Βίντεο – Γ. Καραμπελιάς στην εκπομπή Κ. Χολέβα για βιβλίο Γ. Κεκαυμένου περί κρυφού σχολειού. Βίντεο με πληθώρα πηγών!

Το Αντίβαρο έλαβε στα χέρια του το ηχητικό της ραδιοφωνικής εκπομπής του Κ. Χολέβα στον ραδιοφωνικό σταθμό της Πειραϊκής Εκκλησίας στις 23 Δεκεμβρίου 2012 με καλεσμένο τον Γ. Καραμπελιά. Το θέμα της συζήτησης ήταν το πρόσφατο βιβλίο του συνεργάτη του Αντίβαρου Γιώργου Κεκαυμένου «Το ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ. Χρονικό μιας Ιστορίας».

Έτσι, ντύσαμε το ηχητικό με πληθώρα φωτογραφιών και πρωτότυπων πηγών, οι οποίες παρουσιάζονται στο βιβλίο και φτιάξαμε ένα βίντεο 21 λεπτών.

Ένα βίντεο που από μόνο του αποτελεί ατράντχτο ντοκουμέντο κατά των αναθεωρητών ιστορικών.

(Οι ιστορικές πηγές προέρχονται από το εξής άρθρο της ΟΟΔΕ –

http://www.oodegr.com/oode/istoria/o8wmanoi/kryfo_sxolio5.htm )

Απολαύστε το!

(2605) αναγνώσεις

16 comments

  1. Επαναστατικό…
    ευχη:Περισσότερο Ζιάκα και Ζηζιούλα αν μπορείτε…
    Καλή προσπάθεια

  2. 1. Γύρω στὸ σημεῖο 4:20 γίνεται ἡ παραδοχὴ γιὰ τὴν ὁποία δεχόμαστε,
    σχεδὸν πάντα, ἔντονη κριτική: εἶναι _ἀπαραίτητο_ νὰ ἀναθεωρεῖται
    ἡ Ἱστορία, ὁ τρόπος ποὺ τὴν ἐρμηνεύουμε ἀλλὰ καὶ συνάμα πρέπει νὰ
    μᾶς διακατέχει μιὰ δημιουργικὴ “καχυποψία΄΄ γιὰ τὴν αὐθεντικότητα
    τῶν πηγῶν.

    Ἡ ἀναφορὰ τοῦ κ. Καραμπελιᾶ στὸ κείμενο τοῦ Ἀγγέλου, ποὺ περιλαμβάνεται
    στὴν Ἱστορία τοῦ ἑλληνικοῦ ἔθνους καὶ τὸ ὁποῖο ἀποδέχτηκαν πολλοὶ ἀξιωματικά, ἔρχεται νὰ δικαιώσει τὴν ἄποψή μας, ὅτι ἡ ἱστορία δὲν εἶναι κάτι τὸ στατικό,
    καὶ τὰ συμπεράσματα ἐξαρτῶνται πάντα ἀπὸ τὸ σύστημα ἀναφορᾶς. Τὸ ἴδιο πιστεύω συμβαίνει καὶ μὲ τὴν περίπτωση τοῦ Κρυφοῦ Σχολειοῦ: ἄν κάποιος ὑποστηρίξει πὼς δὲν ὑπῆρξε κάν, ἔρχεται τὸ κείμενο τοῦ Κεκαυμένου μὲ ἀντιπαραδείγματα. Ἀπὸ τὴν ἄλλη, ὑπάρχουν ἐξίσου πολλὰ ἀντιπαραδείγματα γιὰ Σχολὲς ποὺ λειτούργησαν μέσα στὴν ὀθωμανοκρατία, καὶ ἀνέδειξαν μεγάλες προσωπικότητες. π.χ. ἡ Σχολὴ τοῦ Οἰκονόμου ἡ Ἀκαδημία τοῦ Αϊβαλιοῦ, ἡ ῥωμαίων Σχολή, ἡ Μεγάλη τοῦ Γένους Σχολή, τὸ Παρθεναγωγίο τῆς Τραπεζοῦντας κλπ. ἔρχονται νὰ ἀνατρέψουν τὰ ἐπιχειρήματα ὅσων ὑποστηρίζουν ὅτι ὑπῆρχε καθολικὸς συσκοτισμὸς στὰ ὀθωμανικὰ χρόνια.

    Γι’ αὐτό:

    2. θεωρῶ ἐμμονὴ τὴν διαρκὴ ἀρνητικὴ ἀναφορὰ στὴν ἐκπομπὴ τοῦ ΣΚΑΪ, ἡ ὁποία
    μέσα στὰ λάθη της (ποὺ πάντα ὑπάρχουν σὲ ὍΛΕΣ τὶς μελέτες) μᾶς ἀνέδειξε καὶ πολλὲς πτυχὲς τῆς ἱστορίας ποὺ δὲν τὶς εἴχαμε κὰν ὑποψιαστεῖ. Καὶ δὲν ἀναφέρομαι στὴν ἀνα-κατασκευὴ τῆς πόλης τῶν Ἀθηνῶν σύμφωνα μὲ κλασσικὰ πρότυπα ἤ στὴν ἴδρυση/ἀναθεμελίωση τῆς Σπάρτης, ἀλλὰ σὲ θέματα ὅπως τῆς πολιορκίας τοῦ Μεσολογγίου, ὅπου ἀκούσαμε γιὰ πρώτη φορὰ τὴν ἐξῆς
    ἐκδοχή: ἦταν ἀρκετὰ εὔκολο γιὰ τὸν στόλο τῆς Ὕδρας νὰ διαλύσει τὸν
    αἰγυπτιακὸ στόλο, πρὶν τὸν θαλάσσιο ἀποκλεισμὸ τῆς πόλης: γιατὶ δὲν
    ἔγινε κάτι τέτοιο (τὸ αὐτονόητο δηλαδή);

    3. Σὲ αὐτὸ τὸ κλίμα, θεωρῶ πολὺ σημαντικὸ νὰ ὑπάρχει μιὰ διαρκῆς ἀνοικτὴ
    συζήτηση πάνω σὲ θέματα ἱστορίας καὶ ταυτότητας, χωρὶς ὡστόσο ἀφορισμούς.
    Εἶναι ὅντως δύσκολο νὰ συμβεῖ κάτι τέτοιο καὶ νὰ ἀνέβει τὸ ἐπίπεδο: ἡ
    πρόσφατη κοινή μας ἱστορία ἔχει δημιουργήσει πάθη. Καιρὸς νὰ τὰ ξεπεράσουμε.

    4. Εἶχα καιρὸ νὰ ἀκούσω τὸν κ. Χολέβα, καὶ μοῦ θύμησε τὰ καλὰ χρόνια, ποὺ
    ἔκανε ἐκπομπὲς στὸν 89.5, ὅπου ὑπῆρξα φανατικὸς ἀκροατής του. Ἐξαιρετικὴ
    φωνή, καὶ ἄς διαφωνῶ μαζί του μὲ τὶς ἱστορικὲς ἀναλύσεις του.

  3. Στην Ιστορία τίποτα δεν είναι τελικό.Και παρεμπιπτόντως η λαικιστική-εθνικιστική ιστοριογραφία του αεθνισμού έχει αφήσει ΠΟΛΛΕΣ ΠΗΓΕΣ αναξιοποίητες.θεωρώ εμμονή κι εγώ τον εγωισμό του νεωτερικού Κοινού Λόγου να προσπαθεί να καθιερώσει την δική του ερμηνεία πάνω στην ιστορία διαπράττοντας έτσι χειρότερα εγκλήματα από την δολοφονία ιθαγενών κατά την αποικιοκρατία.Η ανασφάλεια της νεωτερικότητας στην Ελλάδα,είναι γιατί διαπιστώνει ότι χάνει έδαφος στην κοινωνία,η οποία ζητά πλέον να είναι μέτοχος στα πάντα και όχι ιδιώτης και παρατηρητής.Η βαθιά δεσποτική αντίληψη της νεωτερικότητας σιγά σιγά χάνεται μπροστά στην μετανεωτερικότητα που δεν θα είναι ίδια με καμία άλλη εποχή στον κόσμο.Σε αυτήν την εποχή η υποκειμενικότητα θα τονιστεί περισσότερο έλεω της αναδυόμενης προσωποκεντρικής αναζήτησης

  4. Αγαπητέ κ. Χολέβα,

    αφού σας ευχαριστήσω για την παρουσίαση του βιβλίου μου από την ωραία εκπομπή σας, θέλω να προβώ σε ορισμένες παρατηρήσεις, αλλά και να δώσω κάποιες εξηγήσεις σχετικά με ορισμένα θέματα που θίξατε.

    Καταρχήν, το φυλλάδιο της Α.Δ. “Κρυφό Σχολειό: Μύθος ή Πραγματικότητα;” ασφαλώς και το γνώριζα, αλλά δεν το ανέφερα, διότι θεώρησα ως βέβαιο ότι θα το γνωρίζουν όλοι όσοι ασχολούνται με το συγκεκριμένο θέμα. Έχει, άλλωστε, δημοσιευτεί ηλεκτρονικά σε πάρα πολλές ιστοσελίδες, μεταξύ των οποίων και η παρούσα, το έγκριτο και αγωνιστικό Αντίβαρο.
    Βέβαια, ομολογώ πως έχετε απόλυτο δίκιο όταν λέτε πως θα έπρεπε να το αναφέρω, διότι αυτό εκφράζει την επίσημη θέση της Εκκλησίας για το κρυφό σχολειό, αφού εκδόθηκε από τον δικό της εκδοτικό της οίκο, την Α.Δ. Μια θέση απόλυτα θετική για τη ιστορικότητα και την ύπαρξη του κρυφού σχολειού. Από αυτήν την άποψη, η παράλειψη μου να το αναφέρω ήταν αδικαιολόγητη.

    Σχετικά με τον π. Γ. Μεταλληνό, εγώ το μόνο που έκανα ήταν να παραθέσω αυτολεξεί και εντός εισαγωγικών τα δικά του και μόνον λόγια, χωρίς κανένα επιπλέον δικό μου σχόλιο.

    Για την μαρτυρία του Ιωσήφ Βρυέννιου, που αναφέρατε, είναι πραγματικά μια πολύτιμη μαρτυρία, που προέρχεται από την καρδιά της τουρκοκρατίας.
    Πιο συγκεκριμένα, η μαρτυρία αυτήν δεν ανήκει στον Ιωσήφ Βρυέννιο, αλλά στον αρχιεπίσκοπο Νοβογροδίας Θεοφάνη Προκόποβιτζ. Ο λόγιος αυτός κληρικός, ο οποίος έζησε από το 1861 ώς το 1736, έγραψε στα λατινικά μια ιστορική μελέτη σχετικά με το ζήτημα της εκπόρευσης του Αγίου Πνεύματος, την οποία μετέφρασε στα ελληνικά ο Ευγένιος Βούλγαρης. Και επειδή αυτήν την μετάφρασή του ο Βούλγαρης την δημοσίευσε στον τρίτο τόμο των Απάντων του Βρυεννίου, που εξέδωσε ο ίδιος, ο Άμαντος μπερδεύτηκε, και νόμισε πως αυτή η αναφορά ανήκει στον Βρυέννιο: Κ.Ι. Άμαντος, Σχέσεις Ελλήνων και Τούρκων από του Ενδεκάτου Αιώνος μέχρι του 1821. τόμος Α’, Οι Πόλεμοι των Τούρκων πρός Κατάληψιν των Ελληνικών Χωρών, 1071-1571, Αθήναι 1955, σ. 201 σημ. 117.
    Αναφερόμενος λοιπόν ο αρχιεπίσκοπος Προκόπιος στην συμπεριφορά των Τούρκων προς τους Έλληνες μετά την Άλωση, λέει τα εξής: “Καίτοι δε θρησκεύειν τα πάτρια Γραικοίς επετράπη, αλλ’ η του διδάσκειν τον λαόν ελευθερία αυτοίς κεκόλασται. Και Μουσεία δε τα παρ’ αυτοίς ανετράπη”: Ευγένιος Βούλγαρης, Ιωσήφ Μοναχού του Βρυεννίου Παραλειπόμενα, Λειψία 1784, σ. 303.
    Όπως βλέπουμε, στις αρχές του 18ου αιώνα ένας Ρώσος αρχιεπίσκοπος μαρτυρεί πως οι Τούρκοι απαγόρευαν στους Έλληνες “την ελευθερία του διδάσκειν”. Και το ακόμη πιο σπουδαίο είναι ότι αυτήν την μαρτυρία την επιβεβαιώνει με την σιωπηρή αλλά σαφέστατη αποδοχή του ο ίδιος ο Ευγένιος Βούλγαρης, ο οποίος μεταφράζει το κείμενο του Προκόπιου από τα λατινικά στα ελληνικά, όπως είπαμε.

    Ξεκινώντας την μακρά μου έρευνα για το κρυφό σχολειό το 2007, στην οποίαν και αφιέρωσα πάνω από πέντε χρόνια, ήξερα πως οι μαρτυρίες που θα βρω και θα παραθέσω θα είναι ένα μέρος μόνον από αυτές που πραγματικά υπάρχουν και που θα βρεθούν αργότερα από άλλους. Είμαι πραγματικά πολύ χαρούμενος που αυτό έχει ήδη αρχίσει να συμβαίνει.

    Γ.Κ.

  5. Υ.Γ.
    Απαραίτητη συμπλήρωση:

    Όπως βλέπουμε, στις αρχές του 18ου αιώνα ένας Ρώσος αρχιεπίσκοπος μαρτυρεί πως οι Τούρκοι απαγόρευαν στους Έλληνες “την ελευθερία του διδάσκειν” ενώ γκρέμισαν και τα σχολεία τους.

    Γ.Κ.

  6. Το ζητημα δεν ειναι αν υπηρχαν σχολεια αλλα ΤΙ διδασκοντο σ αυτα τα σχολεια; Λογικο δεν θα ηταν στα “επισημα και νομιμα ” σχολεια να διδασκοντο πραγματα γυρω απο την ιστορια του Τουρκικου εθνους (ας το πουμε ετσι ) για την επικρατουσα θρησκεια και καποια αλλα μαηματα. Δεν νομιζω οτι ενδιεφερε το τουρκικο κρατος να μαθαινει την ουσιαστικη παιδεια των Ελληνοπαιδων. Πχ Αρχαιους συγγραφεις, η σχετικα με την θρησκεια την ορθοδοξη. Λογικο να απαγορευονταν . Συνεπως η αναγκη της υπαρξης των ΚΡΥΦΩΝ σχολειων θα ηταν να διδασκει αυτα που επρεπε για την διατηρηση της εθνικης συνειδησης των Ελληνων. Που το παραξενο;

  7. ΥΓ

    Συνεπώς με την συλλογιστική αυτή κατ αρχάς η ανάγκη εκπαίδευσης στο Οθωμανικο κράτος δεν θα την θεωρούσαν γενικά απαραίτητη για να μην πω πολυτελή.
    Εκτος απο τα παιδια των αρχοντων. Τουρκων, Ελληνων κ.α. Για τις φτωχειες λαικες ταξεις δεν νομιζω οτι στην αρχη κυριως η υπαρξη των σχολειων την εωρουσαν απαραιτητη. Αλλα και αν δεν απαγορευονται τα σχολεια. Ποσα α μπορουσαν να υπαρχουν σε μια περιφερεια ωστε με ανεση τα παιδια να πηγαινουν στα σχολεια. Υπηρχε ο απαραιτητη πυκνοτητα σχολ κτηριων σε ολη την επικρατεια; Δεν νομιζω. Αρα τα Ελληνοπουλα α αναγκαζονταν να μεταβαινουν σε αλλες περιοχες οπου θα υπηρχαν . Ποτε; Αν συλλογιστουμε οτι τα πιο πολλα α εργαζονται σε δουλειες οικογενειακες (βοσκοι, τσαγκαρηδες , κ.α ) α επρεπε να μεταβαινουν νυκτερινες ωρες. (εξ ου και το γνωστο ποιηματακι “Φεγγαρακι μου λαμπρο κ.λ.π )

  8. Συγχαρητήρια για το διαφωτιστικό βίντεο!

    @Ελλην-1821
    Το κυριότερο ζήτημα είναι αν υπήρχαν κρυφά (Ελληνοχριστιανικά) σχολεία και αν βρίσκονταν υπό διωγμό από τους Τούρκους…. και για αυτό ήταν κρυφά.
    Ενώ αυτά που διδάσκονταν τα παιδιά στα κρυφά σχολεία προφανώς θα ήταν η Ορθοδοξία ο Ελληνισμός και η ανάγκη για Ελευθερία.

    Στα σχολεία αυτά… αν ήταν νόμιμα προφανώς και δεν θα πήγαινε το 100% των Ελλήνων όπως προφανώς ΔΕΝ θα πήγαιναν μόνο τα αρχοντόπουλα όπως λες.

    Αν πάρουμε για παράδειγμα τα πρώτα χρόνια του Ελληνικού κράτους ή και πιο μετά (παρόμοια με τα τελευταία της Τουρκοκρατίας σε οικονομικό-κοινωνικό επίπεδο) θα δούμε ότι πήγαιναν στις επαρχίες και στα χωριά τα παιδιά των αγροτών και των βοσκών στο σχολείο κανονικά τις πρωινές ώρες.
    Οπότε το επιχείρημα σου ότι τα κρυφά σχολεία έγιναν επειδή βόλευαν οι βραδινές ώρες… δεν στέκει γιατί σε αντίθετη περίπτωση θα υπήρχαν “κρυφά σχολεία” και μετά την ανεξαρτησία…. Εκτός αυτού υπάρχουν συγκεκριμένες πηγές όπου “έτρωγαν ξύλο” οι Έλληνες που οργάνωναν Ελληνικά σχολεία… ενώ άλλη πηγή αναφέρει το κόψιμο της γλώσσας χιλιάδων Ελλήνων επειδή μίλαγαν …Ελληνικά.
    Η Τουρκοκρατία έχει διαφορές ανάλογα την περιοχή και την εποχή.

    Ούτε το πρόβλημα με τα σχολικά κτήρια,που αναφέρεις, στέκει… καθώς το μόνο που χρειαζόταν τότε ήταν ένα δωμάτιο και τίποτα άλλο… κάτι το οποίο υπήρχε σε εκκλησίες σε “κελιά” εκκλησιών κλπ.

    Αν έβλεπες όλο το βίντεο με την παράθεση πλήθος πηγών δεν νομίζω ότι θα είχες αυτές τις απορίες…
    Οπότε θα πρότεινα φιλικά, να δεις πρώτα όλο το βίντεο και μετά να σχολιάσεις.

  9. Να προσθέσω ότι έχουμε δημιουργήσει και μία ομάδα στο facebook όπου παρουσιάζονται ορισμένες πρωτότυπες πηγές για το ίδιο θέμα, στη διεύθυνση

    http://www.facebook.com/kryfosxoleio

    Ανδρέας.

  10. Από πότε η εκπομπή του SKAI θεωρείται “έρευνα”. Ας προσέχουμε τι λέμε, διότι έτσι στο τέλος θα χάσουν οι λέξεις την σημασία τους.

  11. Συγχαρητήρια αξίζουν στους κυρίους Γ. Καραμπελιά, Γ. Κεκαυμένο, και Κ. Χολέβα για τη συνολική τους προσπάθεια να βγουν στην επιφάνεια πολλές στρατευμένες ιστοριογραφικές προσπάθειες.

    Ξεχωριστή αναφορά στο άρθρο αυτό, πρέπει να γίνει ασφαλώς στον Γ. Κεκαυμένο, που κατάφερε να δώσει μια ισχυρή απάντηση, υπερασπιζόμενος την αλήθεια για το συκοφαντημένο Κρυφό Σχολειό. Θα πρέπει να είναι υπερήφανος που κατέκτησε ένα από τα αγαπημένα οχυρά των αναθεωρητών.

    Κλείνοντας, να πω ότι χάρηκα που η προσπάθεια μου να ψάξω να βρω και να παραθέσω οπτικοιποιημένες μερικές από τις πηγές φάνηκε χρήσιμη. Θα μπορούσε ίσως ν’ αναφερθεί ότι οι εικόνες αυτές αντλήθηκαν από το σχετικό άρθρο μου:

    http://www.oodegr.com/oode/istoria/o8wmanoi/kryfo_sxolio5.htm

    Αυτό όμως που έχει σημασία είναι ότι οι εικόνες έπιασαν τόπο και το χάρηκα!
    Συγχαρητήρια και πάλι σε όλους και φυσικά στο ακούραστο “Αντίβαρο”.

  12. Αγαπητέ Πάπυρε, μόλις προστέθηκε η πηγή. Στις πληροφορίες του βίντεο υπήρχε από την πρώτη στιγμή σχετική αναφορά. Συγχαρητήρια και σε σένα για τον κόπο σου.

  13. admin έγραψε:
    “Στις πληροφορίες του βίντεο υπήρχε από την πρώτη στιγμή σχετική αναφορά”

    Δυστυχώς δεν το είδα, οπότε το λάθος δικό μου!

    Ευχαριστώ πάντως για το ευγενικό σχόλιο και την αναφορά στην πηγή.
    Καλή δύναμη!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *