Tuesday 23 April 2024
Αντίβαρο
Άνθρωπος Δημήτρης Καπράνος

Σέ σημεῖο μηδέν πλέον τό κυκλοφοριακό πρόβλημα (2 άρθρα).

Γράφει ὁ Δημήτρης Καπρᾶνος.

Δέν μπορεῖ, κάτι δέν πάει καλά μέ τό θέμα τῆς κυκλοφορίας τῶν ὀχημάτων στό Λεκανοπέδιο. Κάτι δέν ἔχουμε σχεδιάσει καλά; Κάτι δέν ἔχουμε μελετήσει ἐπαρκῶς;

Κάτι μᾶς ἔχει ξεφύγει καί δέν τό ἔχουμε ἐντοπίσει; Πάντως, τό φαινόμενο τῆς ἀκινητοποιήσεως τῶν ὀχημάτων σέ ὅλους, πλέον, τούς δρόμους τοῦ κέντρου καί ὄχι μόνον, κάτι λέει…

Κάποιοι θά σπεύσουν νά ποῦν ὅτι εἶναι περίοδος ἑορτῶν. Ὄχι, κάτι τέτοιο δέν ἰσχύει. Τό μποτιλιάρισμα δέν εἶναι φαινόμενο μόνον τῶν ἑορταστικῶν ἡμερῶν. Ἡ ἀσφυξία, τό διπλό καί τριπλό παρκάρισμα, τό κλείσιμο τοῦ Κηφισσοῦ, ἡ στένωση τοῦ πυλωροῦ τῆς Συγγροῦ, ἡ ἀσφυξία τῆς Βασιλίσσης Σοφίας, ἡ ἀδυναμία εἰσόδου στόν Πειραιᾶ μέσῳ τῆς ὁδοῦ Πειραιῶς, ἡ ἀδιάβατη Ὁμόνοια, τά μπλοκαρισμένα στενά ἀπ’ ὅπου μέχρι πρό τινος διέφευγες, δέν εἶναι ἔτσι μόνο στίς γιορτές.

Τό πρᾶγμα ἔχει φθάσει σέ σημεῖο πού δέν παίρνει ἄλλο, κατά τό κοινῶς λεγόμενον. Ἡ παρέμβαση τῆς Πολιτείας εἶναι ἀπαραίτητη. Ἄν δέν ἀλλάξει ὁ τρόπος μέ τόν ὁποῖο μετακινοῦνται οἱ κάτοικοι-ἐργαζόμενοι τοῦ λεκανοπεδίου, ἄν τά μέσα μαζικῆς μεταφορᾶς δέν ἀλλάξουν ριζικά (αὔξηση τοῦ ἀριθμοῦ τους, καθαριότητα καί ἐλεύθερη κίνηση στίς εἰδικές λωρίδες, αὔξηση τῶν δρομολογίων τοῦ μετρό καί τοῦ ἠλεκτρικοῦ), σέ λίγο καιρό θά πρέπει νά φεύγεις ἀπό τό σπίτι σου χαράματα γιά νά φθάσεις στήν ἐργασία σου ἤ θά κοιμᾶσαι στό κέντρο, σέ συρτάρια, ὅπως γινόταν κάποτε (καί ἴσως γίνεται ἀκόμη) στό Τόκυο!

Ἡ Ἀθήνα τῶν πέντε ἑκατομμυρίων δέν ἀντέχει ἄλλο σέ αὐτούς τούς κυκλοφοριακούς ρυθμούς. Ἀσφαλῶς, στήν δημιουργία τοῦ συγκεκριμένου ἀλαλούμ συμβάλλει ἰδιαίτερα καί ἡ παντελής ἀπουσία τῆς Τροχαίας ἀπό τό ὅλον σκηνικό. Ἐμεῖς, στόν Πειραιᾶ, τροχονόμο βλέπουμε μόνο στά Θεοφάνεια καί ὅποτε κατέβει ἐπίσημος γιά κάποια ἐκδήλωση στήν Σχολή Δοκίμων. Λές καί ὑπηρεσία Τροχαίας στήν πόλη δέν ὑπάρχει! Ἀπό ἐκείνη τήν ἡμέρα πού ὁ –τότε– διοικητής τή Τροχαίας (μέ τήν εὐκαιρία τῆς καθόδου τῆς φράου Μέρκελ στόν Προφήτη Ἠλία, γιά νά ἀπολαύσει ψαράκι στό Πανόραμα μετά τοῦ κυρίου Τσίπρα) ζήτησε νά αὐξηθοῦν οἱ ἄνδρες τῆς ὑπηρεσίας του καί …μετετέθη αὐθωρεί, ἔχουμε νά δοῦμε Τροχαία στόν Πειραιᾶ. Οὔτε …κλήσεις δέν μοιράζει πλέον, ἀφοῦ τό ἔργο τό ἔχει ἀναλάβει ἡ Δημοτική Ἀστυνομία, ἡ ὁποία, ὅμως, γράφει μόνο σέ κανά-δυό δρόμους ἐνῷ ἐπιτρέπει νά ἔχουν γίνει ὅλα τά πεζοδρόμια καί οἱ πλατεῖες πάρκινγκ ὀχημάτων καί δικύκλων!

Γιά νά περιγράψουμε τό ὅλον κυκλοφοριακό πρόβλημα, ἀρκεῖ μία καί μόνη λέξη: Χάος!

Ἀφῆστε δέ τό μετρό. Προχθές, περίμενα στόν σταθμό τοῦ Δημοτικοῦ Θεάτρου δώδεκα λεπτά, στίς ἑπτάμισι τό βράδυ! Δηλαδή οἱ συρμοί κινοῦνται μέ συχνότητα ἕνα τέταρτο τῆς ὥρας ἀνά δρομολόγιο; Γέμισε τό τραῖνο ἀπό τόν σταθμό ἐκκινήσεως καί μέχρι νά φθάσουμε στήν Νίκαια εἶχε γεμίσει ἀσφυκτικά! Δέν μπορεῖ, κάτι δέν πάει καλά καί μέ τό μετρό, στό ὁποῖο εἴχαμε –ματαίως– στηρίξει ἐλπίδες γιά ἀνακούφιση τοῦ κυκλοφοριακοῦ στόν ἀσφυκτικά γεμᾶτο πλέον Πειραιᾶ! Δέν γνωρίζουμε τί ἀκριβῶς σκέπτεται νά πράξει ὁ ὑπουργός τῶν Συγκοινωνιῶν. Ἀλλά ἄν συνεχίσουμε ἔτσι, νά περιμένουμε τά χειρότερα. Καί δέν πᾶμε καθόλου καλά, πιστέψτε μας!

Ἄρθρο στήν «ΕΣΤΙΑ», Πέ. 21 Δεκεμβρίου 2023, φ. 42.735 σελ. 1,4 (αναδημ. στην ηλεκτρονική έκδοση 22/12/2023).

==========================================================

Κυκλοφοριακό: Ἐπανερχόμεθα, καί ζητεῖται λύσις.

Γράφει ὁ Δημήτρης Καπρᾶνος.

Μοῦ γράφει ἡ ἀναγνώστριά μας Βασιλική Κερασιώτη: «Διάβασα τό ἄρθρο σας μέ τίτλο “Σέ σημεῖο μηδέν πλέον τό κυκλοφοριακό πρόβλημα”. Θά ἤθελα νά σᾶς ἐνημερώσω ὅτι ἀπό τόν Αὔγουστο τοῦ 2021 ἔχει δημιουργηθεῖ σοβαρή δυσλειτουργία τῶν ὑπεραστικῶν συγκοινωνιῶν στά Μεσόγεια καί τήν Ἀνατολική Ἀττική ἀπό τό ΚΤΕΛ ΑΤΤΙΚΗΣ καί τήν Περιφέρεια Ἀττικῆς.

Ἐπιγραμματικά ἀναφέρω ὅτι τά προβλήματα ξεκίνησαν μέ τήν ἀπόφαση τοῦ τότε ἀντιπεριφερειάρχη κεντρικοῦ τομέα κ. Δημόπουλου νά μεταφερθεῖ ἡ ἀφετηρία ἀπό τήν ὁδό Μαυρομματαίων στό Νομισματοκοπεῖο (μόνο τῶν γραμμῶν τοῦ Λαυρίου, Ραφήνας καί Μαραθῶνα), παρ’ ὅλο πού εἶχαν προταθεῖ ἐφικτές λύσεις (ἀναφέρονται στίς συνημμένες ἐπιστολές), ὥστε νά παραμείνει ἡ ἴδια διαδρομή τῶν δρομολογίων. Ἀκολούθησε ἡ δραματική μείωση τῶν δρομολογίων. Ἡ ἀνωτέρω ἀλλαγή ἔγινε πρόχειρα, δέν ὑπῆρξε καμμία μέριμνα γιά τόν ἐπιβάτη, ὁ ὁποῖος πληρώνει δύο εἰσιτήρια, διότι δέν ὑπάρχει ἑνιαῖο εἰσιτήριο, ταλαιπωρεῖται μέ τίς μετεπιβιβάσεις καί ὁ χρόνος μετακινήσεώς του ἔχει διπλασιασθεῖ. Ἐδῶ καί 2,5 ἔτη ἔχω ἐπικοινωνήσει πολλές φορές (τηλεφωνικά καί γραπτά) μέ τήν Περιφέρεια Ἀττικῆς, τό Ὑπουργεῖο Μεταφορῶν, τόν Συνήγορο τοῦ Πολίτη, τόν ΟΑΣΑ, τούς δημάρχους καί τούς βουλευτές τῆς περιοχῆς χωρίς κανένα ἀποτέλεσμα (μπορεῖτε νά διαβάσετε τίς συνημμένες ἐπιστολές.) Πολλοί ἐπιβάτες, καί ἐγώ προσωπικά, χρησιμοποιούσαμε τό πορτοκαλί λεωφορεῖο τοῦ ΚΤΕΛ ΑΤΤΙΚΗΣ γιά τίς καθημερινές μας μετακινήσεις γιά 30 χρόνια, καί ἀπό τό 2021 ἀναγκαζόμαστε μέ δυσβάστακτο κόστος νά μετακινούμεθα μέ τά ΙΧ αὐτοκίνητά μας. Πῶς νά μήν δημιουργεῖται κυκλοφοριακό κομφούζιο;…

Χθές, μάλλιασε ἡ γλῶσσα τῶν ἐκφωνητῶν τοῦ ραδιοφώνου, νά μᾶς πληροφοροῦν ὅτι “στό ποτάμι δέ κουνιέται τίποτε” καί ὅτι “ἔχει τεράστιο πρόβλημα ἡ Ἀττική Ὁδός”. Μάλιστα, ἡ Ἀττική Ὁδός, γιά τήν ὁποία καταβάλλει ὁ πολίτης κάθε χρόνο ἕνα σεβαστό ποσόν, προκειμένου “νά πάει στόν προορισμό του πιό γρήγορα.” Ποιός δουλεύει ποιόν; Ποιά ὁδός ταχείας κυκλοφορίας, καί μάλιστα μέ διόδια πανάκριβα, ὅταν ἀπό τήν λεωφόρο Κηφισσιᾶς ἤ ἀπό τήν προβληματικότατη “παραλιακή” μέσῳ Κορωπίου φθάνεις πιό γρήγορα στόν προορισμό σου; Ποιός ὁ λόγος νά ὑπάρχουν διόδια σέ ἕναν δρόμο στόν ὁποῖο τά ὀχήματα κινοῦνται πλέον μέ ρυθμό κάβουρα ἤ χελώνας;

“Στό ’πα καί στό ξαναλέω, στόν γυαλό μήν κατεβεῖς” λέει τό δημῶδες ἆσμα. Κι ὅπως πᾶνε τά πράγματα, ὄχι μόνο στόν γυαλό, ἀλλά οὔτε ἀπό τό σπίτι σου στόν ἑπόμενο δρόμο δέν θά μπορεῖς πλέον νά κινηθεῖς ἐποχούμενος, σέ λίγο καιρό».

Τό ἐπισημαίνουμε γιά μία ἀκόμη φορά. Τό κυκλοφοριακό μας πρόβλημα δέν πάει ἄλλο. Ὅσο γιά τό «Νομισματοκοπεῖο», πού μᾶς γράφει ἡ ἀναγνώστριά μας, τί νά σᾶς πῶ. Βρέθηκα βράδυ στόν συγκεκριμένο σταθμό τοῦ «μετρό», ὅπου καί ἡ στάση τῶν «ὑπεραστικῶν», καί νόμισα ὅτι βρισκόμουν στίς συνοικίες τῶν περιθωριακῶν τῆς Νέας Ὑόρκης στήν δεκαετία τοῦ ’60! Ρημαγμένο τοπίο, σπασμένα τζάμια, κατακρεουργημένες πινακίδες. Ἄθλιο θέαμα ἐγκαταλείψεως παντελοῦς…

Καλά, αὐτή ἡ «Ἀττικό Μετρό» τί στήν εὐχή κάνει; Πιό πολύ ἐνδιαφερόταν γιά τούς σταθμούς τῶν ἁμαξῶν, τοῦ ἄγριου Φάρ-Οὐέστ, στήν ἐποχή τῶν Ἀπάτσι, ἡ «Γουέλς Φάργκο», νομίζω!

Ἄρθρο στήν «ΕΣΤΙΑ», Σ. 23 Δεκεμβρίου 2023, φ. 42.737 σελ. 1,4 (αναδημ. στην ηλεκτρονική έκδοση 27/12/2023).

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.