«Στον Άγιο Ασκληπιό»

Από τον σωτήρα Ασκληπιό «Στον Άγιο Ασκληπιό»

Οι Αθλητές του Χριστού

Συγγραφέας : Βασίλης Πάνος

Εκδόσεις : «Αγαπώ την Πόλιν»

Σελίδες : 144.

Τιμή ευρώ 12  

ISBN 978-960-88797-5-1

Τρίκαλα. Απρίλιος 2008

Ένα βιβλίο που μας ταξιδεύει σε μια χώρα που θεωρείται το σταυροδρόμι 3 ηπείρων, της Ασίας, της Αφρικής και της Ευρώπης. Μια περιοχή που υπήρξε μια Μεγάλη Οικουμενική Ελλάδα. Σ΄αυτή τη χώρα της αρχαίας  Ασσυρίας μετά το θάνατό του Μ. Αλεξάνδρου (323) δημιουργείται το πρώτο Βασίλειο- κράτος των Ελλήνων διαδόχων της δυναστείας των Σελευκιδών. Από τότε αρχίζει ένας νέος Ελληνιστικός πολιτισμός με μεγάλη ελληνική επιρροή και επίδραση σ΄ όλες τις γύρω χώρες της Συρίας (Μικρά Ασία. Ιράκ-Ιράν, Φοινίκη, Ιουδαία, Αίγυπτος) και αυτές οι χώρες σιγά-σιγά αποκτούν ελληνική κουλτούρα, φιλοσοφία, δημοκρατική λειτουργία στις αποφάσεις των πόλεων, ελληνική θρησκεία και ελληνικό τρόπο ζωής. Η ελληνιστική, (όπως λέγεται αυτή η περίοδος) της Δυναστείας των Σελευκιδών ξεκινάει με τον Αντίοχο τον Α’ τον Σωτήρα ( 324 – 261 π.Χ. ) και διαρκεί περίπου 400 χρόνια.

Λαμπρή πρωτεύουσα-πόλη αυτού του αρχαίου ελληνικού οικουμενικού ελληνισμού και βασιλείου της Ανατολής  για 1000 περίπου χρόνια υπήρξε η Αντιόχεια. Το βιβλίο μας ξεναγεί στο Α΄ Μέρος του σ΄αυτή τη μεγάλη ελληνική πόλη της Ανατολής,  πρωτεύουσα του Ελληνισμού. Μια πόλη που υπήρξε η γενέτειρα  του Αγίου Ιωάννη του Χρυσόστομου, αλλά και του «Εθνικού» Λιβάνιου, και πολλών άλλων επιφανών ανδρών.

Η ιστορία της Μεγάλης (αν όχι της Μέγιστης) Αντιόχειας της οποίας το όνομα έφερε όλη η γύρω περιοχή, Αντιοχίς ή Αντιοχίδα, αποτελεί ένα σημαντικό μέρος στη πορεία της ανθρωπότητας από τα πολλά και σημαντικά γεγονότα που συνέβησαν σ΄ αυτή. Τέσσερις περίοδοι της παγκόσμιας Ιστορίας, η Ελληνική, η Ρωμαϊκή, η Βυζαντινή ακόμη και η Μεταβυζαντινή είχαν κέντρο ή παράκεντρο των ιστορικών εξελίξεων τους την Αντιόχεια που όμως, η κάθε μία, δεν τη στέρησαν από την ξεχωριστή κάθε φορά περίλαμπρη δόξα της.

  Η  πλειοψηφία των περισσοτέρων πόλεων  και των περιοχών που φέρουν  ελληνικές επωνυμίες από την αρχή και για πολλούς αιώνες ήταν ονομασίες που προήλθαν κυρίως από τη Μακεδονία και Θεσσαλία, όπως για παράδειγμα η Πιερία, Anthemusias,  η Αρέθουσα (Arethusa), η Βέροια (Berœa), η Χαλκίς (Chalcis), η Έδεσσα (Edessa), ο Εύρωπος (Europos), η Κύρρος (Cyrrhus), η Λάρισα (Larissa), η Πέλλα και πολλές άλλες που ονομάστηκαν μετά τον Αλέξανδρο ή από κάποιο μέλος της Δυναστείας των Σελευκιδών όπως  π.χ., η Αλεξάνδρεια, η Αντιόχεια (Antioch),  η Σελεύκεια (Seleucis και Seleucia), η Απάμεια (Apameia), η Λαοδικεία (Laodicea),  η Επιφάνεια (Epiphaneia) κ.ά.. Όλες αυτές οι ελληνικές πόλεις αποτελούσαν έναν Νέο Κόσμο ποτισμένο από τις ιδέες, τη φιλοσοφία, τη θεολογία και τη δημοκρατία των Ελληνικών πόλεων και του Ελληνικού Πολιτισμού.

Το Β΄ Μέρος του βιβλίου μας ταξιδεύει για λίγο στην Αίγυπτο η οποία δικαίως περηφανεύεται ότι ήταν η πρώτη χριστιανική χώρα που εμφανίστηκε ο ασκητισμός και ο μοναχισμός, αλλά η  χώρα που φημίζεται για τους χωρίς όρια ασκητές της ήταν η Συρία. Στη χώρα αυτή ο ασκητισμός και ερημιτισμός συνάντησε την πιο ένθερμη κοινωνική ανταπόκριση και εμφανίστηκε από τον 4ο αιώνα και πολλές φορές με πολύ ακραίες και ιδιαίτερες μορφές ασκητισμού, όπως π.χ. ήταν οι στυλίτες, οι οποίοι αποφάσιζαν να περάσουν το υπόλοιπο κομμάτι της ζωής τους καθισμένοι πάνω σε ένα στύλο ή ένα δέντρο ή ένα βράχο. Ο πιο γνωστός από αυτούς τους ερημίτες ήταν ο Μέγας Συμεών ο Στυλίτης.

Στην ανατολική άκρη, βόρεια αυτής της πεδιάδας (στο έδαφος της Τουρκίας σήμερα), στις υπώρειες μια σειράς λόφων που εκτείνονται βορειανατολικά και σχηματίζουν μια οροσειρά με απότομα και ψηλά όρη βρίσκεται η πόλη Κύρρος (KORUS-KIRIS) Köyü, (στα τουρκικά ) και για να φανταστεί κανείς τη θέση της Κύρρου ο αναγνώστης, ας την τοποθετήσει στη γεωγραφική θέση που έχουν τα Τρίκαλα με τη Καλαμπάκα και τα Μετέωρα, τις σπηλιές και τα βράχια και όλη την ανατολική ορεινή περιοχή, ανατολικά των Τρικάλων με ξηρούς βράχους, αμμώδεις λόφους και έρημο.

… Στη Κύρρο της Συρίας επίσης μαρτύρησαν ο Άγιος Κοσμάς και ο Άγιος Διαμιανός οι πρώτοι μάρτυρες γιατροί (Ασκληπιάδες) και ο ναός των Αγίων Αναργύρων στα Τρίκαλα είναι δίπλα στο Επιφανέστατο Ασκληπιείο της αρχαίας Τρίκκης. Αυτές όλες οι συμπτώσεις μαρτυρούν κάποια ανεξερεύνητη ακόμη σχέση-σύνδεση της περιοχής της Κυρέστικας – Κύρρου με την Θεσσαλία-Τρίκκη.

 Σ΄αυτούς τους ερημίτες της Κύρρου με τον μοναδικό χαρακτήρα και την ιδιαίτερη μορφή ασκητισμού ανήκει και ο Άγιος Ασκληπιός. Μαρτυρία της ύπαρξής του μας τη δίνει, ο Επίσκοπός  Θεοδώρητος της Κύρρου, εγκωμιάζοντας τις δοκιμασίες του σε μια ιστορική περιγραφή της ασκητικής ζωής που συντέθηκε πιθανώς γύρω στα 444 μ.Χ. Εκεί μεταξύ του κόσμου, της λαϊκής ζωής, της εγκατάλειψης και της ακραίας άσκησης θα αναγεννηθεί ο Άγιος Ασκληπιός και θα αποκτήσει το διπλό στέμμα  της αρετής, το έπαθλο της αγάπης του θεού, το μετάλλιο της μαρτυρίας του Χριστού, το φως της αιωνιότητας. Κεντρική διάθεση: Τηλ. 2431033259. info@agapo.gr. Και στα Βιβλιoπωλεία.

 

Εκδόσεις «Αγαπώ την Πόλιν»

 

 

 

.

(395) αναγνώσεις

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *