Ρέκβιεμ Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη πρελούδιο για τον τουρκικό αγωγό

Ελευθεροτυπία, Σάββατο 26 Φεβρουαρίου 2011
Της ΝΕΦΕΛΗΣ ΤΖΑΝΕΤΑΚΟΥ
Ετοιμη είναι η Ρωσία να εγκαταλείψει οριστικά τον αγωγό πετρελαίου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη ζητώντας μάλιστα από την Βουλγαρία αποζημίωση για αθέτηση υποχρεώσεων, εάν η τελευταία δεν τηρήσει έως τις 20 Μαρτίου τη δέσμευσή της να καταβάλει τη συμμετοχή της, ύψους 7,5 εκατ. ευρώ, στην κοινοπραξία Trans-Balkan Pipeline.
Ειδικότερα ο υπουργός Ενέργειας της Ρωσίας, Σεργκέι Σμάτκο, δήλωσε χθες, σύμφωνα με το ρωσικό ειδησεογραφικό πρακτορείο Ria Novosti και το βουλγαρικό κρατικό ειδησεογραφικό πρακτορείο Sofia News Agency, ότι «περιμένουμε την τελική απόφαση της βουλγαρικής κυβέρνησης. Εμείς διατηρούμε το ενδιαφέρον μας. Εχουν όμως ανασταλεί όλες οι δραστηριότητες.


Υπάρχουν διακρατικές και εταιρικές συμφωνίες και σκοπεύουμε να κινηθούμε με άξονα αυτές, εξετάζοντας ακόμη και το ενδεχόμενο της τελικής αποχώρησής μας από την κοινοπραξία».


«Δεν με ενδιαφέρει πόσο και πότε θα πληρώσουν, αλλά θα πρέπει κάποια στιγμή να λάβουν μια απόφαση» σχολίασε ο Σεργκέι Σμάτκο, σημειώνοντας πως το σχέδιο προχωρούσε ικανοποιητικά πριν προβάλουν αντιρρήσεις οι βουλγαρικές περιβαλλοντικές οργανώσεις.


Υπενθυμίζεται ωστόσο ότι στις 16 Νοεμβρίου υπήρξε επίσημη ανακοίνωση της βουλγαρικής κυβέρνησης του Μπόικο Μπόρισοφ ότι για λόγους περιβαλλοντικούς θα εγκατέλειπε το σχέδιο κατασκευής του διαβαλκανικού αγωγού μεταφοράς ρωσικού αργού πετρελαίου.


Ο εν λόγω αγωγός, συνολικού μήκους 280 χλμ., θα ξεκινούσε από το λιμάνι Μπουργκάς, επί βουλγαρικού εδάφους, και θα κατέληγε στον τερματικό σταθμό στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, μεταφέροντας τουλάχιστον 35 εκατ. τόνους πετρελαίου ετησίως (με δυνατότητα μεταφοράς έως και 50 εκατ. τόνους αργού ετησίως).


Σκοπός του έργου ήταν η παράκαμψη του Βοσπόρου, ύστερα από απόφαση της τουρκικής κυβέρνησης να περιορίσει τον διάπλου από τα Στενά μεγάλου αριθμού δεξαμενόπλοιων.


Οπως υποστήριξε ο Ρώσος υπουργός Ενέργειας, ο αγωγός Μπουργκάς-Αλεξανδρούπουλη παραμένει ένα σημαντικό και εν δυνάμει προσοδοφόρο έργο, αλλά, στην περίπτωση που τελικά δεν προχωρήσει, η Μόσχα θα αξιοποιήσει εναλλακτικές διαδρομές για τη διοχέτευση του ρωσικού πετρελαίου προς τις ευρωπαϊκές αγορές.


Συγκεκριμένα ανέφερε το παράδειγμα του (τουρκικού) αγωγού Μπακού-Τιφλίδα-Τζεϊχάν, τον οποίο χαρακτήρισε ως ένα «καλό και σταθερό έργο».

21b-thumb-small


http://www.enet.gr/?i=news.el.oikonomia&id=254795

.

(354) αναγνώσεις

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *