Επιστολή Κοσμήτορα της Θεολογικής Σχολής για το μάθημα των Θρησκευτικών

Επιστολή
προς την Υπουργό Παιδείας, δια βίου μάθησης και Θρησκευμάτων κ. Άννα
Διαμαντοπούλου, απέστειλε ο Κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής
Θεσσαλονίκης κ. Μιχάλης Τρίτος όσον αφορά το μάθημα των Θρησκευτικών.

Το Πρακτορείο Εκκλησιαστικών Ειδήσεων «Romfea.gr» δημοσιεύει παρακάτω αποκλειστικά την επιστολή:

Κυρία Υπουργέ,

Από δημοσιεύματα του Τύπου πληροφορηθήκαμε το σχέδιο για το νέο
αναλυτικό πρόγραμμα της Β΄ και Γ΄ Λυκείου, όπου με λύπη διαπιστώσαμε ότι
το μάθημα των θρησκευτικών εντάσσεται στην κατηγορία των επιλεγομένων
μαθημάτων και μάλιστα τελευταίο στην ομάδα των Κοινωνικών Επιστημών.

Αυτό εκτιμούμε ότι σημαίνει πλήρη περιφρόνηση του μαθήματος και ουσιαστική κατάργησή του.

Όμως το μάθημα των θρησκευτικών χρήζει καλυτέρας αντιμετωπίσεως,
γιατί είναι μάθημα ανθρωπιστικό, ηθοπλαστικό και φρονηματιστικό και
στοχεύει στην ἠθική θωράκιση της προσωπικότητας του μαθητή.

Η διδασκαλία του ως υποχρεωτικού μαθήματος επιβάλλεται:

Πρώτον από το ισχύον Σύνταγμα, το οποίο στο άρθρο 16, παρ. 2 τάσσει
ως σκοπό της Παιδείας την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής
συνειδήσεως των μαθητών.

Δεύτερον από το στοιχείο της θρησκευτικής ομοιογένειας του ελληνικού
λαού, που κατά 95% είναι ορθόδοξοι χριστιανοί και επιθυμούν να
προσφέρουν και στα παιδιά τους τη διαχρονικά καταξιωμένη Ελληνορθόδοξη
Παράδοση.

Τρίτον από λόγους καθαρά παιδαγωγικούς, αφού το μάθημα των
θρησκευτικών ανταποκρίνεται στο παιδαγωγικό και επιστημονικό αίτημα της
αγωγής του όλου [όπως άλλωστε τονίζεται και στο Ν. 1566/85, όπου γίνεται
λόγος για την ολόπλευρη ψυχοσωματική ανάπτυξη της προσωπικότητας του
μαθητή], ικανοποιεί θεμελιώδεις προδιαθέσεις της ανθρωπίνης υπάρξεως,
ρίχνει πλούσιο φως στα αιχμηρά υπαρξιακά και μεταφυσικά ερωτήματα των
μαθητών, δημιουργεί ανώτερα οντολογικά βιώματα, προσφέρει σύστημα αξιών,
εξαλείφει τις εξανδραποδιστικές και ανθρωποποιητικές παρενέργειες του
τεχνικού πολιτισμού, δημιουργεί προγεφυρώματα για την επανασύνδεση των
διανθρωπίνων σχέσεων  και φέρνει τον μαθητή σε επαφή με τη μακραίωνη
πολιτιστική παράδοση του Γένους.

Τέταρτον από το γεγονός ότι ο Χριστιανισμός, που αποτελεί το κύριο
περιεχόμενο του μαθήματος, είναι ένα ιστορικό – πολιτιστικό μέγεθος
γεγαντιαίων διαστάσεων, που έταμε την παγκόσμια ιστορία, διέπλασε τον
αρχαίο, βυζαντινό και νεώτερο ελληνισμό και απετέλεσε τη βάση για τη
δημιουργία του ευρωπαϊκού πολιτισμού.

Συνεπώς ο Χριστιανισμός ως τέτοιο μέγεθος δεν μπορεί να παραθεωρηθεί από το ελληνικό σχολείο.

Άλλωστε και σύγχρονοι μεγάλοι φιλόσοφοι προερχόμενοι από το χώρο του
υλισμού, όπως ο Bloch,ο Garaudy, ο Gardawski, ο Kolakowski κ.ά. θεωρούν
ότι χωρίς τη  συμβολή του Χριστιανισμού είναι αδύνατη η βελτίωση και η
αναγέννηση του κόσμου.

Επομένως, λόγοι ιστορικοί, εθνικοί, παιδαγωγικοί και πολιτιστικοί
καθιστούν επιβεβλημένη την παρουσία  των θρησκευτικών ως υποχρεωτικού
μαθήματος στο ελληνικό σχολείο.

Κυρία Υπουργέ,

Σε μια εποχή ανακατατάξεων και συγχύσεως ιδεών, όπου η βία έγινε
σημαία, η εγκληματικότητα απλώνεται παντού και ο άνθρωπος εγκλωβίζεται
σε απάνθρωπα πλαίσια, η νέα ἑλληνική γενιά έχει απόλυτη ανάγκη από το
ηθοπλαστικό μάθημα των θρησκευτικών.

Όπως το μάθημα της Φυσικής Αγωγής είναι υποχρεωτικό, γιατί αναφέρεται
στη σωματική ευεξία, κατά παρόμοιο τρόπο και το μάθημα των θρησκευτικών
πρέπει να είναι υποχρεωτικό, γιατί αναφέρεται στην καλλιέργεια της
ψυχής, ο οποία κατά τον γερμανό φιλόσοφο Johannes Hessen είναι η ψυχή
του πολιτισμού.

Παρακαλούμε θερμά για τη δραστική παρέμβασή Σας.

Με τιμή

Ο ΚΟΣΜΗΤΩΡ

 

Καθηγητής ΜΙΧΑΗΛ Γ. ΤΡΙΤΟΣ

http://www.romfea.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=6048%3A2010-10-13-09-00-18&catid=25%3A2009-12-18-08-37-46

.

(595) αναγνώσεις

8 comments

  1. Ὁ κύριος Κοσμήτωρ δὲν ἔχει ἄρα γε ἰδέα γιὰ τὸ τὶ συμβαίνει σήμερα στὴν Β` καὶ τὴν Γ` Λυκείου ; Τὰ παιδιὰ προσέρχονται ἀποκλειστικῶς καὶ μόνον γιὰ νὰ μὴν μείνουν άπὸ άπουσίες. Ἀσφαλῶς τὸ μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν εἶναι ἀναγκαῖο, σὲ ὅποιον θέλει νὰ εἶναι μορφωμένος καὶ καλλιεργημένος. Ἡ μεγάλη πλειοψηφία τῶν μαθητῶν, ὅμως, δὲν τὰ θέλει αὐτά. Θέλει νὰ μάθει ὅσο λιγώτερα μπορεῖ γιὰ νὰ μπορέσει νὰ «ἐξασφαλίσει» τὰ μέσα γιὰ τὸν βιοπορισμό. Κατὰ προτίμησιν μέσῳ ἀργομισθίας.
    Τὸ πιθανώτερο εἶναι ὅτι μὲ τὸν περιορισμὸ τοῦ μαρτυρίου μαθητῶν καὶ καθηγητῶν ποὺ ἐπιδιώκει ἡ Ὑπουργὸς τῆς Ἐκπαιδεύσεως (μὲ τὴν Παιδεία οὔτε τὸ Ὑπουργεῖο, οὔτε ἡ Ὑπουργὸς ἔχουν ἰδιαιτέρα σχέση) θὰ περιορισθοῦν μέχρις ἐξαφανίσεως γιὰ κάμποσα χρόνια οἱ θέσεις ἐργασίας σὲ σχολεῖα τῶν ἀποφοίτων τῆς σχολῆς τοῦ κυρίου Κοσμήτορος. Συνεπῶς, θὰ περιορισθοῦν ἡ ἤδη χαμηλὴ ζήτηση γιὰ θέσεις φοιτήσεως σὲ Θεολογικὲς (αὐτοαποκαλούμενες) σχολές καί, ἀργότερα, οἱ πόροι ποὺ τὸ Ὑπουργεῖο Ἐκπαδεύσεως διαθέτει γιὰ τὶς σχολὲς αὐτές. Ὁπότε,μερικοὶ συνάδελφοι τοῦ κυρίου Κοσμήτορος δὲν θὰ ´εχουν τὴν χαρὰ νὰ `δοῦν νὰ τοὺς διαδέχονται στὶς καθηγητικὲς ἕδρες τους τὰ παιδιὰ καὶ οἱ θυγατέρες τους καὶ οἱ γαμπροὶ καὶ οἱ νύφες τους, ὅπως φαίνεται ὂτι ἦταν τὸ ἔθιμο.
    Τὸ συμπέρασμά μου εἶναι τι ἡ ἐπιστολὴ τοῦ κυρίου Κοσμήτορος εἰκονογραφεῖ θαυμάσια τὴν πάθηση τῆς χρησιμοθηρίας καὶ τοῦ συνακολούθου της συντεχνιασμοῦ. Οἱ παθήσεις αὐτὲς ἔφαγαν ὅσο μποροῦσαν ἀπὸ τὸ πολύτιμο κοινὸ κεφάλαιο ἐμπιστοσύνης τῆς κοινωνίας μας. Τώρα ποὺ δὲν ἔμεινε τίποτε ἄλλο νὰ φᾶνε, πρέπει νὰ φᾶνε τὶς δικές τους σάρκες.

  2. Η απόφαση της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ να κάνει προαιρετικό το μάθημα των θρησκευτικών απηχεί τις
    σκληρές απόψεις των ντόπιων εκσυγχρονιστών που θέλουν να αποκόψουν τον ελληνικό λαό από την
    θρησκευτική και πνευματική του παράδοση και να χάσει το κοινωνικό και πολιτικό του αισθητήριο.
    `Οσο κι αν προσπαθούν τα διεθνή κέντρα εξουσίας να μετατρέψουν τον `Ελληνα σε απρόσωπο
    καταναλωτή,δεν θα τα καταφέρουν γιατί ο χριστιανισμός είναι η μόνη θρησκεία που δίνει διέξοδο
    στα καυτά διαπροσωπικά και κοινωνικά προβλήματα (στρές,ανεργία,εγκληματικότητα,κοινωνία των 2/3).
    Νεκτάριος Κατσιλιώτης
    Ιστορικός-Εκδότης

  3. Επομένως να ενταχθούν στα προαιρετικά μαθήματα και τα μαθηματικά και η γλώσσα , διότι ασφαλώς και για τις αντίστοιχες έδρες στα πανεπιστήμια ισχύει το κληρονομικό δίκαιο.Ελπίζω αυτή η θεώρηση να μη δίνει εκ των υστέρων δικαιολογίες για τις πράξεις αποδόμησης θεσμών από τους κατά τα άλλα σταυροκοπούμενους προ εκλογών κυβερνήτες .

  4. Σόρρυ λίγο παιδιά, αλλά για να δεχθούμε ότι το μάθημα των θρησκευτικών στο σχολείο έχει ηθικοπλαστικό χαρακτήρα οφείλουμε επίσης να δεχθούμε, ότι τόσον καιρό, που δεν ήτανε προαιρετικό, δεν απέδωσε πολιτικώς μετρήσιμα αποτελέσματα (για να μην πούμε ότι απέτυχε), ή μήπως έχω χάσει επεισόδιο το οποίο μας θέλει να έχουμε προκόψει ηθικά και πολιτικά;

  5. >να αποκόψουν τον ελληνικό λαό από την θρησκευτική και πνευματική του παράδοση και να χάσει το κοινωνικό και πολιτικό του αισθητήριο.< Τώρα δηλαδή το έχει; >`Οσο κι αν προσπαθούν τα διεθνή κέντρα εξουσίας να μετατρέψουν τον `Ελληνα σε απρόσωπο καταναλωτή,δεν θα τα καταφέρουν γιατί ο χριστιανισμός είναι η μόνη θρησκεία που δίνει διέξοδο στα καυτά διαπροσωπικά και κοινωνικά προβλήματα (στρές,ανεργία,εγκληματικότητα,κοινωνία των 2/3).< Δεν είναι ο Έλληνας τώρα απρόσωπος καταναλωτής; Τι διέξοδο του έχει προσφέρει η θρησκεία στα … κλπ;

  6. @Μενέλαος Γεωργίου
    Ἀσφαλῶς ἡ πρόθεση τῆς συντριπτικῆς πλειοψηφίας τῶν γονέων-ψηφοφόρων εἶναι νὰ ἐνταχθοῦν στὰ προαιρετικὰ μαθὴματα καὶ τὰ μαθηματικὰ καὶ ἡ γλῶσσα. Σὲ δημοκρατία θὰ τὸ δοῦμε κι αὐτό, ὅπως τὸ ἔχουν ‘δεῖ καὶ ἄλλες δημοκρατίες ὅπου ἡ δημόσια καὶ δωρεὰν ἐκπαίδευση ἔχει παρακμάσει ἐντελῶς. Καὶ τότε εἶναι, ἐπίσης, βέβαιον ὅτι θὰ ἔχουμε κραυγές ἀπογνώσεως ἀπὸ τὴν συντεχνία τῶν καθηγητῶν τῶν φιλοσοφικῶν καὶ τῶν φυσικομαθηματικῶν σχολῶν.

  7. Κύριε ΓΙΓ ενώ στα περισσότερα θέματα που αναπτύσσετε με βρίσκετε σύμφωνο ,εν τούτοις δεν δέχομαι αυτόν τον κάθετο αφορισμό σας ότι τα πάντα είναι σάπια ,η κοινωνία ,οι θεσμοί κλπ.Θεωρώ ότι υπάρχουν πρόσωπα που αντιστέκονται σε κάθε προσπάθεια αποδόμησης ή απόδοσης συλλογικών ευθυνών του τύπου μαζί τα φάγαμε (από τον ίδιο που σε ερώτηση ,κάποιας ποιότητας εκπομπής, απάντησε για τον Καποδίστρια ότι τον θεωρεί σπουδαίο για τις πατάτες που έφερε στην Ελλάδα).
    Προτείνω δε πριν από το όνομά του ο καθένας να θέτει το Ε.Δ.Σ.( εγώ δεν συνέφαγα) ή όχι,για να δούμε έστω αν είμαστε άξιοι της μοίρας μας .

  8. Κι ἐγὼ θὰ πρότεινα κάτι πολύ πρακτικώτερο καὶ πλέον ἀξιόπιστο ἀπὸ τὴν μὴ ἐπαληθευμένη άπὸ ἀνεξάρτητη πηγὴ δήλωση καθ` ἑνός. Νὰ ψηφίζουν σὲ χωριστὰ ἐκλογικὰ τμήματα ὅσοι, βάσει ΑΦΜ, στὸ διάστημα ἀπὸ τὶς προηγούμενες ἑκλογὲς ἔχουν λάβει ἀπὸ τὸ κράτος περισσότερα ἀπ` ὅσα τοῦ ἔχουν δώσει. Τὸ βέβαιον εἶναι ὅτι οἱ συνδαιτημόνες Παγκάλου εἶναι πιθανώτατα πλειοψηφία. Τὶ διαφορὰ μπορεῖ νὰ κάνει ὁ ἐλάχιστος ἀριθμὸς τῶν γνησίως ἀδιαφθόρων; Σὲ άντιπροσωπευτικὴ δημοκρατία δὲν μπορεῖ νὰ ἔχουν κανένα ρόλλο.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *