Λανθασμένοι οι όροι Σλαβομακεδονία και Σλαβομακεδόνες

Από τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης κ. Γιάννη Μπουτάρη και από ορισμένους άλλους Έλληνες προτείνεται ο όρος «Σλαβομακεδονία» ως μία μέση λύση για το πρόβλημα της ονομασίας του γειτονικού μας κράτους των Σκοπίων. Πρόκειται για λανθασμένη και ουτοπική πρόταση. Πρώτον, διότι δεν πρόκειται ποτέ να δεχθούν αυτό το όνομα οι Αλβανοί, οι οποίοι αποτελούν το 30% του πληθυσμού της ΦΥΡΟΜ. Ήδη με την δύναμη των όπλων έδειξαν το 2001 την άρνησή τους να παραμείνουν μία απλή μειονότητα και καθημερινά αμφισβητούν τον κυρίαρχο ρόλο της σλαβικής πλειοψηφίας. Το κράτος των Σκοπίων είναι πολυεθνικό και ο όρος Σλαβομακεδονία εξυπηρετεί μόνο τη μεγαλύτερη εθνική κοινότητα τους Σλάβους ψευδομακεδόνες.

Δεύτερον, ούτε από πλευράς κυβερνήσεως και σλαβικής πλειοψηφίας στη ΦΥΡΟΜ υπάρχει διάθεση να δεχθούν ένα τέτοιο όνομα. Οι κυβερνώντες τη γείτονα χώρα επιδεικνύουν συνεχώς μεγαλύτερη αδιαλλαξία, Τρίτον, διότι ούτε τα ελληνικά συμφέροντα εξυπηρετεί ένα τέτοιο όνομα. Αν με δική μας υπογραφή –ό μη γένοιτο-αναγνωρίσουμε αυτό το κράτος με όνομα που θα περιέχει τον όρο Μακεδονία, τότε σε λίγα χρόνια θα περιπέσει σε αχρησία το πρώτο συνθετικό (σλαβο-) και θα παραμένει διεθνώς το όνομα «Μακεδονία». Σκέτο και μόνο του. Και μάλιστα με τη δική μας υπογραφή. Σε τέτοια σύνθετα ονόματα συνήθως φεύγει γρήγορα το αδύναμο μέρος και μένει σε διεθνή χρήση το ιστορικά και γεωγραφικά ισχυρότερο. Θυμίζω την Υπεριορδανία, η οποί ιδρύθηκε μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο σε εδάφη υπό βρετανική τότε εντολή. Πολύ σύντομα έφυγε με απόφαση του Κοινοβουλίου το «Υπέρ» και η χώρα έγινε διεθνώς γνωστή ως Ιορδανία (στα αγγλικά λεγόταν Transjordan και έμεινε μόνο το Jordan, που αναφέρεται στον ιστορικό ποταμό Ιορδάνη).

Λανθασμένη, ιστορικά ατεκμηρίωτη και εθνικώς ασύμφορη είναι εξάλλου η χρήση εκ μέρους Ελλήνων συγγραφέων του όρου «Σλαβομακεδόνες», είτε χρησιμοποιείται για τους κατοίκους της ΦΥΡΟΜ είτε για τους Έλληνες Σλαβοφώνους-διγλώσσους της Βορείου Ελλάδος.

Οι κάτοικοι της ΦΥΡΟΜ αποτελούν, όπως προανέφερα, ένα πολυεθνικό μωσαϊκό. Όσοι από αυτούς είναι Σλαβικής καταγωγής είναι Σέρβοι ή Βούλγαροι, άρα δεν είναι Μακεδόνες. Η σερβική μειονότητα στα Σκόπια είναι αναγνωρισμένη και έχει δικό της κόμμα. Η βουλγαρική εθνική καταγωγή ενοχλεί την ηγεσία, διότι θυμίζει ότι το 1941 οι κάτοικοι των Σκοπίων υποδέχθηκαν τα γερμανοβουλγαρικά στρατεύματα με βουλγαρικές σημαίες. Επιπλέον αν αποδεχθούν επισήμως ότι οι περισσότεροι Σκοπιανοί είναι Βούλγαροι, τότε καταρρέει ο μύθος του «μακεδονικού έθνους». Πάντως πολλοί πολίτες της ΦΥΡΟΜ αποκτούν βουλγαρικό διαβατήριο και ο πιο γνωστός από αυτούς είναι ο πρώην Πρωθυπουργός Λιούπτσο Γκεοργκίεφσκι. Είναι χαρακτηριστική δήλωσή του το καλοκαίρι του 2008 ότι θέλει να αναλάβει Πρέσβυς της Βουλγαρίας στα Σκόπια. Ένας από τους πρώτους μετακομμουνιστικούς θιασώτες του «μακεδονισμού» τώρα καταφέρει ισχυρό πλήγμα στο τεχνητό αυτό έθνος προσθέτοντας επιπλέον ότι ουδεμία σχέση έχουν οι συμπολίτες του με τον Αλέξανδρο και τον Φίλιππο! Άρα οι Σλάβοι της ΦΥΡΟΜ δεν είναι Μακεδόνες. Όσοι όμως κάτοικοι της χώρας είναι πράγματι Μακεδόνες δεν είναι Σλάβοι. Διότι πρόκειται για τους ελληνικής καταγωγής, οι οποίοι ανήκουν σε δύο διακριτές ομάδες: α) Τους γηγενείς Βλαχόφωνους Έλληνες του Μοναστηρίου, της Αχρίδας, της Ρέσνας, της Γευγελής, του Κρουσόβου, του Μοριχόβου κ.λπ. Τους έχουμε εγκαταλείψει επί δεκαετίες και είναι καιρός να τους καταμετρήσουμε μέσω της επίσημης απογραφής των Σκοπίων του Απριλίου 2011. β) Τους πολιτικούς πρόσφυγες που έφυγαν από την Ελλάδα μετά τα δραματικά γεγονότα του 1946-49. Άρα: Στη ΦΥΡΟΜ υπάρχουν Σλάβοι που δεν είναι Μακεδόνες, υπάρχουν και Μακεδόνες που δεν είναι Σλάβοι διότι είναι Έλληνες, αλλά δεν υπάρχουν «Σλαβομακεδόνες».

Σε ιστορικές μελέτες συναντούμε τον όρο «Σλαβομακεδόνες» ως προσπάθεια προσδιορισμού των σλαβοφώνων-διγλώσσων κατοίκων της Βορείου Ελλάδος. Οι άνθρωποι, όμως, αυτοί κατά την περίοδο των ελληνοβουλγαρικών συγκρούσεων 1878-1943 δήλωναν είτε Έλληνες (οι Πατριαρχικοί του Μακεδονικού Αγώνος) είτε Βούλγαροι (οι Εξαρχικοί του Μακεδονικού Αγώνος). Ουδέποτε οι ίδιοι δήλωναν Σλαβομακεδόνες ούτε υπάρχει τέτοια εθνότητα σε Οθωμανικά έγγραφα ή σε αναφορές Ευρωπαίων διπλωματών ή περιηγητών. Ο όρος κατασκευάσθηκε από τη βιασύνη κάποιων Ελλήνων γραφειοκρατών να περιγράψουν τους σλαβοφώνους γύρω στο 1920-1930 χωρίς όμως να τους πουν «Βουλγαροφώνους». Υπήρχε τότε μεγάλη ανησυχία στην Αθήνα για τον βουλγαρικό αλυτρωτισμό και ο τεχνητός αυτός όρος θεωρήθηκε –κακώς- σαν μία λύση.

Ιδιαίτερη πολιτική φόρτιση πήρε η ονομασία «Σλαβομακεδόνες» κατά την περίοδο 1943-1944. Τότε υπήρχαν στη Δυτική και Κεντρική Μακεδονία ολιγάριθμοι συμπατριώτες μας που εντάχθηκαν στη Βουλγαρική προπαγάνδα και προέβησαν σε σφαγές εναντίον Ελλήνων. Μην ξεχνούμε ότι οι Βούλγαροι φασίστες ήσαν η τρίτη κατοχική δύναμη μαζί με τους Γερμανούς του Χίτλερ και τους Ιταλούς του Μουσσολίνι. Όταν, όμως, άρχισε να καταρρέει ο άξονας φασισμού-ναζισμού με τις πρώτες νίκες των Συμμάχων, τότε οι συνεργάτες της βουλγαρικής ΟΧΡΑΝΑ στη Μακεδονία αποφάσισαν να αλλάξουν ιδεολογία και εθνικότητα. Μέσα σε μιά νύκτα από Βουλγαρόφιλοι ακροδεξιοί έγιναν Γιουγκοσλάβοι αριστεροί, οπαδοί του Τίτο. Και τους εξυπηρέτησε ο τεχνητός όρος «Σλαβομακεδόνες». Είναι μάλιστα γνωστή και η δράση του Σλαβομακεδονικού ΕΑΜ, του αποσχιστικού ΣΝΟΦ με τα σλαβικά αρχικά του, που συνεργάσθηκε με το ΚΚΕ, παρά τις επιμέρους διαφωνίες.

Συμπέρασμα: Ας σταματήσουμε να χρησιμοποιούμε τους όρους Σλαβομακεδονία και Σλαβομακεδόνες, διότι είναι λανθασμένοι, διπλωματικά επικίνδυνοι και ιστορικά ταυτισμένοι με κινήματα που ήθελαν να αποσχίσουν τη Μακεδονία και τη Θράκη από την Ελλάδα.

Κ.Χ. 22.1.2011

Λανθασμενοι οι οροι Σλαβομακεδονια και Σλαβομακεδονες

.

(1699) αναγνώσεις

13 comments

  1. Δηλαδή, σύμφωνα με την άποψη του κου Χολέβα, εάν σταματήσουμε να χρησιμοποιούμε τους όρους “Σλαβομακεδονία και Σλαβομακεδόνες” ουδέν πρόβλημα υφίσταται (;;;). Δεν μας λέει, όμως, τι θα κάνουμε με το σύνολο των ιστορικών κειμένων, εγγράφων, άρθρων και αρχείων της εποχής του Μεσοπολέμου, της Κατοχής και του Εμφυλίου, όπου οι άνθρωποι αυτοί αναφέρονταν επίμονα και επανειλημμένα ως “Σλαβομακεδόνες”. Αυτά όλα τα στοιχεία θα τα (απο)κρύψουμε, θα τα αποσιωπήσουμε ή θα παρακαλέσουμε τους Σκοπιανούς να τα αγνοήσουν γιατί τώρα αποφασίσαμε ότι δεν εξυπηρετούν τα συμφέροντά μας; Η προφανής, υστερόβουλη και όψιμη διαφοροποίηση θα εκθέσει ανεπανόρθωτα την ορθότητα και το δίκαιο των επιχειρημάτων μας. Αντιθέτως, οι πρόγονοί μας χρησιμοποιώντας αυτούς τους όρους εξυπηρετούσαν άριστα τα εθνικά συμφέροντα, για τα οποία αγωνίζονταν, διότι αναφέρονταν σε κατοίκους της γεωγραφικής περιοχής της Μακεδονίας, που ομιλούσαν σλαβική γλώσσα και είχαν σλαβική (Βουλγαρική) συνείδηση, πιθανόν και καταγωγή. Πού είναι το μεμπτό και επικίνδυνο; Ορθά, κατακρίνουμε τους Σκοπιανούς διότι αρνούνται το παρελθόν τους. Ας μην κάνουμε και εμείς το ίδιο λάθος αρνούμενοι τους χαρακτηρισμούς που οι πρόγονοί μας τους απέδιδαν. Άλλο είναι το θέμα ότι οι Αλβανοί σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να δεχθούν τέτοια ονομασία για το κράτος των Σκοπίων, συνεπώς αυτή η ονομασία εκ προοιμίου απορρίπτεται.

  2. Φιλανθρωπηνός ή το IQ σου είναι της μαϊμούς, ή εμείς θέλεις να νομίζεις ότι έχουμε αυτό το IQ. Σε παρακαλώ κάνε μας τη χάρη και απάλλαξέ μας από τα σχόλιά σου.

  3. Συμφωνώ με τον κ.Φιλανθρωπηνό.

    Δεν είναι απλώς μία μέση λύση, συμβιβαστική, όπως φοβάται ο κος Χολέβας.

    Έχει και επαρκή σχέση με την πραγματικότητα (όσο, δηλ., μπορεί η γλώσσα να περιγράψη κάτι τόσο δύσκολο, όπως η εθνική ταυτότητα). Φυσικά, η πραγματικότητα αυτή δεν μπορεί να έχη φυλετική βάση. Αλλά πολιτιστική και γλωσσική.
    Διότι, βεβαίως, θα ήταν λάθος να αρνηθούν οι βόρειοι γείτονές μας το παρελθόν τους (γλωσσικά Σλαβικό, αλλά και ρωμαίϊκο/βορειοελλαδίτικο/μακεδονικό κατά τ’ άλλα)…

    Εγώ, προσωπικά, χάρηκα που ο κος Μπουτάρης είπε κάτι σώφρον.

    Επίσης, θα είναι ίσως γνωστό στον κο Χολέβα, ότι παρόμοια ορολογία είχε χρησιμοποιήσει σε ανύποπτο χρόνο και ο κυρ Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης: ΣΕΡΒΟΜΑΚΕΔΩΝ, για ένα χαρακτήρα διηγήματός του.

    Δεν είναι κακό…

    Υ.Γ. Σύμφωνα εξάλλου και με τον Θ.Ζιάκα, η εθνική ταυτότητα είναι σύνθεση παραδόσεων (ηγετικής, κεντρικής και περιφερειακών)

  4. Κ. Χολέβα, μην επιμένετε! Παρακαλώ αποσύρετε την πρότασή σας. Καλώς ονομάζονται Σλαβομακεδόνες οι Σλάβοι που κατοικούν στην Μακεδονία. Παρομοίως ονομάζονται και οι Έλληνες του Κανααδά “Ελληνοκαναδοί”, άλλοι “Ελληνομαρικανοί”, “Ελληνοεβραίοι”, “Ελληνοαυστραλοί”, κλπ., κλπ.. Δεν είναι τόσο δύσκολο να το καταλάβετε.

  5. Φυσικα κε Φιλανθρωπινε , ΑΦΟΥ καθοριστει η γεωγραφικη περιοχη που λεγαται Μακεδονια …. Διοτι η περιοχη των Σκοπιων ΔΕΝ λεγοταν ΠΟΤΕ Μακεδονια … Μπορει να ηταν Μακεδονικη κτηση , οπως ηταν και η Θεσαλια , αλλα Μακεδονια ΔΕΝ την ονομαζαν … Μακεδονια ονομαστηκε για προφανεις πολιτικους σκοπους απο τους Βουλγαρους , με την Συνθηκη του Αγ. Στεφανου

  6. Το “ΣερβοΜακεδων” , το “ΒουλγαροΜακεδων” , το “ΑλβανοΜακεδων” το “ΡωσωΜακεδων” μπορουν να θεωρηθουν σωστες εκφρασεις εφοσον αναφερονται σε Σερβους , Βουλγαρους , Αλβανους , Ρωσους η ακομα και Ελληνες κατοικους της Μακεδονιας … Υπενθυμιζω ομως το οτι η περριοχη των Σκοπιων ΔΕΝ λεγοταν Μακεδονια … Ονομαστηκε ετσι απο τους Βουλγαρους με την Συμφωνια του Αγ, Στεφανου για προφανεις πολιτικους σκοπους …
    Το ΣΛΑΒΟμακεδονες ειναι λανθασμενο , καθως οι Σλαβοι ΔΕΝ ειναι ενα εθνος αλλα ΟΜΑΔΑ ΕΘΝΩΝ .. Αρα το ΣλαβοΜακεδονες δεν λεει απολυτως τιποτα και ειναι ακρως παραπλανητικο , με προφανεις πολιτικους σκοπους και παλι ..

  7. κε Xr.Til., ο κος Χολέβας επί λέξει αναφέρει : “…Σε ιστορικές μελέτες συναντούμε τον όρο «Σλαβομακεδόνες» ως προσπάθεια προσδιορισμού των σλαβοφώνων-διγλώσσων κατοίκων της Βορείου Ελλάδος…”. Στην συνέχεια, παραδέχεται ότι η ονομασία αυτή πήρε ιδιαίτερη πολιτική φόρτιση τα έτη 1943-1944, και αργότερα (ενν. στον Εμφύλιο) με την δράση του Σλαβομακεδονικού ΕΑΜ (ΣΝΟΦ). Φυσικά, αναφέρεται στην Δυτική Μακεδονία (Φλώρινα, Καστοριά κλπ.), όπου τότε εγκαταβιούσαν τέτοιοι πληθυσμοί. Άλλωστε από εκεί κατάγεται ο πολύς κος Γκρουέφσκι και μεγάλο τμήμα του πληθυσμού των Σκοπίων και της διασποράς του, μάλλον οι πιο φανατικοί. Είτε, λοιπόν, η περιοχή των Σκοπίων περιλαμβανόταν ιστορικά στην Μακεδονία είτε όχι, το ζήτημα του χαρακτηρισμού τους ως Σλαβομακεδόνων παραμένει. Εξάλλου, ασχέτως της ορθότητας του χαρακτηρισμού, γεγονός αναμφίβολο παραμένει ότι επί μεγάλο διάστημα χρησιμοποιείτο από την Ελληνική πλευρά για να χαρακτηρίσει τους προγόνους των σημερινών Σκοπιανών, κάτι που ομολογεί και ο κος Χολέβας. Εάν τώρα σταματήσουμε να χρησιμοποιούμε αυτόν τον όρο ομολογώντας όψιμα ότι δεν μας ευνοεί, είναι προφανές ότι δίνουμε επιχειρήματα στους Σκοπιανούς. Είμαστε, λοιπόν, εκ των πραγμάτων υποχρεωμένοι να συνεχίσουμε να τον χρησιμοποιούμε για λόγους ιστορικής συνέχειας και συνέπειας, δίδοντάς του όμως την ορθή ερμηνεία, που όχι μόνο δεν ζημιώνει, αλλά αντιθέτως ενισχύει την Ελληνική θέση.
    Ανώνυμε 21:32, προτιμώ να ακούσω τα σημεία της διαφωνίας και τα επιχειρήματά σου. Οι χαρακτηρισμοί είναι εύκολοι, ιδίως όταν δεν στηρίζονται πουθενά.

  8. 1.τούτοι εδώ μιλάνε μια γλώσσα που την καταλαβαίνουν κι οι Σέρβοι κι οι Βούλγαροι.Τους πρώτους τους μισούνε,γιατί τους πιλατεύουν και τους μεταχειρίζουνται για Βουλγάρους.Και τους Βουλγάρους τους μισούν,γιατί πήραν τα παιδιά τους στον πόλεμο.Εμάς τους Ρωμιούς μας δέχουνται με κάποια συμπαθητική περιέργεια,μόνο και μόνο γιατί είμαστε οι γνήσιοι πνευματικοί υποταχτικοί του Πατρίκ,δηλαδή του Οικουμενικού Πατριάρχη[………]
    2.Μολαταύτα δε θέλουν να΄ναι μήτε Σρπ,μήτε Μπουλγκάρ,μήτε Γκρτς[…]μόνο Μακεντόν Ορτοντόξ.

    Στρατή Μυριβήλη,Ζάβαλη Μάικω,(απόσπασμα από το Η ζωή εν τάφω,αντιπολεμικό βιβλίο με τις προσωπικές εντυπώσεις του ίδιου του συγγραφέα από την παραμονή του σε ένα μακεδονικό χωριό της περιοχής του Μοναστηρίου,σημερινά Μπίτολα Π.Γ.Δ.Μ

    Μήπως πρέπει να είμαστε λίγο πιο ψύχραιμοι στα συμπεράσματά μας;Εκτός κι αν ο Μυριβήλης έπαιζε προδοτικό ρόλο από τότε,οπότε θα πρέπει να βγει από τα σχολικά βιβλία,οπού μάλιστα το συγκεκριμένο απόσπασμα όπου η χωριάτισσα Άντσιω ‘αυτοπροσδιορίζεται εθνικά‘είναι λογοκριμένο.

  9. Θα συμφωνήσω με τις απόψεις και τις διαπιστώσεις του κ. Κ. Χολέβα. Η ονομασία Σλαβομακεδονία , μετά από κάποια χρόνια,
    θα εκφυλισθεί απλοποιούμενη σε “Μακεδονία” και τότε τίποτα δεν
    θα μπορούμε να κάνουμε γιά να αντιστρέψουμε ή να αποτρέψουμε
    την δυσμενή αυτή εξέλιξη. Η Μεγάλη Βρεταννία , πολλές φορές,
    αποκαλείται απλώς Βρεταννία και κανείς δεν ενοχλείται , ούτε
    κανείς διορθώνει. Ο μέσος κάτοικός της, όταν ερωτάται τι είναι
    απαντά : I am British . Δεν απαντά : I am Great British !
    Αυτό ακριβώς συμβαίνει και με την Υπεριορδανία . Σήμερα αποκα
    λείται , απλώς, Ιορδανία χωρίς κανείς να ενοχλείται . Και ο
    κάτοικός της ,Ιορδανός, και η αεροπορική της εταιρία Royal
    Jordanian Airways !

    O σχολιογράφος “Φιλανθρωπηνός” επισημαίνει ,ορθώς, ότι ο όρος
    “Σλαβομακεδόνες” έχει επανειλημμένα χρησιμοποιηθεί από τις
    Ελληνικές κρατικές Αρχές , σε εποχές που δεν είχεν ανακύψει το
    ζήτημα της ονομασίας μίας κρατικής οντότητος , του σημερινού κράτους των Σκοπίων , δηλαδή. Οι επισημάνσεις του έχουν λογική
    και πολιτική βάση. Θα μπορούσαμε όμως να αντιπαραθέσουμε σε
    πιθανές σχετικές αιτιάσεις των βορείων γειτόνων μας , ότι η
    χρήση των λέξεων “Σλαβομακεδόνες” , “σλαβομακεδονικός” κλπ
    είχεν υιοθετηθεί γιά πρακτικούς λόγους τρέχουσας καθημερινό
    τητας και σε καμμία περίπτωση δεν θα μπορούσε να προσδιορίσει
    μελλοντικά τους κατοίκους της συγκεκριμένης περιοχής, αν ποτέ
    αυτή θα καθίστατο ανεξάρτητο κράτος.
    Οι κάτοικοι της Κρήτης αποκαλούνται από όλους εμάς “Κρητικοί”.
    Σημαίνει μήπως αυτό ότι δεν είναι Έλληνες αλλά “Κρητικοί” ;
    Υπάρχουν φυσικά και μερικοί αφελείς ή ιδιοτελείς που επικαλούν
    ται την Κρητική τους ταυτότητα έναντι της Ελληνικής , αλλά δεν
    τους “παίρνουμε στα σοβαρά” . Κανείς όμως δεν ξέρει αύριο πως
    μπορούν να εξελιχθούν τα πράγματα…

    Ο σχολιογράφος “Απόλλων” θεωρεί ότι ο δήμαρχος Μπουτάρης είπε
    κάτι σώφρον . Δεν συμφωνώ. Δεν μπορούμε να πείσουμε τόσα χρόνια
    τους Σκοπιανούς να σεβασθούν το παρελθόν τους. Τώρα θα το
    επιτύχουμε ; Τώρα που αυτοί το έχουν ήδη σφετερισθεί; Τώρα που
    επιχειρούν να παραχαράξουν τον Πολιτισμό μας και την Ιστορία μας, αισθανόμενοι ότι δεν έχουν δικό τους πολιτισμό και ιστορία; Είναι αδιέξοδη μία τέτοια προσέγγιση !

    Ο σχολιογράφος “Costas1” ζητεί από τον κ. Κ. Χολέβα να αποσύρει την πρότασή του , διότι θεωρεί ότι προσβάλλουμε έτσι
    τους ομογενείς μας Ελληνοαμερικανούς, Ελληνοκαναδούς, Ελληνο
    αυστραλούς κλπ . Θεωρώ πως η προσέγγιση αυτή είναι λανθασμένη.
    Ο Ελληνοαμερικανός, ο Ελληνοαυστραλός κλπ είναι έλληνες ομογενείς που κατοικούν εντός των ορίων ΚΡΑΤΙΚΩΝ Οντοτήτων !
    Η Αμερική (εννοεί τις ΗΠΑ), η Αυστραλία κλπ είναι ανεγνωρισμένα
    διεθνώς, Κράτη. Δεν συμβαίνει φυσικά αυτό με την Μακεδονία.
    Η πρότασή του ενέχει τον (απομακρυσμένο) κίνδυνο να χρησιμοποι
    ηθεί αυτή εις βάρος μας από τους ψευτομακεδόνες σαν επιχείρημα
    της κρατικής (;) των ιδιοσυστασίας !

    Σε καμμία περίπτωση δεν μας συμφέρει κύριε “Φιλανθρωπηνέ” να
    συνεχίσουμε να είμαστε συνεπείς και ιστορικά ..συνεχείς προς
    τους επήλυδες των Σκοπίων . Αρκετά τους εθωπεύσαμε επί τόσα
    έτη γιά να εισπράττουμε σήμερα την αδιαλλαξία και την χλεύη των. Δεν πρέπει πλέον η Ελλάδα να δαπανά το πολιτικό, το διπλω
    ματικό και το ιστορικό της κεφάλαιο , διαπραγματεύομενη με
    κακόπιστους γείτονες που αρνούνται να αντιληφθούν τα όρια που
    μας επιβάλλουν προαιώνιες ιστορικές και εθνικές καταβολές.

    Η ονομασία “Αλβανοσλαβία” δεν περιέχει τον όρο “Μακεδονία” και
    τους εκφράζει , καθορίζοντας τον τρόπο με τον οποίον αυτοί
    συγκροτούνται εθνικά , φυλετικά και γλωσσικά, ίσως δε και
    ιστορικά. Είναι , κατά την γνώμη μου, η καταλληλότερη ονομασία
    που θα μπορούσαν να δεχθούν , αφού συναρτάται με το παρελθόν
    τους και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους. Αυτήν την ονομασία
    θα πρέπει να επιδιώξουμε με σύνεση , επιμονή και αποφασιστικό
    τητα. Αλλά αυτό , είναι μία άλλη συζήτηση ..!

  10. Αγαπητέ Ανώνυμε 19:19, νομίζω ότι ο Μυριβήλης δεν ενδιαφερόταν να παραθέσει τον “εθνικό αυτοπροσδιορισμό” της χωριάτισσας, αλλά την απεγνωσμένη προσπάθειά της να αποστασιοποιηθεί από τον πόλεμο εμφανιζόμενη ως “ουδέτερη τρίτη”. Από το κείμενο, βεβαίως, συνάγονται κάποιες διαπιστώσεις προς περαιτέρω προβληματισμό : α) οι Σέρβοι τους μισούν και τους μεταχειρίζονται για Βούλγαρους (γιατί άραγε, ενώ θα είχαν κάθε συμφέρον να τους θεωρούν Σέρβους;), β) οι Βούλγαροι (εντελώς ανεξήγητα) τους θεωρούν δικούς τους και γι’ αυτό επιστρατεύουν τα παιδιά τους, γ) τα οποία συνεχίζουν να πολεμούν με τους Βούλγαρους, ακόμη και όταν τα χωριά τους περνάνε στα χέρια των Συμμάχων (!!!). Εν ολίγοις, όλοι τους θεωρούσαν Βούλγαρους και οι ίδιοι φέρονταν ως τέτοιοι. Η χωριάτισσα μάνα εύλογα μισεί αυτούς που πήραν τα παιδιά της και προσπαθεί ματαίως να τα διαφυλάξει από τη δίνη του πολέμου, αποποιούμενη κάθε εθνική ταυτότητα, χωρίς όμως να γίνεται πιστευτή από κανέναν.
    κε Μιχάλη Βάρδα, εύστοχα επισημάνατε ότι η εκ μέρους μας παύση χρήσης των επίμαχων χαρακτηρισμών θα προκαλέσει αιτιάσεις των Σκοπιανών. Θα ήταν,λοιπόν, σκόπιμο προκαταβολικά να διευκρινισθεί ποιοί “πρακτικοί λόγοι τρέχουσας καθημερινότητας” επέβαλαν την χρήση της λέξεως “Σλαβομακεδόνες” αντί άλλων συναφών χαρακτηρισμών (Βούλγαροι, Βουλγαρομακεδόνες, Σλαβόφωνοι κλπ.). Το παράδειγμα της Κρήτης, μάλλον δεν ενισχύει το επιχείρημά σας, αφού οι Κρητικοί δεν ήταν πάντοτε στο σύνολό τους Έλληνες Ορθόδοξοι. Όπως, λοιπόν, υπήρχαν Τουρκοκρητικοί, έτσι υπήρχαν και Σλαβομακεδόνες. Τέλος, θεωρώ ότι εάν η Ελλάδα δαπανούσε ελάχιστα, θα είχε ήδη επιτύχει ευνοϊκή έκβαση των διαπραγματεύσεων. Εδώ και χρόνια σύρεται σε μία διαδικασία, στην οποία δεν επενδύει τίποτα. Φοβάμαι ότι σε περίπτωση λήξης των διαπραγματεύσεων θα χρειαστεί να στερηθούμε πολύ περισσότερα από “πολιτικό, ιστορικό και διπλωματικό κεφάλαιο”.

  11. Αγαπητε Φιλανθρωπηνε,φοβαμαι οτι δε διαβασατε προσεκτικα το παραθεμα απο το βιβλιο του Μυριβηλη αλλά και το δικο μου σχολιασμο και βγαλατε αυθαιρετα συμπερασματα.
    Δε μισουσαν οι Σερβοι τους Σλαβομακεδονες,ο συγγραφεας μας αναφερει ακριβως το αντιθετο,οι ντοπιοι τους Σερβους για το λογο οτι οι Σερβοι τους θεωρουσαν δικους τους και κατι τετοιο δεν ισχυε.Η επισημη ελληνικη αποψη λεει οτι η απεχθεια των σλαβοφωνων Μακεδονων,κυριως της νοτιας και της κεντρικης Μακεδονιας (ως γεωγραφικος χωρος και οχι η σημερινη ελληνικη περιοχη)οφειλετο στη Βουλγαρικη εθνικη τους συνειδηση,ενος μερους αυτων τουλαχιστον.Και παλι ο συγγραφεας μας βγαζει απο τη δυσκολη θεση να αναζητουμε απαντησεις σε δυσκολα ερωτηματα.Και τους Βουλγαρους τους μισουν γιατι παιρνουν τα παιδια τους στον πολεμο.Μα ποιος μισει το ιδιο του το εθνος οταν προσπαθει ο στρατος της μητερας πατριδας να ελευθερωσει εδαφη οπου ζει αυτος ο υποτιθεμενος αλυτρωτος πληθυσμος;Αρα δεν ειναι ουτε Βουλγαροι αυτοι οι εντοπιοι σλαβοφωνοι της περιοχης του Μοναστηριου,τετοιοι που συναντουσε κανεις τοτε,ισως και σημερα,σε πολλες περιοχες και της Ελλαδας.Μηπως ηταν Ελληνες τελικα,οπως λεει και η επισημη ιστορια μας;Εξελληνισμενοι δηλαδη σλαβοφωνοι.Ισως να ειναι μια θεωρια με καποια βαση,ομως ποιος θα ερθει να βαφτισει ενα λαο ερημην του;Οι ιδιοι θεωρουν τον εαυτο τους Μακεντον Ορτοντοξ,οπως εμεις ειμαστε Ελληνες Ορθοδοξοι,ως επι το πλειστον.

  12. Αγαπητέ Ανώνυμε, πράγματι οι Σέρβοι δεν τους μισούν, απλώς “τους πιλατεύουν και τους μεταχειρίζουνται για Βουλγάρους”. Πάντως, σε καμία περίπτωση δεν τους θεωρούσαν δικούς τους, όπως εσφαλμένα συμπεραίνεις. Επίσης, μισούν τους Βουλγάρους αποκλειστικά και μόνο επειδή επιστράτευσαν τα παιδιά τους. Προηγουμένως, λοιπόν, δεν τους μισούσαν. Επαναλαμβάνω ότι κατά την γνώμη μου σκοπός του Μυριβήλη ήταν να δείξει ακριβώς την απελπισμένη (αλλά ανεπιτυχή) προσπάθεια της μητέρας αυτής να θεωρηθεί ουδέτερη. Κι αν ακόμη η ίδια δεν είχε ξεκάθαρη εθνική προτίμηση, δεν συμβαίνει το ίδιο με τα παιδιά της, που συνεχίζουν να πολεμούν με τους Βουλγάρους, ακόμη και όταν το χωριό τους έχει περάσει στον έλεγχο των αντιπάλων. Αντιστρέφοντας το ερώτημά σου αναρωτιέμαι : εάν δεν αισθάνονταν Βούλγαροι αλλά είχαν επιστρατευθεί αναγκαστικά, θα εξακολουθούσαν να πολεμούν για έναν ξένο στρατό, ακόμη και όταν δεν υπήρχε πλέον κανένας φόβος συνεπειών για την οικογένειά τους; Επιπλέον, θα διακινδύνευαν οι Βούλγαροι να τους επιστρατεύσουν εάν δεν τους θεωρούσαν αναμφίβολα δικούς τους; Βέβαια, συμφωνώ απόλυτα μαζί σου ότι με κατάλληλους χειρισμούς θα μπορούσε αυτή η “συμπαθητική περιέργεια” προς τους Έλληνες σε συνδυασμό με την πίστη στον Πατριάρχη να φέρει τους ανθρώπους αυτούς στην δική μας πλευρά, όπως συνέβη και με άλλους Σλαβόφωνους πατριαρχικούς (Γραικομάνους). Είμαι, όμως, απολύτως βέβαιος ότι η ίδια γυναίκα δεν θα είχε καμία συμπάθεια για τους Έλληνες εάν εκείνοι έπαιρναν τα παιδιά της στον πόλεμο, ούτε τα παιδιά της θα δέχονταν ποτέ να πολεμήσουν εναντίον των Βουλγάρων.

  13. Το ΒΒC, αφού κατάργησε την βουλγαρική και την ελληνική εκπομπή, τώρα καταργεί και την σερβική.

    Η “μεκαδονική” μένει άθικτη, διότι προφανώς ανήκει σε πολυπληθές και φίλο έθνος! “Ου με πείσεις καν με πείσεις”, λένε οι Βρετανοί, όταν Έλληνες και Βούλγαροι τους εξηγούν ότι δεν υπάρχει “μακεδονική γλώσσα”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *