Σε δύο κομμάτια και με χίλια προβλήματα – η Μητρόπολη Αττικής











 

















Τις επόμενες ημέρες ψηφίζεται στη Βουλή η διχοτόμηση της Μητρόπολης Αττικής
Οι δύο πρώην Μητροπολίτες στέλνουν προειδοποιητικά μηνύματα
Η «περίεργη» συναίνεση του Φαναρίου






Σελίδες: 1

Ύστερα από πολλές εντάσεις, εκκλησιαστικές ενστάσεις και πολιτικές επιφυλάξεις η πολύπαθη Μητρόπολη Αττικής αυτή την εβδομάδα θα διασπαστεί και επισήμως σε δύο νέες Μητροπόλεις.

Το σχέδιο νόμου που κατέθεσε η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου εγκρίθηκε, μετά κόπων και βασάνων, από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Η Μητρόπολη Αττικής σε μερικές ημέρες θα αποτελέσει και τυπικά παρελθόν. Όπως προβλέπεται από το δισέλιδο σχέδιο νόμου που κατέθεσε η υπουργός, η Μητρόπολη Αττικής θα χωριστεί στα δύο: στη Μητρόπολη Κηφισιάς, ή των «πλουσίων», όπως πολλοί την ονομάζουν, που περιλαμβάνει τους δήμους Αμαρουσίου, Πεύκης, Ερυθραίας, Δροσιάς, Εκάλης, τον Άγιο Στέφανο, την Άνοιξη, τον Μαραθώνα, τον Ωρωπό, το Καπανδρίτι και τη Νέα Μάκρη, και στη Μητρόπολη Ιλίου και Αχαρνών ή, αντιστοίχως, των «φτωχών», που θα έχει στη δικαιοδοσία της και την Πετρούπολη, το Ζεφύρι, το Καματερό, τη Φυλή και το Μενίδι.
Η κ. Διαμαντοπούλου ενώπιον των μελών της επιτροπής επικαλέστηκε την αδυναμία διαποίμανσης μιας τόσο μεγάλης Μητρόπολης, όπως είναι η Μητρόπολη Αττικής, και υποστήριξε ότι η διχοτόμησή της θα συμβάλει στην καλύτερη πνευματική εξυπηρέτηση των πιστών αυτής της αχανούς εκκλησιαστικά επαρχίας. Η μοναδική επιβάρυνση, όπως είπε, θα είναι η μισθοδοσία ενός ακόμη Μητροπολίτη. Εντύπωση προκάλεσε βεβαίως η αντίδραση των βουλευτών που συμμετείχαν στην επιτροπή. Από τα κόμματα της Αριστεράς ήταν αναμενόμενη και επικεντρώθηκε κυρίως στις νομικές επιπλοκές που δημιουργούνται από την προσφυγή του πρώην Αττικής Μπεζενίτη στο Οικουμενικό Πατριαρχείο αλλά και στον… μισθό του νέου Μητροπολίτη. Έκπληξη ήταν η αντίδραση των βουλευτών της αξιωματικής αντιπολίτευσης, που στο παρελθόν δήλωναν φανατικοί υποστηρικτές μιας τέτοιας διχοτόμησης, όπως τουλάχιστον έλεγαν παλαιότερα σε ιεράρχες. Μην ξεχνάμε ότι το αίτημα της διχοτόμησης δεν είναι νέο. Το είχε ζητήσει πριν από περίπου πέντε χρόνια ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, και ο Ιερώνυμος απλώς το επανέλαβε.
Τα προβλήματα
Βεβαίως δεν είναι μόνο το πρόβλημα ότι η τεράστια πράγματι Μητρόπολη είναι δύσκολο να διαποιμανθεί, αλλά ότι με τη διάσπασή της παύει να υφίσταται (νομικά και εκκλησιαστικά) και το «φιλέτο» που μέχρι σήμερα διεκδικούσαν να πάρουν πίσω οι δύο πρώην Αττικής, ο Παντελεήμονας Μπεζενίτης και ο «ιερωνυμικός» Νικόδημος Γκατζιρούλης. Έτσι, η υπουργός «λύνει τα χέρια» στους Συνοδικούς Μητροπολίτες, καθώς σε όποια μελλοντική διεκδίκηση του Μπεζενίτη θα επικαλεστούν: α) τον νόμο του κράτους που έχει καταργήσει τη Μητρόπολη και β) ότι έχει καταδικαστεί για κακούργημα από ποινικό δικαστήριο και επομένως αυτομάτως έχει καθαιρεθεί. Σε αυτό το πλάνο φαίνεται να έχει συμφωνήσει και το Οικουμενικό Πατριαρχείο, που δίνει το δικαίωμα στην Εκκλησία της Ελλάδος να επικαλεστεί νόμους του ελληνικού κράτους και να «αγνοήσει» τους εκκλησιαστικούς κανόνες (η γνωστή διαμάχη με τον Μακαριστό Χριστόδουλο, την οποία στο Φανάρι φαίνεται πια πως έχουν «ξεχάσει»…). Το Οικουμενικό Πατριαρχείο «εξυπηρέτησε» την Εκκλησία της Ελλάδος, αποφεύγοντας να απαντήσει στην έκκλητο προσφυγή του Μπεζενίτη επικαλούμενοι ότι δεν έχει δικαστεί από δευτεροβάθμιο συνοδικό δικαστήριο (απαραίτητη προϋπόθεση στα εκκλησιαστικά νομικά για να μπορέσει να ακολουθήσει κάποιος τη διαδικασία του εκκλήτου). Στάθηκαν στα… ψιλά γράμματα δηλαδή για να μπορέσουν να εξυπηρετήσουν τα σχέδια της Αθήνας, με μια φόρμουλα που από εκκλησιαστικούς κύκλους λέγεται ότι ήταν από κοινού σχεδιασμένη.
Οι δύο πρώην Αττικής βεβαίως στέλνουν το δικό τους μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση (με επιστολές, μέσω «φίλων και γνωστών» αρχιερέων κ.λπ.) ότι δεν πρόκειται να σταματήσουν εδώ. Πρόθεσή τους, λένε, είναι να εξαντλήσουν κάθε εκκλησιαστικό και νομικό μέσο, ώστε να επιτύχουν να πάρουν «ό,τι τους ανήκει». Και οι δύο περιπτώσεις είναι εξαιρετικά δύσκολο να έχουν επιτυχία για τους δύο πρώην Μητροπολίτες, καθώς ο ένας έχει «καθαιρεθεί» μετά τις κακουργηματικές πράξεις του και στον άλλο έχει επιβληθεί το επιτίμιο της ακοινωνησίας (που παρά την υπόσχεση του Αρχιεπισκόπου ότι θα το άρει μάλλον θα μείνει μια υπόσχεση χωρίς αντίκρισμα…).
Οι εκλογές
Μέσα στον επόμενο μήνα έχει προγραμματιστεί να συγκληθεί η σύνοδος της Ιεραρχίας. Εκεί, σύμφωνα με πληροφορίες, ο Αρχιεπίσκοπος θα ζητήσει την κάλυψη των τριών κενών Μητροπόλεων, των δύο που θα προκύψουν από την Αττική και της Μητρόπολης Λαγκαδά. Στη Μητρόπολη Λαγκαδά τελικώς η αρχιερατική… αύρα ενισχύει τον ούριο άνεμο για την εκλογή ενός αξιόλογου κληρικού, του πρωτοσυγκέλλου της Μητρόπολης Βεροίας Γεωργίου Χρυσοστόμου.
Στην Αττική οι διεκδικητές που έχουν ακουστεί είναι τρεις: ο Αρχιγραμματέας της Συνόδου Κύριλλος Μισιακούλης,
ο διευθυντής της Αρχιεπισκοπής Αθηναγόρας Δικαιάκος και ο πρωτοσύγκελλος της Μητρόπολης Αττικής Ιερόθεος Καλογερόπουλος. Για τον τρίτο υποψήφιο (αξιόλογος κληρικός που έχει προσφέρει πολλά στην περιοχή του), έχουν δείξει το έντονο ενδιαφέρον τους οι Μητροπολίτες Ζακύνθου και Μεσογαίας σε μια «περίεργη», όπως τη χαρακτηρίζουν εκκλησιαστικοί κύκλοι, συμμαχία. Ωστόσο, οι δύο πρώτοι φαίνεται να συγκεντρώνουν περισσότερες πιθανότητες εκλογής καθώς είναι αρεστοί στο σώμα της Ιεραρχίας, που έχει και τον τελευταίο λόγο με την ψήφο του.

http://www.paron.gr/v3/new.php?id=49910&colid=&catid=26&dt=2010-01-24%200:0:0.

(295) αναγνώσεις

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *