Skip to main content

Ο Μίκης απαντά στη Θάλεια Δραγώνα

leftΜε επιστολή της στο Μίκη Θεοδωράκη η κ. Θάλεια Δραγώνα διαμαρτύρεται για συκοφαντική δυσφήμιση εναντίον της.
Ο Μίκης, με δική του επιστολή, ξεκαθαρίζει τα πράγματα.

Η επιστολή της κ. Δραγώνα:
2 Ιανουαρίου 2010

Αγαπητέ Μίκη Θεοδωράκη,

Κυκλοφόρησε πριν λίγες ημέρες στο διαδίκτυο επιστολή σας προς τον Στέφανο Ληναίο με πολύ απαξιωτικά σχόλια για το πρόσωπό μου και παραθέματα από το δημοσιευμένο έργο μου που είναι όλα παντελώς ψευδή και κατασκευασμένα.
Σας ενημερώνω ότι δεν είμαι ιστορικός και δεν γράφω ιστορικά βιβλία. Λόγος σαν «Η ελληνική ταυτότητα δεν υπήρχε πριν από το 19ο αιώνα. Δημιουργήθηκε έξωθεν σε μια εποχή εθνικισμού, αποικιοκρατίας και επεκτατικού ιμπεριαλισμού. Κοντολογίς κάποιοι από το εξωτερικό μας είπαν τον 19ο αιώνα ότι είμαστε Έλληνες κι εμείς το δεχθήκαμε για να κονομήσουμε (!!!) πουλώντας το παραμύθι ότι είμαστε απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων», δεν βρίσκεται πουθενά στο δημοσιευμένο έργο μου και δεν χαρακτηρίζει την πανεπιστημιακή και κοινοβουλευτική μου πορεία. Τέτοιου είδους κατασκευάσματα είναι μιας συκοφαντικής εκστρατείας εναντίον μου.
Είμαι κοινωνική ψυχολόγος, ερευνώ και γράφω πάνω στις κοινωνικές ταυτότητες έχω δώσει μεγάλο μέρος της ζωής μου για την υπεράσπιση των αρχών της δημοκρατίας και της δικαιοσύνης σε αυτόν τον τόπο.
Σας στέλνω μέρος των δημοσιεύσεων μου για να κρίνετε εάν όσα παρατίθενται στις εφημερίδες και στο διαδίκτυο ανταποκρίνονται στην αλήθεια. Εάν διαπιστώσετε ότι είναι κατασκευασμένες φράσεις, σας παρακαλώ πολύ να βρείτε μια ευκαιρία να το δηλώσετε.
Σας γράφω επειδή θαυμάζω την αστείρευτη δημιουργικότητά σας και τους αγώνες σας για τη δημοκρατία και είμαι σίγουρη ότι η αναζήτηση της αλήθειας και η προάσπιση των δημοκρατικών αρχών έχει πρώτιστη σημασία για σας.
Με εκτίμηση
Θάλεια Δραγώνα

Σας επισυνάπτω και 2 πρόσφατες συνεντεύξεις μου όπου θα βρείτε και όλα τα παραποιημένα παραθέματα

Απάντηση Μίκη

ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ
Επιφανους 1
117 42, Αθήνα
τηλ. 210-9214863
fax 210-9236325
e-mail: mikisthe@otenet.gr

Προς την κ. Θάλεια Δραγώνα
Καθηγήτρια Κοινωνικής Ψυχολογίας
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην προσχολική ηλικία
του Εθνικού και Καποδστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Ναυαρίνου 13, 10680 Αθήνα
Αθήνα, 10.1.2010

Αγαπητή κυρία Δραγώνα,

Έλαβα την επιστολή και τα βιβλία σας και σας ευχαριστώ. Διάβασα επίσης στο «Βήμα» και τα «Νέα» τις συνεντεύξεις σας, οι οποίες όμως κινούνται μονάχα γύρω από δυο-τρεις φράσεις που σας αποδόθηκαν εδώ και πολύ καιρό, για να διαψευσθούν ύστερα από μεγάλη και αδικαιολόγητη καθυστέρηση.

Οι συνεντεύξεις αυτές και η μεγάλη προβολή τους (σε συνδυασμό με την φίμωση των αντιθέτων απόψεων) δεν πετυχαίνουν τίποτε άλλο παρά να αποκαλύπτουν στον ελληνικό λαό τους πανίσχυρους φίλους σας στα ΜΜΕ αποδεικνύοντας το εύρος και τα ερείσματα αλλά και τον συντονισμό της προσπάθειας που εξυφαίνεται με στόχο την αλλοίωση της εθνικής-ελληνικής μας ταυτότητας. Καθώς και τον τρόμο που δημιουργεί η αυξανόμενη παλλαϊκή αντίδραση στις απόψεις σας, που ακυρώνει την αρχική σας προσπάθεια να εκμεταλλευθείτε την αντίδραση του κ. Καρατζαφέρη βαφτίζοντας όσους διαφωνούν «ακροδεξιούς».

Τρόμος που φτάνει σε σημείο να προκαλεί συμπτώματα της «Λύσσας-Σόρος» σε υποταχτικούς κονδυλοφόρους όπως σ’ αυτόν τον δυστυχή κ. Χάρη σε σημερινό (9.1.10) ένθετο αθηναϊκής εφημερίδας.

Επειδή τυχαίνει να είμαι ένας από τους πρωτεργάτες αυτής της εκστρατείας για την ενημέρωση του ελληνικού λαού με ρίζες βαθειές στην αληθινή ελληνική Αριστερά από την εποχή του ΕΑΜ, θα ήμουν ο τελευταίος που θα επέτρεπα στον οποιονδήποτε να καπηλευτεί την λέξη και την έννοια «πατρίδα».

Το ΕΑΜ και το τότε ΚΚΕ κατέκτησε την εμπιστοσύνη του 70% του λαού μας για την πίστη του και τους αγώνες του για τη Λευτεριά της ελληνικής πατρίδας και την αναγέννηση του ελληνικού έθνους. Με την πεποίθηση ότι υπηρετούμε τα ιδεώδη των Ελλήνων για την ελευθερία και την δημοκρατία από τα βάθη των αιώνων και φτάνοντας ως το «Ελευθερία ή θάνατος» του Κολοκοτρώνη, ορθώσαμε το ανάστημά μας και αναμετρηθήκαμε με το όπλο στο χέρι, με την πιο φονική δύναμη που γνώρισε ποτέ η ανθρωπότητα: την χιτλερική Βέρμαχτ, τα ναζιστικά Ες-Ες και την Γκεστάπο, με αμέτρητες θυσίες σε αίμα, βασανισμούς και διώξεις. Ενώ παράλληλα και μέσα σ΄ εκείνες τις σκληρές συνθήκες τιμούσαμε και τρεφόμαστε με τον ελληνικό πολιτισμό για τον οποίο είμαστε περήφανοι και συγχρόνως οραματιζόμαστε τη μελλοντική κοινωνία της δικαιοσύνης, της αλληλεγγύης και της «πανανθρώπινης λευτεριάς».

Αυτή υπήρξε ως σήμερα η γνήσια και μοναδική Αριστερά, όπου οι λέξεις «έθνος» και «πατρίδα» ήταν για μας δόξα και τιμή και όχι ντροπή όπως τις κατάντησαν χτες και σήμερα ορισμένα γκρουπούσκουλα και ομάδες «διανοουμένων» που στο όνομα της Αριστεράς ντροπιάζουν με τις «ιδέες» και τα καμώματά τους, τους αγώνες και τις θυσίες μας, ενώ δηλητηριάζουν την ανύποπτη νεολαία μας, που η νικήτρια και θριαμβεύουσα ακόμα και σήμερα εθνικοφροσύνη κρατάει στα σκοτάδια, έχοντας καταδικάσει σε λήθη τη σύγχρονη ιστορία μας.

Όμως η ακτινοβολία εκείνων των ηρωικών χρόνων αψηφώντας όλα τα εμπόδια εξακολουθεί να εμπνέει το λαό μας, γι’ αυτό και η αντίθεση στην συστηματική απόπειρα που επιχειρείται εδώ και καιρό με στόχο την ουσιαστική ανατροπή της ελληνικής ιστορίας, είναι καθολική και δεν συνδέεται με την α΄ ή την β΄ πολιτική παράταξη αλλά με το σύνολο των Ελλήνων, που γαλουχήθηκε με μια συγκεκριμένη και βαθειά ριζωμένη άποψη για το τι είναι πατρίδα, τι είναι Ελλάδα, τι είναι ιστορία, τι είναι ελληνικός λαός και ελληνικό έθνος.

Κι ακόμα γνωρίζει καλά
-γιατί τα βιώνει, ποια είναι τα βασικά ιστορικά και πολιτισμικά στοιχεία που μας διέπλασαν από το ΄21 έως σήμερα.

Αρνούμενοι και κατεδαφίζοντας όλα αυτά που μας έκαναν αυτούς που είμαστε χτες, προχτές και σήμερα,με το πρόσχημα μιας δήθεν επιστημονικής αναθεώρησης της ιστορικής πραγματικότητας, όπως αποδεικνύεται σε κάθε σελίδα του βιβλίου σας «Τι είν’ η Πατρίδα μας;» στην ουσία αμφισβητείτε ο,τιδήποτε θετικό έπραξε ο λαός αυτός σε όλους τους τομείς του εθνικού μας βίου κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων αιώνων.

Με το βιβλίο σας αποδομείτε τις ιδέες, πεποιθήσεις, τα «πιστεύω», σε σχέση με το ελληνικό έθνος και τις ρίζες του, δηλαδή όλα αυτά που ενέπνευσαν και παρακίνησαν τον λαό μας. Όμως αν στις αρχές του 19ου αιώνα δεν υπήρχαν οι ιδέες για τη συνέχεια του ελληνικού έθνους και όλα τα «πιστεύω» που εσείς σήμερα απορρίπτετε ως άνευ ουσιαστικού περιεχομένου και εκτός ιστορικής πραγματικότητας, τότε δεν θα μπορούσαν να υπάρξουν η Επανάσταση του ΄21, το κίνημα του Φιλελληνισμού, το δημοκρατικό κίνημα του Μακρυγιάννη, η αποπομπή του Όθωνα, οι Βαλκανικοί πόλεμοι, η Εθνική Αντίσταση. Δεν θα υπήρχε ο Άρης Βελουχιώτης. Και όχι μονάχα αυτός, γιατί σύμφωνα με κείνα που επιχειρείτε να διδαχθούν τα παιδιά μας, δεν θα υπήρχε ούτε ένας αντάρτης, μιας και ΟΛΟΙ πήραν τα όπλα για την Ελλάδα και την Πατρίδα. Ενώ αν είχαν τα μυαλά τα δικά σας, δηλαδή εξέταζαν το «επιστημονικώς ορθόν», θα τα βρίσκανε μια χαρά με τους Γερμανούς που εξ άλλου το μόνο που ζητούσαν από μας ήταν να τους παραχωρήσουμε την άδεια χρήσης των λιμανιών και των αεροδρομίων μας.

Κατά τον ίδιο τρόπο δεν θα υπήρχαν οι δημοκρατικοί αγώνες και η Αντίσταση κατά της χούντας.
Δεν θα υπήρχαν ο Σολωμός, ο Κάλβος, ο Παλαμάς, ο Καβάφης, ο Καλομοίρης,ο Καζαντζάκης, o Σικελιανός, ο Σεφέρης, ο Ρίτσος, ο Τσαρούχης, ο Ελύτης, ο Χατζιδάκις, ο Εγγονόπουλος,ο Κωνσταντίνος Δεσποτόπουλος, ο Παρθένης, ο Καμπανέλλης, ο Γεωργουσόπουλος, ο Κουν, ο Μινωτής, ο Κακογιάννης, ο Αγγελόπουλος. Όπως δεν θα υπήρχαν οι διανοητές, οι φιλόσοφοι, οι μεγάλοι πολιτικοί ηγέτες από τον Τρικούπη και τον Βενιζέλο ωε τον Καραμανλή και τον Ανδρέα Παπανδρέου. Δεν θα υπήρχαν τα μεγάλα κινήματα όπως των δημοτικιστών και των φοιτητών. Δεν θα υπήρχε το κίνημα για την Κύπρο ούτε οι εκδηλώσεις αλληλεγγύης προς τα σημερινά θύματα του επιθετικού ιμπεριαλισμού, την Γιουγκοσλαυία, την Παλαιστίνη, το Αφγανιστάν και το Ιράκ. Και δεν θα συνέβαιναν προ παντός εκείνες οι πράξεις, που αποδεικνύουν την ιδιαιτερότητα του λαού μας, που τόσο επίμονα σαρκάζετε, όπως το ΟΧΙ το 1940 και η μάχη της Κρήτης, καθώς και το ότι ανάμεσα σε όλους τους ευρωπαίους, μονάχα η Ελλάδα αρνήθηκε να ντύσει τα παιδιά της με την στολή της Βέρμαχτ και να τα στείλει στο ανατολικό μέτωπο. Χάρη στις μοναδικές μέσα στην κατεχόμενη Ευρώπη παλλαϊκές διαδηλώσεις στο κέντρο της Αθήνας με χιλιάδες νεκρούς, τραυματίες και εκτοπισμένους σε στρατόπεδα θανάτου.

Κι αυτό γιατί οι εθνικοί και δημοκρατικοί μας αγώνες, καθώς και τα πνευματικά έργα και οι πολιτικές πράξεις των προσώπων αυτών, διαπνέονταν από την πεποίθηση ότι η σύγχρονη Ελλάδα έχει επηρεαστεί βαθειά από μια βαρειά κληρονομιά, απέναντι στην οποία θα πρέπει να φανούμε δημιουργικά αντάξιοι.

Για όλα αυτά έχετε να πείτε μια μόνο λέξη: εθνοκεντρισμός, δηλαδή ότι είναι ασυγχώρητη υπερηφάνεια για ένα λαό να θαυμάζει τα επιτεύγματά του, φτάνοντας στο σημείο να προτείνετε να εκλείψει από τα σχολικά βιβλία, γιατί αυτό επιτάσσει η σύγχρονη επιστήμη για την αναθεώρηση της ιστορίας. Με άλλα λόγια επιχειρείτε έναν γενικευμένο ευνουχισμό σε ό,τι πολυτιμότερο και πιο ελληνικό πέτυχε ο λαός μας έως τώρα, με τελικό αποτέλεσμα την μετατροπή μας σε έναν άλλο λαό, προσαρμοσμένο στις συνταγές του καμουφλαρισμένου αφελληνισμού, που κοσμούν κάθε σελίδα του εν λόγω βιβλίου σας.

Κι αυτό γιατί διαφωνείτε με την ύπαρξη και την αξία των βασικών πυλώνων πάνω στους οποίους στηρίχθηκαν οι ιδέες, οι πράξεις, οι αγώνες, οι θυσίες και τα έργα, πνευματικά και άλλα.

Βαφτίζετε εθνοκεντρισμό την ξεχωριστή πίστη, ακόμα και θαυμασμό που μπορεί να έχει ένας λαός για την ιστορία και τον εαυτό του. Τις ξένες επεμβάσεις, που αλλοίωσαν την εθνική μας ζωή, τις θεωρείτε σχεδόν ανύπαρκτες και πρόσχημα για να καλύψουμε τις δικές μας -υπαρκτές βεβαίως- αδυναμίες.

Την ιδιαιτερότητα των αγώνων μας, ειδικά στον β΄ παγκόσμιο πόλεμο την αποκαλείτε σωβινισμό, πράξη εχθρική προς τους άλλους και την θεωρείτε γενεσιουργό αιτία ξενοφοβίας.

Την υπερηφάνεια μας για τα κατορθώματα των αρχαίων Ελλήνων την βαφτίζετε στείρο εθνικισμό και ιστορική αυταπάτη. Δηλαδή θέλετε σώνει και καλά να αποδείξετε ότι κακώς πιστεύαμε ως τώρα όσα πιστεύαμε για την καταγωγή, τις παραδόσεις, την ιστορία και τον πολιτισμό μας, πράξη που στην ιατρική επιστήμη ονομάζεται «ευνουχισμός». Και οχυρωμένη πίσω από ηχηρά ονόματα ξένων επιστημόνων βαλθήκατε με την βοήθεια ισχυρών πολιτικών και οικονομικών κύκλων, μιας και είναι πολύ δύσκολο να ευνουχίσετε έναν ολόκληρο λαό κατεδαφίζοντας τα σύμβολα και τους μύθους του, να ξεκινήσετε το θεάρεστο έργο σας από τα τρυφερά και ανύποπτα παιδιά μας.

Όπως το επιχείρησε χθες η φίλη σας κ. Ρεπούση -ανεπιτυχώς- ενώ σήμερα, με τον αέρα μάλιστα της κρατικής συμπαράστασης το επεκτείνετε εσείς με νέα έφοδο για τον ευνουχισμό της μαθητικής μας νεολαίας από κρατικό μάλιστα πόστο!

Γνωρίζετε κυρία Δραγώνα, ότι δεν έχω τίποτα προσωπικό μαζί σας, όπως γνωρίζετε ότι θα σας ήταν λίγο δύσκολο να με βαφτίσετε κι εμένα … ακροδεξιό. Προς το παρόν μπορείτε εσείς και οι φίλοι σας να με φιμώσετε. Όμως σ’ αυτό είμαι συνηθισμένος και μάλιστα θα σας έλεγα ότι όποιοι και όσοι στο παρελθόν κατά καιρούς επεχείρησαν να φιμώσουν τις ιδέες αλλά και την μουσική μου, είχαν … κακά γεράματα. Όπως ίσως ξέρετε ή θα έχετε ακούσει, η ζωή και το έργο μου στηρίχθηκε επάνω σε τρεις λέξεις: Ελλάδα, Πατρίδα, Ελευθερία. Και όλοι μου οι αγώνες έγιναν μόνο και μόνο για να τις υπερασπίσω με κάθε θυσία. Το ίδιο κάνω και τώρα.

Σήμερα εσείς και οι φίλοι σας, με διαφορετικό τρόπο απ’ ό,τι οι προηγούμενοι, επιχειρείτε να κατεδαφίσετε τις ιδέες, τις πράξεις και τα έργα που συμβολίζουν αυτές οι τρεις λέξεις, που όπως είπα, ενέπνευσαν και στήριξαν όλες τις γενιές των νεοελλήνων, για να γίνουμε αυτό που είμαστε σήμερα.

Μια κορυφαία στιγμή στην νεότερή μας ιστορία υπήρξε και η Εθνική μας Αντίσταση, τότε που έλαμψαν αυτές οι τρεις λέξεις οδηγώντας τα νιάτα εκείνης της εποχής σε ανυπέρβλητες θυσίες. Χιλιάδες, εκατοντάδες χιλιάδες τα θύματα. Τι μας οδηγούσε τότε; Όλα αυτά που καταδικάζονται σε κάθε σελίδα του βιβλίου σας, για να ανοίξει ο δρόμος σε μια γενικευμένη αλλοίωση του εθνικού μας χαρακτήρα ξεκινώντας με δήθεν επιστημονικό τρόπο από τα τρυφερά μας νιάτα.

Άλλωστε αυτή η προσπάθεια που γίνεται μέσα στα πλαίσια της παγκοσμιοποίησης, έχει αφετηρία γνωστά σε όλους διεθνή κέντρα, που επιδιώκουν την διάλυση των εθνών-λαών με εθνικές ιδιαιτερότητες, συμφέροντα και «αρχές» που οδηγούν σε αντιστάσεις μπροστά στη λαίλαπα της παγκοσμιοποίησης και γι’ αυτό με τη διάλυση των εθνών επιδιώκουν την μετατροπή των ανθρώπων σε ανυπεράσπιστες μονάδες χωρίς μνήμη και ενοχλητικές ιδιαιτερότητες.

Eίναι δυνατόν να επιτραπεί να γίνει κάτι τέτοιο; Να γιατί με βρίσκετε και θα με βρίσκετε πάντοτε αντίθετο, γιατί πιστεύω ότι η γενιά η δική μου έχει αποδείξει στην πράξη, με έργα και όχι μόνο με λόγια, ότι σ’ αυτή τη γωνιά της γης κατοικούν άνθρωποι που είναι Έλληνες με όλη την ιστορική σημασία αυτής της λέξης και τίποτε -απολύτως τίποτε- δεν μπορεί να αμαυρώσει και πολύ περισσότερο να αλλοιώσει.

Τέλος οφείλω να σας πω ότι:

Από την ανάγνωση του βιβλίου σας «Τι είν’ η Πατρίδα μας;» έχω συναγάγει ορισμένα συμπεράσματα, που πιστοποιούν θεμελιακές διαφορές από τις απόψεις σας. Θα αρκεστώ προς το παρόν σε μερικά παραδείγματα:

«Η κυρίαρχη αντίληψη για το έθνος και την εθνική ταυτότητα, με βάση την οποία οι πολιτικές εξουσίες στην Ευρώπη αλλά και έξω από αυτήν οργανώνουν το διαπαιδαγωγητικό ρόλο του σχολείου, είναι ακόμη σήμερα σε μεγάλο βαθμό η αντίληψη που κληρονόμησε ο ρομαντισμός του 19ου αιώνα, σύμφωνα με την οποία το έθνος αποτελεί οικουμενική, «φυσική» οντότητα, ανεξάρτητη από το χρόνο και το χώρο, και η εθνική ταυτότητα, αυτονόητη και αναλλοίωτη αποτύπωση κοινωνικής ομοψυχίας και συνοχής. Οι εθνικές ιστοριογραφίες προέρχονται από αυτή την παράδοση και δίνουν έμφαση στη συνέχεια της ιστορίας και του πολιτισμού της εθνικής ομάδας, στις αντιστάσεις της απέναντι στις εξωτερικές επιβουλές, στην ομοιογένειά της. Στο σχολείο η ιστορία καλείται να διδάξει τα κατορθώματα των προγόνων και να σφυρηλατήσει την εθνική υπερηφάνεια και ενότητα, ενώ η γλώσσα και η γεωγραφία επιβεβαιώνουν την εθνική συνέχεια στο χρόνο και στο χώρο». (σελ. 31)
Είναι φανερό ότι θεωρείτε ότι το έθνος και η εθνική ταυτότητα είναι «κληρονομιά του ρομαντισμού του 19ου αιώνα [και δεν] αποτελεί «φυσική» οντότητα ανεξάρτητη από τον χρόνο και τον χώρο, αυτονόητη και αναλλοίωτη αποτύπωση εθνικής ομοψυχίας και συνοχής».

Φαίνεται ακόμη ότι δεν είσθε σύμφωνη με την έμφαση που δίνεται στο σχολείο «στη συνέχεια της ιστορίας και του πολιτισμού της εθνικής ομάδας, στις αντιστάσεις της απέναντι στις εξωτερικές επιβουλές, στην ομοιογένειά της». Καθώς και στο γεγονός ότι «η ιστορία καλείται να διδάξει τα κατορθώματα των προγόνων και να σφυρηλατήσει την εθνική υπερηφάνεια και ενότητα., ενώ η γλώσσα και η γεωγραφία επιβεβαιώνουν τη συνέχεια στο χρόνο και στον χώρο».

Θα ήθελα ειλικρινά να μου λέγατε, αν η παράγραφος αυτή αναφέρεται θετικά ή αρνητικά στον τρόπο που το σχολείο αντιμετωπίζει τα προβλήματα αυτά. Μιας και δεν το λέτε φανερά. Όμως αφήνετε να υπονοηθεί, ότι όλες αυτές οι ιδέες περί έθνους και εθνικής ταυτότητας αποτελούν σύμπτωμα που μας επιβλήθηκε από την «ρομαντική αντίληψη της ιστορίας στο τέλος του 19ου αιώνα. Άρα ξεπερασμένες και αντιεπιστημονικές σύμφωνα με την οπτική γωνία τη δική σας και των υπολοίπων συνεργατών σας που συμμετέχουν στην συγγραφή του εν λόγω βιβλίου.

Να όμως που τόσο εγώ όσο και οι γενιές των παππούδων μου αλλά και των συμμαχητών και συνοδοιπόρων μου στους δρόμους των εθνικών αγώνων και στις προσπάθειες για τη δημιουργία μιας ελληνικής τέχνης διαπνεόμεθα σε κάθε μας βήμα και προσπάθεια από αυτές ακριβώς τις ιδέες που καταγγέλλετε ως ξεπερασμένες και ευτελή ως φαίνεται προϊόντα μιας ξεπερασμένης πια ρομαντικής αντίληψης. Και μόνο μ’ αυτή την παράγραφο, μου ζητάτε να απαρνηθώ τον εαυτό μου, τη ζωή μου, τις ιδέες και το έργο μου. Και όχι μόνο από εμένα αλλά όπως αποδεικνύεται από τις πράξεις και τα έργα τους, ΟΛΟΥΣ σχεδόν τους νεοέλληνες, ανώνυμους και επώνυμους που από το 1821 έως σήμερα πίστεψαν ακριβώς σ’ αυτά που θεωρείτε ότι κακώς διδάσκονται σήμερα στο ελληνικό σχολείο. Άλλωστε αμέσως μετά διευκρινίσατε ότι «στις σύγχρονες κοινωνικές επιστήμες για το εθνικό φαινόμενο η ρομαντική αντίληψη για το έθνος έχει γίνει αντικείμενο κριτικής… Οι σύγχρονες θεωρήσεις (…) συγκλίνουν στην παραδοχή ότι η έννοια του έθνους είναι σχετικά πρόσφατη, αλλάζει μέσα στο χρόνο» και παρακάτω αποκαλείτε «φανταστική κοινότητα» του έθνους που στηρίζεται στη νέα νοηματοδότηση (ομολογώ πως δεν καταλαβαίνω τον όρο) υπαρκτών κοινών χαρακτηριστικών» και όλα αυτά τα προσφέρει «η εθνική ταυτότητα» (που ήρθε) «να αντικαταστήσει το κενό που δημιούργησε η κατάλυση των παραδοσιακών μορφών κοινωνικής οργάνωσης».

«Καθώς διευρύνεται το σχετικά πρόσφατο ενδιαφέρον των κοινωνικών επιστημών για το εθνικό φαινόμενο, η ρομαντική αντίληψη για το έθνος έχει γίνει αντικείμενο κριτικής τα τελευταία χρόνια. Οι σύγχρονες θεωρήσεις, παρά τις σημαντικές διαφορές τους ως προς την προέλευσή τους, συγκλίνουν στην παραδοχή ότι η έννοια του έθνους είναι σχετικά πρόσφατη, αλλάζει μέσα στο χρόνο και μπορούμε επομένως να κάνουμε την ιστορία της: πιο συγκεκριμένα η έννοια του έθνους όπως χρησιμοποιείται σήμερα διμορφώθηκε ιστορικά τα τελευταία διακόσια χρόνια και συνδέεται άμεσα με τη δημιουργία των εθνών-κρατών (Noiriel 1991). Η εθνική ταυτότητα ήρθε να αντικαταστήσει το κενό που δημιούργησε η κατάλυση των παραδοσιακών μορφών κοινωνικής οργάνωσης και να προσφέρει στα μέλη των σύγχρονων κοινωνιών νέα βάση κοινωνικής συνοχής μέσα από τη δημιουργία της «φαντασιακής κοινότητας» του έθνους, που στηρίζεται στη νέα νοηματοδότηση υπαρκτών κοινών πολιτισμικών χαρακτηριστικών». (σελ. 31)

Γιατί τάχα πολύπλοκες εγκεφαλικές αναλύσεις για αυτονόητα γεγονότα, όπως είναι η συνεχής ανανέωση των μορφών της κοινωνικής συγκρότησης, για να καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι το έθνος αποτελεί μια «φανταστική κοινότητα»;
Αλήθεια, τι θα πει αυτό; Το έθνος σε σχέση με την κοινωνία είναι η ψυχή σε σχέση με το σώμα. Κι εδώ είναι πιστεύω, το λάθος της σύγχρονης κοινωνικής επιστήμης, που επαγγέλλεσθε. Γιατί επιχειρεί να αναλύσει και να εξηγήσει μορφές και λειτουργίες που αφορούν την κοινωνία-σώμα και όχι το έθνος-ψυχή. Που δεν αναλύεται ούτε εξηγείται, γιατί όπως και τα φαινόμενα της θρησκείας και της τέχνης, ανάγεται στην μεταφυσική και στην υπέρβαση. Στο υπερλογικό και ανεξήγητο.

Αν και για τη συνέχεια του ελληνικού έθνους, πέραν του γεγονότος ότι για την παμψηφία θα έλεγα των νεοελλήνων -ανωνύμων και επωνύμων- δεν αποτελούσε και αποτελεί μόνο ένα είδος θρησκευτικής πίστης (άκρως αντιεπιστημονικής βεβαίως για σας) υπάρχουν απτές αποδείξεις ότι ορισμένοι βασικοί άξονες του πνευματικού κόσμου των αρχαίων Ελλήνων κατάφεραν να διατηρηθούν και να φτάσουν ως τις μέρες μας. Λ.χ. είναι πασίγνωστη η διάρκεια της ελληνικής γλώσσας. Δεν είναι όμως γνωστή η διάρκεια της αρχαίας ελληνικής μουσικής μέσω των βασικών μουσικών κλιμάκων, που παρέμειναν αναλλοίωτες, καθώς οι αρχαίοι μουσικοί τρόποι πέρασαν ατόφιοι στη Βυζαντινή μουσική με το νέο όνομα «ήχοι» κι από κει δια μέσου της αραβικής μουσικής και με καινούριο όνομα, «δρόμοι», δημιούργησαν το ρεμπέτικο τραγούδι από το οποίο προήλθε τόσο η σύγχρονη λαϊκή μας μουσική όσο και η έντεχνη-λαϊκή μουσική, μέσα στην οποία συνενώθηκε η μουσική με την ποίηση. Δηλαδή το φαινόμενο που χαρακτήριζε την αρχαία μουσική, δεδομένου ότι τότε με τον όρο «μουσική» εννοούσαν αποκλειστικά την σύζευξη Μουσικής και Λόγου.

Ένα άλλο σημαντικό δημιούργημα των αρχαίων, υπήρξε ως γνωστόν και η Δημοκρατία και μάλιστα η άμεση Δημοκρατία. Μετά την κατάκτηση της Ελλάδας από τους Ρωμαίους και σχεδόν έως σήμερα στην Ευρώπη κυριάρχησαν συστήματα συγκεντρωτικά, βασιλείες αυτοκρατορίες, δικτατορίες, σοσιαλιστικές εξουσίες. Η χώρα μας κατακτήθηκε για τέσσερις αιώνες από την Οθωμανική αυτοκρατορία. Εν τούτοις και κάτω από αυτές τις καταλυτικές συνθήκες οι ελληνικές κοινότητες, μέσα και έξω από τον γεωγραφικό μας χώρο, κυβερνήθηκαν με δημοκρατικό τρόπο. Οι κάτοικοι λ.χ. ενός χωριού εξέλεγαν τακτικά με καθολική ψηφοφορία την διοικητική και τη δικαστική τους εξουσία. Κι αυτό αντανακλάται στο Σύνταγμα της Επιδαύρου, μέσα στο οποίο ρητώς αναφέρεται ότι απαγορεύονται οι «τίτλοι ευγενείας». Άλλωστε αυτό το δημοκρατικό φρόνημα μπορούμε να πούμε ότι παραμένει έως σήμερα βασικό γνώρισμα της πλειοψηφίας του ελληνικού λαού.

Κι αυτό σε πείσμα των προσπαθειών των ξένων δυνάμεων να επιβάλουν τις γνωστές δυναστείες των Βαυαρών και των Γλύξμπουργκ. Γεγονός που αρνείσθε πεισματικά να παραδεχτείτε. Δηλαδή το γεγονός των συνεχών παρεμβάσεων των ξένων στην χώρα μας, που υπήρξαν πρόξενοι των μεγαλυτέρων εθνικών μας καταστροφών. Όπως της Μικρασιατικής, του Εμφυλίου, της Κύπρου και τέλος της στρατιωτικής δικτατορίας.

Συμφωνώ μαζί σας στην παράγραφο της σελ. 33, ότι τα κριτήρια με τα οποία ορίζεται ένα έθνος είναι πολιτισμικού χαρακτήρα: καταγωγή, γλώσσα, θρησκεία και παραδόσεις, μύθοι, ιστορίες, μνήμες.

«Όπως χαρακτηριστικά δείχνουν οι παραπάνω έρευνες, τα κριτήρια με τα οποία ορίζεται το έθνος είναι πολιτισμικού χαρακτήρα: καταγωγή, γλώσσα, θρησκεία και παραδόσεις, μύθοι, ιστορικές μνήμες. Τα πολιτισμικά αυτά κριτήρια, που θεωρούνται κοινά, προσδιορίζουν τον συμβολικό και τον φυσικό χώρο του έθνους. Οτιδήποτε διαφορετικό θεωρείται ότι βρίσκεται έξω από το έθνος και συνήθως απορρίπτεται. Έτσι τα έθνη έχουν προσδιοριστεί ιστορικά κατά κύριο λόγο μέσα από τις διαφορές τους από και σε σύγκριση με άλλα έθνη. Αυτή τη συνεχής διαδικασία ετεροπροσδιορισμού συμβάλλει στην αέναη αναπαραγωγή της εθνικής ταυτότητας ως μοναδικής και ομοιογενούς και στηρίζει την τάση της να αρνείται τόσο τις ομοιότητες με καθετί έξω από αυτήν όσο και τις διαφοροποιήσεις στο εσωτερικό της».

Όμως διαφωνώ με την άποψή σας πως «ό,τι είναι διαφορετικό, θεωρείται ότι βρίσκεται έξω από το Έθνος, συνήθως απορρίπτεται». Και ακόμα ότι «η συνεχής διαδικασία ετεροπροσδιορισμού συμβάλλει στην αέναη αναπαραγωγή της εθνικής ταυτότητας ως μοναδικής και ομοιογενούς και στηρίζει την τάση της να αρνείται τόσο τις ομοιότητες με κάθε τι έξω από αυτήν όσο και τις διαφοροποιήσεις στο εσωτερικό της».

Χωρίς ίσως να το θέλετε, φορτώνετε με αρνητικές ιδιότητες το Έθνος και την εθνική ταυτότητα, μιας και για να υπάρξουν κατά τη γνώμη σας, πρέπει πρώτον να ετεροπροσδιορισθούν και δεύτερον να «απορρίψουν» δηλαδή να κλειστούν στο καβούκι τους. Συμφωνούν άρα γε αυτές οι διαπιστώσεις με το ελληνικό έθνος; (Για να αρκεστούμε στη δική μας ιστορική εμπειρία). Γιατί όλα τείνουν να αποδείξουν ότι ο,τιδήποτε καλό και θετικό έγινε ως τώρα, οφείλεται στο γεγονός ότι είχαμε και έχουμε ανοιχτές θύρες (τουλάχιστον ως προς τον πολιτισμό) και προς Ανατολάς και προς Δυσμάς όπως και προς Βορρά. Έτσι ό,τι υπήρξε και ό,τι υπάρχει, αποτελεί δημιουργική πρόσμιξη διαφόρων ιδεών και πολιτισμών, ακόμα και τρόπων ζωής.

Ήμαστε πάντοτε ανοιχτοί κατά το παράδειγμα του Ρήγα Φεραίου, που ενώ σάλπιζε την επανάσταση των Ελλήνων, οραματιζόταν την μεγάλη οικογένεια των Βαλκανικών λαών. Το ίδιο που κάναμε κι εμείς στην Εθνική Αντίσταση, που αγωνιζόμαστε όχι μόνο για την δική μας ελευθερία αλλά και για την «πανανθρώπινη τη λευτεριά». Και μη μου πείτε ότι επηρεάστηκαν από την ρομαντική άποψη περί έθνους οι φουστανελάδες αγράμματοι ως επί το πλείστον Έλληνες επαναστάτες, όταν το Σύνταγμα της Επιδαύρου στα 1822 διακήρυσσε την ανασύσταση του ελληνικού έθνους αποτελώντας παράλληλα το δημοκρατικότερο Σύνταγμα όλων των εποχών, μιας και είχαν ανοιχτά τα μυαλά τους στις επιρροές της Γαλλικής και της Αμερικανικής ακόμα επανάστασης. Για να ετεροπροσδιοριστούμε θα πρέπει να είμαστε ανίκανοι να αυτοπροσδιοριζόμαστε κάθε στιγμή (ακόμα και σήμερα), ενώ η εθνική μας ταυτότητα υπήρξε και είναι τόσο ισχυρή, ώστε να μην έχουμε ούτε να θέλουμε να έχουμε εχθρούς, για να είμαστε αυτοί που είμαστε. Άλλωστε η βασική εξωτερική μας πολιτική ως τώρα υπήρξε και είναι αμυντική με εξαίρεση την τυχοδιωκτική εκστρατεία στην Τουρκία, που μας κόστισε τόσο ακριβά.
Και γιατί δεν ρωτάτε και μας (όσους επιζήσαμε), που περάσαμε μέσα από το καμίνι της ξένης κατοχής, να σας πούμε από πού αντλούσαμε τη δύναμη και το θάρρος να αναμετρηθούμε ίσος προς ίσον με την τερατώδη Χιτλερική μηχανή θανάτου; Μονάχα με την σκέψη ότι στο βάθος είμαστε ανώτεροι από αυτούς! (Εξ άλλου σ’ αυτό μας βοηθούσε η μετατροπή των εχθρών μας σε μια συμπαγή μάζα αιμοδιψών βαρβάρων). Γιατί; Γιατί ανήκαμε σε ένα Έθνος πολύ ανώτερο απ’ αυτούς στον πνευματικό και πολιτισμικό κυρίως χώρο από τον Αισχύλο και τον Πλάτωνα έως τον Σολομό, τον Παλαμά και τον Καβάφη. Και όσοι είμαστε μορφωμένοι, το ηθικό μας ανάστημα έπαιρνε συνειδητά δύναμη απ’ αυτούς. Όσο για τους αμόρφωτους αλλά γενναίους, αντλούσαν δύναμη όπως οι αγωνιστές του ΄21 από τα «μάρμαρα». Αν όλα αυτά είναι «παραμύθια», τότε ό,τι υπήρξε θετικό και ξεχωριστό ως τώρα, ας πούμε ότι ήταν και είναι «παραμύθι». Τότε για ποιον λόγο θέλετε να το κατεδαφίσετε; Δεν ξέρετε ότι έτσι σκοτώνετε την ψυχή μας; Χάρη στην οποία είσθε κι εσείς σήμερα ελεύθερη;

Όπως ασφαλώς καταλαβαίνετε, για μένα προσωπικά δεν υπάρχει καν ερώτημα «Τι είν’ η πατρίδα μας;». Για όλους όσους αφιέρωσαν το έργο και κυρίως τη ζωή τους ολόκληρη σ’αυτή την πατρίδα -και είναι χιλιάδες, εκατομμύρια Έλληνες, επώνυμοι ή ανώνυμοι, νεκροί ή ζωντανοί, δεν υπάρχουν τέτοια ερωτήματα, γιατί αυτοί οι ίδιοι είναι η πατρίδα…

Γι’ αυτό σας παρακαλώ και εύχομαι να λάβετε σοβαρά υπ’ όψιν την μαρτυρία ενός ελεύθερου Έλληνα και να σταματήσετε αυτή την εκστρατεία, που μόνο δεινά μπορεί να φέρει στον ήδη δοκιμαζόμενο λαό μας.

Σας χαιρετώ,

Μίκης Θεοδωράκης

ΥΓ. Επειδή θεωρώ ότι με την απάντησή μου αυτή μου δόθηκε η ευκαιρία να αναπτύξω ορισμένα ουσιαστικά επιχειρήματα στην προσπάθειά μου να διαφωτίσω όσο γίνεται πληρέστερα τον ελληνικό λαό για τα κίνητρά μου στον αγώνα που ξεκίνησα και συνεχίζω, είμαι υποχρεωμένος να την δημοσιεύσω στο διαδίκτυο, όπως έκανα έως τώρα, δεδομένου ότι τα ισχυρά ΜΜΕ προς το παρόν αποφεύγουν ακόμα και να αναφερθούν στις απόψεις μου καταφεύγοντας ως συνήθως σε ύβρεις…Αυτό θα πει ελευθερία τύπου!

Αντιγραφή από το ΡΕΣΑΛΤΟ.

Ελληνες γρηγορειτε! Η Πατρις

Ελληνες γρηγορειτε! Η Πατρις κινδυνευει εκ των εσω. Στοιχειθειτε με τον Μικη Θεοδωρακη. Ειναι ο παραστατης του Εθνους. Εις αλλα Λεων.

Πές τα Χρυσόστομε, ν' αγιάση

Πές τα Χρυσόστομε, ν' αγιάση το στόμα σου!

Κε Θεοδωράκη...τα είπατε όλα.

Κε Θεοδωράκη...τα είπατε όλα. Σας ευχαριστούμε.

Ομιλία του Γιώργου Καραμπελιά

Ομιλία του Γιώργου Καραμπελιά στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο του Δήμου Κηφισιάς Την Τρίτη 19 Ιανουαρίου 2010, στις 7:00 μ.μ, ο Γιώργος Καραμπελιάς, συγγραφέας και εκδότης περ. «Άρδην», θα μιλήσει στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο «Ν. Αντωνόπουλος» του Δήμου Κηφισιάς στη Βιβλιοθήκη του Δήμου Κηφισιάς (Έπαυλη Δροσίνη) Αγ. Θεοδώρων & Κυριακού, στο πλαίσιο του Σεμιναρίου Ιστορίας που επιμελείται ο ιστορικός Βλάσης Αγτζίδης. Ο τίτλος ομιλίας είναι: «Ιδεολογικές τάσεις και αποκλίσεις στο σύγχρονο ελληνισμό». Το Σεμινάριο Ιστορίας που ξεκίνησε στις 20 Οκτωβρίου, βασίζεται στην πρόσκληση εξειδικευμένων μελετητών για διάφορα θέματα της νεότερης Ιστορίας. Πραγματοποιείται κάθε δεύτερη Τρίτη στη Βιβλιοθήκη του Δήμου Κηφισιάς (Έπαυλη Δροσίνη) Αγ. Θεοδώρων & Κυριακού.

EPITELOUS KAI ENAS PRAGMATIKA

EPITELOUS KAI ENAS PRAGMATIKA MEGALOS ELLINAS ! POU DEN FOVATAI NA MILISEI KAI NA PEI TA PRAGMATA OPOS EINAI ! MAS DINEIS ELPIDA KAI PISTI STIN PATRIDA !SE ANTITHESI ME TOUS ETHNOMHDENISTES PSEYTOKOYLTOURIARIDES POU STO PROTO BAM THA FYGOUN GIA PARISI .DIOTI EIMASTAN KAI THA PARAMEINOUME ELLINES OTI KAI NA GINEI ! YS : ME SYNCHORITE GIA THN GRAFI ALLA YPARHEI TEHNIKO PROVLIMA ME TO LAPTOP.

Ἤδη προσπαθοῦν μὲ νύχια καὶ

Ἤδη προσπαθοῦν μὲ νύχια καὶ μὲ δόντια νὰ ἀπορρίψουν τὸν Θεοδωράκη ὡς "ἐθνικιστὴ" καὶ "ἀκροδεξιό"- ἀποδίδει: στὸ μαθητικὸ περιοδικὸ συνεποῦς γενιτσαρισμοῦ "schooligans" χαρακτήρισε δεκαπεντάχρονος ἔφηβος προηγούμενή του ἐπιστολὴ "ἐθνικιστικὸ παραλήρημα". Ἀκολουθοῦν ὁ Ρίτσος, ὁ Ἐλύτης (ἂν δὲν ἀπατῶμαι ἔχει ἤδη βγεῖ περιθωριακὸ βιβλίο ποὺ τοὺς "ἀποδομεῖ"), ὁ Σεφέρης, ὁ Χατζιδάκις καὶ ἄλλα... ἐθνίκια. Ὅμως τὸ συγκεκριμένο βροντωδέστατο Ἀστροπελέκι, ἀσύγκριτα καλύτερο ἀπὸ τὶς προηγούμενες ἐπιστολὲς τοῦ Μίκη, ἔχει τὴ δύναμη νὰ μείνει "κτῆμα ἐς ἀεὶ" καὶ "ἐπιούσιο κληροδότημα". Βάλτε αὐτὴν τὴν ἐπιστολὴ τοῦ Μίκη δίπλα στό... κείμενο συμπαράστασης στὴ Δραγώνα 300τόσων πανεπιστημιακῶν (τί ντροπὴ Θεέ μου)- τοὺς στέλνει παντελῶς ἀδιάβαστους. Σὰ συναξάρι: "ἐκατάπεισεν ἑκατόν πενήντα ρήτορας" ἡ Ἁγία Αἰκατερίνη; Ξαποστέλνει 300 καῖ βάλε ὁ Μίκης! Εἰς πολλὰ ἔτη.

Η κ. Δραγώνα παραδέχεται, (ή

Η κ. Δραγώνα παραδέχεται, (ή μήπως καυχάται) ότι δεν είναι ιστορικός και δεν γράφει ιστορικά βιβλία. Και είναι φανερή η άγνοιά της για την ιστορία των Ελλήνων (και όχι μόνον). Παρ'όλα αυτά δεν έχει κανένα ενδοιασμό να εκφράζει γνώμες και δήθεν επιστημονικά συμπεράσματα πάνω σε ιστορικά φαινόμενα, ιστορικά γεγονότα, και διαδικασίες που εξελίσονται μέσα στο ιστορικό χρόνο, όπως ανθρώπινες κοινωνίες, πολιτισμοί, έθνη, και μάλιστα το κετεξοχήν ιστορικό έθνος, το Ελληνικό, κα εν τέλει, πάνω στη ζωή, υλική και πνευματική των άνθρωπων, οι οποίοι υπάρχουν πάντοτε και μόνο μέσα σε ιστορικά διαμορφωμένο κοινωνικό και πολιτιστικό πλαίσιο. Η κα Δραγώνα γράφει και μιλάει για πράγματα που δέν γνωρίζει και αρνείται να γνωρίσει: δηλαδή για ιστορικά φαινόμενα τα οποία όχι μόνο αδυνατεί αλλά και αρνείται, λόγω ιδελογικών προκαταλείψεων, να τα εξαιτάσει σαν τέτοια. Τα έργα της θα έπρεπε να αντιμετωπίζωνται ώς γελοίες και αλλόκοτες φλυαρίες, εκτώς του ότι τα αναγνωρίζομαι πια σαν όπλα μιας πολιτικο-πολιτιστικής εκστρατείας υπονόμευσης της εθνκικής μας υπόστασης. Όπως το αντιλήφθηκε ο Μίκης Θεοδωράκης, καί άλλοι πνευματικοί άνθρωποι, τα έργα της, είναι οβίδες που στοχεύουν στην καταστροφή των θεμελίων της Ελληνικής κοινωνίας: δηλ. την καταστροφή της ελληνικής συνείδησης, και της Ελληνικής παιδείας. Χρειάζεται λοιπον να αντιμετωπίσωμε εμείς οι Ελληνες την κα Δραγώνα και τα έργα της μέσα στο πλαίσιο μιας στρατηγικής υπεράσπισης της κοινωνίας μας και της Ελληνικής μας κληρονομιάς από την ύπουλη αλλά ευρεία επίθεση που δέχεται. Ο Μίκης, αγωνιστικός πάντοτε, μπήκε στην μάχη με ορμή. <<Αλλ ιδού τώρα αντιπαλεύει κάθε τέκνον σου με ορμή...>>

Ο Μίκης είναι ένας

Ο Μίκης είναι ένας πραγματικός Έλληνας, όπως εμείς οι 40ρηδες διδαχθήκαμε να είμαστε από τους πατεράδες και τους παππούδες μας. Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια επιχειρείται στο όνομα μιας δήθεν "παγκοσμιοποίησης" να περάσουν εντέχνως οι ισοπεδωτικές ιδέες του "όλοι ίδιοι είμαστε, ελεύθεροι άνθρωποι, δε χρειάζεται να παλεύουμε για τίποτε. Με τυράκι τη λογική της "ήσσονος προσπάθειας" (ή και της μη προσπάθειας), προσπαθούν να μας πείσουν ότι είμαστε όλοι ελέφαντες. Δε θα τους περάσει όμως...

Αυτό το κείμενο του Μίκη δεν

Αυτό το κείμενο του Μίκη δεν είναι 'απάντηση', είναι σάλπισμα και ράπισμα στα μούτρα τους. Πρέπει να το διαδώσουμε όπως μπορούμε όλοι. Είναι ένα μανιφέστο ΟΛΩΝ ΜΑΣ. Ένα το χελιδόνι κι άνοιξη ακριβή Μίκη! Είσαι ενενηντάρης στο σώμα και δεκαοχτάρης στη ψυχή και τα'πες όλα εκ μέρους όλων μας. Εύγε!

1. Ο Μίκης έπιασε αμέσως το

1. Ο Μίκης έπιασε αμέσως το ζουμί της υπόθεσης: τη συνέχεια του έθνους.

2. Οι απόψεις της Θάλειας Δραγώνα δεν είναι πρωτόγνωρες. Είναι σήμερα η κυρίαρχη τάση στα πανεπιστήμια της Εσπερίας σχετικά με την ακαδημαϊκή έννοια της λέξης «έθνος». Είναι δηλαδή λίγο άδικο να πέφτει πάνω σε ένα πρόσωπο το βάρος μίας κυρίαρχης σχολής σκέψης.

3. Το έθνος απαξιώνεται στην προσπάθεια αποδόμησης συλλογικών συνειδήσεων. Αυτό που εννούν -ορισμένοι- αλλά δεν τολμούν να το πουν ωμά είναι ο ισχυρισμός ότι κατά την Επανάσταση του 21 μας «φόρεσαν» μία ξενόφερτη, ρομαντικά πλασμένη ταυτότητα που βασίστηκε περίπου στο τίποτα. Αντίθετα, μέχρι και συνεπείς Μαρξιστές ιστορικοί (Σβορώνος) δέχονται απόλυτα τη συνέχεια του έθνους.

4. Προσωπικά δίνω μεγάλη έμφαση στην πολιτισμική συνιστώσα του δημοσίου διαλόγου. Υπάρχουν κείμενα στο Αντίβαρο που μιλούν για την ταυτότητα, τη συνέχεια, την ελληνικότητα κλπ.

5. Η αντιπαράθεση έχει δύο πεδία (ιστορικής) μάχης: την Επανάσταση και τη συνάντηση Ελληνισμού-Χριστιανισμού. Γι' αυτό και η υπόθεση του φιλμ Γαβρά εντάσσεται στο ίδιο πλαίσιο.

Ανδρέας.

antibaro

Ανοιχτή (αλλά και κατ ιδίαν)

Ανοιχτή (αλλά και κατ ιδίαν) επιστολή πρός τον Μίκη Θεοδωράκη Αγαπητέ μου Μίκη. Λέγομαι Γιώργος Πολυχρονίδης, είμαι 47 ετών, γιατρός παθολόγος στην Ροδόπολη Αττικής, Ποντιακής καταγωγής, απο την Καβάλα. Σας στέλνω σύνδεσμο για το μπλόγκ μου "Ου παντός πλείν ες πόντον" Θά ήθελα, ταπεινά, να δηλώσω μία μικρή ένσταση, στήν πατριωτική σας απάντηση, στην κυρία Θάλεια Δραγώνα. Θεωρώ, πώς η Μικρασιατική εκστρατεία, ήταν η τελευταία πράξη της Επανάστασης του 1821. Ήταν τόσο ιμπεριαλιστική, όσο ιμπεριαλιστικοί ήταν και οι πόλεμοι του 12-13: Ενσωμάτωναν στό Ελληνικό κράτος-έθνος περιοχές κατά κύριο λόγο κατοικούμενες απο Έλληνες. Αν δεν ήταν η Ιωνία Ελληνική (οι Τούρκοι μας λέν Γιουνάν, δηλαδή Ίωνες), τότε πια περιοχή ήταν; Με την συνθήκη των Σεβρών, δεν διαμελίζονταν τό Τουρκικό κράτος-Έθνος, η σημερινή Τουρκία, αλλά η Οθωμανική Αυτοκρατορία, ενα καταπιεστικό των μη μουσουλμάνων, στρατογραφειοκρατικό καθεστώς. Ενα ξεπερασμένο πολιτικό και κοινωνικό μόρφωμα, για το οποίο η Ρόζα Λουξεμπουργκ, έλεγε, πώς το καλύτερο που θα μπορούσε να τού συμβεί ήταν να διαλυθεί και να παραχωρήσει την θέση του στα νέα προοδευτικά Εθνη-Κράτη. Τά αστικά στρώματα αυτού του κράτους, ηταν οι Χριστιανοί (Ελληνες και Αρμένιοι) και οι Εβραίοι. Οι Χριστιανοί, υπέστησαν γενοκτονία, απο το 1914-1922, αρχικά απο τους νεότουρκους και μετα απο τον Κεμάλ. Με τις λεηλατημένες περιουσίες αυτών, προσπάθησε ο Κεμάλ να στήσει την κρατοεξαρτώμενη και στρατοεξαρτώμενη Τουρκική αστική τάξη... Ο Κεμάλ δεν εκπροσωπούσε καμιά ντόπια Τουρκική αστική τάξη, γιατί τέτοια δεν υπήρχε..Η ντόπια αστική τάξη, ήταν οι Χριστιανοί πού εξόντωνε και οι Εβραίοι. Η συνθήκη των Σεβρών, έδινε το μεγαλύτερο κομμάτι της Ανατολίας, στο υπό δημιουργίαν Τουρκικό Εθνος-κράτος. Τα εδάφη που δόθηκαν στην Ελλάδα, ηταν πολύ λιγότερα απο το 20% που αντιστοιχούσαν στα 2000000 Ελληνες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Ηταν γύρω στο 6%. Ως έλληνες της Μικρας Ασίας, είχαμε εδαφικό δικαίωμα επι της καταρρέουσας Οθωμανικής αυτοκρατορίας, τουλάχιστον, ανάλογο με το πληθυσμιακό μας ποσοστό επι του συνόλου των κατοίκων της. Αρα, ήμασταν και αδικημένοι... Η αντίληψη περί "Ιμπεριαλιστικής Μικρασιατικής Εκστρατείας", θεωρώ ότι προσβάλλει την μνήμη των συγγενών μου, Μικρασιατών Ποντίων, που άφησαν τα κόκκαλά τους στα τάγματα Εργασίας και στίς πορείες θανάτου. Μας ρωτήσατε εμάς, που περιμέναμε πώς και πώς την Ελλάδα να μας γλυτώσει απο την συνέχιση της γενοκτονίας του 1914-1918, αν θέλαμε ή όχι τον Ελληνικό Στρατό στην Μ.Ασία; Εμείς, όχι μόνον δεν θεωρούμε την Μικρασιατική εκστρατεία "Ιμπεριαλιστική", αλλα επιθυμούσαμε να αποβιβαστεί Ελληνικός στρατός και στον Πόντο, να ενωθεί με το Ποντιακό αντάρτικο, (αντάρτικο σωτηρίας, που κουβαλούσε μαζί του γυναικόπαιδα) για ΝΑ ΣΩΘΟΥΥΜΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΗ ΦΑΣΗ ΤΗΣ ΓΕΝΟΚΤΟΝΊΑΣ ΠΟΥ ΥΠΟΣΤΗΚΑΜΕ, ΤΗΝ ΚΕΜΑΛΙΚΉ ΤΟΥ 1919-1922. Αλλά, η Γιακωβίνικη "φωτισμένη" αριστερή «πρωτοπορία» του ΣΕΚΕ/ΚΚΕ, ούτε μας ρώτησε ποτέ τι θέλαμε, ουτε νοιαζόταν για το αν θα μας σφάξουν ή όχι οι Τούρκοι. Οργάνωσε μαζί με τους Λαϊκούς, το "μεγαλειώδες" συλλαλητήριο, πρίν απο τις εκλογες του 1920, με το περίφημο σύνθημα "σφυρί-δρεπάνι, ελιά-στεφάνι" Αφού συνέβαλε, κατά τις δυνάμεις της, στην ήττα του Ελληνικού Στρατού, έπειτα, επένδυσε κομματικά, επανω στην δυστυχία των προσφύγων, στο πτώμα, δηλαδή, 3000 χρόνων Ελληνικού Μικρασιατικού Πολιτισμού. Μέ αγάπη και σεβασμό, αλλα και με απογοήτευση Πολυχρονίδης Γιώργος Γιά την ακρίβεια, ο Μίκης χαρακτηρίζει την Μικρασιατική εκστρατεία τυχοδιωκτική: ".......Ήμαστε πάντοτε ανοιχτοί κατά το παράδειγμα του Ρήγα Φεραίου, που ενώ σάλπιζε την επανάσταση των Ελλήνων, οραματιζόταν την μεγάλη οικογένεια των Βαλκανικών λαών. Το ίδιο που κάναμε κι εμείς στην Εθνική Αντίσταση, που αγωνιζόμαστε όχι μόνο για την δική μας ελευθερία αλλά και για την «πανανθρώπινη τη λευτεριά». Και μη μου πείτε ότι επηρεάστηκαν από την ρομαντική άποψη περί έθνους οι φουστανελάδες αγράμματοι ως επί το πλείστον Έλληνες επαναστάτες, όταν το Σύνταγμα της Επιδαύρου στα 1822 διακήρυσσε την ανασύσταση του ελληνικού έθνους αποτελώντας παράλληλα το δημοκρατικότερο Σύνταγμα όλων των εποχών, μιας και είχαν ανοιχτά τα μυαλά τους στις επιρροές της Γαλλικής και της Αμερικανικής ακόμα επανάστασης. Για να ετεροπροσδιοριστούμε θα πρέπει να είμαστε ανίκανοι να αυτοπροσδιοριζόμαστε κάθε στιγμή (ακόμα και σήμερα), ενώ η εθνική μας ταυτότητα υπήρξε και είναι τόσο ισχυρή, ώστε να μην έχουμε ούτε να θέλουμε να έχουμε εχθρούς, για να είμαστε αυτοί που είμαστε. Άλλωστε η βασική εξωτερική μας πολιτική ως τώρα υπήρξε και είναι αμυντική με εξαίρεση την τυχοδιωκτική εκστρατεία στην Τουρκία, που μας κόστισε τόσο ακριβά....." (Ο χρωματισμός δικός μου Γ.Π.)

Θα συμφωνήσω με τον

Θα συμφωνήσω με τον προλαλήσαντα, σχετικά με την υπόθεση της μικρασιατικής εκστρατείας.
Η απόβαση δεν ήτανε σε καμία περίπτωση τυχοδιωκτική γιατί υπήρχανε σοβαροί λόγοι για τους οποίους έγινε:

α. πολιτικοί, γιατί το εθνικό συμφέρον, όπως αποδεικνύετε και σήμερα, επιβάλλει τον έλεγχο των παραλίων του Αιγαίου ένθεν κακείθεν των νησιών,

β. στρατιωτικοί, γιατί είχαμε να αντιμετωπίσουμε έναν στρατό νικημένο και προπαντώς

γ. εθνικοί, όπως αποδεικνύουνε γνωστές πλέον συγκλονιστικές μαρτυρίες για τα αισθήματα τα οποία προκάλεσε στους Σμυρνιώτες η είδηση ότι στα ανοιχτά της Σμύρνης βρίσκεται αγκυροβολημένος ελληνικός στόλος και επίκειται απόβαση.

Αλλά αυτά εν πάσει περιπτώσει, είναι σημεία τα οποία για τον έναν ή τον άλλο λόγο, επιδέχονται κάποιας σχετικοποίησης. Σημασία εδώ έχει, ότι ένας μεγάλος καλλιτέχνης πήρε τα επιχειρήματα, με τα οποία συμφωνούμε λίγο πολύ όλοι, και τα έτριψε στα μούτρα τους!

ΤΟ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ ΟΡΙΟΘΕΤΕΙ

ΤΟ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ ΟΡΙΟΘΕΤΕΙ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΤΗΤΑΣ

Ποιος είναι Έλληνας; Ποιος δικαιούται (ουσία και πράγμασι και όχι τύποις) της αναγνώρισης αυτής, με ιθαγένεια, Υπηκοότητα και το Δικαίωμα να κρατά την Ελληνική Σημαία;
Η Παγκοσμιοποίηση (όπως στην πράξη χειραγωγεί την επιβολή της) είναι αποκλειστικά η οικονομική εκμετάλλευση των Λαών, και η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΣΥΜΜΕΙΞΗ ΤΟΥΣ.
Αλλά η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΣΥΜΜΕΙΞΗ πολλών πολιτισμών (βλ ΗΠΑ) δημιουργεί ΑΠΟΛΙΤΙΣΜΟ, απώλεια συνείδησης ταυτότητας, απώλεια ικανότητας αυτοπροσδιορισμού και συνολική απώλεια οντολογικής υπόστασης του Ανθρώπου άρα και ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ.
Η Παγκοσμιοποίηση απλά εξυπηρετεί την ΕΞΟΥΣΙΑ.
Μέσα στην χειραγωγημένη επιβολή της η προπαγάνδα ασκεί κάθε στοιχείο ψυχικού και νοητικού εξαναγκασμού για να επιβάλει τις θελήσεις της. τα επιχειρήματα φασισμός , ρατσισμός, "Εθνικισμός" και άλλα , χρησιμοποιούνται κατά κόρον και με κάθε αυθαίρετη χυδαιότητα, για να κάμψουν κάθε Δημοκρατική αντίσταση ανθρώπων πραγματικά Ελευθέρων και Δημοκρατών, που ανθίστανται στο Δουλεμπόριο, στην Εκμετάλλευση των Λαών, και στην απώλεια της Πολιτιστικής και Οντολογικής Υπόστασης Λαών κα Ανθρώπων.
Την απάντηση στο τοπίο σύγχυσης που διακατέχει τις Κυβερνήσεις που υπηρετούν την Εξουσία και την παγκοσμιοποίηση, και είτε ουδέν πράττουν αφήνοντας τα πράγματα στην τύχη τους, είτε νομοθετούν κριτήρια Εκχώρησης Υπηκοότητες, και Πολίτικων Δικαιωμάτων, με σκοπό την "νομιμοποίηση και επίταση" της Οικονομικής σύμμειξης-που αποτελεί και σκοπό της Παγκοσμιοποίησης που θέλει να επιβάλει με κάθε εξαναγκασμό την στερούμενη οντολογικής υπόστασης, Δημοκρατίας , και Ελευθέριας "Κοινωνία της Αγοράς"- την δίνει ο Ελβετός Ιωάννης Ιάκωβος Μάγερ από το Μεσολόγγι.
Εάν αναλύσει κάποιος το Επιτύμβιο του Ελβετού Μάγερ, θα διαπιστώσει ότι ο Ελβετός Μάγερ οριοθετεί και προσδιορίζει το ποιος μπορεί να επικαλεσθεί ότι με Ελεύθερη Βούληση και αυτοπροσδιορισμό δύναται να ζητήσει να του απονεμηθεί η Ελληνική Υπηκοότητα και ποιος δύναται να κρατά την Ελληνική Σημαία.
Στο Επιτύμβιο του ο Μάγερ δηλώνει υπερήφανος Ελβετός απόγονος του Γουλιέλμου Τέλου, και πολύ σωστά, διότι ο Πολιτιστικός Προσδιορισμός δεν είναι αναλώσιμο ή ακίνητο που μεταβιβάζεται, αλλά αποτελεί οντολογική υπόσταση που δεν μεταβάλλεται με τυπικές και νομικές διατυπώσεις.
Ο Μάγερ, όμως, ΕΠΙΠΛΕΟΝ ομολόγει θαυμασμό και υπερηφάνεια για τους Έλληνες Ήρωες, και δηλώνει ΣΥΜΜΕΙΞΗ ΑΙΜΑΤΟΣ όχι με την χημική άποψη του DNA που σαφώς αυτό θα ήταν κάτι ρατσιστικό, αλλά με την έννοια της ΘΥΣΙΑΣ που είναι και η μοναδική ομολογία, απόδειξη και αν τοις πράγμασι οντολογική κατάκτηση της αφοσίωσης και της Αγάπης μιας αυτοτελούς οντότητας προς μια άλλη.
Ο Μάγερ, που θυσιάζει το είναι του για την Ελλάδα, περήφανος και καυχημένος για τους ήρωες της, είναι και για εμάς καμάρι να έχει(μετά τον θάνατο του για την Ελλάδα)...την Ελληνική Ιθαγένεια** (που με ειδικό νομό θα μπορούσε αν του απονεμηθεί και σήμερα) …να έχει ( ο πληρών τα Κριτήρια Μάγερ) Υπηκοότητα και άρα Ελληνικό Διαβατήριο και να κρατά την Ελληνική Σημαία.
Ο Μάγερ δηλώνει Ελβετός, με θαυμασμό στην Ελβετία , στον Πολιτισμό της και στον Γουλιέλμο Τέλο, και ταυτόχρονα ομολόγει Θυσία που δηλώνει οντολογική υπόσταση στην αφοσίωση και στην αγάπη του για την Ελλάδα και όσους την αγαπούν.
Η Επιτύμβια Πλάκα του Ελβετού Φιλέλληνα Μάγερ, θέτει απόλυτα τα προσδιοριστικά κριτήρια που πρέπει να πληροί κάποιος , ώστε με Ελεύθερη Βούληση να μπορεί να αυτοπροσδιοριστεί , όχι τυπικά και ενταξιακά ως οικονομική σύμμειξη, αλλά ουσιαστικά και οντολογικά με προσδιορισμό αφοσίωσης και αγάπης μέσα από ετοιμότητα θυσίας, ούτως ώστε να δύναται, διατηρώντας την Πολιτιστική του ταυτότητα και την οντολογική εθνική του υπόσταση, να του απονεμηθεί η Ελληνική Υπηκοότητα, το Ελληνικό Διαβατήριο και το δικαίωμα και ΚΑΥΧΗΜΑ να κρατά την Ελληνική Σημαία.
Καλείται η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αντί να προσφέρει σε διαβούλευση κριτήρια ΕΚΧΩΡΗΣΗΣ της Ελληνικής Υπηκοότητας και Πολίτικων Δικαιωμάτων, με βάση τυπικά και νομικά κριτήρια, να αντιληφθεί ότι τα κριτήρια αυτά υπηρετούν μόνο τον Σκοπό της Οικονομικής Σύμμειξης που θέλει η Παγκοσμιοποίηση.
Καλείται η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, να αντιληφτεί ότι κάθε εφαρμογή κριτηρίων και πολίτικων Οικονομικής Σύμμειξης είναι πράξη εναντία στην Δημοκρατία, την ικανότητα αυτοπροσδιορισμού, κάθε δυνατότητας Ελεύθερης Βούλησης , ενώ υπηρετεί την απώλεια ταυτότητας και οντολογικής υπόστασης Λαών και Ανθρώπων.
Η Ιδρυτική Διακήρυξη της 3ης Σεπτέμβρη απαιτεί το ΠΑΣΟΚ να μην υπηρετεί την Οικονομική Σύμμειξη, την ανθρώπινη αλλοτρίωση, την απώλεια οντολογικής υπόστασης Λαών
Ο Ελβετός Μάγερ προσφέρει στον σημερινό Νομοθέτη σαφέστατο προσδιορισμό για την απόδοση Υπηκοότητες και για την Ελληνική Σημαία. Τα κριτήρια είναι προφανώς οντολογικά -που υπηρετούν και θωρακίζουν την Δημοκρατία και την Ελευθερία- και όχι οικονομετρικά που απλά τα σαπίζουν όλα.
**Η Ιθαγένεια δεν είναι κάτι που απονέμεται με νόμο, όπως κατά τον ίδιο τρόπο δεν απονέμεται η φυσική Μητρότητα και Πατρότητα. Κατ' αναλογίαν της δια νόμου θετής Μητρότητας και πατρότητες η οποία αποδίδεται με την πλήρωση ορισμένων κριτηρίων, δύναται να απονεμηθεί ΥΠΗΚΟΟΤΗΤΑ (Citizenship) αλλά ποτέ Ιθαγένεια.
Όσοι συγχέουν την Ιθαγένεια με την Υπηκοότητα, νοητικά και οντολογικά δεν διαχωρίζουν ανάμεσα στην Οικονομική Σύμμειξη (όπου ο κάθε απεγνωσμένος θα υπογράψει το όποιο χαρτί προκειμένου να επιβιώσει) και της σύμμειξης Αίματος που οριοθετεί ο Μάγερ.
Η Ιθαγένεια θα μπορούσε να απονέμεται μόνο μετά Θάνατον τιμητικά (Honores Causa) σε όσους, έστω και αν αισθάνονται Ελβετοί -όπως ο Μάγερ- θυσιάστηκαν για την Ελλάδα.

Στην ακόλουθη διεύθυνση,

Στην ακόλουθη διεύθυνση, μπορούμε να ακούσουμε 10 διαλέξεις του Χρήστου Γιανναρά με τίτλο

Διαχρονική ελληνικότητα: Μύθος ή πραγματικό δεδομένο; (10 Διαλέξεις)

http://www.antifono.gr/portal/index.php/%CE%A0%CF%81%CF%8C%CF%83%CF%89%C...

Νομίζω έχει σχέση με το υπό συζήτηση θέμα

antibaro

Και μια που ο λόγος για τον

Και μια που ο λόγος για τον Μίκη Θεοδωράκη, ας θυμηθούμε τι έγραφε γι' αυτόν ο Ριχάρδος Σωμερίτης στο Βήμα στις 6 Απριλίου 2007

http://www.tovima.gr/default.asp?pid=46&ct=32&artId=180260&dt=06/04/2007

Κυρία Ρεπούση, συγγνώμη!
ΤουΡΙΧΑΡΔΟΥΣΩΜΕΡΙΤΗ | Παρασκευή 6 Απριλίου 2007
Κάθε τόσο το «φαιοκόκκινο μέτωπο» ανακαλύπτει κάποιον «ανθέλληνα», τον μετατρέπει σε στόχο και κάνει ό,τι μπορεί για να τον εξοντώσει. Το θύμα χαρακτηρίζεται «πράκτορας» συν πολλά άλλα ακατονόμαστα. Η μηχανή ξεκίνησε από τους συνταγματάρχες της «εθνοσωτηρίου», ξαπόστασε για λίγο και ξανά προς τη δόξα τραβά. Ο κατάλογος των «ανθελλήνων» είναι μακρύς. Περιλαμβάνει σημαντικούς πολιτικούς, δημοσιογράφους και πνευματικούς ανθρώπους, μείον πια τον ανανήψαντα στα γεράματα Μίκη Θεοδωράκη, που αντιστάθηκε στους βασανιστές της Μακρονήσου αλλά όχι και στην προσφορά του κ. Χριστόδουλου να οργανώσει συναυλία του στη Μητρόπολη. Στον κατάλογο αυτό προστέθηκε πια και η καθηγήτρια Μαρία Ρεπούση, υπεύθυνη της ομάδας επιστημόνων που σύνταξε το βιβλίο Ιστορίας της 6ης Δημοτικού.
Οπως λίγοι καλόπιστοι, το διάβασαν οι στρατοδίκες του και διαστρεβλώνοντας τα όσα περιέχει, καταδικάζουν τησύγχρονη παιδαγωγική αντίληψη για το μάθημα της Ιστορίας: συνοπτική παράθεση γεγονότων ώστε ο μαθητής, με τη βοήθεια του δάσκαλου, να αποκτά μια σφαιρική αντίληψη της κάθε περιόδου· παράθεση ντοκουμέντων, πηγών και βιβλιογραφίας ώστε να μαθαίνει να ερευνά· απουσία επιθέτων και λυρικών εκφράσεων ώστε να μην οδηγείται σε εθνικά και φυλετικά μίση. Και κυρίως καταδικάζουν το «έλλειμμα μίσους και μύθων» γιατί με το μίσος και τους μύθους σιτίζονται.
Παράδειγμα, η φιλολογία για τα όσα περιλαμβάνονται στο κεφάλαιο «Μικρασιατική καταστροφή». Ολοι σημείωσαν με κραυγές αποτροπιασμού την πρόταση ότι με την είσοδο των Τούρκων στη Σμύρνη «χιλιάδες Ελληνες συνωστίζονται στο Λιμάνι»· χωρίς καν να αναφέρουν τη συνέχεια:... «προσπαθώντας να μπουν στα πλοία και να φύγουν για την Ελλάδα» (σελ. 100). Ναι, ξενίζει το ρήμα «συνωστίζομαι» που πάντως σημαίνει «σπρώχνω και συνάμα σπρώχνομαι από τους άλλους», που φαίνεται άκομψο αλλά μάλλον προσδιορίζει την πραγματική κατάσταση στο λιμάνι.
Οσοι όμως μετέτρεψαν αυτό το ρήμα σε σύνθημα κρύβουν τα όσα ακολουθούν (σελ. 103). Δηλαδή τη φωτογραφία-ντοκουμέντο του λιμανιού με τα σπίτια να καίγονται και με το μέγα πλήθος να προσπαθεί να μπει στα λίγα πλοία· τη λεζάντα της φωτογραφίας: «Μετά την είσοδο των τουρκικών στρατευμάτων στη Σμύρνη, οι Ελληνες της περιοχής προσπαθούν με κάθε τρόπο να φύγουν»· και το ερώτημα προς τον μαθητή για τη κατανόηση της φωτογραφίας: «Περιγράφω την κατάστασηπου επικρατεί στο λιμάνι της Σμύρνης μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή».
Κυρίως, δεν αναφέρουν λέξη για το σχετικό σημείωμα στο βιβλίο του δάσκαλου: «Στις 27 Αυγούστου 1922, ο τουρκικός στρατός μπαίνει στη Σμύρνη. Η πόλη είναι γεμάτη από ελληνικούς πληθυσμούς που φθάνουν εκεί μετά την κατάρρευση του μετώπου. Η αποχώρηση του ελληνικού στρατού και της ελληνικής διοίκησης έχει ήδη ολοκληρωθεί. Οι ελληνικοί πληθυσμοί συρρέουν στο λιμάνι αναζητώντας απεγνωσμένα τρόπο φυγής. Η κατάσταση γίνεται ακόμα δυσκολότερη με τη φωτιά που εκδηλώνεται σε μεγάλο μέρος της πόλης και τη διαταγή των τουρκικών στρατευμάτων για την εκκένωση της περιοχής εντός δύο εβδομάδων».
Κυρία Μαρία Ρεπούση, συγγνώμη. Η ιδεολογία της 21ης Απριλίου 1967 ζει· αυτή τους οδηγεί! somerit@otenet.gr

antibaro

Κάτι τέτοια διδάσκουν σε

Κάτι τέτοια διδάσκουν σε μερικά βιβλία στήν Κύπρο και αν ρωτήσεις τους νεαρούς ''τι έθνικότητας είσαι παιδί μου;'' σου απαντάνε ''Κυπριακής''!!!! Μίκη έλα στη Κύπρο για μια διάλεξη στο Πανεπιστήμιο Κύπρου.....

Κύριοι, κατόπιν προσεκτικής

Κύριοι, κατόπιν προσεκτικής ανάγνωσης τόσο των επιστολών όσο και των σχολίων, έχω να καταθέσω ένα μεγάλο ευχαριστώ στην Κυρία Ρεπούση και στην Κυρία Δραγώνα που με τις τοποθετήσεις τους αναγκάζουν ανθρώπους σαν τον Κύριο Θεοδωράκη να ξεδιπλώσουν θέματα που κάποιοι θέλουν να μένουν στη λήθη... Θα έλεγε κανείς ότι μιλάμε για σύγχρονο διαφωτισμό! Συγχαρητήρια για το κουράγιο και την υπομονή σου Μίκη. Ας είσαι ζωντανό παράδειγμα για όλη την Ακαδημαϊκή κοινότητα. Με φιλικούς χαιρετισμούς Γιάννης Νάκος. Μουσικός

Από την παράγραφο που διάβασα

Από την παράγραφο που διάβασα εδώ, ότι δηλαδή γράφει η «κυρία» Δραγώνα:
«Η εθνική ταυτότητα ήρθε να αντικαταστήσει το κενό που δημιούργησε η κατάλυση των παραδοσιακών μορφών κοινωνικής οργάνωσης και να προσφέρει στα μέλη των σύγχρονων κοινωνιών νέα βάση κοινωνικής συνοχής μέσα από τη δημιουργία της «φαντασιακής κοινότητας» του έθνους, που στηρίζεται στη νέα νοηματοδότηση υπαρκτών κοινών πολιτισμικών χαρακτηριστικών». (σελ. 31),
φαίνεται ότι σε λίγο θα μας πούν ότι δεν διαφέρουμε από τα ζώα, πχ τις ύαινες, που σχημαμτίζουν μορφές κοινωνικής οργάνωσης, μόνο που τους λείπει ο ρομαντισμός ...

Δυστυχώς για μένα, υπήρξα

Δυστυχώς για μένα, υπήρξα φοιτητής όχι μόνο της κ. Δραγώνα, αλλά και άλλων καθηγητριών που που κινούνται στο ίδιο μήκος κύματος (κ. Ασκούνη και της κ. Ανδρούσου).

Αν και εδώ γίνονται σχόλια για την κ.Δραγώνα, θα ήθελα να μου επιτρέψετε να κατεθέσω την προσωπική μου εμπειρία από τις κ.Ασκούνη και Ανδρούσου που από κοινού μας έκαναν μάθημα στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ιδιαίτερα η τελευταία (κ. Ανδρούσου) αναφέρονταν με πολύ έντονο ύφος πολύ απαξιωτικά για την πορεία των Ελλήνων προγόνων μας, σε σημείο που προσωπικά με έκανε να νιώθω ότι ο ελληνικός πολιτισμός ήταν ένα "τίποτα". Για παράδειγμα αναφερόταν στον Παρθενώνα όχι σαν ένα σημαντικό ιστορικό μνημείο, αλλά σαν κάτι "απλές κολώνες" που απλά στέκονται εκεί, εδώ και κάμποσα χρόνια..
Και φυσικά (θα ήθελα να προσθέσω ότι) όλα αυτά η κ. Ανδρούσου, δεν υπάρχει περίπτωση να βγει και να τα παραδεχτεί δημοσίως. Ο λόγος που το λέω αυτό είναι ότι τότε είχαμε κάνει κάποια κίνηση δημοσίευσης των λόγων της σε αθηναϊκή εφημερίδα. Και στην αμέσως επόμενη διάλεξή της (στο πανεπιστήμιο) έσπευσε να υποστηρίξει ότι καταλάβαμε λάθος για τα "πυρά" της όχι μόνο κατά της Ελλάδας αλλά και της Χριστιανοσύνης...
Ως τότε πίστευα ότι η εκπαίδευση στην Ελλάδα (απ' το νηπιαγωγείο ως την ανώτατη εκπαίδευση) σκοπό έχει να μας μάθει να αγαπάμε την πατρίδα μας και να σεβόμαστε τον πολιτισμό όχι μόνο των ελλήνων αλλά και όλων των άλλων λαών. Δυστυχώς διαψεύστηκα οικτρά... ανακαλύπτοντας ότι πολλοί πανεπιστημιακοί υπηρετούν άλλους σκοπούς (ανθελληνικούς κατ' εμέ).
Ευελπιστώ ότι οι νέοι εκπαιδευτικοί δεν θα ασπαστούν τις απόψεις των παραπάνω κυριών, ούτε θα ακολουθούν το παράδειγμά τους...