίστριας δεν δεχόταν να πάρει μισθό, αν και εδικαιούτο. Τον χάριζε στο Δημόσιο Ταμείο. Επιπλέον είχε υποθηκεύσει όλη την οικογενειακή του περιουσία στην Κέρκυρα και με το δάνειο που έλαβε αγόρασε τρόφιμα από την Ιταλία για να θρέψει τις χήρες και τα ορφανά του πολέμου.

Σε μία περιοδεία του στην Κορινθία προηγείτο ο δημόσιος κλητήρας- ντελάλης ονόματι Καρδαράς, ντυμένος μεγαλοπρεπώς, και ακολουθούσε ο Κυβερνήτης ντυμένος πολύ απλοϊκά. Ο κόσμος νόμιζε ότι ο Καρδαράς είναι ο Κυβερνήτης και τον χαιρετούσε με ενθουσιασμό. Τότε ο Θ. Κολοκοτρώνης συνέστησε στον Καποδίστρια να φορέσει κάποιο επισημότερο ένδυμα για να τον αναγνωρίζει ο λαός. Παρά ταύτα ο Καποδίστριας συνήθιζε να αποφεύγει τα πολυτελή ενδύματα.

Ο ασκητικός Κυβερνήτης, όταν εργάσθηκε στη Ρωσία, στην Ελβετία και γενικά στους διαδρόμους της διεθνούς διπλωματίας, μίλησε πρώτος από όλους για την ιδέα μιας Ενωμένης Ευρώπης ώστε να σταματήσουν οι συνεχείς πόλεμοι. Παραλλήλως ενδιαφέρθηκε εντόνως για τη διατήρηση της εθνικής μας ταυτότητας και για την ελληνορθόδοξη παιδεία των Ελληνοπαίδων. Με δικά του χρήματα αγόραζε βιβλία Αρχαίων συγγραφέων και τα έστελνε σε ελληνικά σχολεία της Ελλάδος και της Ομογένειας.

Η Ελλάδα και η Ευρώπη έχουν και σήμερα ανάγκη από έναν Καποδίστρια.

Κ.Χ. 15.1.2014

(1860) αναγνώσεις

39 comments

  1. Διορθώστε τον τίτλο…Καποδίστριας όχι και Καπιδίστριας. Κατ’ τ’ άλλα τι να πεις κανείς γι’ αυτόν τον άνθρωπο; Μήπως χρειαζόμαστε τέτοιους πολιτικούς;

  2. Ἰδεολογικῶς ὁ Καποδίστριας ἦταν ἀπὸ τοὺς πλέον ἀκραίους φιλελευθέρους τῆς ἐποχῆς του, μὲ τὴν ἔννοια ὅτι, σὲ καιροὺς ἀπολύτου μοναρχίας καί, πάντως, ἀποκλεισμοῦ ἀπὸ τὴν πολιτικὴ διαδικασία ποσοστοῦ τοὐλάχιστον πλειοψηφικοῦ τοῦ ἐνήλικος πληθυσμοῦ, ἔβλεπε τὸ ἰδανικὸ πολίτευμα ὡς πολιτεία μικροϊδιοκτητῶν μὲ καθολικὴ συμμετοχὴ στὴν πολιτικὴ ζωὴ ὅλων τῶν πολιτῶν. Σὲ σημερινοὺς ὅρους, θὰ ἔλεγαν ὅτι εἶναι «ἀντιεξουσιαστής» καὶ ἀνεδαφικός. Εἶναι χαρακτηριστικὸ τῆς ἐπαρκείας τοῦ ἀνδρὸς καὶ τῆς ἀκεραιότητός του τὸ ὅτι, παρὰ τὶς γνωστὲς τοῖς πᾶσι περιθωριακὲς πεποιθήσεις του, εἶχε γίνει δεκτὸς ὡς συμμέτοχος στὸ περίκλειστο περιβάλλον τῶν ἀνακτοβουλίων τῆς τότε Εὐρώπης. Ἐν τούτοις, ὅπως καὶ ὁ πολύ συγγενὴς ἰδεολογικῶς πρὸς αὐτὸν πρόεδρος τῶν ΗΠΑ, Τόμας Τζέφερσον, δὲν εἶχε τὴν εὐκαιρία νὰ ἐπεξεργασθεῖ τὸ πολιτικό του σύστημα ὡστε νὰ προβλέψει τὴν καταλυτικὴ ἀλλαγὴ πού θὰ ἐπέφερε ὴ ἐκβιομηχάνιση. Μένει νὰ ἀποδειχθεῖ ἐὰν τὸ πολιτικὸ σύστημα τῶν Καποδίστρια-Τζέφερσον, στὴν πραγματικότητα παραλλαγὴ τῆς ἀβασιλεύτου Ρωμαϊκῆς Δημοκρατίας (Πολιτείας εἶναι ὁ ὀρθὸς ὅρος), θὰ ἔχει τύχη στὴν μετα-βιομηχανικὴ ἐποχὴ τῆς Google. Στὴν θεωρία ἔχει πολλὰ πλεονεκτήματα. Ἐκεῖ πού χωλαίνει εἶναι στὸ ὅτι περιμένει πολλὰ ἀπὸ τὴν «ἀρετὴ» τῶν πολιτῶν.

  3. Δεν γνωρίζω γιατί, αλλά ο κ. Χολέβας έχει κάνει μιά σοβαρή παράλειψη: δεν αναφέρεται καθόλου στο γεγονός ότι ο μαρτυρικός Ιωάννης Καποδίστριας υπήρξε ο πρώτος και τελευταίος Έλλην Ορθόδοξος Χριστιανός πολιτικός που έκανε στο (μέτρο του εφικτού) πράξη το Ευαγγέλιο του Χριστού.Και θυσιάστηκε γι’ αυτό.Ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο η άποψη του κ. Γεωργάνα ότι ” Ἐκεῖ πού χωλαίνει εἶναι στὸ ὅτι περιμένει πολλὰ ἀπὸ τὴν «ἀρετὴ» τῶν πολιτῶν” δεν με βρίσκει σύμφωνο ως προς το “χωλαίνει”. Η αποδοχή αυτής της απόψεως οδηγεί σε πολύ επικίνδυνες ατραπούς!

  4. Συμφωνῶ ὅτι ὁ Καποδίστριας ἦταν ὁ πρῶτος καὶ τελευταῖος Ἕλλην πολιτικός, ὁ ὁποῖος ἔκανε (στὸ μέτρον τοῦ ἐφικτοῦ) πολιτικὴ πράξη τὸ Εὐαγγέλιο τοῦ Χριστοῦ. Ὅμως, τὸ Εύαγγέλιο τοῦ Χριστοῦ δὲν εἶναι πολιτικὸ πρόγραμμα. Τὸ γράφει ἄλλωστε καὶ τὸ Εὐαγγέλιο ὅτι ἡ Βασιλεία τοῦ Χριστοῦ δὲν εἶναι βασιλεία τοῦ κόσμου τούτου. Ἡ πολιτικὴ εἶναι ἡ λήψη ἀποφάσεων πού ἀφοροῦν καὶ δεσμεύουν ὅλους τοὺς πολίτες μιᾶς κοινωνίας. Ἀλλοίμονον νὰ ζητοῦσε ὁ Χριστὸς τέτοιες δεσμεύσεις. Ἀφοῦ συγχωρεῖ συνέχεια ἐκείνους πού λαθεύουν καὶ μετανοοῦν. Τὸ κράτος δέν τὸ μπορεῖ κάτι τέτοιο. Ἔχει τὴν ἀξίωση οἱ πολίτες νὰ εἶναι ἐνάρετοι καὶ δὲν ἔχει τὴν πολυτέλεια νὰ ἀνέχεται νὰ εἶναι ἁμαρτωλοί. Πάντως, ἡ πολιτικὴ θεωρία τῶν Καποδίστρια-Τζέφερσον δέν ἔχει ἀποδειχθεῖ ἀσύμβατη μὲ τὴν ἀνθρώπινη φύση. Οὔτε, ὅμως, καὶ ἔχει δοκιμασθεῖ ἐξαντλητικῶς, διότι οἱ συνθῆκες, μέχρι σήμερα, δὲν ἦταν πρόσφορες σὲ καμμία πραγματικὴ ἀνθρωπίνη κοινωνία, ἐκτός, ἴσως, ἀπὸ τὴν Ἑλβετία καί, πολύ πρόσφατα, τὴν Σκανδιναβΐα. Τὸ ἀνοικτὸ ἐρώτημα εἶναι ἂν τὸ πολιτικὸ σύστημα, πού ὁ Καποδίστριας συνέλαβε γιὰ τὰ περιορισμένα μεγέθη τῆς Ἰονίου Πολιτείας καὶ τῆς Ἑλβετίας, μπορεῖ νὰ ριζώσει σὲ πολύ μεγαλύτερες καὶ λιγώτερο πολιτιστικῶς συμπαγεῖς κοινωνίες. Τὶς πρῶτες ἀπαντήσεις θὰ τὶς ἔχουμε τὸ ἐνωρίτερον μετὰ μία γενεά, ἡ ὁποία θὰ ἔχει μεγαλώσει μὲ δεδομένη τὴν σφικτὴ κοινωνικὴ δικτύωση. Θὰ ὀδηγήσει ἡ αὐξημένη ἐπαφὴ καὶ ἡ συνάφεια σὲ καλύτερη κατανόηση καὶ συνεννόηση, σὲ Ἰόνιο Πολιτεία σὲ παγκόσμιο κλίμακα ; Μπορεῖ ναί, μπορεῖ καὶ ὄχι.

  5. Ο κ. Χολέβας ενώ αναφέρει πως η Ελλάδα και η Ευρώπη έχουν και σήμερα ανάγκη από έναν Καποδίστρια, δεν αναφέρει πως τις αρχές του Καποδίστρια επιθυμεί να τις καθιερώσει στο πολιτικό σκηνικό η πολιτική παράταξη ΚΟΙΝΩΝΙΑ Εδώ
    Στην επίσημη ιστοσελίδα της παράταξης διαβάζουμε :
    Με την δολοφονία του, δολοφονήθηκε και η Πατρίδα μας. Από τους ίδιους εχθρούς που μάχονται και σήμερα την Εκκλησία. Έκτοτε η Πατρίδα μας κυβερνήθηκε από πολλούς, αλλά από τότε, κανείς Κυβερνήτης μέχρι σήμερα δεν πίστεψε, ούτε υποστήριξε, πως η Εκκλησία είναι η ψυχή του Έθνους και ότι χωρίς Αυτήν, η Ελλάδα δεν έχει νόημα να υπάρχει.
    ( http://www.koinwnia.com/2010-01-19-10-29-58/tautotita/anagki-dimiourgias/3-2009-05-14-19-18-05)
    Ποιοι άλλοι είναι τόσο ξεκάθαροι και συντάσσονται με το πνεύμα του Καποδίστρια, το πνεύμα των Πατέρων μας στις θέσεις και λύσεις τους;

  6. Κ. Γεωργάνα εκτός από ὅτι ἡ Βασιλεία τοῦ Χριστοῦ δὲν εἶναι βασιλεία τοῦ κόσμου τούτου , ο Χριστός μας λέει και ότι η δική του Βασιλεία είναι μέσα μας. Νομίζετε πως δεν πρέπει να ενδιαφερόμαστε για τις επίγειες συνθήκες που συντελούν να βιώσουμε αυτή την Βασιλεία; Όταν οι συνθήκες αυτές δεν μας βοηθούν να ζήσουμε σύμφωνα με τις εντολές του Χριστού δεν θα πρέπει να τις δημιουργήσουμε; Τα πρώτα χριστιανικά χρόνια οι χριστιανοί αφού δεν μπορούσαν να αλλάξουν τις πολιτικές συνθήκες που ζούσαν καθώς τους επιβάλλονταν, βίωναν την Βασιλεία του Χριστού στις κατακόμβες. Σήμερα που μπορούμε με την ψήφο μας να αλλάξουμε το πολιτικό καθεστώς που νομοθετεί αντίχριστα και αποχριστιανοποιεί όλες τις καθημερινές μας εκδηλώσεις γιατί να αναγκαστούμε να εφεύρουμε σύγχρονες κατακόμβες (όχι ότι αν χρειαστεί δε θα το πράξουμε) και να αφήσουμε να μας κυβερνούν πολιτικοί που εμπαίζουν, προδίδουν και ξεπουλούν τα Ιερά και τα Όσια μας;
    Ο Άγιος Ανδρόνικος μας προτρέπει να μην αφήνουμε λαοπλάνους να μας καθορίζουν το πως θα ζούμε και το ως θα βιώνουμε τον τρόπο που μας οδηγεί στην σωτηρία μας Διαβάστε Εδώ
    Είναι επιτακτική η ανάγκη της παρουσίας της πολιτικής παράταξης ΚΟΙΝΩΝΙΑ Εδώ
    που ενδιαφέρεται και εγγυάται τις κατάλληλες συνθήκες για να βιώνουμε τα σωτήρια λόγια του Ευαγγελίου μας.

  7. http://orthodoxovima.blogspot.gr/2012/01/blog-post_29.html
    Δεν πρέπει ν` αδιαφορούμε για την πολιτική κατάσταση (Ιερομάρτυς Ανδρόνικος Αρχιεπίσκοπος Πέρμ)
    .. Κανείς ας μην ακούει τους λαοπλάνους, πού υποστηρίζουν ότι για τον χριστιανό είναι εντελώς αδιάφορο το πολιτικό σύστημα. Όχι! Εμείς οι χριστιανοί, όπως όλοι οι άνθρωποι, ζούμε σ΄ αυτόν τον κόσμο, από τον όποιο δεν μπορούμε να φύγουμε παρά μόνο όταν το θελήσει ο Πλάστης μας. Δεν πρέπει, λοιπόν, ν` αδιαφορούμε για την πολιτική κατάσταση, καθώς ένα καθεστώς ή ένα πολίτευμα ή μια κρατική εξουσία μπορεί είτε να διευκολύνει το έργο της σωτηρίας μας είτε να το δυσχεραίνει είτε ακόμα και να το εμποδίζει με θανάσιμους διωγμούς… Έτσι, έχουμε την υποχρέωση να εξετάσουμε το παλαιό πολιτικό σύστημα, πού υπάρχει ως τώρα, και το νέο, πού μας προτείνουν, για να διαπιστώσουμε ποιο από τα δύο συμβάλλει περισσότερο στην επίτευξη του προορισμού της ζωής μας. Κάτω απ αυτό το πρίσμα πρέπει να εξετάζει ο χριστιανός όλα τα εγκόσμια πράγματα, ένα από τα οποία είναι και το πολιτικό σύστημα…
    Σ’ όλους είναι γνωστό, τόσο από άλλες χώρες παλαιότερα όσο και από τη δική μας τώρα, τί γίνεται κατά τις περιόδους των εκλογών: Θυσιάζονται τα πάντα -η πίστη, η πατρίδα, η οικογένεια- στον βωμό της νίκης ενός κόμματος, οποιουδήποτε κόμματος. Τρία μόνο χρόνια έχουν περάσει από τις συνταγματικές μεταρρυθμίσεις, και η χώρα μας έχει γίνει αγνώριστη, όχι, βέβαια, καλύτερη, αλλά χειρότερη. Η πίστη αδυνάτισε και τα ήθη κατέπεσαν. Η αθεΐα, η απροκάλυπτη διαφθορά, οι λεηλασίες και οι ληστείες δεν αποτελούν πια σπάνια φαινόμενα. Η προεκλογική κομματική προπαγάνδα καταντά πλήρης παραφορά, στην οποία παραδίνονται ολοκληρωτικά οι άνθρωποι, ξεχνώντας όλα τα άλλα. Και μετά τις εκλογές, όποιο κόμμα καταλάβει την εξουσία με μια ευκαιριακή πλειοψηφία, αυτό κυβερνά ανεξέλεγκτα το κράτος και διοικεί όλους τους πολίτες του, διακηρύσσοντας ότι είναι ο μοναδικός εκφραστής της θελήσεως του λάου. Άλλα ποιος μπορεί να το πιστέψει;… Μήπως υπήρχε και υπάρχει πραγματικό ενδιαφέρον για τον λαό και την πατρίδα, όταν όλα συνδέονταν και συνδέονται με την πάλη και τη νίκη του κόμματος;
    Και η ορθόδοξη πίστη περιφρονείται σε τέτοιο βαθμό, πού ακόμα και στην “Επιτροπή Ομολογίας της Πίστεως” εξελέγησαν όχι μόνο χλιαροί ή και άπιστοι Ρώσοι, αλλά και Εβραίοι και ρωμαιοκαθολικοί Πολωνοί και μουσουλμάνοι. Κι αυτό σε μια χώρα πού ο πληθυσμός της στη συντριπτική του πλειοψηφία είναι ρωσικός, ορθόδοξος και πιστός! Μια μικρή ομάδα, λοιπόν, τολμά να παρουσιάζει τον εαυτό της σαν λαό και τα παραληρήματα της σαν φωνή του λάου! Μα αυτό είναι ξεκάθαρος εμπαιγμός του συντάγματος, στο οποίο, όπως φαίνεται, ούτε οι ίδιοι πιστεύουν…».
    Από το βιβλίο : Ένας ασυμβίβαστος Ιεράρχης Ιερομάρτυς Ανδρόνικος Αρχιεπίσκοπος Πέρμ (1870-1918),
    του Ηγουμένου Δαμασκηνού (Ορλόφσκι),ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΥ ΩΡΩΠΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ 2011 σελ. 45-47

  8. Κύριε Γεωργάνα, μιά μονοσύλλαβη πρόθεση σου ξέφυγε που αλλάζε το νόημα: ” (η βασιλεία) ούκ έστιν εκ του κόσμου τούτου”! Αυτό το “εκ” είναι η διαφορά, γι΄αυτό μετά λέμε στην Κυριακή προσευχή “ελθέτω η Βασιλεία Σου, ως εν ουρανώ, και επι γής”! Εδώ είναι Ελλάς Ορθόδοξη και όχι Η.Π.Α. με πανσπερμία δοξασιών. Άν μέλημά μας ήταν η εφαρμογή του Ευαγγελίου η ζωή μας θα ήταν πολύ καλύτερη. Η Εκκλησία του Χριστού είναι το περιέχον και όχι το περιεχόμενο και υπό το πρίσμα αυτό οφείλουν οι άρχοντες και οι πολίτες να πολιτεύονται.

  9. Καὶ ἅν δὲν πολιτεύονται, τί γίνεται ; Κατεβαίνει ὁ Θεὸς καὶ τοὺς βάζει πρόστιμο ἢ φυλακή ; Ἤ, μήπως, ἔχει διορίσει πληρεξουσίους νὰ μιλοῦν ἐκ μέρους του καὶ γιὰ λογαριασμό του ; Καὶ ἔχει καμμία ἰδιαιτέρα φροντίδα ὁ Θεὸς γιὰ τὴν Ὀρθόδοξο Ἑλλάδα ; Δὲν ἀγαπᾶ ὅλους τοὺς ἀνθρώπους τὸ ἴδιο ;

  10. Κύριε Γεωργάνα από αυτά που λέτε φαίνεται πως είστε αμελέτητος.
    Μπορεί ο Κύριος “πάντας ἀνθρώπους θέλει σωθῆναι καὶ εἰς ἐπίγνωσιν ἀληθείας ἐλθεῖν”
    πλην όμως εκεί στην Γεθσημανή προσευχήθηκε ούτως:
    ” ᾿Εγὼ περὶ αὐτῶν ἐρωτῶ• οὐ περὶ τοῦ κόσμου ἐρωτῶ, ἀλλὰ περὶ ὧν δέδωκάς μοι…ἀλλὰ καὶ περὶ τῶν πιστευσόντων διὰ τοῦ λόγου αὐτῶν εἰς ἐμέ, ἵνα πάντες ἓν ὦσι, “.

    Αν μπορείτε να καταλάβετε τα λόγια τούτα και δεν έχετε και πάλι την δική σας ‘αλάνθαστη’ άποψη τότε θα καταλάβετε και περί τίνος ομιλώ. Ο Κύριος προσεύχεται ειδικά για όσους είναι δικοί του. Και ποιοι άλλοι εκτός από τους Ορθόδοξους έχουν μείνει πιστοί σ’Αυτόν;
    Να προσέχετε τα ‘δόγματά σας’, μπορεί να απέχουν πολύ από την αλήθεια!

  11. Τὴν ἀλήθεια, πού ὁ Ἀπόστολος Παῦλος τὴν βλέπει «δι᾿ ἐσόπτρου ἐν αἰνίγματι», τὴν βλέπουν κατακάθαρα μερικοὶ ἐδῶ στὸ «Ἀντίβαρο». Ἔχουν πληρεξούσιο άπὸ τὸν Θεό, μὲ ἐπικυρωμένο τὸ γνήσιον τῆς ὑπογραφῆς, νὰ ἑρμηνεύουν τὰς γραφάς. Καὶ τὸ κάνουν ἐκ τοῦ ἀσφαλοῦς, διότι ξέρουν καλὰ ὅτι ὁ Θεὸς τῆς Ἀγάπης συγχωρεῖ ὅποιαν ἀνοησία καὶ ἂν γράψουν, ἀρκεῖ, ὅποτε θελήσουν, νὰ μετανοήσουν.

  12. Καταφύγιο του αμελέτητου Γεωργίου, όπως πάντα, οι ύβρεις.
    Όποιος γνωρίζει Ελληνικά διαβάζει εκείνο το “οὐ περὶ τοῦ κόσμου ἐρωτῶ” και καταλαβαίνει τι μας λέει! Δεν είναι και τόσο δύσκολο ώστε να χρειάζεται ερμηνεία!
    Όποιος δεν καταλαβαίνει ή δεν γνωρίζει Ελληνικά ή δεν θέλει να καταλάβει!
    Καλύτερα να μην συνεχίσετε γιατί δυσκολεύετε την θέση σας. Κρυφτείτε καλύτερα, μέχρι να περάσει κι αυτό…

  13. Ἔτσι νἄχουμε καλὸ ρώτημα, στὸ Εὐαγγέλιον τῆς Κρίσεως, γράφει πουθενὰ ὁ Δικαιώτατος Κριτὴς ὅτι θὰ συναριθμήσει δεξιοῖς προβάτοις μόνον τοὺς Χριστιανοὺς Ὀρθοδόξους ; Ἄλλωστε, δὲν φθάνει νὰ διακηρύσσει κανεὶς ὅτι εἶναι Χριστιανὸς Ὀρθόδοξος, πρέπει καὶ νὰ εἶναι καὶ νὰ φέρεται κατὰ τὶς ἐπιταγές τῆς Ὀρθοδόξου πίστεως. Θὰ ἔλεγα, μάλιστα, ὅτι, ὅσο πιὸ πολύ κανεὶς φωνάζει καὶ κραυγάζει ὅτι εἶναι Χριστιανὸς Ὀρθόδοξος, τόσο λιγώτερο εἶναι …
    Καὶ ὅποιος ἔχει λυμένο τὸ ζωνάρι του γιὰ διαδικτυακὸ καυγᾶ, ἀντὶ νὰ κοιτᾶ μήπως συνεισφέρει καὶ κάτι στὴν συζήτηση, δύσκολα πείθει ὂτι εἶναι Χριστιανὸς Ὀρθόδοξος.

  14. Αγαπητέ, σεις μου δώσατε το δικό σας ζωνάρι και αν μη τι άλλο θα πρέπει να σας το επιστρέψω. Μη βλέπετε άλλα αντί άλλων.

    Καλέ μου, εκτός από αμελέτητος νομίζω πως δεν ξέρετε και να συζητάτε. Πρέπει να μάθετε να συζητάτε πρώτα..
    Όταν προκύπτει ένα ζήτημα πρώτα λύνουμε αυτό και μετά ανοίγουμε άλλο.
    Λοιπόν, καταλάβατε οτι ο Κύριος πρωτίστως ενδιαφέρεται για τους δικούς Του δλδ τους Ορθοδόξους Χριστιανούς μιας και μόνο αυτοί έμειναν πιστοί σ’Αυτόν; Αν το καταλάβατε αυτό εύκολα καταλαβαίνετε πως αγαπά ιδιαιτέρως την Ορθόδοξη Ελλάδα όπως και τους απανταχού Ορθοδόξους!
    Κατανοητόν;!

    Όσο για το 2ο θέμα που ανοίξατε μόνο μια μικρή εισαγωγή.
    Ο Δικαιώτατος Κριτὴς δεν θὰ συναριθμήσει δεξιοῖς προβάτοις οὔτε πόρνους οὔτε εἰδωλολάτρες οὔτε μοιχούς οὔτε μαλακούς οὔτε ἀρσενοκοῖτες οὔτε πλεονέκτες οὔτε κλέπτες οὔτε μέθυσους, οὐ λοίδορους, οὐχ ἅρπαγες και φυσικά ούτε αιρετικούς μιας και αυτοί είναι αποκομμένοι από την Εκκλησία και νυν και αει.
    Ελπίζω να μην φαντάζουν κι αυτά στα μάτια σας ως ανοησίες. Αν παρ’ελπίδα με διαψεύσετε τότε, με λύπη το λέω, θα πρέπει να ανησυχείτε για την κατάστασή σας.

  15. Ὄχι, ὁ Δίκαιος Πατέρας δὲν «ἐνδιαφέρεται πρωτίστως γιὰ τοὺς δικούς Του», γιὰ τὸν ἁπλούστατο λόγο ὅτι τὸ ἔλεός Του εἶναι ἄπειρον καί, συνεπῶς, φθάνει καὶ περισσεύει γιὰ ὅλους καὶ «δικοὺς» καὶ «ξένους». Ἀφοῦ καὶ οἱ «ξένοι» δημιουργήματα τοῦ Θεοῦ εἶναι, «ἐξ ἑνὸς αἵματος». Εἶναι, λέτε, δευτέρας τάξεως ἄνθρωποι ; Καί, δεύτερον, ὁ Θεὸς δὲν ἔχει δώσει σὲ κανέναν δικαίωμα νὰ ὁρίζει ποιός εἶναι «δικός Του» καὶ ποιός ὄχι, δίκην κομματάρχου. Ἂν ἐνδιαφέρεται περισσότερο γιὰ κάποιους, αὐτοὶ εἶναι τὰ ἀπολωλότα πρόβατα, οἱ ἁμαρτωλοί, οἱ τελῶναι καὶ αἱ πόρναι καὶ οἱ ἄσωτοι υἱοί καὶ τὸ λέει ἐπανειλημμένως τὸ Εὐαγγέλιόν Του.
    Ἀσφαλῶς πολλοὶ ἀρνοῦνται τὴν Χάριν τοῦ Θεοῦ, ἀλλὰ Ἐκεῖνος δὲν τὴν ἀποσύρει ἀπὸ αὐτούς, μόνον τοὺς καλεῖ πάλι καὶ πάλι. Διότι εἶναι καὶ αὐτοὶ δικοί Του. Καὶ ἂν ζημιώνουν, ἀπὸ τὰ ἴδια σφάλματα ζημιώνουν, ὄχι ἀπὸ ἐνέργειες τοῦ Θεοῦ. Καὶ τοὺς ἀφήνει ἐλευθέρους νὰ λαθεύουν καὶ νὰ ζημιώνουν, διότι τοὺς ἔχει δώσει καὶ τοὺς δίδει κάθε μέρα τὴν εὐκαιρία νὰ σωθοῦν. Δέν περιμένει νὰ τοὺς συμμαζέψουν εἰσαγγελεῖς καὶ δικαστές, ἀλλὰ τὸ Πνεῦμά Του, τὸ ὁποῖον βρίσκεται μέσα σὲ κάθε ἀνθρώπινη ὕπαρξη.

  16. Εσύ μπορείς να λες ό,τι θέλεις πλην όμως ο Κύριος φαίνεται ξεκάθαρα πως νοιάζεται για τους δικούς Του μιας και προσεύχεται μόνο γι’αυτούς. Δεν προσεύχεται για τον κόσμο –αιρετικούς, αλλόδοξους κτλ– αλλά για όσους ‘τετηρήκασι τον λόγον του Πατρός’.

    οὐ περὶ τοῦ κόσμου ἐρωτῶ, ἀλλὰ περὶ ὧν δέδωκάς μοι, ὅτι σοί εἰσι ..
    Μα είναι δυνατόν να προσπερνάς έτσι εύκολα αυτά τα λόγια; Έλεος!
    Για να μας πεις τι;; Ότι δεν μπορείς να θεωρείς πως κάποιοι που αποκόπηκαν από την Εκκλησία είναι ‘δευτέρας τάξεως άνθρωποι’; Ο Κύριος αποκάλεσε τον Ιούδα υιό της απωλείας. Μήπως και μ’αυτό δυσανασχετείς;

    Ο Κύριος σαφώς και μας έχει πει ποιους θεωρεί δικούς Του, αδελφούς Του…:
    «ο ποιών το θέλημα του πατρός μου, του εν ουρανοίς, ούτος και αδελφός μου και αδελφή μου και μήτηρ εστί »
    Όσο και να προσπαθήσεις να μας πεις άλλα απλώς χάνεις τον χρόνο σου.
    Ο Κύριος στην Αρχιερατική του Προσευχή μας τα λέει ξεκάθαρα. Αν θέλεις διάβασέ τα ξανά και ξανά μήπως και διορθωθείς.
    Για να σε βοηθήσω λίγο σου λέω πως το μυστικό είναι να μελετάς τις Γραφές έχοντας βγάλει από την μέση τη δική σου άποψη ειδικά όταν έχεις μεγάλη ιδέα γι’αυτήν!!
    Άντε, καλή επιτυχία.

  17. @Γραικοβλάχος: Υποκλίνομαι αδελφικώς.

  18. Χαίρετε κ. Βασίλειε, είναι παρήγορο το ότι δεν φάνηκαν στα μάτια σας ωσεί λήρος τα όσα ελέχθησαν παραπάνω!

  19. Ἐμ τί γράφω τόσες μέρες ; Εἴδατε ἐσεῖς νὰ τηροῦν τὸν Λόγον τοῦ Πατρὸς ὅσοι ἔχουν βαπτισθεῖ Χριστιανοὶ Ὀρθόδοξοι περισσότερο ἀπὸ τοὺς ὑπολοίπους ; Ἂν ἴσχυε αὐτό, οἱ χῶρες μὲ πολλοὺς Ὀρθοδόξους θὰ ἦταν ἐπίγειοι παράδεισοι. Καὶ ὅλοι οἱ ἀλλόδοξοι καὶ ἀλλόθρησκοι εἶναι Ἰοῦδες ; Ἢ δὲν ὑπάρχουν ἀπειράριθμοι βαπτισμένοι Ὀρθόδοξοι πού κάθε μέρα προδίδουν τὸν Χριστό ; Μερικοὶ καὶ μέ μόνον τὸ ὕφος τους, ὅταν αὐτὸ εἶναι τόσο συγγενές μέ τὰ λόγια τοῦ Φαρισαίου, πού συγκρίνει τὴν αὐτοῦ ἁγιότητα μὲ τὸν τελώνη. Κοντεύουν καὶ οἱ μέρες, τὴν τρίτη Κυριακὴ ἀπὸ σήμερα ἀνοίγει τὸ Τριώδιο.

  20. Ναι ναι σεις νομίζετε πως όλα τα είπατε και όλα τα καταλάβατε! Δεν αας ξέφυγε τπτ, μου φαίνεται σας το ξανάπα..
    Εύγε πάντως δεν σας λέω…

    — Τώρα, εμμέσως πλην σαφώς, παραδέχεστε πως ναι, ο Κύριος κάποιους εκ των ανθρώπων τους θεωρεί δικούς του αν και μέχρι πρότινος μας λέγατε πως « ὁ Θεὸς δὲν ἔχει δώσει σὲ κανέναν δικαίωμα νὰ ὁρίζει ποιός εἶναι «δικός Του» καὶ ποιός ὄχι, δίκην κομματάρχου»!
    — Πριν αναρωτιόσασταν αν έχει «καμμία ἰδιαιτέρα φροντίδα ὁ Θεὸς γιὰ τὴν Ὀρθόδοξο Ἑλλάδα» έτσι γενικώς και τώρα που βλέπετε πως δεν σας βγαίνει μιλάτε έτσι πιο ειδικά λέγοντάς μας πως αφού κι οι πιο πολλοί ορθόδοξοι δεν τηρούν τον Λόγο Του γι’αυτό δεν θεωρούνται οικείοι Του! Μην ξεφεύγετε, μιλάμε για την Ορθόδοξη Ελλάδα και αν αυτή απολαμβάνει ιδιαιτέρας φροντίδος.
    — Δεν γνωρίζετε πως όποιος αποκόπτεται από την Εκκλησία θεωρείται αιρετικός/σχισματικός;
    Δεν γνωρίζετε πως « πᾶν πνεῦμα ὃ μὴ ὁμολογεῖ τὸν ᾿Ιησοῦν Χριστὸν ἐν σαρκὶ ἐληλυθότα, ἐκ τοῦ Θεοῦ οὐκ ἔστι· καὶ τοῦτό ἐστι τὸ τοῦ ἀντιχρίστου».
    Αν τα γνωρίζετε τι με ρωτάτε για τους ετερόδοξους και αλλόθρησκους;;
    — Οι χώρες και με μια μόνο Ορθόδοξη Εκκλησιά να λειτουργεί έχουν τον Ουρανό στην Γη, έτσι απλά.
    — Και τι είπατε για εκείνο το ύφος εκείνου του Φαρισαίου;

    κ. Γεωργιε, πώς τους βλέπετε τους γύρω σας, είπατε;..

  21. @Γεώργιος Ἰακ. Γεωργάνας: Το πνεύμα του τελευταίου σου σχολίου ειλικρινώς δεν το κατάλαβα.Λοιπόν, ναί όσοι είναι Ορθόδοξοι Χριστιανοί, ένιοι εξ’ αυτών (Ο Θεός θα κρίνη ποσοι και ποιοί) τηρούν τον Λόγον του Πατρός περισσότερον από κάποιους άλλους για τους οποίους όμως προσεύχονται. Ο βίος του Ορθοδόξου Χριστιανού είναι μιά διαρκής άσκηση και αγών.Ορθοδοξία άνευ ασκήσεως είναι αδιανόητη!
    Όσο για τον επίγειο παράδεισο, “η Βασιλεία του Θεού εντός ημών εστί”.

  22. Όλοι λοιπόν οι άλλοι εκτός από τους εντός της Ορθοδοξίας δικούς Του εις το Πυρ το εξώτερον και εκτός της Βασιλείας των Ουρανών!
    Μόνο που Ουρανοί σημαίνουν ακριβώς, αδυνατότητα κοράκων!

  23. Στην εποχη μας ειναι δυσκολο να απαλλαχθουμε απο τα στερεοτυπα και την ταση να διαφοροποιουμε τον εαυτο μας απο τους αλλους. Η σημερινη ευαγγελικη περικοπη του Ζακχαιου μας διδασκει ομως οτι πρεπει να αναγνωριζουμε την δυνατοτητα της μετανοιας και της σωτηριας σε καθε ανθρωπο. ‘Ηλθε γαρ ο Υιος του ανθρωπου ζητησαι και σωσαι το απολωλος’. Ο μονος ασφαλης δρομος για την προσωπικη μας πνευματικη προοδο ειναι να προσεχουμε μονο τον εαυτο μας, να ειμαστε συνηδειτα μελη της εκκλησιας και αν το κανουμε αυτο θα βοηθησουμε και την πατριδα μας οπως οι Νινευιτες

  24. Συμπληρωματικῶς, νὰ σημειώσω ὅτι ἡ προσευχὴ τοῦ Χριστοῦ στὴν Γεθσημανῆ δὲν εἶναι ὑπὲρ βαπτισμένων Ὀρθοδόξων Χριστιανῶν, ἀφοῦ οἱ Ἀπόστολοι βαπτίσθηκαν στὸ Ἅγιο Πνεῦμα πολλές ἡμέρες ἀργότερα, τὴν Πεντηκοστή. Καί, φυσικά, εἶναι προσευχὴ γιὰ νὰ τοὺς στηρίξει ὁ Θεὸς στὴν πίστη τους, ὥστε νὰ ἀνθέξουν τὸ μαρτύριο τῆς ἀμφιβολίας, τὸ ὁποῖο θὰ τοὺς βασάνιζε ὅταν θὰ ἔβλεπαν τὸν Παντοδύναμο Υἱὸ τοῦ Θεοῦ καὶ Δάσκαλό τους νὰ τὸν συλλαμβάνουν τὰ ἴδια πλάσματα. Δέν προσεύχεται ὁ Χριστὸς ὥστε νὰ σώσει ὁ Θεὸς τοὺς ἐκλεκτούς του ἀπὸ τὶς συνέπειες ὁποιουδήποτε ἄλλου κακοῦ, γιὰ νὰ πάρουμε παράδειγμα ἀπὸ τὰ δικά μας, τῆς χρεωκοπίας τους. Αὐτὲς μποροῦν νὰ τὶς ὑποστοῦν ἀκριβῶς ὅπως καὶ οἱ ἄλλοι χρεωκόποι. Ἀλλοίμονο νὰ πιστέψουμε ὅτι ὁ Θεὸς λαμβάνει εἰδικὴ μέριμνα ὥστε οἱ Ἕλληνες Ὀρθόδοξοι νὰ συνεχίσουμε νὰ ροκανίζουμε ἀρχοντικὰ τὰ δισεκατομμύρια πού ἄλλοι παράγουν. Ἄλλο ὅτι, ὡς ἁμαρτωλοί περισσότερο ἀπὸ ἄλλους, μποροῦμε καὶ περισσότερο νὰ ἐλπίζουμε ὅτι ὁ Θεὸς ἐνδιαφέρεται ἰδιαιτέρως γιὰ τὴν μετάνοια καὶ σωτηρία μας, ἡ ὁποία Τοῦ εἶναι θυσία εὐπρόσδεκτος.

  25. Οι άνθρωποι φτιάχνουν έναν προσωπικό Θεό κατ’ εικόνα και ομοίωσή τους και ύστερα νομίζουν ότι αυτός ασχολείται όλη την ώρα με τις υποθέσεις τους και με τη σωτηρία τους. Τι πιο βολικό από αυτό!

  26. Αμελέτητε Γ. Γεωργάνα, νομίζω πως όχι μόνο δεν διαβάσατε την ‘Αρχιερατική Προσευχή’ αλλά ούτε καν τι γράφω στα σχόλιά μου!
    Γράφω, λοιπόν, λίγο παραπάνω το «Οὐ περὶ τούτων δὲ ἐρωτῶ μόνον, ἀλλὰ καὶ περὶ τῶν πιστευσόντων διὰ τοῦ λόγου αὐτῶν εἰς ἐμέ, ἵνα πάντες ἓν ὦσι» το οποίο σημαίνει πως ο Κύριος προσεύχεται εκείνη την ώρα για όλους όσους πιστέψουν σ’Αυτόν έως το τέλος των αιώνων. Για όποιους δλδ πιστέψουν, βαπτιστούν και μείνουν ενωμένοι, «ἵνα πάντες ἓν ὦσι» στην Μια Αγία και Καθολική και Αποστολική Εκκλησία δλδ την Ορθόδοξη Εκκλησία.
    Αφήστε τις απίστευτες ερμηνείες σας, λοιπόν, και μάθετε να λέτε κι ένα ‘συγγνώμη, έκανα λάθος’ και μετά πιάστε και διαβάστε και κανένα βιβλίο.

  27. «πιστευσόντων» γράφει ἢ ὄχι ; Πῶς, λοιπόν, εἶναι μερικοὶ Φαρισαῖοι τόσο βέβαιοι ὅτι, γιὰ παράδειγμα, ἕνας Μωαμεθανὸς δὲν θὰ πιστέψει στὸν Χριστό, τότε πού ὁ Χριστὸς θὰ τὸν καλέσει ; Καὶ πῶς ὁ ἴδιος Φαρισαῖος εἶναι τόσο βέβαιος ὅτι δὲν θὰ ἀρνηθεῖ τὸν Χριστό, ἂν περάσει μιὰ δοκιμασία ; Μάλιστα, αὐτὸς εἶναι πολύ πιὸ πιθανόν νὰ λυγίσει, ἀφοῦ εἶναι τόσο βέβαιος ὅτι ὁ Χριστὸς τὸν προορίζει ἀποκλειστικῶς γιὰ νὰ ροκανίζει άρχοντικὰ τὰ δισεκατομμύρια πού παράγουν οἱ ἀλλόπιστοι καὶ ἀλλόδοξοι. Αὐτός, ὁ περιούσιος καὶ φουσκωμένος ! Ἀμ οἱ πιστοὶ τοῦ Χριστοῦ ξέρουν νὰ ὑπομένουν γιὰ τὸ Ὄνομά Του καὶ ὄχι νά καυχῶνται πού δὲν εἶναι σὰν τοὺς ἄλλους, τοὺς ἁμαρτωλούς. Καὶ κοτᾶνε πῶς θὰ τοὺς φέρουν στὸν Χριστὸ καὶ ὄχι πῶς θὰ κρατήσουν γιὰ πάρτη τους τὴν Χάρι Του.

  28. Απορία ψάλτου, βηξ…
    Δεν συνηθίζω να τσεκάρω και την ορθογραφία ειδικά όταν το copy-paste γίνεται από μια σχετικά έγκυρη ιστοσελίδα:
    http://www.apostoliki-diakonia.gr/bible/bible.asp?contents=new_testament/contents_ioanni.asp&main=ioanni&file=1.4.17.htm
    Εσύ μπορείς να μένεις στην ορθογραφία και στα ζουζουνάκια κάτω από τα ῷ ή τα ῃ και όχι στην ουσία!!!

    Όσο συνεχίζεις, εκτίθεσαι δίνοντας σε όλους να καταλάβουν την αδυναμία σου να καταλάβεις απλά πράγματα αλλά και την προσπάθειά σου να παρουσιάσεις ως απόψεις μου πράγματα που ουδέποτε είπα και φυσικά δεν υπάρχει λόγος να απολογηθώ γι’αυτά όπως αυτό το απίστευτο που λες:
    «ἀφοῦ εἶναι τόσο βέβαιος ὅτι ὁ Χριστὸς τὸν προορίζει ἀποκλειστικῶς γιὰ νὰ ροκανίζει άρχοντικὰ τὰ δισεκατομμύρια πού παράγουν οἱ ἀλλόπιστοι καὶ ἀλλόδοξοι».
    Το να λες άλλα αντί άλλων σχετικά με το τι υποστηρίζω είναι απαράδεκτο!
    Καλύτερα να έμενες στην ησυχία σου όπως π.χ. κάνει κι ο Κ. Φουράκης μετά από τις όποιες παρατηρήσεις μου, τουλάχιστον δεν εκτίθεται περαιτέρω….

    Ένα τελευταίο από εμένα γιατί όπως βλέπω όχι μόνο δεν ζητάς συγγνώμη αλλά παρεκτρέπεσαι έτι περαιτέρω και η συνέχεια της κουβέντας θεωρώ πως δεν θα βγάλει πουθενά!
    Μέσα σ’αυτούς που θα πιστέψουν στον Κύριο δια του λόγου των Αποστόλων αλλά και όλων των επόμενων γενεών, φυσικά , μπορεί να είναι και αλλόπιστοι κι ο κάθε άνθρωπος σε όποια κατάσταση κι αν βρισκόταν μέχρι τη στιγμή που πίστεψε! Από τη στιγμή εκείνη και μετά ανήκει στην Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία και γι’αυτόν ο Κύριος παρακαλά τον Πατέρα στην Αρχιερατική Του Προσευχή!!
    Απλά πράγματα για όσους έχουν καλή διάθεση, για τους άλλους ευχές για γρήγορη αλλαγή νοός!!!

  29. Ποιος μπορει να διαφωνησει με το γεγονος οτι μονον αυτοι που πιστευουν και αγαπουν τον Χριστο μπορουν να ειναι ενα με τον Θεο δηλαδη την Αγια Τριαδα ; και ποιοι ειναι αυτοι που το επετυχαν αυτο ; οι Αγιοι που εκπληρωσαν τον σκοπο της δημιουργιας απο το κατ’εικονα στο καθ’ομοιωση. Ο Μητροπολιτης Ναυπακτου εξηγει οτι το ‘ινα ωσι εν’ αναφερεται ειδικα σ’αυτους που εχουν φτασει σε θεωρια, δηλαδη την εμπειρια της Πεντηκοστης και της οψης της δοξης του Θεου.

    Δυστυχως οχι ολοι οι βαπτισθεντες Ορθοδοξοι θα το πετυχουν αυτο, οπως βλεπουμε την αποστασια στον τοπο μας. Ελπιδα μας για το μελλον της Ελλαδας η πρεσβεια των Αγιων αλλα αν δεν μετανοησουμε, δεν αλλαζει η κατασταση μαγικα. Ας παραδιεγματιστουμε απο την Νινευη.

  30. Ἐμ τί νὰ κάνουμε, πού μερικοὶ θέλουν νὰ διορθώσουν καὶ τὸ Εὐαγγέλιο γιὰ νὰ γράφει, ὄχι αὐτὰ πού γράφει, ἀλλὰ ἐκεῖνα πού ὁ ἐγωισμός τους θὰ ἤθελε νὰ γράφει ; Ἀλλὰ πῶς ἀνέχεται ἡ Μία, Ἁγία, Καθολικὴ καὶ Ἀποστολικὴ Ἐκκλησία, ὁ ὁποία εἶναι ὁ ἀποκλειστικὸς φορεὺς τῆς Θείας Χάριτος ἐπὶ τῆς γῆς, νὰ τὴν κατηγορεῖ κάποιος πού ἰσχυρίζεται ὅτι εἶναι μέλος της, ὅτι τὸ ἱερό της κείμενο εἶναι λανθασμένο ; Καὶ πῶς δὲν σπεύδει νὰ τὸν ἐπιστρατεύσει γιὰ νὰ διορθώσει ὅσα θεωρεῖ ἡ μεγαλειοτάτη αὐθεντία του ὅτι χρήζουν διορθώσεως ; Ἀκοῦς ἐκεῖ θράσος, νὰ περιμένει ὁ Θεὸς τὸν κάθε ἁμαρτωλὸ νὰ ἔλθει σ’ ἐκεῖνον μέχρι τὴν ὑστάτη ὥρα, ἐνῶ μπορεῖ νὰ ἀκολουθήσει τὶς συμβουλὲς τῶν φίλων Του (ἔτσι ἀποκαλοῦν ἑαυτούς) καὶ νὰ τοῦ κλείσει ἀμέσως τώρα κατάμουτρα τὴν πόρτα ! Καὶ γιατί ὄχι καὶ άπὸ γεννήσεώς του, άφοῦ δὲν ἔτυχε νὰ γεννηθεῖ Χριστιανὸς Ὀρθόδοξος …

  31. Έξω βρέχει.. Για τους αργόσχολους,όμως, οι σταγόνες που νιώθουν εντός οικίας δεν είναι βροχή.

    Αδέρφια, προσυπογράφω τα υφ’ ημών γεγραμμένα.

  32. @Ελότανος,
    ότι μιλάμε για τους πιστούς χριστιανούς που θα σωθούν κάνοντας το θέλημα του Πατρός το είπαμε και παραπάνω. Τέτοιους φυσικά βρίσκεις μόνο στην Ορθοδοξία κατά το ευαγγελικό:
    «ὁ πιστεύσας καὶ βαπτισθεὶς σωθήσεται, ὁ δὲ ἀπιστήσας κατακριθήσεται. »
    Μάρκον 16,16
    Όποιος εμμένει στην αίρεσή του ή στην όποια λάθος πίστη του δεν πρέπει να περιμένει την σωτηρία που περιμένουμε εμείς οι Ορθόδοξοι που όσο μπορούμε προσπαθούμε να μείνουμε πιστοί στον Κύριο!
    Για την Ορθοδοξία, λοιπόν, ο Κύριος νοιάζεται ιδιαιτέρως μιας και υπό την σκέπη της ζουν οι δικοί Του, οι άγιοί του…. Τόσο απλά!!

    Για το άλλο που μας λες ότι αναφέρει ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου δεν σχολιάζω κάτι παρά μόνο θα ήθελα να σου θυμίσω το περιστατικό που διαβάζουμε στο Γεροντικό! Υπήρχε, λοιπόν, στην Αλεξάνδρεια άνθρωπος, τσαγκάρης στο επάγγελμα, που είχε ξεπεράσει κι αυτόν τον Μέγα Αντώνιο! Και αυτός φυσικά δεν είχε φτάσει σε υψηλές Θεωρίες αφού η διήγηση μας λέει πως ήταν ένας απλός απλούστατος τσαγκάρης και καθημερινά ακολουθούσε ένα απλό απλούστατο τυπικό χωρίς να αναφέρει ούτε μια θεωρία ή Θεία αποκάλυψη όπως συμβαίνει σε πολλούς αγίους! Άρα το «ἵνα πάντες ἓν ὦσι» δεν υπάρχει περίπτωση να μην ισχύει και γι’αυτόν τον απλό τσαγκάρη
    Αν ο Μητροπολίτης εννοεί π.χ. ότι σε οποιονδήποτε μπορεί να συμβεί μια κάποια μυστική αποκάλυψη χωρίς όμως να είναι απαραίτητη η αίσθηση εξαιρετικών γεγονότων τότε καλό θα ήταν να μας το έγραφες. Βλέπεις κάποιοι δεν το έχουν σε τίποτα να παρεξηγούν αλλά και να διαστρέφουν τα λόγια των άλλων.

    Εν ολίγοις συμφωνούμε σε όλα μόνο καλό θα ήταν να ξεκαθαρίσεις τρόπον τινά την άποψή σου σχετικά με την ερμηνεία του Μητροπολίτη που αναφέρεις.

  33. Παραφράζοντας τον Φρειδερίκο Νίτσε..
    O χριστιανισμός είναι σαν τη γυναίκα που βάφει τα μαλλιά της και καλλωπίζεται, γιατί ξέρει ενστικτωδώς ότι παίζει τον δεύτερο ρόλο. Ψάχνει όπως κάθε άλλη θρησκευτική ή πολιτική αίρεση για οπαδούς, αθροίζοντας μηδενικά. Υψώνει βουνά εκεί που δεν υπάρχουν. Στην πραγματικότητα υπήρξε μονάχα ένας χριστιανός, κι αυτός πέθανε πάνω στο σταυρό.

  34. Ως τον Νίτσε, όλα καλά, Ελευθέριε.
    Αλλά αυτός στην παράφρασή σου λέει χριστιανισμός και εννοεί κάτι διαφορετικό απ’ ότι εννοείς εσύ ως χριστιανισμός και μάλλον σήμερα, σωστά;! Και ο όρος χριστιανισμός σηκώνει πολλή κουβέντα..
    Το θέμα μας είναι πιο απλο: ή πιστεύεις ή δεν πιστεύεις. Κι αν δεν πιστεύεις, είσαι μέλισσα ή είσαι μύγα. Ή το ένα ή το άλλο,που ‘λεγε κι ο Γέροντας. Τα ενδιάμεσα είναι δικά σου, kardeş. Εντάξει με μένα!

  35. Εντάξει Don Patron, ας μιλήσουμε για μύγες..

    Μια μεγάλη αράχνη, σ’ ένα παλιό σπίτι, είχε απλώσει έναν όμορφο ιστό για να πιάσει μύγες. Κάθε φορά που μια μύγα προσγειωνόταν και πιανόταν στον ιστό της, η αράχνη την έτρωγε, ώστε η επόμενη μύγα να έχει την εντύπωση πως ο ιστός είναι ένα ήσυχο και τερπνό λιμανάκι. Ωστόσο, μια μέρα, μια αρκετά ευφυής μύγα βούιζε ώρα πάνω από τον ιστό, χωρίς να προσγειώνεται, οπότε παρουσιάστηκε η αράχνη και της είπε: «Κατέβα κι έλα να καθίσεις». Η μύγα όμως ήταν πιο πονηρή από την αράχνη. Της είπε: «Δεν πηγαίνω πουθενά όταν δεν βλέπω άλλες μύγες, και σ’ αυτό το σπίτι δεν βλέπω άλλες μύγες». Συνέχισε λοιπόν να πετάει, κι έφτασε σ’ ένα σημείο, όπου είχαν συγκεντρωθεί πολλές πάρα πολλές μύγες. Αμέσως θέλησε να πάει κοντά τους, όταν πέρασε από κει μουγκρίζοντας μια μέλισσα και της είπε: «Πρόσεχε, ηλίθια! Είναι μυγόχαρτο! Οι μύγες έχουν πέσει όλες στην παγίδα» -«Ανοησίες» είπε η μύγα, «αυτές χορεύουν»! Κι αμέσως κάθισε και κόλλησε στο μυγόχαρτο σαν όλες τις άλλες.

    Tώρα εσύ αν είσαι έξω απ’ τον σωρό, μπορείς από αυτό το παραμυθάκι, να βγάλεις τα συμπεράσματά σου περί χριστιανισμού, σοσιαλισμού, φιλελευθερισμού και λοιπών πλειοδοτικών υποσχέσεων!

  36. Συμφωνώ, ας μιλήσουμε για μύγες, εφόσον δεν μπορούμε να μιλήσουμε για χριστιανισμό. Ωραίο το παραμυθάκι και περισσότερο η μέλισσα, μου δίνει την εντύπωση ότι ενισχύει την υπόθεση της μύγας και της μέλισσας του Γέροντα.
    Στέκεται, βέβαια, αδύνατον να βγάλω συμπέρασμα για τέτοιου είδους έννοιες από μια -όμορφη, ομολογώ- διήγηση.
    Κοίτα, Ελευθέριε, ισχύουν όσα έγραψα: είμαστε ή το ένα ή το άλλο. Κι αν δεν πιστεύεις, το να εγείρεσαι για την «πνευματική ελευθερία» και να αγανακτείς για την δική μας «ειδωλολατρία» δεν σου δίνει credits ούτε πετυχαίνεις το «στόχο» σου, αν ήταν αυτός κάποιος στόχος. Μου υπεραρκεί, όμως, η δική σου ειλικρινής αθρησκεία από την πλάνη που καμουφλάρεται με υποκριτική ευσέβεια, για να μαγαρίσει τους καλούς σπόρους. Σου το γράφω, αφού απέδειξες -τουλάχιστον σε μένα- την καλή σου διάθεση, ελπίζοντας να αντιληφθείς και τις δικές μου προθέσεις.

  37. Αγαπητε Γραικοβλαχε
    Η ερωτηση σου πρεπει να υποβληθει σε εμπειρο πνευματικο. Εγω δεν εχω εμπειρια για να επιχειρησω να θεολογησω το απυθμενο βαθος της ιερατικης προσευχης του Κυριου. Αν ποτε εκφρασω γνωμη περι δογματων της Ορθοδοξιας, προσπαθω να μεταφερω με συνεπεια τα λεγομενα των Αγιων Πατερων.

    Αν θελεις μοιραζομαι μερικες σκεψεις. Η γνωμη μου (ανευ αξιας) είναι ότι ο τσαγκαρης που συναντησε ο Αγιος ειχε επισης την ιδια εμπειρια, δηλαδη την θεωρια του ακτιστου φωτος, όπως ολοι οι Αγιοι. Ο πατηρ Ρωμανιδης εχει συνοψισει τους Πατερες της Εκκλησιας ότι κάθε ανθρωπος εχει την δυνατοτητα να περασει από τα 3 σταδια, της καθαρσης, φωτισμου και θεωσης. Λογιζομαι ότι αν ενας απλος ανθρωπος στον κοσμο εφτασε στα μετρα του Μεγαλου Αντωνιου, ηταν καθαρος και ταπεινος. ‘Μακαριοι οι καθαροι τη καρδια ότι αυτοι τον Θεον οψονται’. Η ταπεινωση είναι η μεγαλυτερη αρετη, όπως μας φανερωσε ο Αγιος Αντωνιος.

    Για την αποκτηση αυτης της αρετης και για να μην την χασουν όταν την απεκτησαν, πολλοι από τους αγιους γεροντες υπεφεραν από ασθενειες μεχρι την κοιμηση τους (Πορφυριος, Παισιος, Ιακωβος…). Πιστευω ότι οποιος εχει την εμπειρια του ακτιστου φωτος (δηλαδη της κοινωνιας με τον Θεο – την ακτιστη ενεργεια που ονομαζουμε χαρη), προσευχεται για ολον τον κοσμο. Γι’αυτό μιλησε ο Γεροντας Σωφρονιος όταν εγραψε για τον Γεροντα του τον Αγιο Σιλουανο.

  38. Αγαπητέ μου, δε νομίζω πως λέμε κάτι διαφορετικό. Επιτρέψτε μου μια μικρή αναφορά στον άγιο Συμεών τον Νέο Θεολόγο. Λέει, λοιπόν, ο άγιος πως έρχεται
    «η ίδια δύναμις του Παναγίου Πνεύματος, όπου κατέβει και εις τους Αποστόλους, όχι φαινομένη αισθητώς ωσάν πυρ, ουδέ με πολύν ήχον, και βιαίαν πνοήν (ότι αυτά έγιναν τότε εις τους Αποστόλους δια τους απίστους) αμή θέλει φανή εις εσένα νοερώς, ωσάν φως νοητόν με κάθε γαλήνη, και χαράν, το οποίον φως είναι προοίμιον του αιωνίου και πρώτου φωτός και έκλαμψις, και ακτίς της αιωνίου μακαριότητος ……………….»
    Δεν μένει νομίζω καμιά αμφιβολία πως σήμερα κάποιος π.χ. τσαγκάρης μπορεί να έχει τη Θεία Χάρη και να μην έχει οπτασίες, να μη του συμβαίνουν θαυμαστά γεγονότα όπως σε άλλους αγίους π.χ. τον απόστολο Παύλο και το θαυμαστό γεγονός που έλαβε χώρα στην οδό προς Δαμασκό αλλά να ενεργεί μέσα του νοερώς…
    Δεν νομίζω πως το θέμα τούτο είναι τόσο δύσκολο ώστε να μείνουμε κι άλλο σ’αυτό.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *