Ο Μπουτάρης, το αεροδρόμιο, το κρασί και η Μακεδονία. (ή «πώς να καταλάβει ο ίδιος ο Μπουτάρης ότι λέει ανοησίες»)

Γράφει ο Ανδρέας Σταλίδης.

Ο Μπουτάρης λέει θα μπορούσαμε να αλλάξουμε το όνομα του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης “Μακεδονία” και του σταθμού ΚΤΕΛ, επειδή μπερδεύονται οι τουρίστες νομίζοντας ότι πηγαίνουν στην “Μακεδονία”. Μάλιστα. Δηλαδή πού πηγαίνουν ρε μεγάλε; στην Αίγυπτο;

Γιατί δεν αλλάζεις Δήμαρχε το όνομα της πόλης; το Θεσσαλονίκη είναι ελληνική λέξη. Νίκη μετά των Θεσσαλών (εναντίον των Φερών και των Φωκέων). Οι “Μακεδόνες” δεν την καταλαβαίνουν την λέξη, και γι αυτόν τον λόγο την ονομάζουν “Σολούν”. Ας την ονομάσουμε και την πόλη Σολούν για να πάψει πια η «ελληνική προπαγάνδα» ότι η «Μακεδονία είναι ελληνική». Όπως όλος ο κόσμος γνωρίζει, η «Μακεδονία είναι μακεδονική».

Έτσι δεν είναι ρε Δήμαρχε; με την ευκαιρία, μια που το επώνυμό σου είναι και όνομα ενός προϊόντος, ίσως καταλάβεις πόσο υπερμεγέθεις κοτσάνες λες και κάνεις στο θέμα αυτό, θα σου πω το εξής.

Πώς θα καταλάβει μέχρι και ο Μπουτάρης ποιο είναι το πρόβλημα της ονομασίας.

Γιάννη Μπουτάρη, ας υποθέσουμε ότι ένας γείτονάς σου, ο Σλάβωφ βγάζει κι αυτός κρασί. Και μια ωραία ημέρα αλλάζει όνομα στο κρασί του και το ονομάζει “Μπουτάρης”. Με τη δικαιολογία ότι τέσσερα τετραγωνικά μέτρα από το οινοποιείο του ανήκαν πριν 350 χρόνια στην άκρη της αυλής του κτήματος του προ-προ-προ… πάππου σου, εκεί που έχεις εσύ τώρα το δικό σου οινοποιείο.

Τα βγάζει λοιπόν στην αγορά και συμβαίνει το εξής. Εσύ Μπουτάρη, έχεις μπει σε έναν συναιτερισμό με το όνομα «Ελλάδιον» κρασί. Το Ελλάδιον κρασί είναι μεγάλη φίρμα και διαθέτει πολλούς τύπους, το «Μπουτάρης» είναι ένα από αυτά. Έχει κι άλλους τύπους: «Μακεδονικό» και άλλα. Ας επικεντρωθούμε στα δικά σου. Εσύ λοιπόν συνεχίζεις να παράγεις κρασί Μπουτάρη, αλλά κάτω από την επωνυμία «Ελλάδιον».

Ο γείτονάς σου όμως βγάζει κρασί «Μπουτάρης», όπως είπαμε. Έτσι παντού στον κόσμο, σε εκθέσεις κρασιού κλπ, όλοι ξέρουν ότι το κρασί Μπουτάρης το βγάζει ο φίλος σου και γείτονας ο Σλάβωφ. Συχνά σε ρωτάνε αν έχεις σχέση με τα κρασιά Μπουτάρης. Εσύ, γνωρίζοντας τι έχεις συμβεί, δεν απαντάς «ναι, δικά μου είναι» θεωρώντας ότι μιλάς για τα δικά σου κρασιά, αλλά είσαι υποχρεωμένος εκ των πραγμάτων να κάνεις τα εξής:

Κάθεσαι για κανένα πεντάλεπτο και τους εξηγείς όλη την ιστορία, ότι εσύ είσαι ο μόνος Μπουτάρης, ότι ο άλλος έχει άλλο όνομα και έχει υφαρπάξει το όνομά σου με ανεδαφικές αφορμές, ότι κακώς εκμεταλλεύεται το όνομά σου στην αγορά, ότι υπάρχει κρασί «Μπουτάρης» κάτω από την επωνυμία «Ελλάδιον», που το γνωρίζουν βέβαια οι συνομιλητές σου. Εξηγώντας όλα αυτά, οι άλλοι βαριούνται στο δευτερόλεπτο και σκέφτονται «τι άτομο κι αυτός! βγάζει κρασί σε μία τόσο μεγάλη φίρμα και θέλει να εξαφανίσει από τον χάρτη του κρασιού τον γείτονά του, θα πρέπει να είναι πολύ διεστραμμένος».

Αυτά λοιπόν συμβαίνουν για χρόνια. Μία ημέρα όμως:

  • Έρχεται ένας συγγενής σου, Δήμαρχος μάλιστα, και σου λέει «ρε συ Γιάννη, εγώ τους αποκαλώ Μπουτάρη, δε με νοιάζει».
  • Καλεί μάλιστα και τον Δήμαρχο του Σλάβωφ και τον αποκαλεί μπροστά σε όλους Μπουτάρη. Το κάνει συχνά έκτοτε.
  • Μια άλλη φορά, όταν είχες βγει στον δρόμο να φωνάξεις «εγώ είμαι ο Μπουτάρης!», ο συγγενής σου αποκάλεσε «κατάπτυστη» την πράξη σου.
  • Τις προάλλες, ο ίδιος συγγενής σου λέει «θα ήταν ωραία ιδέα να αλλάξουμε το όνομα στο θυροτηλέφωνο, διότι το Μπουτάρης μπερδεύει τους επισκέπτες νομίζοντας ότι το σπίτι είναι του Μπουτάρη» (λες και δεν είναι του Μπουτάρη!).
  • Λέει επίσης, να αποδεχθείς το όνομα «Άνω Μπουτάρης» για τα κρασιά του γείτονα. Μα έτσι, δεν θα υπάρχει μπέρδεμα! Τύπος Μπουτάρης στην μάρκα Ελλάδιον εσύ, Άνω Μπουτάρης οι γείτονες! Τον κοιτάζεις άφωνος που δεν καταλαβαίνει το πρόφανες, ότι το «Άνω» δεν θα αλλάξει τίποτα και θα ξεχαστεί.
  • Και τέλος, έρχεται ο φίλος σου ο Δήμαρχος και σου λέει να αλλάξεις μέχρι και ταυτότητα. Να γίνεις «Κάτω Μπουτάρης».

Πώς σου φαίνεται ρε Γιάννη Μπουτάρη;

Καλή ιδέα;

12 comments

  1. Παλι τα ‘τσουξε ο κυρ Γιαννης!

    Αγαπητε Admin, οπως ξερετε ο κυρ Γιαννης ειναι σεσημασμενος κρασοπατερας.
    Παντα πινει μερικα ποτηρακια παραπανω, οποτε περιερχεται σε μια κατασταση “ευθυμίας”, και λεει διαφορα πραματα, για τα οποια πρεπει να κριθει επιεικως, καθοτι σε τετοιες περιπτωσεις ο ανθρωπος εχει το ακαταλογιστο.

    Βεβαια αυτο συμβαινει ακομα και στις συνεδριασεις του Δημοτικου Συμβουλιου, αλλα τι να κανουμε, τα παθη ειναι ανθρωπινα!

  2. Ο κυρ Γιαννης εχει το ιδιο παθος με το οινοπνευμα που ειχε και Μουσταφα Κεμαλ, αυτος ο διασημος Σαλονικιος “συμπολιτης” που τοσο θαυμαζει.

    Τουλαχιστον δεν εχουν αλλα κοινα, διοτι ο μεγας Ατατουρκ ειχε και αλλα κουσουρια, πολυ χειροτερα……

  3. Ὄχι, δυστυχῶς δὲν ἔχει τὸ ἐλαφρυντικὸ τῆς μέθης. Τό ‘χει κόψει μαχαίρι τὸ ἀλκοόλ ἐδῶ καὶ πολλὰ χρόνια. Μπορεῖ, ὅμως, νὰ ὑποφέρῃ κατὰ καιροὺς ἀπὸ σύνδρομο στερήσεως, ὅπως ὑπέφερε καὶ ὁ Ἀνδρέας Μιαούλης.
    Ἐπειδὴ οἱ διευθύνσεις ἠλεκτρονικοῦ ταχυδρομείου πού ἔχω γιὰ τὸ «Ἀντίβαρο» δείχνουν νὰ μὴν λειτουργοῦν πλέον, δίδω ἐδῶ
    https://www.youtube.com/watch?v=Mm_fiisJFDc&feature=share
    τὸν σύνδεσμο ἀπὸ μιὰν ἐκπομπὴ τῆς Βουλγαρικῆς τηλεοράσεως. Χρήσιμο εἶναι νὰ τὸ δῇ κανεὶς καὶ γιὰ τὰ εἴκοσι λεπτὰ ποὺ διαρκεῖ, ὥστε νὰ καταλάβῃ τὴν γελοιότητα αὐτῶν στὴν Ἐλλάδα καὶ στὸν ὑπόλοιπο κόσμο ποὺ προτείνουν νὰ δοθῇ σὲ κυρίαρχο (τέλος πάντων) κράτος ἐπίσημη ὁνομασία ποὺ νὰ περιέχῃ τὴν λέξη «Μακεδονία».

  4. «.. ου γαρ έρχεται μόνον»
    Πρώτα ξεχνάς ποιός είναι ο γενέθλιος τόπος σου, μετά ξεχνάς τ’ όνομά σου, ύστερα ξεχνάς ν’ ανεβάσεις το φερμουάρ και στο τέλος ξεχνάς να το κατεβάσεις.

  5. Κατα πληροφοριαν συνομηλικου του και συμμαθητη του στο Αμερικανικο κολλεγιο ΑΝΑΤΟΛΙΑ απο μικρος ηθελε να ξεχωριζει κανοντας παντοτε τα αναποδα απο ολους τους αλλους.Δεν ειναι θεμα οινοποσιας αλλα θεμα ειδικης ψυχοσυνθεσης.Στου κουφου την πορτα οσο θελεις βροντα,δεν καταλαβαινει.

  6. Δεν ξέρω αν και ποιους επηρεάζει ο κ. Μπουτάρης. Πάντως, το ζήτημα παραμένει η Μακεδονία, όχι εκείνος.

  7. Με αρκετή προχειρότητα και έλλειψη σοβαρότητας μιλάει ο κ. Δήμαρχος το Σκοπιανό ζήτημα. Αν έχει το θάρρος ας ονομάσει ένα από τα ποτά του Κονιάκ. Τότε θα διαπιστώσει πόσο σοβαρά και με κάθε ένδικο μέσο αντιμετωπίζει μια εταιρεία την κλοπή ονοματοδοσίας προϊόντος.
    Ας φροντίσει την ονομασία μιας χώρας να την κρίνει με αυστηρότατα κριτήρια σε σχέση με το εμπορικό σήμα ενός ποτού.

  8. Συγχαρητήρια γιὰ τὸ κείμενό σας. Μπορεῖ νὰ μοιάζει ἁπλῶς χιουμοριστικό, ἀλλὰ ἡ ἀντιμετώπιση τοῦ προβλήματος τῆς Μακεδονίας μὲ τοὺς νομικοὺς ὅρους τῆς προστατευόμενης ὀνομασίας προέλευσης, ὑπό τινες ἐντελῶς διαφορετικοὺς ταγοὺς στὸ τιμόνι τῆς χώρας, μπορεῖ ν’ ἀποτελοῦσε μιὰ καλὴ διέξοδο. Ὅσον ἀφορᾶ τὸν Μπουτάρη, τίποτε ἀπ’αὐτὰ ποὺ δηλώνει δὲν εἶναι τυχαῖο. Τὰ προσωπικά του οἰκονομικὰ συμφέροντα εἶναι ἀλληλένδετα μὲ τὰ Σκόπια καὶ μὲ τὴν παροῦσα κυβέρνηση. Κι οἱ καιροσκόποι τοῦ τύπου του εἶναι δυστυχῶς ἀδίστακτοι.

  9. Ενδιαφέρον το βίντεο. Να προσθέσω ότι εκτός από το πρότζεκτ “Σκόπια 2014” μόνο 1 ή 2 φορές αναφέρουν τη λέξη Σκόπια. Όταν στην ελληνική μετάφραση γράφει “Σκόπια” ή “Σκοπιανικό”, η λέξη που χρησιμοποιούν είναι “Μακεδονία” και “Μακεδονικό”. Έτσι, αναδύεται και το δεύτερο παράδοξο. Δηλαδή από τη μία οι Βούλγαροι πιστεύουν ότι αυτοί που εμείς ονομάζουμε “Σκοπιανούς” είναι κατά βάση Βούλγαροι και μιλάνε μια διάλεκτο της Βουλγάρικης (και ότι αυτός είναι ο λόγος που εναντιώνονται στους Βούλγαρους, διότι έχουν κάτι να κρύψουν από τον λαό τους), ταυτόχρονα δέχονται το όνομα “Μακεδονία” και ” Μακεδόνες”, ως κάτοικοι της Μακεδονίας. Έτσι, ορισμένες φράσεις είναι ασυνεπείς όταν πχ κοροϊδεύουν τους “Μακεδόνες” ότι είναι απόγονοι των “Μακεδόνων”. Μα αν τους ονομάζεις έτσι, το μισό τουλάχιστον από το παράδοξο το δέχεσαι κι εσύ!
    Δεύτερον, θεωρούν τον Κύριλλο και Μεθόδιο Βουλγάρους.
    Είναι χρήσιμο το βίντεο για να δούμε το μέγεθος του “Μακεδονισμού” που είμαστε έτοιμοι να επιβραβεύσουμε, αλλά και για να συνειδητοποιήσουμε ταυτόχρονα την οπτική της Βουλγαρίας στο ζήτημα.

    Ευχαριστώ για όλα τα σχόλια.

  10. @Παναγιωτης Κοκκαλιδης

    Ξερεις πώς λεγονται στην αγγλικη διαδικτυακη αργκο αυτοι που κανουν τα αντιθετα απο τους αλλους μονο και μονο για να ξεχωριζουν;
    “Attention whores”

    Σιγουρα ειναι και θεμα ψυχοσυνθεσης, αλλα και γηρατος, οπως ειπε ο Ελευθέριος. Ολο αυτο ομως επιβαρυνεται κατα πολυ απο το αλκοολ. Το οινοπνευμα δεν κανει ζημια μονο στο συκωτι, αλλα και στον εγκεφαλο.

    Εξαλλου τον βλεπεις οταν μιλαει στις συνεδριασεις του Δημοτικου Συμβουλιου, οτι ειναι “πίτα”.

  11. Αλήθεια τώρα, προσπαθείτε να εξηγήσετε με λογικά επιχειρήματα και παραλληλισμούς στους προσκυνημένους του marketing το θέμα των ‘μαϊμού’ προϊόντων, πχ ‘Feta’ Τσεχίας και Καναδά, Monkeydonia;
    Σε έναν πλανήτη όπου ως ‘αμερικάνοι’ αναγνωρίζονται αποκλειστικά και μόνο οι έποικοι ενώ τους γηγενείς τους αποκαλούμε ινδιάνους;!
    Περισσότερη πλάκα έχουν οι, ευγενικοί κατά τα άλλα, καναδοί έποικοι που βγάζουν φλύκταινες όταν τους πεις “αύριο θα περάσω τα σύνορα για να πάω στην Αμερική”.

    Σε ακολούθους του βρετανικού δόγματος “business-as-usual” μόνο με επιχειρηματικά εργαλεία μπορείς να απαντήσεις:
    α) απαξίωση της εττικέτας,
    β) απαξίωση του επιχειρηματία

    Αντιστοίχως λοιπόν προτείνω:
    α) να μετατρέψουμε το επιχειραματικό δαιμόνιο σε οικονομική αγχώνη και να επιλέγουμε πλέον αντί για BOUTARI, CAMPARI. Δε μπορώ να πιστέψω πως έχουμε να κάνουμε με κάποιο μονοπώλειο που δε μας αφήνει άλλες επιλογές στο χώρο του αλκοόλ;
    β) κάθε επιχειρηματίας έχει ανάγκη από ‘εργάτες’. Είναι δυνατόν στο Δήμο Θεσσαλονίκης να μην υπάρχουν άλλες πολιτικές εναλλακτικές.
    Τί μπορεί να κάνει ένας, οποιοσδήποτε, άλλος δήμαρχος;
    Να μετονόμασει την πλατεία Καραϊσκάκη σε πλατεία Δυρραχίου, δηλαδή;
    Ε δε νομίζω πια!

    (Συγγνώμη, λάθος. Ο νυν δήμαρχος το έκανε αυτό ήδη.
    Αλλά αφού το είχα καταπιεί τότε, τώρα το ξέχασα κιόλας.
    Καλύτερα να ‘χτυπήσω’ ένα τατού για να το θυμάμαι από δω και πέρα)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *