Η κραυγή των Πομάκων της Θράκης

Κωνσταντίνος Χολέβας- Πολιτικός Επιστήμων

Στις 17 Δεκεμβρίου η Μεταφραστική Υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής  οργάνωσε στη Στοά του Βιβλίου μία ενδιαφέρουσα συζήτηση με  θέμα τους Πομάκους. Ομιλητές ήσαν ο Πομάκος δικηγόρος Σαμπαεδήν Καραχότζα και οι Πανεπιστημιακοί Άγγελος Συρίγος και Γ. Μαυρομάτης. Χωρίς να υποτιμώ τους άλλους ομιλητές κρατώ στη μνήμη μου περισσότερο την κραυγή αγωνίας και το παράπονο του Πομάκου δικηγόρου, ο οποίος εξέπληξε με την ευγλωττία του, την άριστη χρήση της ελληνικής και με τις θαρραλέες διαπιστώσεις του.

Ο Σαμπαεδήν Καραχότζα, Μουσουλμάνος που αισθάνεται Έλληνας, θέλει να πηγαίνουν τα παιδιά του και όλα τα Πομακόπουλα σε ελληνικό δημόσιο σχολείο και να μαθαίνουν τη γλώσσα της πατρίδας τους, τα ελληνικά. Αντιθέτως από λάθη της Ελληνικής Πολιτείας τα Πομακοχώρια της ορεινής  Θράκης έχουν πολλά μειονοτικά σχολεία, όπως ονομάζονται, και δεν έχουν κανονικά ελληνικά Δημοτικά. Στα «μειονοτικά»  σχολεία τα παιδιά των Πομάκων, που δεν είναι τουρκικής καταγωγής, αναγκάζονται να μαθαίνουν κυρίως τα τουρκικά, παράλληλα με τα αραβικά λόγω Κορανίου, ελάχιστα ελληνικά και τα αγγλικά (ως Ξένη Γλώσσα). Στο σπίτι μιλούν την Πομακική διάλεκτο που έχει σλαβικές και ελληνικές ρίζες, και τελικά το μυαλό τους παθαίνει σύγχυση και αγανακτούν με το σχολείο.

Ο ίδιος αναγκάσθηκε να μετακινηθεί από το χωριό του στην πόλη της Ξάνθης, με μεγάλο ψυχικό και οικονομικό κόστος, για να πηγαίνουν τα παιδιά του σε σχολείο ελληνόφωνο και να ενσωματωθούν ομαλά στην ελληνική κοινωνία. Δεν είμαστε Τούρκοι, γιατί η Ελλάδα μάς ρίχνει στην αγκαλιά της τουρκόφωνης εκπαίδευσης και  της τουρκικής προπαγάνδας: Αγωνιώδες ερώτημα, το οποίο πρέπει αμέσως να απαντηθεί με ριζική αναθεώρηση όλων των προγραμμάτων «μειονοτικής» εκπαιδεύσεως. Μία ομάδα πανεπιστημιακών από την Αθήνα διευθύνει επί δεκαετίες αυτά τα προγράμματα και τα αποτελέσματα είναι αρνητικά. Αυτό καταγγέλλουν όχι μόνον οι εκπρόσωποι των Πομάκων, αλλά και σύσσωμο το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Ροδόπης, δηλαδή οι καθηγητές Μέσης Εκπαιδεύσεως ενός Νομού με πολλούς Μουσουλμάνους. Όλες οι παρατάξεις που μετέχουν στην τοπική ΕΛΜΕ συμφωνούν ότι το Υπουργείο Παιδεία πρέπει να αναθεωρήσει ριζικά αυτά τα προγράμματα και να ελληνοποιήσει την εκπαίδευση των Ελλήνων  μουσουλμανικού θρησκεύματος.

Ο κ. Καραχότζα είπε και άλλα ενδιαφέροντα: Εξήγησε ότι είναι λάθος να πιστεύουμε ότι οι τουρκογενείς/τουρκοφανείς αποτελούν την πλειοψηφία στη μειονότητα. Οι Πομάκοι είμαστε οι περισσότεροι, ακολουθούν οι λεγόμενοι «τουρκογενείς» και ακολουθούν οι Αθίγγανοι /Ρομά, είπε. Όπως εξήγησε άλλοι μεν Πομάκοι δηλώνουν την ταυτότητά τους και άλλοι φοβούνται λόγω της καταπιέσεως από το τουρκικό Προξενείο Κομοτηνής. Επίσης κατήγγειλε ότι προ των εκλογών του Ιουνίου 2012 μέσα στα τζαμιά της μειονότητας στις περιοχές Ξάνθης και Ροδόπης μοιράζονταν ψηφοδέλτια συγκεκριμένου κόμματος. Το Προξενείο παρεμβαίνει στην ελληνική πολιτική καταχρώμενο το ιερό δικαίωμα των Μουσουλμάνων Ελλήνων να θρησκεύουν.

Το 2013 το ενδιαφέρον όλων μας για τη Θράκη αξίζει να είναι μεγαλύτερο και να εκφρασθεί με μέτρα αμέσου δράσεως. Η τουρκική προπαγάνδα έχει αποθρασυνθεί και υλοποιεί την πρόταση του σημερινού ΥΠ.ΕΞ. Αχμέτ Νταβούτογλου στο βιβλίο του «Στρατηγικό Βάθος»:

« Οι δύο σημαντικοί  στόχοι της εξωτερικής πολιτικής της Τουρκίας στα Βαλκάνια είναι η ισχυροποίηση της Βοσνίας και της Αλβανίας…… και η δημιουργία ενός διεθνούς νομικού πλαισίου που θα θέσει υπό την προστασία του τις εθνικές μειονότητες της περιοχής. Στο νομικό αυτό πλαίσιο η Τουρκία πρέπει να επιδιώκει συνεχώς την εξασφάλιση εγγυήσεων που θα της παρέχουν το δικαίωμα παρέμβασης στα ζητήματα που αφορούν τις μουσουλμανικές μειονότητες των Βαλκανίων. Η νομιμότητα της επέμβασης της Κύπρου, που αποτελεί ένα εντυπωσιακό παράδειγμα στη σύγχρονη εποχή, κατέστη δυνατή εντός ενός τέτοιου είδους νομικού πλαισίου»!

Μετά την Κύπρο η Θράκη. Ελπίζω να μην το επιτρέψουμε. Χρόνια Πολλά!

Κ.Χ. 23.12.2012

(744) αναγνώσεις

17 comments

  1. Tὸ θέμα εἶναι πάρα πολὺ σοβαρό, καὶ ἀπαιτοῦσε/ἀπαιτεῖ πολὺ λεπτοὺς χειρισμούς: ὅλοι οἱ Μουσουλμάνοι τῆς Θράκης εἶναι ἐθνικὰ Ἕλληνες, διότι εἶναι πολίτες τοῦ ἑλληνικοῦ Κράτους. Ἀπὸ τὴν ἄλλη, ὑπήρξε μέγα λάθος τῆς πολιτικῆς μας, ἰδιαίτερα στὰ χρόνια τῆς Δικτατορίας ’67-74, ἡ ἀπομόνωση τῶν ἐθνοτικῶν ὁμάδων ποὺ ἄν καὶ ἐθνικὰ ἀνήκαν στὴν Ἑλλάδα, ἐθνοτικὰ ἀποτελοῦσαν μειοψηφία. Θὰ συμπεριλάβω σὲ αὐτοὺς τόσο τοῦς Τουρκογενεῖς, ὅσο καὶ τοὺς Τσιγγάνους καὶ τοὺς ἐξ Ἀφρικῆς τῃ καταγωγῃ Μουσουλμάνους.

    Τὸ πρόβλημά μας δὲν εἶναι ἡ Τουρκία. Ἡ Τουρκία, σὰν Κράτος, ἐκμεταλλεύθηκε τὶς ἀδυναμίες τοῦ ἑλληνικοῦ Κράτους στὴν περιοχή. Θεωρῶ πὼς ἐπὶ δεκαετίες οἱ Μουσουλμάνοι (συμπεριλαμβανομένων τῶν Τουρκογενῶν) ἦταν ἀπομονωμένοι ἀπὸ τοὺς Χριστιανούς: αὐτὸ ἐντάθηκε ἐπὶ Δικτατορίας, μὲ πολὺ γνωστὰ γεγονότα, ποὺ τὰ γνωρίζουν ὅσοι ζοῦν στὴν Ξάνθη.

    Σὰν γέννημα ξανθιώτης, ἔχοντας πάρα πολλοὺς φίλους Μουσουλμάνους (Τούρκους καὶ Πομάκους), ἔχω πιστεύω καὶ τὸ δικαίωμα νὰ διατυπώσω μιὰ πρόταση ποὺ ἴσως ξαφνιάσει, διότι δὲν κινεῖται στὸ κλίμα τῶν προτάσεων ποὺ ἀκούγονται ἀπὸ αὐτοὺς ποὺ ἀσχολοῦνται μὲ τὰ ἐθνικὰ ζητήματα: πρέπει νὰ ἀγκαλιάσουμε τοὺς ἀδελφοὺς καὶ συμπολίτες μας Μουσουλμάνους στὴν Θράκη, καὶ ἰδιαίτερα τοὺς Τουρκογενεῖς. Νὰ τοὺς δώσουμε πραγματικὲς εὐκαιρίες (θὰ ἐπιμείνω, ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ, διότι ὁ ἐν Ἀθήναις κόσμος μάλλον διανοητικὰ ἀσχολεῖται μὲ τὸ θέμα!) νὰ γίνουν Ἕλληνες πολίτες, καὶ νὰ μὴν χρειάζεται ἡ ἀγκαλιὰ τῆς “Μητέρας Τουρκίας΄΄ γιὰ νὰ ἐπιβιώσουν. Μέσα σὲ αὐτό, θὰ πρέπει νὰ τοὺς δωθεῖ τὸ δικαίωμα τοῦ αὐτοπροσδιορισμοῦ: ὑπάρχει πρόβλημα ἐλευθερίας, καὶ τὸ γνωρίζουμε: ἡ ἀπομόνωση καὶ ἡ ἀπαγόρευση ἔχει ὀλέθριες συνέπειες, καὶ καταλήγει στὴν ἀναζήτηση ἐπι-κοινωνίας μὲ τοὺς “ἐν Τουρκίᾳ ἀδελφούς΄΄.

    Ὑπάρχουν πολὺ λίγα ἀκραία στοιχεῖα: ὁ περισσότερος κόσμος θέλει τὴν ἡσυχία του. Διατηρῶ κάποιες ἐπιφυλάξεις γιὰ τὴν ῥητορικὴ τοῦ ἀξιότιμου κ. Καραχότζα, ποὺ μάλλον προτείνει μιὰ συμμαχία τῶν Χριστιανῶν μὲ τοὺς Πομάκους, σὲ βάρος τῶν Τουρκογενῶν (ποὺ εἶναι πολυπληθεῖς καὶ ἀποτελοῦν δύναμη στὴν Θράκη: νὰ μὴν κρυβόμαστε πίσω ἀπὸ τὸ δάχτυλό μας).

    Τὸ πρόβλημά μας δὲν εἶναι νὰ προσδιορίζονται Πομάκοι οἱ σλαβόφωνοι Μουσουλμάνοι τῆς ῥοδόπης, ἤ αὐτοαποκαλοῦνται Τούρκοι οἱ τουρκογενεῖς: τὸ πρόβλημά μας εἶναι ἡ ἴδια μας ἡ συμπεριφορά, ἡμῶν τῶν Χριστιανῶν (;), ποὺ ἐξακολουθοῦμε νὰ μὴν δεχόμαστε αὐτοὺς τοὺς ἀνθρώπους ὅπως εἶναι. Πῶς θὰ ἐνσωματοθοῦν στὴν Κοινωνία μας ἄνθρωποι ποὺ δὲν τοὺς ἀποδεχόμαστε ὡς Τούρκους ἐθνοτικά, καὶ τοὺς θέλουμε ΚΑΙ ἐθνοτικὰ νὰ εἶναι Ἕλληνες; Γίνονται τέτοια πράγματα;

  2. “εἶναι ἐθνικὰ Ἕλληνες, διότι εἶναι πολίτες τοῦ ἑλληνικοῦ Κράτους”.

    Αυτό είναι εντελώς λάθος. Εθνικά Έλληνας είναι ο ανήκων στο ελληνικό έθνος, πράγμα άσχετο με την υπηκοότητα. Έλλην πολίτης (υπήκοος) μπορεί να είναι κι ένας Γερμανός, που έχει πάρει την ελληνική υπηκοότητα.

  3. Να προσθέσω και το αυτονόητο. Εθνικά Έλληνας μπορεί να είναι και κάποιος που δεν είναι Έλληνας πολίτης. Άλλο εθνικότης, άλλο υπηκοότης. Μην μπερδεύουμε τις έννοιες.

  4. Ἀγαπητὲ Πατριώτη,

    Κάνω διάκριση μεταξὺ ἔθνους καὶ ἐθνικότητας: μὲ τὸ πρῶτο ὄρο ἀναφέρομαι
    στὴν κρατικὴ ὑπηκοότητα καὶ μὲ τὸν δεύτερο στὴν πολιτιστικὴ ταυτότητα.
    Ἀναφέρομαι σ’ αὐτὲς τὶς παρεξηγήσεις στὸ παρακάτω ἀρθράκι μου:

    http://www.antifono.gr/portal/Κατηγορίες/Ελλάδα-Ιστορία-ΓεωΠολιτική/Άρθρα/4023-Ποιοι-ιστορικοί-θα-γράψουν-την-ιστορία-μας3b.html

    Ὁ Θ.Ί. Ζιάκας “σκίζει΄΄ στὸ καινούργιο του, ἀνεκτίμητης ἀξίας, βιβλίο, μὲ
    τίτλο “ΠατριδΕγωΦάγος: ἡ νόσος τῆς πόλεως΄΄ (ἐκδ. Ἀρμός). Στὸ συνιστῶ
    ἀνεπιφύλακτα, διότι θίγει ἀκριβῶς αὐτὸ τὸ ζήτημα, τῆς παρεξήγησης τῶν
    νοημάτω, λόγῳ τῆς πληθώρας τῶν ὀρισμῶν.

    Καλὴ Χρονιὰ νὰ ‘χουμε! Ἄς ἀπολαύσουμε τὴν συναυλία, ἀπευθείας μετάδοση
    ἀπὸ τὴν Βιέννη, καὶ ἄς διώξουμε ἀπὸ τὶς καρδιές μας τὴν μισαλλοδοξία
    ποὺ μᾶς τρώει…

  5. Αγαπητέ Κυριάκο,

    Δεν μπορείς να κάνεις διάκριση μεταξύ έθνους και εθνικότητας, διότι η δεύτερη απορρέει από το πρώτο. Η κρατική υπηκοότητα, όπως ανέφερα, είναι άλλο πράγμα, εντελώς άσχετο. Η πολιτισμική ταυτότητα είναι συνάρτηση της εθνικότητας. Υπάρχει μία ένσταση εδώ: Κάποιος Έλληνας της Αμερικής, ο οποίος ανατρέφεται από αγγλοσαξωνική, ή ισπανική οικογένεια και δεν γνωρίζει τίποτε για την Ελλάδα, τα ήθη κι έθιμά της, τον πολιτισμό της, την γλώσσα της, κλπ (υπόθεση εργασίας κάνουμε), εξακολουθεί να είναι εθνικά Έλληνας; Βάσει της κρατούσας ορολογίας, ναι, Έλληνας είναι. Τώρα, αν αισθάνεται και σαν τέτοιος, είναι άλλη ιστορία και τα παραδείγματα πολλά.

    Επιφυλάσσομαι να επανέλθω, μόλις θα έχω διαβάσει το άρθρο σου και αντεύχομαι Καλή Χρονιά. Η συναυλία της Βιέννης είναι το όντι αξιόλογη, αλλά οι Αυστριακοί, ανάμεσα σε άλλα πολλά, δεν μάς συγχωρούν ότι το Wiener Musikverein, από την σάλα του οποίου μεταδίδεται η συναυλία, ίδρυσε ο μεγάλος μαικήνας των τεχνών Νικόλαος Δούμπας, που χρηματοδότησε και το κτίσιμο της σάλας (Großer Saal). Κάθε πρωτοχρονιά και όχι μόνον, είναι αναγκασμένοι να το και τον θυμούνται. Ούτε αυτό μάς συγχωρούν, ούτε τις ευεργεσίες που τούς έκανε η οικογένεια Σίνα, που έφτασε κάποτε να κρατά την οικονομία της αυστροουγγρικής αυτοκρατορίας στα χέρια της! Τι να κάνουμε; 🙂

  6. Φίλε Πατριώτη,

    Σέβομαι τὴν γνώμη σου, τὴν (διαφορετικὴ) ἐρμηνεία σου γιὰ τὶ εἶναι
    ἔθνος καὶ τὶ ἐθνοτικὴ ὁμάδα (ἀκόμα καὶ ἄν βιβλιογραφικὰ πρωτοτυπεῖς),
    καθῶς καὶ συμμερίζομαι τὴν ἔνστασή σου
    γιὰ τὴν ῥωμέικη χείρα, στὴν κατασκευὴ μεγαλοπρεπῶν ἔργων στὴν Αὐστροουγγαρία
    καὶ τὴν Μολδοβλαχία.

    Θὰ ἤθελα, ὡς ἀντίλογο, νὰ σοῦ ἐπισημάνω ὅτι ὁλόκληρες πόλεις (ὅχι μόνον κτίρια)
    στήθηκαν στὴν Ἑλλάδα σύμφωνα μὲ εὑρωπαϊκὰ πρότυπα: Ἀθήνα, Πάτρα, Σπάρτη…ἕνα σωρὸ νεοκλασικά, ἡ ἴδια ἡ ρυμοτομία ὁφείλεται σὲ ξένους χορηγοῦς, ἀρχιτέκτονες καὶ πολεοδόμους. Νὰ μὴν μιλήσουμε γιὰ τὴν ὀθωμανικὴ καὶ ἐβραϊκὴ (!) κληρονομιά, διότι δὲν εἶναι “ἐθνικὰ ὀρθὸ΄΄ αὐτὴ τὴν στιγμὴ γιὰ κάποιους…

    Συγχωρήσαμε ποτὲ αὐτὰ τὰ πράγματα σὲ αὐτοὺς ποὺ δημιούργησαν τὸ Ἔθνος-Κράτος στὸ ὁποῖο ζοῦμε; Τὸ βέβαιο εἶναι ὅτι δὲν θελήσαμε ποτὲ νὰ τοὺς μοιάσουμε (στὰ καλά τους τουλάχιστον!), καὶ ἄς ἐπιμείναμε νὰ γίνουμε κομμάτι τῆς Εὐρώπης τους.

    Καῖ ἄν ῥωμηοί, κυρίως Φαναριῶτες, ἀφήσανε τὸ ἀποτύπωμά τους στὴν Εὑρώπη, δὲν εἶχαν σχέση μὲ τὸ ἑλλαδικὸ Κράτος…αὐτὸ δὲν τὸ συγχωρέσαμε ποτὲ στὴν ῥωμηοσύνη τῆς Πόλης…

  7. “ἀκόμα καὶ ἄν βιβλιογραφικὰ πρωτοτυπεῖς”

    Δεν νομίζω ότι πρωτοτυπώ. Αυτές είναι οι κλασικές έννοιες των λέξεων και οι νομικοί ορισμοί. Η λέξη εθνότης σημαίνει μικρό μέρος ενός έθνους. Π.χ. ο πληθυσμός της Ελβετίας απαρτίζεται από τρεις εθνότητες (και όχι φυσικά έθνη), την γερμανική, γαλλική και ιταλική.

    “ὁλόκληρες πόλεις (ὅχι μόνον κτίρια) στήθηκαν στὴν Ἑλλάδα σύμφωνα μὲ εὑρωπαϊκὰ πρότυπα: Ἀθήνα, Πάτρα, Σπάρτη…ἕνα σωρὸ νεοκλασικά, ἡ ἴδια ἡ ρυμοτομία ὁφείλεται σὲ ξένους χορηγοῦς, ἀρχιτέκτονες καὶ πολεοδόμους. Νὰ μὴν μιλήσουμε γιὰ τὴν ὀθωμανικὴ καὶ ἐβραϊκὴ (!) κληρονομιά, διότι δὲν εἶναι “ἐθνικὰ ὀρθὸ΄΄ αὐτὴ τὴν στιγμὴ γιὰ κάποιους…/i>

    Τα νεοκλασικά είναι όντως αυτά που έφτιαξε κυρίως ο Theophil Hansen και στην συνέχεια ο βοηθός του, Ernst Ziller, αλλά με Έλληνες χορηγούς και όχι ξένους, απ’ όσο ξέρω. Σαν πολεοδόμο, θυμάμαι κυρίως τον Ernest Hébrard, στα σχέδια του οποίου βασίστηκε, αν και δεν ολοκληρώθηκε, το κτίσιμο της Θεσσαλονίκης μετά την πυρκαγιά του 1917, αλλά και πάλι με εντολή και χρηματοδότηση του ελληνικού κράτους. Τα περί εβραϊκής και οθωμανικής κληρονομιάς, τι σχέση έχουν μ’ αυτό που έγραψα και ποιοι είναι αυτοί που δεν θεωρούν “εθνικά ορθό” να μιλούν γι αυτές και γιατί; Ομολογώ ότι δεν σε καταλαβαίνω πολύ καλά, ή ίσως δεν κατάλαβες εσύ τι ήθελα να σου πω σχετικά με τους πλούσιους Έλληνες και ευεργέτες της Αυστρίας (Αυστροουγγαρίας).

    “Συγχωρήσαμε ποτὲ αὐτὰ τὰ πράγματα σὲ αὐτοὺς ποὺ δημιούργησαν τὸ Ἔθνος-Κράτος στὸ ὁποῖο ζοῦμε; Τὸ βέβαιο εἶναι ὅτι δὲν θελήσαμε ποτὲ νὰ τοὺς μοιάσουμε (στὰ καλά τους τουλάχιστον!), καὶ ἄς ἐπιμείναμε νὰ γίνουμε κομμάτι τῆς Εὐρώπης τους.”

    Να συγχωρήσουμε εμείς ποιους και γιατί; Ξένους ευεργέτες δεν είχαμε, με την παραπάνω έννοια. Ο όρος “Έθνος-Κράτος”, που κυκλοφορεί πολύ εδώ και δυο-τρία χρόνια, δεν λέει τίποτε και εννοιολογικά, άμα το σκεφτείς. ΕΘΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ, ναι. Με τα άλλα συμφωνώ.

  8. Υπάρχουν εθνοτικές ομάδες (Αρβανίτες, Βλάχοι) που έχουν ενσωματωθεί πλήρως, εδώ και κάποιους αιώνες, σε αυτό που λέμε ελληνικό έθνος. Υπάρχουν και άλλες που, αν και διαθέτουν την ελληνική ιθαγένεια (nationality), δεν έχουν ενσωματωθεί, τουλάχιστον ακόμα. Οι Πομάκοι ανήκουν στη δεύτερη κατηγορία. Μπορεί κάποιοι από αυτούς να δηλώνουν σήμερα Τούρκοι, κάποιοι άλλοι Έλληνες (όπως ο Σαμπαεδήν Καραχότζα του άρθρου) αλλά οι περισσότεροι αισθάνονται απλά Πομάκοι. Οι ευσεβείς πόθοι του κάθε κ. Χολέβα ή η μέθοδος εθνικιστικής πλύσης εγκεφάλου που εφάρμοζε η τρομερή Χαρά Νικοπούλου σε κάποια Πομακόπουλα (επιθυμώντας να τα κάνει να δηλώνουν απόγονοι του Περικλή και του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου) δεν αρκούν για να μεταμορφώσουν τη συνείδηση μιας ολόκληρης εθνοτικής ομάδας.

  9. “η μέθοδος εθνικιστικής πλύσης εγκεφάλου που εφάρμοζε η τρομερή Χαρά Νικοπούλου σε κάποια Πομακόπουλα (επιθυμώντας να τα κάνει να δηλώνουν απόγονοι του Περικλή και του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου) δεν αρκούν για να μεταμορφώσουν τη συνείδηση μιας ολόκληρης εθνοτικής ομάδας.”

    Προφανώς θα επιθυμούσατε να αφήσετε τα Πομακόπουλα στα χέρια του τουρκικού προξενείου Κομοτηνής και των τραμπούκων του, που τα κάνουν να ομολογούν αβίαστα και φυσικά την … τουρκική τους ταυτότητα. Τι δουλειά είχε η … τρομερή (sic) Νικοπούλου να τούς μάθει ότι δεν είναι Τούρκοι;

    “ελληνική ιθαγένεια (nationality)”

    Μην μεταφράζετε από και προς αγγλικά τόσο αβίαστα αυτούς τους ορισμούς, διότι δεν αποδίδονται σωστά. Στην Ελλάδα, η λέξη ιθαγένεια είναι ταυτόσημη με την υπηκοότητα, που στα αγγλικά είναι citizenship και δηλώνει την σχέση ατόμου προς κράτος.

    Η λέξη nationality αποδίδεται στα ελληνικά με την λέξη εθνικότητα, που δηλώνει την σχέση ατόμου προς έθνος.

  10. Υπάρχει και η μέση οδός αγαπητέ Πατριώτη. Να σεβόμαστε τον αυτοπροσδιορισμό των Πομακόπουλων ως Πομακόπουλων και όχι να χρησιμοποιούμε σαν αντίδοτο του τουρκικού εθνικισμού τον αντίστοιχο ελληνικό. Να τους διδάξουμε τι σημαίνει Ελλάδα και κατόπιν να αφήσουμε να επιλέξουν μόνα τους αν επιθυμούν να ταυτιστούν με την ιστορία της Ελλάδας. Όχι να θέλουμε να τα κάνουμε με το ζόρι ελληνόπουλα, να τα ντύνουμε με φουστανέλα κάθε 25η Μαρτίου και από πάνω να επαιρόμαστε ότι επιτελούμε εθνικό έργο.

    Η ιθαγένεια αποδίδεται σαν “nationality” στα επίσημα έγγραφα του κράτους, τις ταυτότητες. Κι εγώ δεν συμφωνώ με αυτή τη μετάφραση, διότι o όρος “nation” δεν είναι απόλυτα ταυτόσημος της κρατικής υπόστασης. Ωστόσο, σύμφωνα με τη σύγχρονη εθνολογία, η έννοια του έθνους-nation είναι γέννημα της ιδεολογίας του εθνικισμού του 18ου-19ου αιώνα, όταν και η ιδέα του έθνους επικάλυψε τις τοπικές και θρησκευτικές ταυτότητες που υπερίσχυαν μέχρι τότε. Για τις προγενέστερες “εθνικές” ταυτότητες χρησιμοποιούνται οι όροι ethnie (εθνότητα) καi ethnicity.

  11. Κάποιος ιερωμένος σχετικά με την κατανόηση της Ορθοδοξίας είπε ότι αυτή είναι υποκειμενική.Ακόμα περισσότερο,την είπε προσωπική.Άρα έχει σημάδια του Εγώ,του υποκειμένου.Συνεπώς σαν το εγώ σαν σύστημα αναφοράς αναπτύσσει εθνικισμό και ρατσισμό.Κάθε σύστημα αναφοράς η αλλιώς σύστημα πατρίδας εντός του οποίου αισθανόμαστε ασφαλείς και βέβαιοι πάσχει από την αρρώστεια του εγώ.Συνεπώς ο μεταεθνικός εθνικισμός χειρότερος του κλασικού είναι αίρεση.Πατρίδα μας είναι η ιδεολογία μας.ο εθνικισμός εδώ δεν είναι σωματικός αλλά πνευματικός.Δεν αποδέχομαι τον εθνικισμό σας,ούτε την ανασφάλεια σας.Τα πομακόπουλα μπορούν αν θέλουν να ενταχθούν στον ελληνικό πολιτισμό.Έλληνας την Παιδεία σημαίνει Έλληνας τον πολιτισμό,όχι την εθνική συνείδηση.Αυτός που είναι έλληνας την παιδεία είναι διεπίπεδος.Αν είναι Άγγλος,είναι Άγγλος εθνικά και Έλληνας πολιτιστικά.Μήπως υποκαθιστούμε τον ελληνικό εθνικισμό με έναν αλλο εθνικισμό;

  12. Έτερος πνευματικός εθνικισμός.
    Άν δεν επιβάλλεται το προσωπικό μας στίγμα,η προσωπική μας Αλήθεια αγριεύουμε και αναπτύσσουμε εθνικισμό μαζί με ανασφάλεια και αποκρούουμε κάθε θεραπευτική αντιμετώπιση.Είναι η άμυνα μας η αλλοτρίωση της πραγματικότητας υπέρ του στίγματος μας.Η αρρώστεια είναι ο εγωισμός,όχι το αντικείμενο

  13. και ναι δεν αποδέχομαι την νεωτερική εθνικιστική ιδεολογία και την ΄΄επιστήμη΄΄ της.Η επιστήμη πρέπει να είναι ταπεινή και με αποδοχή ότι η κάθε άποψη είναι προσωπική και όχι δογματική και επιδεχούμενη μη διαλόγου η αντιλόγου

  14. @Μπουνατσα

    Πρόσεχε αδελφέ γιατί αν όντως ελέχθη από ιερωμένο και σωστά εννοησες αυτό που είπε, ότι η “κατανοηση της Ορθοδοξίας είναι υποκειμενική” και το δέχεσαι αυτό ως αληθές, τότε δεν ερευνησες σωστά το θέμα. Τι είναι η Ορθοδοξία ; Είναι φιλοσοφία, στοχασμος περί Θεού, καποια ανακάλυψη από τους ανθρώπους ; Αν ειναι έτσι τότε είναι υποκειμενική.

    Η Ορθοδοξία είναι η σωστή γνώση της Αγίας Τριαδος, αποκτημενη από την αποκάλυψη του Θεού και όχι από ανθρώπινη ενέργεια. Αυτή η αποκάλυψη είναι αντικειμενική και ο κάθε άνθρωπος μπορεί να έχει την εμπειρία της, αν εφαρμόσει τις εντολές . Φυσικά όχι μόνο δεν “έχει σημάδια του εγώ” αλλά το αντίθετο, κατανοει την σωτηριωδη σημασια της καταπολέμησης του εγώ με την μετάνοια και την άσκηση. Επίσης μπορούμε να την συγκρίνουμε με την επιστήμη όπου μια θεωρία επαληθευεται από διάφορους ερευνητές και έτσι γίνεται αποδεκτή και αντικειμενική.

  15. Ίσως δεν το έθεσα σωστά.
    Εννοώ το εξής αγαπητέ Ελοτάνε
    ότι τα δόγματα της ορθόδοξης Εκκλησίας δεν αλλάζουν.Είναι ίδια σταθερά για όλους.Οι εντολές του Θεού και η ορθόδοξη Εκκλησία είναι μία δεν αλλάζει.Αυτό που ήθελα να πω ήταν αυτό που λέει ο Γέροντας Πορφύριος:
    ότι δεν αγιάζουν όλοι με τον ίδιο τρόπο.δεν είμαστε κοπιά ο ένας του άλλους είμαστε διαφορετικοί

  16. Η Ορθοδοξία είναι η σωστή γνώση της Αγίας Τριαδος, αποκτημενη από την αποκάλυψη του Θεού και όχι από ανθρώπινη ενέργεια. Αυτή η αποκάλυψη είναι αντικειμενική και ο κάθε άνθρωπος μπορεί να έχει την εμπειρία της, αν εφαρμόσει τις εντολές . Φυσικά όχι μόνο δεν “έχει σημάδια του εγώ” αλλά το αντίθετο, κατανοει την σωτηριωδη σημασια της καταπολέμησης του εγώ με την μετάνοια και την άσκηση. Επίσης μπορούμε να την συγκρίνουμε με την επιστήμη όπου μια θεωρία επαληθευεται από διάφορους ερευνητές και έτσι γίνεται αποδεκτή και αντικειμενική.

    Είναι όπως την ξέρουμε,μία erga omnes και λες.Απλά δεν αγιάζουν όλοι με τον ίδιο τρόπο.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *