Saturday 27 April 2024
Αντίβαρο
Αναδημοσιεύσεις Γλώσσα Πολυτονικό Χρήστος Γιανναράς

Σαράντα χρόνια μονοτονικό

Γράφει ο Χρήστος Γιανναράς.

Συμπληρώνονται φέτος (2022) σαράντα χρόνια από την επιβολή της μονοτονικής γραφής στην ελληνική γλώσσα. Δεν ήταν κρατική η επιβολή, δεν την αποφάσισε η κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Για ένα τέτοιο θέμα, που έκρινε τη συνέχεια ή την άρνηση συνέχειας χιλιάδων χρόνων ιστορίας του Ελληνισμού, τη ρήξη την αποφάσισαν τριάντα περίπου κυβερνητικοί βουλευτές (το ένα δέκατο της Ολομέλειας), μετά τα μεσάνυχτα, και με την αντιπολίτευση να έχει αποχωρήσει από τη Βουλή σε φυγομαχία ασύγγνωστη.

Από τότε, καμιά κυβέρνηση, οποιασδήποτε κομματικής σύνθεσης και πλειοψηφίας, δεν θέλησε (ή δεν τόλμησε) να αποκαταστήσει τις συνέπειες του ιστορικού εκείνου εγκλήματος – στίγματος ντροπής για τον Ελληνισμό και την ιστορία του. Αν μετρήσει κανείς τις συνέπειες που είχε το αυθαίρετο πραξικόπημα, για την ιστορική συνέχεια και τη συνείδηση διαχρονικής ενότητας του Ελληνισμού, σίγουρα θα απορήσει που το μονοτονικό στην Ελλάδα δεν προκάλεσε οδυνηρό εμφύλιο. Ωσάν κάποια Ανώτατη Αρχή, υπερκομματική, να επέβαλε σιωπηρά την έσχατης δουλοπρέπειας χρησιμοθηρική ομοφροσύνη στους Ελληνώνυμους.

Ούτε, βέβαια, διανοήθηκε κανείς, στα τελευταία σαράντα χρόνια, να ξαναθέσει το θέμα, ως πρόβλημα πολιτικό, θεμελιώδες, συλλογικής ταυτότητας, άξονα των θεσμών παιδείας και άμυνας και ανάπτυξης. Ο τριτοκοσμικός χαρακτήρας της σύγχρονης ελλαδικής κοινωνίας, με στόχους σχεδόν αποκλειστικά οικονομικούς – καταναλωτικούς, αποδείχθηκε συνισταμένη όχι μόνο των επικαιρικών προτεραιοτήτων, αλλά και των «οραματισμών» του Ελληνισμού. Ακόμα και στο άλλοτε κοινωνικό κύτταρο της εκκλησιαστικής ενορίας και επισκοπής (ή, μάλλον, κυρίως εκεί) αποδείχθηκε απολύτως πρωτεύουσα η επιδίωξη της ατομοκεντρικής ωφελιμότητας: Η ατομική κατανόηση και πειθάρχηση σε νόμους και εντολές, η μίμηση ατομικών προτύπων αξιόμισθης αρετής, αμειβόμενης αγαθοεργίας, ευτελίζουν τη θρησκευτικότητα.

Προηγήθηκε ο εκπροτεσταντισμός της Εκκλησίας στην Ελλάδα και ακολούθησε η ευτέλεια του αδηφάγου καταναλωτισμού. Ευσεβισμός και καταναλωτισμός είναι τα δύο πανομοιότυπα έκγονα του ατομοκεντρισμού, της ωφελιμοθηρίας. Σε επίπεδο θεσμών εκφράστηκαν με την υποκατάσταση της ενορίας – γειτονιάς – κοινότητας από τις κομματικές οργανώσεις (ΚΟΒΑ) ή τους «Κύκλους Μελέτης Αγίας Γραφής» ή «παρεούλες της πρέφας» ή ό,τι ανάλογο.

Υπάρχουν φαινομενικά ασήμαντες λεπτομέρειες, που αλλάζουν την πορεία της Ιστορίας: Στους αιώνες της αυτοκρατορίας της Νέας Ρώμης – Κωνσταντινουπόλεως υποκείμενο φορολογικής υποχρέωσης δεν ήταν το άτομο, αλλά η κοινότητα. Τα άτομα «κοινωνούσαν» τη φορολογική υποχρέωση ανάλογα με τη «σοδιά» του καθενός κάθε χρόνο. Αυτή την πρακτική, να «κοινωνείται» ο φόρος, τη σεβάστηκαν – συντήρησαν και οι Τούρκοι στους τέσσερις αιώνες κυριαρχίας τους. Την ατομική φορολογική υποχρέωση την επέβαλε ως «εκσυγχρονισμό», η Βαυαρική στυγνή τυραννία. Στις μέρες μας, η τηλεόραση κατάργησε και το καφενείο, μοναδική δυνατότητα λειτουργικής συλλογικότητας απόμεινε η κομματική ένταξη, ελάχιστα το καφενείο ή τα αντίστοιχα «στέκια» των ποδοσφαιρόφιλων.

Στη θέση της κοινωνίας η ωμή χρησιμοθηρία

Το όνομα Λευτέρης Βερυβάκης σημάδεψε στην Ιστορία μιαν ανήκεστη πολιτισμική καταστροφή. Θα μπορούσε να είναι οποιοσδήποτε άλλος οποιουδήποτε κόμματος στο υπούργημα της Παιδείας – για τη διαχείριση του πολιτισμού «όλοι ίδιοι είναι». Την ιστορική ευθύνη την έχει ο τότε πρωθυπουργός και οι άγνωστοι επιτελείς του, σίγουρα ανυποψίαστοι. Η αποκοπή της ελληνικής γραφής από την οργανική, ζωντανή της συνέχεια τριών χιλιάδων (τουλάχιστον) χρόνων, συντελέστηκε χωρίς την παραμικρή αντίρρηση, αντίσταση, σθεναρή διαμαρτυρία.

Το όνομα «Λευτέρης Βερυβάκης» ταυτίζεται τόσο συμπτωματικά με το ανήκεστο έγκλημα, όσο συμπτωματική είναι πάντοτε στο Ελλαδιστάν η ανάθεση των υπουργείων σε κάθε κυβερνητικό «σχήμα». Θα παραπέμπει το όνομα «Βερυβάκης» όχι σε μια ατομική ανεπάρκεια ή και κακοήθεια ή απερισκεψία, αλλά στο «εν ψυχρώ» έγκλημα ενός πρωθυπουργού που εγκληματούσε μόνο για να κερδίσει εντυπώσεις.

Με τη μονοτονική γραφή τελειώνει ιστορικά ο Ελληνισμός – όποιος δεν συνειδητοποιεί το μέγεθος της καταστροφής, επιτρέπει απλώς να αμφιβάλλουμε για τη γνωστική του καλλιέργεια και επάρκεια. Ασφαλώς, είναι το σύνολο πολιτισμικό μας «παράδειγμα» που προτάσσει τη χρηστική ευκολία της συμβατικής σημαντικής αδιαφορώντας παγερά για τη γνώση που κερδίζεται μόνο με το αυθυπερβατικό άθλημα της σχέσης, την εμπειρική καθολικότητα της σχέσης – τη γλώσσα ως άθλημα αυθυπερβατικής γνώσης.

Μέχρι σήμερα, 20 υπουργοί Παιδείας υποτάχθηκαν νομοτελειακά στη γλωσσική σχιζοείδεια που επέβαλε στον Ελληνισμό ο Ανδρέας Παπανδρέου. Καθόλου τυχαία, ένδεκα ολόκληρους αιώνες, στην εξελληνισμένη αυτοκρατορία της Νέας Ρώμης – Κωνσταντινουπόλεως, τα παιδιά μάθαιναν ανάγνωση και γραφή με αλφαβητάρι τον Ομηρο, αν και η καθημερινή τους χρηστική γλώσσα ήταν η «δημώδης» της εποχής.

Είναι πια πολύ αργά για να αρχίσουμε να συζητάμε για τη «σωτηρία» της γλώσσας μας, δηλαδή του Ελληνισμού.

3 comments

Ιωαννης Σπυροπουλος 11 February 2022 at 15:46

Δεν γνωριζω κατα ποσον ησαν “ανυποψιαστοι” οσοι διεπραξαν αυτο το κολοσσιαιον εγκλημα. Κομμουνισται ειναι. Εγνωριζον πολυ καλα τι επραττον. Οφειλαν να καταστρεψωσι την ελληνικην γλωσσα. Οπως κατεστρεψαν και την παραδοσιακην ελληνικην κοινωνιαν. Υπαλληλοι και πρακτορες ξενων υπηρεσιων ειναι.

Reply
Κλεομενης 15 February 2022 at 16:06

Η Ελληνικη γλωσσα το 1700 πχ γραφοταν με την γραμμικη Β , μετα γραφοταν με 26 γραμματα που ειχαν το κοπα και διγαμμα που αργοτερα καταργηθηκαν. Μεχρι περιπου το 200 πχ γραφοταν με κεφαλαια και μετα στην Αλεξανδρεια για να διατηρηθει η σωστη προφορα ,αρχισε να γραφεται με τα μικρα γραμματα και με τα πνευματα ψιλη ,δασεια ,οξεια,περισπωμενη και υπογεγραμμενη ως το 1982.
Η Εκκλησια στην Ελλαδα στις ανακοινωσεις χρησιμοποιει ακομη τα πνευματα και περισπωμενη.Στους υπολογιστες υπαρχει ελληνικη γραμματοσειρα με ΟΛΑ τα σημεις στιξης για οσους θελουν να τα χρηησιμόποιουν. Ειναι θαυμασιο οτι ,οταν μιλουμε ελληνικα στο αιφον ,αυτο καταγραφει την ομιλια σε ορθογραφημενα ελληνικα με σωστα τα ι και ω!
ΟΛΑ τα εργα των αρχαιων ελληνων υπαρχουν ΔΩΡΕΑΝ στο διαδικτυο στην LOEB CLASSICS LIBRARY με εγκυρη αγγλικη μεταφραση για οσους επιθυμουν να εντρυφησουν στα εργα των προγονων μας στο πρωτοτυπο.

Reply
Τηλέμαχος Γουλῆς 23 April 2022 at 20:40

Κύριε καθηγητά, σᾶς συγχαίρω γιὰ τὸν προβληματισμό σας. Σὲ ἕνα κανονικὸ κράτος θὰ εἶχαν ἔρθει τὰ πάνω κάτω καὶ ἀμφιβάλλω γιὰ τὴν τύχη τοῦ εἰσηγητοῦ τῆς τροπολογίας καὶ τῆς τότε κυβερνήσεως. Ὅμως μιλάμε γιὰ τὴν ἑλλάδα.
Στὴν πατρίδα μας ἔχει ἰδεολογοποιηθεῖ ἡ γλῶσσα μας. Μὲ τὸν ἕνα τρόπο μιλᾶ ὁ δεξιός, μὲ διαφορετικὸ ὁ αριστερός. Ἀμφότεροι βεβαίως καταστρέφουν τὴν ἑλληνικὴ γλῶσσα.
Δὲν πρέπει νὰ παραβλέψουμε καὶ τὸν τρόπο διδασκαλίας της στὰ σχολεῖα μας. Ἵσως ἀπὸ τὴν διδασκαλία θὰ ἔπρεπε νὰ ξεκινούσαμε. Ἴσως δὲν θὰ ἔπρεπε νὰ διδάσκετο ἡ δημοτική, διότι τὴν μαθαίναμε θέλοντας καὶ μή κατὰ τὶς καθημερινές μας συναλλαγές. Αὐτὸ τὸ ὁποῖο λείπει διαχρονικῶς ἀπὸ τὴν ἐκπαίδευση εἶναι ἡ καλλιέργεια τῆς ἱστορικῆς μας συνειδήσεως. Ἴσως θὰ ἔπρεπε σὲ ὅλες τὶς βαθμίδες νὰ προσπαθούσαν οἱ ὑπουργοὶ νὰ μεταβάλλουν τὴν διδασκαλία τῶν ἑλληνικῶν καὶ νὰ πάψει ὁ διαχωρισμὸς σὲ νέα καὶ ἀρχαῖα ἑλληνικά. Τὰ παιδιά μας θὰ ἔπρεπε νὰ γοητεύονται ἀπὸ τὴν πολυτονικὴ γραφή, καὶ ὄχι νὰ τὴν ἀποστρέφονται.
Ὅλα αὐτὰ βεβαίως θὰ πραγματοποιοῦντο σὲ ἕνα κανονικὸ κράτος.

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.