Saturday 27 April 2024
Αντίβαρο
Απόστολος Παπαδημητρίου Πολιτισμός

Βάνδαλοι;

Γράφει ο Απόστολος Παπαδημητρίου

lela-karagiannh

                Τη νύχτα της 25ης Σεπτεμβρίου άγνωστοι απέσπασαν την κεφαλή της προτομής της Λέλας Καραγιάννη στην οδό Τοσίτσα στην Αθήνα και προκάλεσαν φθορές σ’ αυτήν. Το συμβάν μεταδόθηκε από κάποιες πηγές χωρίς σχόλια ούτε καν μνεία στο ποια υπήρξε η Καραγιάννη. Κάποιες άλλες πηγές έκριναν καλό να γράψουν λίγα λόγια για την ηρωίδα. Τέλος, άλλες χαρακτήρισαν τους δράστες, ως συνήθως, βανδάλους. Η πληθώρα των ειδήσεων, καθώς έχουμε πνιγεί στον ωκεανό της πληροφορίας σύντομα λησμονήθηκε.

                Το θέρος του 415 π.Χ. οι Αθηναίοι ήσαν έτοιμοι να εκστρατεύσουν στη Σικελία. Ένα πρωινό λίγο πριν από τον απόπλου του στόλου αντίκρισαν οι πολίτες σπασμένες τις στήλες, που έφεραν την κεφαλή του Ερμή και κοσμούσαν δρόμους και εισόδους οικιών. Κατηγορήθηκε για την ιερόσυλη εκείνη πράξη ο Αλκιβιάδης και οι φίλοι του, δεν προσήχθη όμως τσε δίκη, για να μην επέλθει διχασμός της κοινωνίας και κάμψη του ηθικού του εκστρατευτικού σώματος. Ο Αλκιβιάδης δεν προερχόταν από τη φυλή των Βανδάλων, στη φυλή των οποίων εντάσσουμε κάθε καταστροφέα έργου τέχνης, ιερού σεβάσματος ή τιμητικού προς άνδρα αρετής ή γενναιότητας. Έζησε στην Αθήνα κατά τον χρυσό καλούμενο αιώνα, καταγόταν από επιφανή, και συνεπώς πλούσια, οικογένεια και είχε αξιωθεί να έχει δάσκαλο τον μεγάλο Σωκράτη. Δείχθηκε όμως ότι ο δάσκαλος δεν έχει πάντοτε τη δυνατότητα να επηρεάζει κατά τρόπο καθοριστικό τον μαθητή, ιδιαίτερα όταν δεν ευνοεί στη διαπαιδαγώγηση το οικογενειακό περιβάλλον.

                Στο διάβα των αιώνων συνέβησαν πλήθος καταστροφών κατά πολεμικές συρράξεις. Το «πνεύμα» των Βανδάλων επιβίωσε ακόμη και όταν οι βάρβαροι είχαν από καρό έλθει σε επαφή με τον ευρωπαϊκό πολιτισμό της Δύσης. Γι’ αυτό και όταν κυρίευσαν την Κωνσταντινούπολη κατέστρεψαν τα μεταλλικά έργα τέχνης μετατρέποντάς τα σε άμορφη πρώτη ύλη. Κατά τους νεότερους αιώνες, έχοντας πλέον «εκπολιτιστεί» χωρίς να πάψουν να προκαλούν πολέμους, διασώζουν και τους καλλιτεχνικούς θησαυρούς μεταφέροντάς τους στα μουσεία τους ή εκποιώντας τους σε πλειστηριασμούς προς εμπλουτισμό ιδιωτικών συλλογών! Τελευταία μεγάλη λεηλασία συνέβη στο Ιράκ, όπου οι «απελευθερωτές» Αμερικανοί καταλήστευσαν το θαυμάσιο μουσείο της Βαγδάτης. Βέβαια στην επιφάνεια του πλανήτη υπάρχουν ακόμη «Βάνδαλοι», οι οποίοι δεν ανήκουν σε κάποια φυλή, αλλά σε κάποιο θρήσκευμα. Πρόκειται για τους φανατικούς του ισλάμ. Αυτοί κατάστρεψαν τους τεράστιους γλυπτούς σε βράχους Βούδες (Ταλιμπάν) και πρόσφατα ό,τι βρήκαν στον αρχαιολογικό χώρο της Παλμύρας στη Συρία, καθώς είχαν, ευτυχώς, προβλέψει οι αρμόδιοι να μεταφέρουν τα εκθέματα του μουσείου (τζιχαντιστές του ISIS). Βέβαια ήταν πολύ πιθανό τα εκθέματα να μη τα συνέτριβαν, αλλά να τα πωλούσαν μάλλον φθηνά, όπως πωλούν και το ληστεμένο πετρέλαιο, σ’ αυτούς που, ενώ είναι ένοχοι για την οργάνωση και τον εξοπλισμό τους, κόπτονται σήμερα ότι καταβάλλουν κάθε προσπάθεια για την εξόντωσή τους. Και όμως εντείνεται ο κίνδυνος γενικευμένης σύρραξης, καθώς η κοινή γνώμη είναι δύσκολο να αντιληφθεί ποιοι εναντίον ποιών μάχονται στη Συρία.

                Επάνοδος στα δικά μας. Η καταστροφή της προτομής της μεγάλης ηρωίδας της εθνικής αντίστασης Λέλας Καραγιάννη δεν είναι η πρώτη βεβήλωση στην Αθήνα. Κατά τα τελευταία έτη πλήθος ανδριάντων και προτομών έχουν υποστεί φθορές με κτυπήματα ή αλλοιώσεις με βαφές. Αναφέρω ενδεικτικά τους ανδριάντες του Ρήγα Βελεστινλή και του Ιωάννη Καποδίστρια, στα προπύλαια του πανεπιστημίου, του Κωστή Παλαμά και εικόνες σε παρεκκλήσια εντός πανεπιστημιακών χώρων. Ποιοι είναι οι εντός των τειχών πλέον σύγχρονοι «Βάνδαλοι»; Μόνο οι «αναρχικοί» αναλαμβάνουν την ευθύνη των πράξεών τους γράφοντας με μαύρο χρώμα το διεθνές σύμβολο της αναρχίας στο μνημείο που φθείρουν. Οι άλλοι παραμένουν ανώνυμοι στο πλήθος των «Βανδάλων». Έχουμε γράψει σε παλαιότερα άρθρα ότι οι «αναρχικοί» δεν αποτελούν ενιαίο σώμα. Μέρος αυτών προέρχονται από μεγαλοαστικές οικογένειες και πραγματοποιούν την πρώιμη επανάσταση, όπως κατά την αρχαιότητα ο ιερόσυλος Αλκιβιάδης, πριν «ωριμάσουν» και συνειδητοποιήσουν το «δίκαιο» των γονέων τους! Άλλοι πάλι είναι γόνοι πολιτικών, συνήθως «αριστερών», που αηδιάζουν από την υποκρισία των «πετυχημένων» γονέων τους. Γι’ αυτό και κατά καιρούς διαχέεται η φήμη ότι συλλαμβάνονται κάποιοι κουκουλοφόροι καταστροφείς, αλλά αγνοείται η συνέχεια της υπόθεσης! Άλλοι προέρχονται από λαϊκά στρώματα, έχουν γευθεί την κοινωνική αδικία και διακατέχονται από μένος κατά της εξουσίας. Κάποιοι από αυτούς πληρώνουν το τίμημα της σύγκρουσης με τον εγκλεισμό σε φυλακή. Τέλος κάποιοι άλλοι είναι μισθοφόροι! Από ποιους στρατολογούνται και με ποιο σκοπό δεν ασχολείται κανείς. Γι’ αυτό και κατά καιρούς κυκλοφορούν φήμες, τις οποίες σπεύδουν κονδυλοφόροι να καταγγείλουν ως προϊόντα φαντασιώσεων συνωμοσιολόγων!

                Είναι μεγάλο σφάλμα να περιοριζόμαστε στην καταδίκη των πράξεων αυτών βανδαλισμού και να μην επιχειρούμε σε βάθος εξέταση των πραγμάτων. Την μνήμη του Ρήγα, του βάρδου της ελευθερίας, επιδιώκουν να αφανίσουν με την απαξίωση εκείνοι που στο παρελθόν τον είχαν φλάμπουρο και είχαν δώσει το όνομά του σε πολιτική νεολαία. Και ο λόγος απλός: Η ιστορική έρευνα έδειξε ότι τα οράματά τους δεν συμπίπτουν με τα οράματα από τα οποία εμφορείτο ο μεγάλος Θεσσαλός. Τη μνήμη του Καποδίστρια, του γίγαντα της ευρωπαϊκής πολιτικής, επιδιώκουν να αφανίσουν συλλήβδην όλοι οι μικροί έως τιποτένιοι πολιτικοί μας. Τον Σολωμό, τον Παλαμά, τον Καβάφη, τον Σεφέρη και τον Ελύτη θεωρούν οι αρρωστημένοι διεθνιστές όχι σπουδαίους και εμφορούμενους από ξεπερασμένες αντιλήψεις. Γι’ αυτό και τα παιδιά μας στο σχολείο δεν διδάσκονται για όλους αυτούς αλλά ότι σαβουροειδές εισάγουν οι δουλικά υποταγμένη στη Δύση κρατούντες στη χώρα μας.

                Η Λέλα Καραγιάννη, μητέρα επτά παιδιών και ιθύνων νους της αντιστασιακής οργάνωσης «Μπουμπουλίνα», εκτελέστηκε από τους Γερμανούς κατακτητές με άλλους 27 αγωνιστές της αντίστασης την 8η Σεπτεμβρίου του 1944. Πού να το γνώριζαν αυτό οι νεαροί, που την εκτέλεσαν για δεύτερη φορά; Δεν περιέχεται στη σχολική ύλη, στην οποία κυριαρχούν οι δυτικοί «ήρωες» του «διαφωτισμού» και της σύγχρονης υποκουλτούρας! Οι μεν της Αριστεράς, που επιμένουν να μονοπωλούν την αντίσταση, την απαξιώνουν, καθώς δεν ήταν δική τους. Έτσι στον εορτασμό των 75 ετών από την ίδρυση του ΕΑΜ, που γιορτάζεται αυτές τις ημέρες, δεν θα γίνει αναφορά στο όνομά της. Οι άλλοι της Δεξιάς απεχθάνονται ακόμη την αντίσταση, καθώς εξάγνισαν τους δωσιλόγους, προκειμένου από κοινού να κρατηθούν στην εξουσία του αγγλικού προτεκτοράτου.

                Το μείζον πρόβλημα δεν είναι το ότι θα απομείνουμε χώρα χωρίς μνημεία, αλλά το ότι θα απομείνουμε χώρα με ανθρώπους χωρίς όραμα, χωρίς ελπίδα, χωρίς ψυχή. Και δεν θα ευθύνονται γι’ αυτό οι «βάρβαροι» του Καβάφη, αλλά οι βιώνοντες την εσχάτη παρακμή, χωρίς να το αντιλαμβανόμαστε, Νεοέλληνες, που καμαρώνουμε για την απεμπόληση των ιερών και των οσίων μας.                             «ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ»

3 comments

Δεξιός 4 October 2016 at 06:57

Όχι οι Βάνδαλοι δεν είναι «αναρχικοί» γόνοι «αριστερών»,είναι αναρχικοί ιδεολόγοι Αριστεροί. Για να δούμε…πώς να τονίσω καλύτερα τις λέξεις αυτές εκτός εισαγωγικών…Ας το γράψω έτσι: Οι Βάνδαλοι κομμουνιστοσυμμορίτες είναι »αναρχικοί« ιδεολόγοι »Αριστεροί«. Και σου λέω λοιπόν εγώ ο ιδεολόγος Δεξιός,ο Νεοδημοκράτης (όχι από αυτούς που ξέρεις βέβαια),πως οι Αριστεροί δεν ήταν αντιστασιακοί. Ήταν και δωσιλόγοι,και συνεργάτες των Ναζί, και συνεργάτες των Βουλγάρων και των Τούρκων και γενικώς όλων των εχθρών της Δημοκρατίας και της Ελλάδος, όργανα της Σοβιετικής Ένωσης και σφαγείς των Ελλήνων. Και σου λέω επίσης πως εμείς οι Δεξιοί με την βοήθεια των Αστικών Δημοκρατιών της Δύσης θάψαμε τους ίδιους, τα παιδιά τους και τα ολοκληρωτικά οράματά τους οριστικά στο χώμα, με την λήξη του Συμμοριτοπολέμου.Και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε.
Ναι, οι ιδεολόγοι πραγματικοί Αριστεροί του ΣΥΡΙΖΑ,η παράταξη των κουκουλοφόρων, των τρομοκρατών, των δολοφόνων, των προδοτών του Έθνους, οι απόγονοι του ΕΑΜ, με μια λέξη η Αριστερά, εφαρμόζει σήμερα με υπακοή το Μνημόνιο.Το εφαρμόζει γιατί οι Αριστερές ιδέες τους είναι ψεύτικες, είναι ανίσχυρες, έχουν ηττηθεί παγκοσμίως από την Αστική Δημοκρατία, έχουν θαφτεί στο χώμα και σαπίζουν.Γιατί αυτές οι ιδέες τους έχουν καταστρέψει και οικονομικά και ηθικά αυτή τη χώρα τα τελευταία 40 χρόνια.

Και απλώς για να θυμίσω τι έγραφε ο συγκεκριμένος Αριστερός «πατριώτης»,ο… «ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ» (πράγματι εντός εισαγωγικών αυτό) σε άλλο άρθρο του στο Αντίβαρο σχετικώς με το σύμφωνο συμβίωσης για ομόφυλα ζευγάρια:

“Αν η κυβέρνηση είχε να προβάλει κάποιες σημαντικές επιτυχίες παλεύοντας για τα όσα είχε υποσχεθεί προεκλογικά, τότε θα είχε ελαφρυντικό επιδιώκοντας να προξενήσει και κάποιο κακό”
http://www.antibaro.gr/article/13895

Εγώ πάντα έλεγα πως κάποιοι δεν θα είχαν πρόβλημα να παραχωρηθεί και το Αιγαίο στους Τούρκους αρκεί να…συναινέσουν οι “τοκογλύφοι” να καταργηθεί ο ΕΝΦΙΑ. Πράγματι, συνεπείς ιδεολόγοι Κομμουνιστές.

Και απευθύνομαι τώρα σε όλους του Κομμουνιστές «πατριώτες» και μη.Να ξέρετε πως είναι απολαυστικό για μας να βλέπουμε πως όλοι οι αγώνες σας για έναν άλλο κόσμο, ποδοπατήθηκαν με την μεγαλύτερη βιαιότητα μετά το ’90.Τα παιδιά σας σάς είδαν με τα ίδια τους τα μάτια να υποφέρετε, να αγωνίζεστε μάταια, για ιδέες που ούτε τα ίδια πίστεψαν, για ιδέες τόσο κίβδηλες όσο και η ίδια σας η ύπαρξη, για τις ιδέες αυτές που κατέστρεψαν αυτήν την χώρα τα τελευταία 40 χρόνια.Θέλουμε να γνωρίζετε πως αυτό είναι η μεγαλύτερη απόλαυση για μας, τους Δεξιούς, υπέρμαχους της Αστικής Δημοκρατίας, δηλαδή τους αντι-κομμουνιστές.Και κάθε φορά που θα βγάζετε γλώσσα θα σας την κόβουμε σύριζα.

Reply
Γεώργιος Ἰακ. Γεωργάνας 4 October 2016 at 15:34

Τὸ κείμενο ἀποδεικνύει ὅτι ὁ συγγράψας συγγενεύει στενῶς μὲ τοὺς βανδάλους τοὺς ὁποίους καταγγέλει. Αὐτοὶ σπανε ἀγάλματα, αὐτὸς λερώνει τὶς σελίδες τοῦ «Ἀντιβάρου» μὲ κραυγές χωρὶς εἰρμὸ ἢ κεντρικὴ ἰδέα. Μιὰ κὰι τὰ ἔργα τῆς τέχνης εἶναι πρῶτα ἔργα τοῦ πνεύματος καὶ μετὰ ἔργα τῆς ὕλης, ὁ χειρότερος ἐχθρός τους εἶναι ἡ πρόχειρη καὶ ἀνεύθυνη σκέψη. Τὰ σφυριὰ ἔρχονται δεύτερα καὶ πολύ πίσω …

ΥΓ Καλά, ἐκεῖ στὸ «Ἀντίβαρο» ἀφήνετε κάποιον νὰ ὑπογράφεται «Μακρυγιάννης» ; Καὶ παραπονεῖσθε ὅτι ἄλλοι δὲν ἔχουν ἱερὸ καὶ ὅσιο ;

Reply
Γεώργιος Ἰακ. Γεωργάνας 4 October 2016 at 15:47

Μὲ ἀφορμὴ τὴν «ἱερόσυλον γειτνίασιν», τόσο «ἱερόσυλον» πού γίνεται κωμική :

Ἀπὸ τὸ βιβλίο τοῦ Χρ. Ἑμ. Ἀγγελομάτη «Ἑλληνικὰ Ρωμαντικὰ Χρόνια (Ἄνθρωποι, Ἰδέες, Ζωή)», σελίδες 154-156

Ἡ ἰστορία αὐτοῦ τοῦ ποιήματος ἀναφέρεται μὲ χίλιες ἐκδοχές. Ἀλλὰ ἡ μόνη πιστὴ εἶναι αὐτὴ ποὺ μᾶς διέσωσεν ὁ ποιητὴς Στρατήγης :
«Ἕνας νέος, γράφει, ἐκ Πειραιῶς Θεόδωρος Ζαφειρόπουλος, χωρὶς νὰ γνωρίζῃ προσωπικῶς τὸν ποητήν, τοῦ ἔστειλε τὸ λεύκωμά του, κατὰ τὸ μανιῶδες ἔθιμον τῆς ἐποχῆς ἐκείνης, μὲ τὴν παράκλησιν νὰ τοῦ γράψῃ ὀλίγους στίχους. Εἰς τὸ αὐτὸ λεύκωμα ὑπῆρχον στίχοι κάποιου Νικολετοπούλου (τὸ ἀναφέρει ὁ Παράσχος σὲ σημείωσή του στὸ ποίημα), κάτωθεν στίχων τοῦ Βύρωνος καὶ ὁ ποιητής, ἀγανακτήσας διὰ τὴν ἱερόσυλον αὐτὴν γειτνίασιν, ἐκάθησεν ἐπὶ παρουσίᾳ μου εἰς τὸ τραπέζι του καὶ μετὰ μίαν ὥραν εἶχε γράψει τὴν ἀθάνατον ἐκείνην σάτιραν καὶ ποὺ εἶναι καὶ μιὰ σάτιρα προσώπων καὶ πολιτικῶν πραγμάτων τῆς ἐποχῆς».

Ἀχιλλέως Παράσχου

Εἰς λεύκωμα φίλου ἐξ ἐφόδου

Α’

Πάλιν ὁ ἄχαρις αὐτὸς συρμὸς τῶν λευκωμάτων,
ἡ πρὸ αἰώνων αὐτὴ γραῦς ἡ πλήρης ληρημάτων·
νωδὴ πλὴν διασώζουσα τὴν πρώτην αὐτῆς πλάνην
ὡς Δόνα Σόλα ἔρχεται, οὐαὶ εἰς τὸν Ἑρνάνην !
Φεῦ· τί μὲ θέλει τῶν μωρῶν αὐτὴ ἡ νεκροθήκη,
τὸ στάδιον τῶν στιχουργῶν, τῶν ποιητῶν ἡ φρίκη ;
Μελάνης θέλει δάκρυα εἰς τὰ λευκά της στήθη,
κεφαλαλγίας ἔμπνευσιν καὶ δάκρυα εὐήθη·
αἰσθήματα, πλὴν ἔμμετρα, οὐχὶ πεζά· ἐχθαίρει
τὸ πεζικόν· ἱπποτικὴ στολὴ τὴν παραφέρει !

B’

Τὸ λεύκωμα εἶναι τρυφὴ μεγάλων παιδαρίων·
ἐκ λήθης εἶν’ ἐνθύμησις, ἄνευ νεκροῦ μνημεῖον·
ἑταίρα χιλιόκαρδος, νεκρὴ ἀθανασία,
Ἱερεμίας ἄδακρυς, σιγῶσα φλυαρία.
Τὸ λεύκωμα ταρίχευσις καλεῖται φρασιδίων
ἀναισθησίας αἴσθημα καὶ δάκρυον γελοῖον·
νεκροταφεῖον ἀληθοῦς ἰσότητος, διότι
μὲ τὸν Νικολετόπουλον ὁ Βάϋρον ὑπνώττει. *

Γ’

Τὸ λεύκωμά σου πρὸ μικροῦ μ’ ἐστάλη παρ’ ἐλπίδα·
πλὴν διατί ; … νὰ τὸ ἰδῶ ἢ μὴ νὰ γράψω κάτι ;
Ἐὰν τὸ πρῶτον, περιττόν· οἴμοι τοσαῦτα εἶδα …
Τὸ δεύτερον ; Ὁ οὐρανὸς νὰ μὲ διαφυλάττη !
Νὰ γράψω τί ; Πὼς σ’ ἀγαπῶ, πὼς μ’ ἀγαπᾶς νὰ γράψω ;
Πλὴν τότε τὴν ταλαίπωρον ἀλήθειαν θά θάψω.
Ἀκόμη χθὲς σ’ ἐγνώρισα, καὶ δι’ ἐμὲ φιλία
δὲν εἶναι πίλου ἀσπασμὸς ἁπλοῦς, ἀλλὰ θρησκεία.
Νὰ γράψω περὶ ἔρωτος ; Πλὴν ἐπὶ λευκωμάτων
ποτὲ δὲν γράφεται, ποτὲ τὸ ᾆσμα τῶν ἀσμάτων.
Μόνον εἰς καλλονὴν ψυχῆς χαράσσεται μὲ αἷμα·
τὸ ἄστρον θέλει οὐρανὸν καὶ μέτωπον τὸ στέμμα.
Ἄ, ἐλησμόνησα ! Καὶ σὺ θὰ εἶσαι ἐξ ἐκείνων,
οἵτινες ἔχουν ἐπῳδὸν «ὁ ἕ λ λ η ν ξ ε σ π α θ ώ ν ε ι ! »
Θὰ θέλῃς ᾄσματα Γραβιᾶς, παιᾶνας Σαλαμίνων·
πλὴν τὰ τσαρούχια πρὸ πολλοῦ ἡ Μοῦσα δὲν πτερώνει …
ἐκεῖνα εἷς πρωθυπουργὸς τὰ ἔχει πετσωμένα ( †).
Πατρίδος ἔπη ἂν ζητῆς, εὑρίσκεις τυπωμένα
εἰς τῆς Βουλῆς τὰ πρακτικά· ἐκεῖ ὑπερηφάνως
βελάζουν «ναὶ» Κατσικαπῆς ὁμοῦ καί, Κατριβάνος.
Βλέπεις δὲ μένει τίποτε νὰ γράψω, νεανία·
οὐδὲ κἂν γρίφους· κι’ εἰς αὐτοὺς ἀκόμη δὲν προσέχω.
Τοὺς κρύπτ’ εἰς τὴν αἰθάλην της ἀγρύπνως ἡ «ΕΣΤΙΑ» (‡)
καὶ μετ’ αὐτῆς νὰ μετρηθῶ ἀξίωσιν δὲν ἔχω.
Πλὴν καὶ ἂν θέσω εἰς αὐτὴν πρὸς χάριν σου τὴν χεῖρα,
τρέμω μὴν εὕρω ἄνθρακας ἀναζητῶν σπινθῆρα …

Δ’

Λοιπόν … δέν μένει ἄλλο τι παρὰ νὰ ὑπογράψω,
ζῶν δηλονότ’ εἰς παγερὰν σελίδα νὰ παγώσω·
τὸ ὄνομά μου πρὶν ταφῆ ὁ ἴδιος νὰ θάψω,
κ’ εἰς τάφον προκαταβολῆς τὸ σῶμα μου ν’ ἁπλώσω !
Τόπον. Νικολετόπουλε ! … Καὶ Βύρων ἂν δὲν εἷμαι,
θὰ ἔχω πάλιν τὴν τιμὴν πλησίον σου νὰ κεῖμαι.

1879

* Εἱς τὴν αύτὴν σελίδα τοῦ λευκώματος ὐπῆρχον στίχοι Νικολετοπούλου τινὸς καὶ τοῦ Βύρωνος.

†Μὲ τὴν λέξιν π ε τ σ ώ μ α τ α , ποὺ σημαίνει σόλες (στὴν καθαρεύουσα κάτυμμα), ὁ λαὸς ἐνοοῦσε τὰ χρήματα ποὺ κατεβάλλοντο ἀπὸ τὴν κυβέρνησι γιὰ τὴν ὐπόδησι τῶν ἀνταρτικῶν σωμάτων ποὺ εἰσέβαλαν στὴν Ἠπειροθεσσαλία στὰ 1878, κατὰ τὴν διάρκεια τοῦ ρωσσοτουρκικοῦ πολέμου τοῦ 1877-1878.
Ἀργότερα, ἡ λέξις ἐπῆρε πολιτικὴ ἔννοια. Ἐσήμαινε τὶς καταχρήσεις στὴν ὐπόδηση τῶν στρατιωτῶν καὶ οἱ καταχρασταὶ ἐλέγοντο ἀπὸ τὸ λαὸ πετσωματάδες.

‡ Ἐννοεῖ τὸ περιοδικὸν «ΕΣΤΙΑ» τὸ ὁποῖον σπάνια ἐδημοσίευε στίχους καὶ γι’ αὐτό, προφανῶς, ἡ χολή του.

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.