ΣΚΑΙ 1821 – Αντίκρουση από Αντίβαρο – Τουρκοκρατία, κρυφό σχολειό

Μετά την θραύση του πρώτο βίντεο αντίκρουσης που παρουσίασε το Αντίβαρο πριν από μία εβδομάδα, επανερχόμαστε με το δεύτερο βίντεο.


Αυτή τη φορά η αντίκρουση γίνεται με 29 ντοκουμέντα σχετικά με τη ζωή κατά τη διάρκεια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Οι πηγές εμφανίζονται με χρονολογική σειρά από τον 16ο αιώνα μέχρι σήμερα, και παρουσιάζουν τις διώξεις των Ελλήνων, οι οποίες αφορούσαν ΚΑΙ στην παιδεία.

Το βίντεο είναι μία παραγωγή του Αντίβαρου

Πολλές από τις πηγές αντλήθηκαν από παλαιότερο άρθρο του Γιώργου Κεκαυμένου:
Το Κρυφό Σχολειό κι η Ιστορία: Οι πηγές, οι μαρτυρίες, η αλήθεια

Δείτε το πλήρες αφιέρωμα στην Επανάσταση του 1821

 

Δεύτερη αντίκρουση για τουρκοκρατία, κρυφό σχολειό με παράθεση πρωτογενών πηγών

Βίντεο – http://www.antibaro.gr/node/2741
Youtube – http://www.youtube.com/watch-v=6mXNzN1upSo
Φωτογραφίες – http://www.facebook.com/album.php?aid=272166&id=146884608836

pdf – http://library.antibaro.gr/video/1821/antikroush-2-antibaro-tourkokratia.pdf
powerpoint – http://library.antibaro.gr/video/1821/antikrouseis-2-tourkokratia.pps

 

(Επιμέλεια: Α. Στ.).

 

(3543) αναγνώσεις

25 comments

  1. Όνομα και πράγμα!
    Αντιγράφω από το Μείζον Ελληνικό Λεξικό Τεγόπουλου-Φυτράκη:
    βερέμης: (ετυμολογία): [< τουρκ. verem]
    (ερμηνεία): -ισσα, -ικο επίθ. καχεκτικός, ασθενικός | μελαγχολικός, κακεντρεχής, φθονερός.
    (συνώνυμα): -.
    Τυχαίο; Δε νομίζω…

  2. Πραγματικά τα δύο άρθρα που αντικρούουν την εκπομπή του Σκάι είναι εξαιρετικά.
    Όμως πραγματικά αναρωτιέμαι ποιός είναι ο σκοπός του όλου αυτού εγχειρήματος; Για ποιο λόγο ο Σκάι, για ποιο λόγο οι άθλιοι παραγωγοί προχώρησαν σε αυτή τη σειρά εκπομπών; Τους πνίγει το άδικο που κατηγούνται οι Οθωμανοί για όσα κατηγορούνται; Δεν νομίζω!
    Φίλοι μου όλα γίνονται για το χρήμα και δυστυχώς πέτυχαν το σκοπό τους και έχουν θησαυρίσει.
    Το να καθόμαστε κάθε εβδομάδα και να αντικρούουμε τις λασπολογίες της προηγούμενης εκπομπής δεν νομίζω να οδηγεί πουθενά.
    Πρέπει να βρεθούν άλλες λύσεις είτε προς την κατεύθυνση της διακοπής της εκπομπής είτε (νομίζω ορθότερο) προς την μείωση της τηλεθέασης – μην την παρακολουθεί κανείς. Αφήστε τους να λένε το παράπονό τους για την ειρηνική οθωμανοκρατία μεταξύ τους.
    Τι να πώ, τα έχω πλέον χαμένα με την κατάντια μας…

  3. Μάλλον θα έπρεπε η πραγματικές διαστάσεις της διαβίωσης τών
    Ελλήνων και τών διώξεων που υπέστησαν, να γίνουν γνωστές μέσα από την
    παραγωγή τηλεοπτικών σειρών με συμβούλους σοβαρούς επιστήμονες (πχ του
    κύρους του διάσημου βυζαντινολόγου του UCLA Σ.Βρυώνη) και όχι από ένα μάτσο
    ψευτοπανεπιστημιακών της δεκάρας με μηδενική επιστημονική δραστηριότητα.
    Είναι γνωστό ότι στην Ελλάδα δέν υπάρχουν πανεπιστήμια και ότι τα μέλη ΔΕΠ
    διορίζονται (πολλές φορές) με βάση την “Δημοκρατική τους Προσφορά”.

    Πχ μία απλή ανάγνωση των εφημερίδων της εποχής (proquest historical databases-
    κάθε σοβαρό πανεπιστήμιο έχει πρόσβαση σε αυτές) είναι αρκετή γιά να βγάλει
    κανείς τα δικά του συμπεράσματα.

    Το συμπέρασμα είναι όπως θα γυρίζατε την πλατη στόν “γιατρό” της αγριας δύσης που θα σας πουλούσε snakepotion το οποίο “γιατρεύει” όλες τις ασθένειες, έτσι πρέπει να γυρίσετε την πλάτη και σε αυτές τις φθηνές προπαγανδιστικές παραγωγές οι οποίες δεν έχουν καμμία επιστημονική αξία. Εμείς οι Ελληνες ας μεγαλώσουμε κάποια μέρα (αφού ακόμα είμαστε παιδιά και ακόμα μας εκμεταλεύονται) και ας κατανοήσουμε ποιος είναι κλόουν και
    τσαρλατάνος, ποιός πανεπιστημιακός δάσκαλος και ποιός λέει την αλήθεια. Αλλά αυτό προυποθέτει προσωπική εργασία, μελέτη και καθημερινή ενασχόληση με τα κοινά.

    Μετά τιμής,
    Φίλος δάσκαλος απο τις ΗΠΑ.

  4. Η γνωστή ομάδα που προσπαθεί να μάς πείσει ότι οι Τούρκοι μάς έχουν κάνει καλό στο παρελθόν και πρέπει να τούς επιτρέψουμε να μάς το ξανακάνουν και πάλι, διαπράττει γιγαντιαίο λάθος με την χρηματοδότηση και υλοποίηση της τηλεοπτικής εκστρατείας του ΣΚΑΙ “1821”. Θα προκαλέσουν την τρίτη “επανάσταση”, μετά το κατάπτυστο βιβλίο Ιστορίας της Στ΄ Δημοτικού και τις ενέργειες Μπουτάρη και Καμίνη, και αυτήν την την φορά θα έχουν “σοβαρές απώλειες” στην μάχη. Αυτήν την φορά θα πρέπει να αναγκαστούν σε παραιτήσεις από θέσεις, σε διακοπή εκπομπής, σε διακοπή επιχορήγησης από χορηγούς και ό,τι άλλο είναι θεμιτό ως τιμωρία τους, ει δ’ άλλως δεν θα μπορούμε να μιλάμε για νίκη μας….

  5. Διαβάζω στην ‘’Ελληνική Νομαρχία’’ ,σελ. 87 , Εκδόσεις Βαγιονάκη . Αθήνα 2000 .
    ( Η πρώτη έκδοση έγινε το 1806 στην Ιταλία ):

    « Η οθωμανική διοίκησις είναι τυραννική , οι νόμοι των είναι ατελείς ,σκληροί και ολίγοι .Η πρώτη διαταγή των νόμων των είναι να νομίζουν τους λόγους του τυράννου ως νόμους απαραβάτους .
    ………………………………………………………………………………………
    Ο τύραννος είναι πάντη ελεύθερος από κάθε στοχασμόν περί της διοικήσεως
    ……………………………………………………………………………………….
    Όσον μεν διά τας επιστήμας ή ξένας γλώσσας , του είναι εμποδισμένη η σπουδή των από τους νόμους των . Αν δε και από την ιδίαν του γλώσσαν δεν ήθελεν ηξεύρει να προφέρη ειμή δέκα λέξεις , βέβαια ήθελε του ήτον αρκεταί , ωσάν οπού ποτέ δεν έχει χρείαν να ομιλήση και όταν ομιλή μόνον προστάζει να φονεύουν τον ένα και τον άλλον .
    ………………………………………………………………………………………….
    Όθεν δεν ευρίσκεται ούτε ένας οπού να ζη βέβαιος υπό της δυναστείας του , δεν λέγω διά μίαν ημέραν αλλ’ ούτε διά μίαν ώραν .
    …………………………………………………………………………………………
    Όθεν ευθύς οπού τινός η φυσιογνωμία δεν ήθελεν του αρέσει , με ένα νεύμα του ρίπτει την κεφαλήν χαμαί .

    Και άλλα πολλά …!!!

  6. Σταμάτησα το βίντεο γιατί παρατήρησα ένα λαθάκι. O Μηνιάτης (αντίκρουση 7η), τα είπε αυτά μια γενιά νωρίτερα, το 1688, όχι το 1716.

    Μια προτροπή: μη χρησιμοποιείτε εμπορική μουσική. Το YT χρησιμοποιεί αλγόριθμους ανίχνευσης και μπορεί α) να περιορίσει γεωγραφικά τη διανομή του, β) να κλείσει τον ήχο, ή γ) να το αφαιρέσει τελείως.

    Μπορείτε να σβήσετε το σχόλιο, αν το δείτε.

  7. Αγαπητέ Ανώνυμε,

    1. Το απόσπασμα όπου βρήκαμε την σχετική “αντίκρουση” είναι το εξής (από το άρθρο του Γ. Κεκαυμένου – http://www.antibaro.gr/node/395 )

    —————–
    Την ανείπωτη φρίκη του τουρκικού ζυγού περιέγραψε με τον πιο γλαφυρό τρόπο και ο μεγάλος διδάχος της τουρκοκρατίας Ηλίας Μηνιάτης, επίσκοπος Κερνίκης και Καλαβρύτων, ο οποίος πέθανε το 1714 σε ηλικία μόλις 45 ετών. Το 1716 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά οι περίφημες Διδαχές του σε μια υπέροχη δημοτική γλώσσα, οι οποίες αποτελούν λαμπρό παράδειγμα του εκκλησιαστικού ρητορικού λόγου, όπως όλοι οι ιστορικοί της νεοελληνικής λογοτεχνίας[87] με πραγματικό θαυμασμό αναγνωρίζουν. Γι’ αυτό και είχαν αμέσως καταπληκτική επιτυχία και διάδοση, κάνοντας αλλεπάλληλες επανεκδόσεις σε δεκάδες χιλιάδες αντίτυπα. Εκεί όμως που είχαν γίνει πάρα πολύ δημοφιλείς ήταν στα μοναστήρια, στις τράπεζες των οποίων διαβάζονταν και ξαναδιαβάζονταν συνεχώς κατά τους επόμενους δύο αιώνες.

    Λέει λοιπόν ο Μηνιάτης στις Διδαχές, τα εξής αποκαλυπτικά για την «οθωμανική διοίκηση»:

    «Έως πότε, πανακήρατε Κόρη, το τρισάθλιον γένος των Ελλήνων έχει να ευρίσκεται εις τα δεσμά μιας ανυποφέρτου δουλείας; Έως πότε να του πατή τον ευγενικόν λαιμόν ο βάρβαρος Θραξ; […] Λοιπόν, εύσπλαγχνε Μαριάμ, […] χάρισέ του την προτέραν τιμή. Ασήκωσέ το από την κοπρίαν της δουλείας εις τον θρόνο του βασιλικού αξιώματος. Από τα δεσμά εις το σκήπτρον, από την αιχμαλωσίαν εις το βασίλειον. Και αν ετούτες μας οι φωνές δεν σε παρακινούσιν εις σπλάγχνοις, ας σε παρακινήσωσιν ετούτα τα πικρά δάκρυα, πού μας πέφτουν από τα μάτια. Αλλ’ ανίσως και ετούτα δεν φτάνουν, ας σε παρακινήσωσιν αι φωναί των και οι παρακάλεσες των αγίων σου, όπου ακαταπαύστως φωνάζουσιν από όλα τα μέρη της τρισαθλίου Ελλάδος. […] Και δείχνοντάς σου την σκληροτάτην τυραννίδα των αθέων Αγαρηνών ελπίζουσιν, από την άκραν σου ευσπλαγχνίαν, του ελληνικού γένους την απολύτρωσιν. […] Αποδέξου λοιπόν, Παναγία Παρθένε, τα δάκρυά μας, […] δώσε τόσην δύναμιν του ευσεβεστάτου ημών Δουκός των Ενετών εναντίον των ανθρωποκτόνων και αιμοβόρων βαρβάρων, ώστε να σβησθή τελείως το φως του φεγγαρίου»[88].
    ——————————-

    Άρα λοιπόν το 1716 στο οποίο αναφερόμαστε είναι η χρονιά έκδοσης. Αν αυτά ειπώθηκαν λίγα χρόνια νωρίτερα, δίνει ακόμα μεγαλύτερη ισχύ στο επιχείρημα, διότι αναφέρονται σε πρότερη περίοδο.

    [Εν πάση περιπτώσει, δηλαδή και το αντίστροφο να συνέβαινε, αυτό δεν το θεωρώ λόγο να σταματήσετε το βίντεο! Ίσα ίσα που θα βοηθούσε η αποκάλυψη αντίστοιχων παραδρομών]

    2. Σχετικά με τη μουσική, δεκτή η παρατήρησή σας. Στο πρώτο βίντεο πράγματι το ΥΤ αναγνώρισε τη μουσική. Στο παρόν βίντεο δεν έκανε αναγνώριση! για τα επόμενα, θα το δούμε.

    3. Δεν έχω λόγο να σβήσω το σχόλιό σας.

    Ανδρέας.

  8. Δεν μας φταίει κανείς εάν βόσκουμε σαν τα πρόβατα στα βρώμικα λιβάδια που ποτίζονται από τα βοθροκάναλα (στην συντριπτική πλειοψηφία) της ελληνικής τηλεόρασης.
    Δεν μας φταίει κανείς εάν επιμένουμε εδώ και 40 χρόνια να εκλέγουμε εναλλάξ τα 2 κόμματα που ρημάξανε την πατρίδα μας .
    Θα πρότεινα μια διαφορετική διαμαρτυρία.
    Να μαζευτούμε όσοι διαφωνούμε με αυτή την κατάντια των τηλεοπτικών σκουπιδιών, σε κάθε κεντρική πλατεία στις πόλεις όλης της Ελλάδος, και να σπάσουμε τους τηλεοπτικούς δέκτες μας παρουσία τους.

  9. Θερμά συγχαρητήρια! Νομίζω ότι η μείωση της τηλεθέασης του συγκεκριμένου καναλιού, θα είναι ένα καλό μήνυμα.

  10. Λίγη προσοχὴ στὶς ἡμερομηνίες :
    Ὁ Ἠλίας Μηνιάτης (1669-1714) ἔζησε στὴν ἐποχὴ ποὺ οἰ Χριστιανικὲς δυνάμεις εἶχαν ἐπιπέσει μαζεμένες κατὰ τῆς Ὀθωμανικῆς αὐτοκρατορίας. Γιὰ τὸν λόγο αὐτό, οἱ Τοῦρκοι εἶχαν πολὺ μαλακώσει τὴν στάση τους καὶ εἶχαν κατορθώσει νὰ προσεταιρισθοῦν πολλοὺς Ἕλληνες, πιθανώτατα μιὰν σημαντικὴ πλειοψηφία. Ἡ Βενετία, μὲ τὴν συνθήκη τοῦ Κάρλοβιτς (1699) εἶχε πάρει τὸν Μορηᾶ καὶ εἶχε ἱδρύσει τὸ Βασίλειο τοῦ Μορέως (Regno di Morea). Ὅμως, ἡ κρατικὴ ὀργάνωση τῶν Ἑνετῶν καὶ οἱ τεράστιες δαπάνες ὀχυρώσεως δὲν ἄρεσαν στοὺς Ἕλληνες. Προτιμοῦσαν τὴν ὀθωμανικὴ διάλυση καὶ χαλαρότητα. Τὸ 1715, τὸ Regno κατέρρευσε σάν χάρτινος πύργος, διότι οἱ Ἕλληνες προτιμοῦσαν τοὺς Τούρκους ἀπὸ τοὺς Βενετούς. Οἱ Τοῦρκοι ἔφθασαν σὲ 100 ἡμέρες απὸ τὶς Θερμοπύλες στὸ Ταίναρο, καὶ ἔφτιαχναν καὶ τὸν δρόμο ὅσο πήγαιναν ! Ὁ Μορηᾶς κατακυρώθηκε πάλι στοὺς Ὀθωμανοὺς μὲ τὴν συνθήκη τοῦ Πασσάροβιτς (1718).
    Ὁ Μηνιάτης, ὅπως καὶ πολλοὶ ἄλλοι, οἱ πρόγονοι τῶν ὁποίων συνεργάσθηκαν μὲ τοὺς Βενετούς (τοῦ Σολωμοῦ, τοῦ Ροΐδη, τοῦ Δούσμανη) ἔχουν σημαντικὴ θέση στὴν νέα Ἑλληνικὴ γραμματεία. Δὲν ὑπάρχει, ὅμως, καμμία ἀμφιβολία ὅτι οἱ πρόγονοι αὐτοὶ ἦταν πολύ λίγο συμπαθεῖς στοὺς περισσοτέρους Ἕλληνες τῆς ἐποχῆς τους. Ἦταν «δοσίλογοι» θὰ λέγαμε σήμερα …

  11. Όντας νέος φοιτητής ιστορίας, θέλω να σημειώσω πόσο σημαντική είναι μια οποιαδήποτε προσπάθεια σοβαρού ελληνικού ντοκιμαντέρ για οποιοδήποτε θέμα της ελληνικής ιστορίας. Στη συγκεκριμένη σειρά συμμετέχουν διακεκριμένοι έλληνες και ξένοι επιστήμονες οι οποίοι φυσικά δεν διεκδικούν το αλάθητο. Το σημαντικό είναι η γόνιμη συζήτηση που ξεκίνησε για την ελληνική ιστορία και ειδικότερα για τη γέννηση του κράτους μας.

    Από όσα έχω διαβάσει παραπάνω, η βασική διαφωνία του αρθρογράφου είναι για το πως διαβιούσαν οι έλληνες κατά την πρώιμη περίοδο τουρκοκρατίας. Είναι σαφές πως από την αρχή υπήρξαν φωνές για ελευθερία και λύτρωση, όπως είναι προφανές πως η Οθωμανική Αυτοκρατορία κατέρρεε κατά το τέλος του 18ου αιώνα (συνεπώς διαβιούσαν σε δυσμενέστερες συνθήκες που παρήγαγαν και τις μετέπειτα επαναστάσεις στους κόλπους της).

    Τα ακριβή κίνητρα του καθενός μας (όπως και του Κολοκοτρώνη, του Μαυροκορδάτου, του Αντίβαρου και του ΣΚΑΪ) δεν είναι ανιχνεύσιμα και δεν μας αφορούν άμεσα. Σημασία έχουν τα λόγια και τα έργα μας.

  12. Ακριβώς. Σημασία έχουν τα λόγια και τα έργα. Όχι τα κίνητρα. Γι’ αυτό το συγκεκριμένο βίντεο που αναρτήθηκε εδώ ξεκινάει με τα ΛΟΓΙΑ των ανθρώπων της εκπομπής και τα αντικρούει με τα ΛΟΓΙΑ των ανθρώπων της εποχής στην οποία αναφέρεται η εκπομπή. Μίλησε κανείς για κίνητρα;

    Αλλά και από το ύφος του καθενός καταλαβαίνεις πολλά. Οι μεν μιλάνε από εκπομπής με ύφος καρδιναλίων που κατέχουν την αλήθεια, οι δε σχεδόν ούτε σχολιάζουν την παράθεση των ντοκουμέντων το ένα μετά το άλλο καλώντας τους θεατές να βγάλουν τα δικά τους συμπεράσματα.

    Σαν φοιτητή θα σε συμβούλευα να το ψάχνεις περισσότερο ακόμα και για πράγματα που συμφωνούν τα 19/20 βιβλία που διαβάζεις. Οι πηγές τους μπορεί να είναι αλληλοδιασταυρώμενες.

  13. Το μεγαλύτερο πρόβλημα για μένα είναι οτι την αποψη του ντοκυμαντερ την συμμερίζονται και προοθούν ιστορικοί του εξωτερικού.

    Αυτά είναι δημοσιευμένα στο ιντερνετ και θα τα βρείςστην πρώτη σελίδα κάνοντας google “Tourkokratia”:

    The Tourkokratia – Was it Really That Bad?
    http://www.helleniccomserve.com/tourkokratia.html

    http://www.ahistoryofgreece.com/turkish.htm
    “The very fact that the present-day Greek government (as it did under the Junta) is assuming some sort of right over these Patriarchates is of interest and actually based on no historical precedence…after all, there was no such phenomenon as ‘Greece’ in a political sense prior to the Revolution of 1821 EVER! For this reason it is also incorrect to say that Greece was occupied by the Turks for 400 years. There was no Greece to occupy. We use the name Greece to refer to the geographic area in which ancient City States (that were independent countries after all) evolved and fought.”

  14. Επίσης αν βάλεις το verem στη μετάφραση του google σου βγάζει φυματικός…

  15. Οἱ παραθέσεις στὸ σχόλιο τοῦ Ἀνωνύμου 01/03/2011 – 02:19 δέν εἶναι ἀπὸ «ἱστορικοὺς τοῦ ἐξωτερικοῦ». Τέτοια βρίσκει κανεὶς μὲ τὸ καντάρι στὸ διαδίκτυο. Δὲν πρόκειται γιὰ σοβαρὲς ἀπόψεις.

  16. Είναι γνωστό σε κάθε σκεπτόμενο άνθρωπο ότι ζούμε σε μία εποχή που επικρατεί η απόλυτη παράνοια, η απόλυτη προδοσία, σε μία εποχή που εκφυλισμένοι, ανώμαλοι και υβριδικοί εγκέφαλοι, καλοπληρωμένα γιουσουφάκια του Σόρος και των ομοίων του, προσπαθούν να καταστρέψουν οτιδήποτε έχει το πρόθεμα “Ελλ-“. Προφανώς, όσο κι΄αν φαίνεται ότι κάτι πετυχαίνουν…. δεν έχουν την διορατικότητα να δουν το τέλος τους.
    Ένα μόνο θέλω να πω στους υπεύθυνους του “αντίβαρου”: ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΑΠΟ ΚΑΡΔΙΑΣ.

  17. Είναι δυνατόν, κύριοι, να μιλάτε για “αντίκρουση”, την στιγμή που χρησιμοποιείτε
    το Πολεμιστήριον Σάλπισμα ως πηγή; Τους εαυτούς σας κοροϊδεύετε; Μετά από τις αναφορές
    του Κοραή για την σκληρότητα του Τούρκου ενάντια στον Ραγιά, αναφέρεται στους Ρωμαίους
    “τυράννους” αυτοκράτορες. Βάζει τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο στο ίδιο καζάνι με τους
    αιμοσταγείς Σουλτάνους. Και παιδιαρίζει, όταν αναφέρεται στους “προγόνους” που “νικήσαν” τον εχθρό, στην Τροία, που έκλεψε την “καλήν Ελένη”…για όνομα του Θεού…είναι αυτή
    η αντίκρουσή μας, σε ένα καλοστημένο πόνημα του κ. Βερέμη;

    Κάνει κι ένα άλλο λάθος ο κ. Χολέβας, σε πρόσφατη εκπομπή με τον π. Γ. Μεταλλινό,
    με αναφορά στον “Φραντζή”, αλλά δυστυχώς αναφέρεται στον ψευδο-Σφραντζή, και στον
    λόγο του Κων. Παλαιολόγου που δεν έχει ποτέ ειπωθεί…(βλέπε την τεράστια βιβλιογραφία
    για τους αδελφούς Μελισσηνούς/Μελισσουργούς, και τον τρίτο βιβλίο του Chronicon Maius,
    και τα σημεία του που είναι παρμένα από την επιστολή του Γενοβάζου επισκόπου Λεονάρδου
    του Χίου…ο δε εν λόγω λόγος έχει πια αποδειχθεί και γλωσσολογικά ότι είναι προϊόν της
    φαντασίας του Λεοναρντο, σκόπιμα φυσικά…).

    Δεν είναι δυνατόν να υπερασπιζόμαστε τα Όσια και τα Ιερά μας με τέτοιες προχειρότητες.

    Όφειλαν, οι καλοπροαίρετοι κατά τ’ άλλα, και αγωνιστικοί, κύριοι του Αντιβάρου ΝΑ
    ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝΕ ΝΑ ΤΕΛΕΙΩΣΟΥΝ ΟΙ ΕΚΠΟΜΠΕΣ, και οι συζητήσεις, ώστε με επιχειρήματα
    και ηρεμία να δούμε όλοι μας σε τί σκόπευε εντέλη το ντοκυμανταιρ αυτό.

  18. Αγαπητέ κ. Παπαδόπουλε, ευχαριστώ για τα σχόλιά σας. Κάθε συνεισφορά είναι ευπρόσδεκτη. Η συγκεκριμένη αντίκρουση είχε να κάνει με αποσπάσματα από την πρώτη εκπομπή, τα οποία βλέπουμε στην αρχή του βίντεο. Η εκπομπή προχώρησε χρονικά και δεν επανήλθε στο θέμα αυτό. Ευχαρίστως να δεχθούμε τις προτάσεις σας για τα επόμενα βίντεο που ετοιμάζονται.

    Ανδρέας.

  19. Μπορεί ο Κοραής να έχτισε με το μυαλό του μία αερογέφυρα από την Ωραία Ελένη μέχρι τον 19ο αιώνα, μπορεί ο Κοραής να μη συμπαθούσε τους αυτοκράτορες του Βυζαντίου, όμως ο ίδιος είχε βιώσει την Οθωμανική κατοχή και στη Σμύρνη και στη Χίο και αλλού. Είχε νωπές μνήμες όταν τα έγραφε αυτά. Η ουσία είναι άλλη. Όχι η τεχνική λεπτομέρια για το τι ΑΛΛΟ λέει ο Κοραής. Η ουσία είναι ότι όλοι αυτοί που είναι επηρεασμένοι από τον Κοραή και διαθέτουν τον εαυτό τους ως υποστήριγμα αυτής της αερογέφυρας, σήμερα έχουν αντιδιαμετρική άποψη για τους Οθωμανούς από τον Κοραή. Ο μεν Κοραής τους θεωρούσε στυγνούς δυνάστες, εξ ου και λέει όσα λέει. Οι δε οπαδοί του σήμερα εξωραΐζουν την “Οθωμανική διοίκηση”. Γι’ αυτό και είναι σημαντικό να αναδειχθεί η υποκρισία τους. Σωστά συμπεριελήφθηκε το συγκεκριμένο απόσπασμα. Εξάλλου τα βασικά είναι άλλα. Αυτό αποσκοπεί σε κάτι δευτερεύον, αλλά σημαντικότατο.

  20. Σας ευχαριστώ θερμά για την γρήγορη απάντησή σας. Προσωπικά, δεν δίνω ιδιαίτερο βάρος και ιδιαίτερη προσοχή στον γραπτό μου λόγο, όταν πρόκειται για σχόλια σε blog, οπότε έχετε δίκαιο να με παροτρύνετε να γίνω πιο συγκεκριμένος. Γι’ αυτό και είμαι αυστηρός στην κριτική μου: δεν είναι δυνατόν να απαντάτε/απαντάμε με πρόχειρα βιντεακια, σε ένα καλά οργανωμένο, άρτια οργανωμένο θα έλεγα, σχέδιο. Διότι όλα τα πονήματα έιναι καλοδεχούμενα, αλλά…κάτι τρέχει όταν γίνονται αναφορές του στυλ:
    “H Ορθόδοξη Πίστη είναι άρρηκτα δεμένη με την υποταγή στην τουρκική κυριαρχία”
    και δεν υπάρχει ούτε ένας αξιόλογος άνθρωπος, σαν τον σεβαστό μητροπολίτη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής ή σαν τον π. Γεώργιο Μεταλλινό, να δώσει μια απάντηση. Αναφέρομαι στην δεύτερη συζήτηση όπου ήταν παρόν ο κ. Ράμφος, και μου προξένησε αίσθηση η απάθεια που έδειξε, όταν ειπώθηκαν τόσο εμπαθή πράγματα για την Ορθοδοξία.

    Θα σας αποστείλλω δυο χρονικά, αν θα μπορούσατε να μου στείλετε ένα κενό μήνυμα στην ηλεκτρονική διεύθυνση που παραθέτω.

    Η Άλωση του Γένους των Ρωμαίων (για να είμαστε ιστορικά ακριβείς), των σημερινών Ελλήνων δηλαδή, ξεκίνησε πολύ πριν την Άλωση της Πόλης, το 1453, και λίγα χρόνια αργότερα των τελευταίων κάστρων στον Μωρέα και στο βασίλειον της Τραπεζούντας. Πώς είναι δυνατόν να ομιλεί κανείς για την Τουρκοκρατία (αναφέρομαι στην εκπομπή/ντοκυμανταιρ του ΣΚΑΙ), χωρίς εκτενή αναφορά στο ΠΩΣ έπεσαν τα κάστρα και οι πόλεις της Ρωμανίας, και τί συνέβη στον κόσμο…στον απλό κοσμάκι…

    Ο Σφραντζής, στο Chronicon Maius, αναφέρει ότι η κόρη του πέθανε από λοιμώδη νόσο, στο σεράι του Σουλτάνου, ενώ ο γιος του δολοφονήθηκε από τον ίδιο τον Σουλτάνο, επειδή αρνήθηκε να ικανοποιήσει τα κτηνώδη ένστικτα του βαρβάρου κατακτητή.

    Πρέπει να αναφέρετε τον Ι. Αναγνώστη, και την διήγηση για την Άλωση της Θεσσαλονίκης, όπου εξόν της λεηλασίας της Πόλης, ο εχθρός έβγαλε τα άγρια ένστικτά του στις μοναχές και τους μοναχούς…

    Και πώς είναι δυνατόν να ξεχάσετε τον Ι. Κανανό, όπου αναφέρεται με κάθε λεπτομέρεια στην βαρβαρότητα του Μουσουλμάνου, σε βάρος του Ρωμαίου Χριστιανού:

    2. Ἐν ἔτει τριακοστῷ δευτέρῳ τῆς ἡγεμονίας τῶν
    βασιλέων Μανουὴλ τοῦ Παλαιολόγου καὶ τοῦ υἱοῦ αὐτοῦ

    Ἰωάννου, ἐν τῷ ἑξακισχιλιοστῷ ἐννακοσιοστῷ τριακο- (25)
    στῷ ἔτει, ἰνδικτιῶνος πεντεκαιδεκάτης, δεκάτῃ μηνὸς
    Ἰουνίου, ἡμέρᾳ τρίτῃ, τῆς ἡμέρας ὥρᾳ δευτέρᾳ, κατέ-
    δραμεν αὖθις ἄφνω στρατιὰ καθ’ ἡμῶν Μουσουλμάνων,
    δὶς πέντε τὸν ἀριθμὸν χιλιάδες, ἔχοντες καὶ στρατάρχην
    ἄνδρα μανὸν καὶ αἱματοβόρον, καὶ τὸ ὄνομα τούτου Μι- (30)
    χάλπαις ἐκαλεῖτο, καὶ πᾶσαν πόλιν καὶ χώραν τὴν
    ὑπὸ τὴν βασιλικὴν ἐξουσίαν ἐν μιᾷ καιροῦ ῥοπῇ ὑπὸ
    τὴν ἑαυτῶν ἐποιήσαντο, καὶ ἡμᾶς ἀπεστέρησαν τῆσδε
    τῆς πόλεως πάντα τὰ πλησίον, καὶ ταύτης < τὰ χωρία>
    ἔφθειραν, ἐλεηλάτησαν, ᾐχμαλώτευσαν, καὶ τοὺς μὲν (35)
    τῶν ἀνδρῶν κατέσφαξαν, τοὺς δὲ καὶ πόρρω τοῦ Ἰκο-
    νίου καὶ Ἀρατζάπητας Κύφας διαβιβάσαντες, τὰς δὲ
    γυναῖκας ἀσελγῶς αἰσχρουργήσαντες, τὰ δὲ βρέφη εἰς
    περιτομὴν τῷ Μωάμεθ προσέφερον, καὶ πᾶν ζῶον ὑπό-
    ζυγον καὶ ἀζύγων διέφθειραν καὶ ἠφάνισαν. Τὴν δὲ (40)
    ζημίαν τῶν γεννημάτων καὶ τῶν ἀμπελώνων τὴν λύμην @1
    τίς ἄρα καὶ ποία δυνήσεται γλῶσσα ταύτην ἐξιχνιάσαι;
    Καὶ γὰρ ἐν τῷ καιρῷ τῆς συγκλείσεως ἀπαραπροσδο-
    κήτως κατέδραμον καὶ ἡμᾶς ἀπέκλεισαν, καὶ ὑπὸ τὴν
    δεσποτείαν αὐτῶν πάντα τὰ ἔξω ἐγένοντο. Τὸ δὲ καὶ (45)
    πῶς καὶ πόθεν καὶ δι’ ἥντινα ἡ συμφορὰ καὶ φθορὰ
    καὶ ταῦτα τὰ δεινότατα χαλεπὰ τοῖς δυστυχοῖς καὶ
    ἀθλίοις ἐπέβη Ῥωμαίοις σιωπᾶν ἡμῖν ἄμεινον ἔδοξεν.
    Τῆς δὲ πικροτάτης μάχης ἐκείνης καὶ τοῦ φρικτοτάτου
    πολέμου τὸ πέρας χρὴ διηγήσασθαι. (50)
    3. Τὸ μὲν γὰρ πρῶτον στράτευμα τῶν Μουσουλ-
    μάνων ἐκείνων τῇ δεκάτῃ τοῦ Ἰουνίου κατέδραμε καὶ
    ἡμᾶς ἀπέκλεισεν, ὡς προέφημεν, τῇ δὲ εἰκοστῇ τούτου
    ἑτέρα ἐφάνη στρατιὰ Μουσουλμάνων ὡς νέφος χαλάζης

    πλῆρες καὶ τετρυγὸς ὀλέθριον καὶ πᾶσαν καὶ παντοίαν (55)
    τὴν ὑπὸ τῶν Ῥωμαίων ἠμαύρωσαν γῆν, καὶ ὡς φλὸξ
    ἀστραπῆς καιομένης πάντα κατέκαυσε καὶ ἐνεπύρισε,
    καὶ πᾶν ξύλον κάρπιμον καὶ δένδρον εὔκαρπον καὶ τὰς
    κουρβούλας τῶν ἀμπελώνων ἐκ ῥίζης ἀπέτεμον, καὶ
    πᾶν ἄλλο δεινὸν καὶ ὀλέθριον καθ’ ἡμῶν ἐποιήσαντο. (60)
    Ὁ δὲ στρατάρχης ὁ μέγας καὶ πάντων ἐκείνων ἀμηρᾶς
    καὶ δεσπότης ἔφθασεν. Ἦλθε μανὸς καὶ ἠγριωμένος,
    ἀλαζὼν ἐπηρμένος, ὑπέρογκος καὶ γαυριώμενος καὶ τὴν
    ὀφρὺν εἰς οὐρανὸν αἴρων, καὶ ὑψηλὸς παρὰ πάντας ἐνό-
    μιζεν εἶναι, καὶ ὑπελάμβανε παρ’ αὑτοῦ διοικεῖσθαι τὰ @1 (65)
    πάντα, καὶ ὑπὸ τὴν ἐξουσίαν αὐτοῦ ἄγεται ἅπας ὁ
    κόσμος. Ἀλλὰ καὶ πάμπολλα ἄγων μηχανικώτατα καὶ
    μαχιμώτατα ἔργα, προσδοκῶν δι’ αὐτῶν μέρος τοῦ τοί-
    χου χαλάσαι τῆς πόλεως καὶ ἀπὸ τούτου ταύτην κατα-
    κρατῆσαι καὶ τοὺς Ῥωμαίους αἰχμαλωτίσαι καὶ τοῦ (70)
    Χριστοῦ τὸ ὄνομα ἀποσβέσαι. Ἀλλὰ καὶ στρατιὰς στρα-
    τιῶν καὶ γενεὰς γενεῶν καὶ πλήθη πληθῶν, πεζῶν καὶ
    ἱππέων, ἔσχε τοσοῦτον ὥστε ἅπας ὁ κόσμος ἐκεῖνος ἐσκέ-
    πετο ὑπ’ ἐκείνων.

    Δεν είναι δυνατόν να υπάρξει επιστημονική
    ανταπάντηση, με αναφορές σε φορείς του Ευρωπαϊκού
    Διαφωτισμού. Διότι οι Διαφωτιστές, όχι μόνον οι
    της Σχολής του Κοραή, είναι αυτοί που ρίχνουνε
    την ταφόπλακα στην Ρωμαιοσύνη, και την θάβουνε
    με το ψευδεπίγραφο “Βυζάντιο”.

    Θα σας γράψω προσωπικά, αν έχετε την καλοσύνη και μου
    στείλετε ένα κενό email, για να μην φλυαρώ εδωπέρα. Έχω
    και αρνητική εμπειρία από τα blog, όπου υπερπατριώτες
    βγάζουνε τ’ απωθημένα τους σε κάθε σχόλιο που θα τους
    χαλάσει την ζαχαρένια…

    Με τιμή,

    Κ.Π.

  21. Διορθώνω: “Ο Σφραντζής στο Chronicon Minus” ήθελα να γράψω…διότι το Maius είναι του Μελισσουργού/Μελισσηνού.

    Βλέπετε, με το παραπάνω λάθος μου, και τα ορθογραφικά μου λάθη που βγάζουν μάτι: γι’ αυτό θα επιμένω πάντα: το αργόν και χάριν έχει…έπρεπε να περιμένουμε
    να τελειώσουνε οι εκπομπές, και να έχουμε μια ολοκληρωμένη εικόνα για το πού
    το πάνε.

    Κ.Π.

  22. Αγαπητοί αντιβαρίτες, δημιουργοί της 2ης αντίκρουσης
    Δυστυχώς για σας, μόλις πληροφορήθηκα ότι η κυρία Κουλούρη ανέβασε βίντεο με τριάντα (30) πηγές που καταγράφουν σχολεία ελληνικών γραμμάτων κατά την τουρκοκρατία ακόμα και δίπλα από το παλάτι του σουλτάνου. Θα πρέπει συνεπώς να αυξήσετε τις πηγές σας κατά 2 μονάδες.

    Και σοβαρά τώρα:
    Πολύ καλή η προσπάθεια, εύλογα και τα ερωτήματα του τύπου “γιατί το κάνουν αυτό οι Βερέμηδες;”. Όμως αυτά δεν θα οδηγήσουν το δημόσιο διάλογο μακρυά. Νομίζω ότι θα πρέπει να επενδύσουμε στο θέμα: “Τί είδους επανάσταση επιδιώχθηκε, ποιοι έλαβαν μέρος και με ποιο ακριβώς τρόπο, τι ρόλο έπαιξαν οι μεγάλες δυνάμεις…”. Στο κάτω κάτω, όλοι αναγνωρίζουμε ότι από τις μετέπειτα του 1821 ελληνοτουρκικές συγκρούσεις ελάχιστα κερδίζουν οι δυο πλευρές, σε σχέση με αυτά που κερδίζουν οι “διαιτητές”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *