Thursday 25 April 2024
Αντίβαρο
Περιβάλλον

Σύνοψη της «Έκθεσης Stern: Τα Οικονομικά της Κλιματικής Αλλαγής» στην ελληνική γλώσσα

Την κριτική ως αμιγώς καπιταλιστικής οπτικής της έκθεσης Στερν και των διεξόδων τις οποίες αυτή διαβλέπει κατά το μέλλον για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, μετά την ανάγνωση της ίδιας της έκθεσης, την διάβασα στο λινκ με τον σχετικό αντίλογο που μας έστειλες και την βρήκα καλά αιτιολογημένη. Ιδίως κατά το σκέλος της -παλιάς μου τέχνης κόσκινο- μετακύλισης του κόστους στην πλάτη του καταναλωτή κόσμου και όχι στην καμπούρα εκείνων που ξέρουν να μαζεύουν κέρδη, αλλά όταν είναι να πληρώσουν, γεννούν κρίσεις κλπ
Κι επειδή αυτόν τον κόσμο τον μάθαμε πια και τον κατανοήσαμε αρκετά καλά , θεωρώ σίγουρο ότι κι αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής σε μπίζνα θα εξελιχθεί.


Θα σας εξομολογηθώ μια σκέψη μου, του τελευταίου καιρού, αγαπητοί φίλοι. Απουσία βεβαίως αποδείξεων, διαισθάνθηκα ότι ακόμη και κάτι, συνωμοτικού τύπου ανοιχτές πλέον και όλο και συχνότερες παρουσιάσεις του ηλεκτρικού αυτοκινήτου που άρχισαν να κυκλοφορούν στο διαδίκτυο ή σε δημοσιεύματα (όπου η “συνωμοσία” έγκειται στο ότι το ξέρανε το ηλεκτρικό οι εταιρείς χρόνια, αλλά δεν το εμφανίζαν) αποβλέπουν στο να αρχίσει να εγκαθίσταται στο μυαλό του κόσμου η αναγκαιότητα ως απλής, απλούστατης μελλοντικής αντικατάσταης του σημερινού ρυπογόνου (λόγω βενζίνης ή πετρελαίου) Ι.Χ. αυτοκινήτου, με ένα ηλεκτρικό κι αυτό είναι όλο.
Αντίληψη από την οποία απουσιάζει βεβαίως πλήρως η διάσταση της κατά προτεραιότητα ανάπτυξης της δημόσιας συγκοινωνίας (ιδιαίτατα μέσα στο κορεμσένο αστικό περιβάλλον), η οποία μπορεί να βρει πρόσφορο έδαφος μόνο σε κατά το δυνατόν άδειους δρόμους, διά της δραστικής έως μηδενισμού μειώσεως των Ι.Χ. μετακινήσεων μέσα στην πόλη και το παρκάρισμα των Ι.Χ. αυτοκινήτων έξω από τις πόλεις (ως μέσων υπεραστικής κυκλοφορίας πλέον). Η οποία σημαίνει προφανώς ότι δεν χρειαζόμαστε άλλα μεγάλα έργα υπέρ του Ι.Χ αυτοκινήτου, αλλά λιγότερα αυτοκίνητα.

Διότι πρέπει πια να αντιληφθούμε ότι  όσο μεγάλης κλίμακας ή υψηλού σχεδιασμού κι αν είναι αυτά τα έργα, η τ τ ώ ν τ α ι  πλέον όλο και πιο γρήγορα από την ασυγκράτητη αύξηση των Ι.Χ. π.χ. η Αττική οδός, αγγίζει ήδη ποσοστά κορεσμού σε ώρες αιχμής σε μόλις 8 χρόνια από την κατασκευή της και οδηγείται συν τω χρόνω στο φρακάρισμα.

Και τότε; Θα χρειαστεί απλώς μια νέα Αττική οδός; Ή θα μας έχει μείνει πια αμανάτι η πολυπλοκότητα της παλαιάς με το δυσβάστακτο κόστος της αναίρεσης της;

Θέλω να πω πως όταν τέτοιας μεγάλης κλίμακας έργα ξεπερνιούνται πλέον χρονικώς τάχιστα από το Ι.Χ. αυτοκίνητο, το συμπέρασμα που προκύπτει είναι πως ήρθε η ώρα να νιώσουμε και να πούμε “τέρμα πια τα μεγάλης κλίμακας έργα, τα Ι.Χ. αυτοκίνητα είναι που περισσεύουν και πρέπει να ελαττωθούν“.

   Ιδού λοιπόν για ποιον λόγο έχει όντως αμιγώς καπιταλιστικό χαρακτήρα η ενθάρρυνση από την έκθεση Στερν ως δήθεν αναγκαιοτήτων του μέλλοντος, ιδεών όπως το προετοιμαζόμενο να εμπορευματοποιηθεί ηλεκτρικό αυτοκινητο και όχι αληθινά υπέρ του δημοσίου συμφέροντος ιδεών, όπως αυτό του οράματος μιας πόλης χωρίς Ι.Χ.,  μιας ποής που θα απολαμβάνει μαζί με τον καθαρότερο αέρα και την χαρά των αξιόπιστων δημόσιων συγκοινωνιών. 

Ναι, τα νέα Ι.Χ. θα ρυπαίνουν λιγότερο, αλλά ως αμιγής μπίζνα θα έχουν ανομολόγητο στόχο πρωτίστως να γεμίσουν μέχρι να αλλαχθεί και το τελευταίο ρυπογόνο τις τσέπες τους των καπιαταλιστών, αναπαράγοντας όμως το δικό τους μοντέλο ζωής που γνωρίζουμε καλά όλοι, κι όχι ένα συνολικά ανώτερο.

Να θυμηθώ μήπως τον Λα Μπεντούζα; Ότι ο κόσμος πρέπει να αλλάξει, για να γίνουν καλά τα ίδια; Προτιμώ να θυμηθώ τον δικό μας θυμόσοφο λαό “άλλαξε ο Μανωλιός κι έβαλε τα ρούχα αλλιώς“.



http://www.hellenicaid.gr/appdata/documents/stern%20review%20executive%20summary_gr.pdf

http://www.mfa.gr/www.mfa.gr/Articles/el-GR/TS28112008_SB1248.htm

Την Πέμπτη, 27 Νοεμβρίου 2008, στο Υπουργείο Εξωτερικών, έλαβε χώρα εκδήλωση για την παρουσίαση της ειδικής έκδοσης στην ελληνική γλώσσα της Σύνοψης της “Έκθεσης Stern: Τα Οικονομικά της Κλιματικής Αλλαγής” του Βρετανού οικονομολόγου και ακαδημαϊκού, Sir Nicholas Stern. Στην εκδήλωση παρέστησαν η Υπουργός Εξωτερικών, κυρία Ντόρα Μπακογιάννη, ο Γενικός Γραμματέας ΔΟΣ & ΑΣ, κύριος Θεόδωρος Σκυλακάκης και ο Sir Nicholas Stern.

                                        
«Η Έκθεση Stern αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα κείμενα που έχουν δημοσιευτεί τα τελευταία χρόνια για την αντιμετώπιση του φαινομένου του θερμοκηπίου», όπως τόνισε η Υπουργός Εξωτερικών στην δήλωσή της, καθ’ όσον σε αυτήν «αναλύεται το σύνολο του φαινομένου και αναδεικνύεται μια καίρια πτυχή του, η οικονομική, χωρίς την οποία είναι αδύνατη η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Με βάση την Έκθεση η μείωση του παγκόσμιου ΑΕΠ, η οποία πιθανολογείται ότι θα επέλθει σε περίπτωση, που δεν αναληφθεί δράση, είναι πολλαπλάσια του κόστους που συνεπάγεται η ανάληψη δράσης».

Η Υπουργός Εξωτερικών υπογράμμισε επίσης ότι: «το βασικό συμπέρασμα της Έκθεσης είναι ότι με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία και την -σε εξαιρετικό βάθος, ποιότητα και πρωτοτυπία- οικονομική τους ανάλυση, η ανάληψη άμεσης δράσης, σε παγκόσμιο επίπεδο, για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής αποτελεί όχι μόνο περιβαλλοντικά ή κοινωνικά αναγκαία επιλογή, αλλά και οικονομικά ορθολογική απόφαση».

.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.