Τα ματωμένα ράσα και το 1821

Χωρίς τον Ορθόδοξο κλήρο δεν θα πετύχαινε η μεγάλη εθνική εξόρμηση του 1821. Ορισμένοι προπαγανδιστές ξεπερασμένων ιδεολογιών αρνούνται τον ρόλο των Επισκόπων και μιλούν μόνο για τον «κατώτερο κλήρο». Κάνουν λάθος και από πλευράς ορολογίας και από ιστορικής απόψεως. Στην Ορθόδοξη Εκκλησία ανώτερος κλήρος είναι οι Επίσκοποι, οι πρεσβύτεροι (ιερείς) και οι διάκονοι. Ενώ στον κατώτερο κλήρο ανήκουν ο υποδιάκονος και ο αναγνώστης, οι οποίοι είναι λαϊκοί.

Ο Γάλλος Πρόξενος Πουκεβίλ γράφει ότι 100 Πατριάρχες και Επίσκοποι θανατώθηκαν κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας και του Αγώνος. 80 κινήματα έκαναν οι Έλληνες πριν από το 1821 και στα περισσότερα πρωτοστατούσαν Επίσκοποι. Θυμίζω ότι από το 1680 έως το 1700 η Ανατολική Στερεά ήταν ελεύθερη μετά από την εξέγερση δύο Επισκόπων,  του Θηβών Ιεροθέου και του Σαλώνων Φιλοθέου.

Το 1821 βάφεται με το αίμα του Πατριάρχη Γρηγορίου Ε΄ και του Πατριάρχη Κυρίλλου Στ΄, του από Ανδριανουπόλεως. Εκτός από τον Επίσκοπο της Πάτρας Γερμανό που ευλόγησε το λάβαρο στην Αγία Λαύρα και στην Πάτρα, ο Σαλώνων Ησαΐας κηρύσσει την Επανάσταση στη  Φωκίδα και θυσιάζεται στην Αλαμάνα. Στην Πάτμο έρχεται γι’ αυτόν τον σκοπό ο Πάτμιος Πατριάρχης Αλεξανδρείας Θεόφιλος Παγκώστας και υψώνει και αυτός λάβαρο επαναστατικό. Από τότε δεν ξαναγύρισε στον θρόνο του.

Οι περισσότεροι Επίσκοποι της Πελοποννήσου κλείσθηκαν στη φυλακή του πασά της Τριπολιτσάς από τις αρχές Μαρτίου 1821 και μόνον δύο βρέθηκαν ζωντανοί όταν μπήκαν οι Έλληνες μετά από 6,5 μήνες. Αυτή τη θυσία των ποιμένων ας μην την λησμονούμε.

Στην Κύπρο ο Αρχιεπίσκοπος Κυπριανός είχε μυηθεί στη Φιλική Εταιρία. Οι Τούρκοι το πληροφορήθηκαν και στις 9 Ιουλίου 1821 έγινε η μεγάλη σφαγή στη Λευκωσία. Θανατώθηκε ο Κυπριανός και όλοι οι Επίσκοποι και οι Αρχιμανδρίτες του νησιού μαζί με τους προκρίτους.

Πολλοί άλλοι Επίσκοποι έπαιξαν σημαντικό ρόλο στον Αγώνα όπως ο Έλους Άνθιμος, ο Βρεσθένης Θεοδώρητος, ο Ανδρούσης Ιωσήφ, ο Ταλαντίου Νεόφυτος. Και στη μεγαλειώδη Έξοδο του Μεσολογγίου ο Επίσκοπος Ρωγών Ιωσήφ, βοηθός του Μητροπολίτη Άρτης Πορφυρίου, θυσιάζεται ανατινάζοντας τον Ανεμόμυλο.

Όσοι έζησαν την εποχή εκείνη το ομολογούν: Επίσκοποι, ιερείς, απλοί μοναχοί, όλοι έδωσαν το «παρών». Την Ελευθερία μας την οφείλουμε πρωτίστως στα Ματωμένα Ράσα.

Κ.Χ. 19.3.2013

(1222) αναγνώσεις

4 comments

  1. Το πρωτίστως και το οφείλουμε τι τό θελες ρε αδερφέ;
    Και εγώ σου απαντώ ότι την κατάλυση του βυζαντινού κράτους, τους διωγμούς κατά του Ελληνισμού, προ αλλά και σε μερικές περιπτώσεις κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας (π.χ. Κολοκοτρωναίοι) και την αλλοτρίωση της υγιούς και παραγωγικής ελληνικής σκέψης την οφείλουμε στα Ράσα.
    Πώς σου φάνηκε;
    Για τέτοια είμαστε τώρα;Όλο το άρθρο σου χάνει την ουσία του με την τελευταία σου πρόταση και δεν διαφέρει σε τίποτα στην υφή του από τις προσπάθειες των κομμουνιστλων να καπηλευθούν τους αγώνες των Ελλήνων.
    Με διχαστικά λόγια δεν πρόκειται να δούμε ελευθερία στον αιώνα τον άπαντα.
    Σοβαρευτείτε επιτέλους και κοιτάξτε να ενωθούμε!!!

  2. Φίλε μαχάων δεν βλέπω ποιά λόγια του άρθρου είναι διχαστικά. Καταλαβαίνω ότι ο συγγραφέας υποθέτει (αλλά δεν γνωρίζει) ότι ο αγώνας θα εχάνετο χωρίς τον κλήρο αλλά κατα τα άλλα αναφέρει τα προφανή για εκείνους που γνωρίζουν.
    Εκείνοι οι οποίοι δεν γνωρίζουν και βγάζουν βιαστικά συμπεράσματα,
    ίσως καλό θα ήταν να μελετήσουν την βιβλιογραία. Πχ. εδώ είναι το βιβλίο “Ματωμένα ράσα” του Ακαδημαικού Σ.Μελά
    http://www.ianos.gr/eshop/biblia/theoritikes-epistimes/istoria/othomaniki-kyriarxia/matomena-rasa/0048415pp/
    το οποίο μπορείς να βρείς και στην δανειστική βιβλιοθήκη της περιοχής σου.
    Διάβασε φίλε μου εκεί την ιστορία του Πατριάρχη Γρηγορίου Ε.

    Επίσης ποιές είναι οι περιπτώσεις διωγμού του Ελληνισμού από τούς
    “Κολοκοτροναίους” που αναφέρεις στο σχόλιό σου; Διάβασε εδώ http://library.antibaro.gr/text/History/1821/biblia/ τα απομνημονεύματα του Κολοκοτρώνη για να διαπιστώσεις εαν ο Ελληνισμός διώκεται.

    Από την άλλη πλευρά έχεις δίκιο εάν θεωρείς το κείμενο γραμμένο ταχέως και χωρίς ανάλυση και επεξηγηματικά σχόλια. Νομίζω ότι άρθρα πιά πρέπει να συγγράφονται με αναφορά σε βιβλιογραφία και να αναφέρουν περιστάσεις και το πλαίσιο μέσα στο οποίο συμβαίνουν τα γεγονότα, και να μην κάνουν υποθέσεις αβάσιμες.

    Ναι πρέπει να ενωθούμε αλλά κάτω από ποία Αρχή;

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *