Η παγκοσμιότητα της αρχαίας ελληνικής

Κωνσταντίνος Χολέβας- Πολιτικός Επιστήμων

arxaia-ellhnikh-glwssaΜία ενδιαφέρουσα ημερίδα του Οργανισμού για τη Διάδοση της Ελληνικής Γλώσσας (ΟΔΕΓ) μού έδωσε την ευκαιρία να συνειδητοποιήσω ότι τα Αρχαία Ελληνικά εκτιμώνται περισσότερο εκτός Ελλάδος παρά εντός. Οι ανακοινώσεις που έγιναν από ξένους και Έλληνες επιστήμονες  έδωσαν μεταξύ άλλων και τις ακόλουθες ειδήσεις:

Στην Ισπανία λειτουργούν πολλά κλασσικά Λύκεια όπου τα Ισπανόπουλα μαθαίνουν πολύ καλά τα Αρχαία Ελληνικά. Κάθε χρόνο 95.000 Ισπανοί μαθητές παίζουν και παρακολουθούν παραστάσεις αρχαίου δράματος στο πρωτότυπο αρχαίο ελληνικό κείμενο. Παρά τη διπλή δυσκολία -εκμάθηση της γλώσσας και της ηθοποιίας – τα καταφέρνουν άριστα. Μάλιστα όλοι τους πληρώνουν  5 ΕΥΡΩ για εισιτήριο και το κάνουν με ευχαρίστηση. Οι παραστάσεις εδώ και εικοσιπέντε χρόνια έχουν καθιερωθεί ως θεσμός λίαν επιτυχημένος.

Στην Ιταλία λειτουργούν επίσης κλασσικά Λύκεια και τα Αρχαία Ελληνικά προτιμώνται από πολλούς μαθητές. Το επίπεδο γνώσεων είναι πολύ υψηλό, γι’ αυτό και έχουν καθιερωθεί πέντε διαφορετικοί πανιταλικοί διαγωνισμοί ελληνογνωσίας με έπαθλα για τους νικητές.

Στο μακρινό Μεξικό τα Αρχαία Ελληνικά διδάσκονται σε Πανεπιστήμια αλλά και σε Λύκεια μαζί με τα Λατινικά. Θα νόμιζε κανείς ότι στην εποχή της τεχνολογικής προόδου και των Υπολογιστών οι Ανθρωπιστικές σπουδές θα υποχωρούσαν. Κι όμως  σήμερα με την παγκόσμια οικονομική κρίση οι Μεξικανοί μαθητές και φοιτητές έχουν αυξημένο ενδιαφέρον για τις κλασσικές σπουδές με επίκεντρο τα Αρχαία Ελληνικά κείμενα (γλώσσα, φιλοσοφία, ιστορία).

Αντιθέτως όπως τονίσθηκε στην ημερίδα στην Ελλάδα έχουμε αφ’ ενός μεν τους δήθεν προοδευτικούς, που μιλούν για «νεκρή γλώσσα» και αφ’ ετέρου μία σταδιακή υποβάθμιση της διδασκαλίας. Παράδειγμα το νέο Λύκειο όπου ένα κείμενο παγκοσμίου εμβελείας, ο Επιτάφιος του Περικλέους, καταργήθηκε από την Γ΄ Λυκείου και δεν διδάσκεται σε καμία βαθμίδα της εκπαιδεύσεως.

Στα παραδείγματα που αναφέρθηκαν στην ημερίδα προσθέτω και την ήδη γνωστή απόφαση των βρετανικών Δημοτικών Σχολείων να καθιερώσουν το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών στις δύο τελευταίες τάξεις ως επιλεγόμενη ξένη γλώσσα. Καθώς και τη χρήση των Αρχαίων Ελληνικών από σχολεία της Αυστραλίας για την καταπολέμηση των δυσλεξιών και άλλων μαθησιακών δυσχερειών.

Όπως συμβαίνει με τον Βυζαντινό Πολιτισμό, που προβάλλεται περισσότερο εκτός παρά εντός Ελλάδος, έτσι και με τα Αρχαία Ελληνικά ισχύει το του Κωνσταντίνου Καραμανλή: «Ἐξω πάμε καλά»!

 

Κ.Χ. 25.12.2013

(1360) αναγνώσεις

8 comments

  1. Εκ των οποίων ο ένατος λόγος είναι ότι προτιμότερη των λατινικών γλώσσα είναι η αρχαία ελληνική!!

  2. Άλλο Learn Greek και άλλο Why not Greek? Το δεύτερο απλά σημαίνει ας μάθουμε μια άλλη «βλακεία»!

  3. Ἀγαπητὲ κύριε Apostolos Syropoulos
    Παρακαλῶ σας, χρησιμοποιείτε περισσότερο τὴν λογικὴ σας καὶ τὴν συσσωρευμένη σοφία σας πιὸ ἐπικοδομητικά. Μὴν δίδετε δικαιώματα γιὰ ἀρνητικοὺς χαρακτηρισμούς.
    Ἡ σοφία ποὺ συσσωρεύθηκε τὸ 2013 νὰ χρησιμοποποιηθῇ τὸ 2014 μὲ τὴν λογική, ἔχοντας κατὰ νοῦ τὴν ἰδιαίτερη φύση μας. Καλὴ χρονιά.

  4. Καταρχάς το κείμενο στο οποίο μας παραπέμπει ο “Apostolos Syropoulos” δεν μπορεί παρά να είναι χιουμοριστικό. Αν μη τι άλλο, κάποιος που έχει αφιερώσει χρόνο στην σύνταξη κειμένων για φιλοσόφους κ.λπ. (http://www.planblearning.com/Articles/Learning_theorists/) δεν είναι δυνατόν να εννοεί σοβαρά μια επιχειρηματολογία ενάντια στην μάθηση!

    Επειδή όμως αναφέρεται σε κάποιους κατ’ αυτόν μύθους, ίσως έγραψε το κείμενο έχοντας στο νου του κάποιους που πιθανόν επιμένουν φορτικά ότι η εκμάθηση των λατινικών αποτελεί τον απόλυτο στόχο για κάθε άνθρωπο, ακόμα κι αν δεν ακολουθήσει τη φιλολογία.

    Αντίστοιχα ισοπεδωτικό και δυστυχώς όχι χιουμοριστικό, ήταν αυτό που ακούσαμε για τα Αρχαία Ελληνικά ότι είναι μια νεκρή γλώσσα. Και είναι περιττό να μείνουμε στην ερμηνεία της λέξης, διότι ειδικά εμείς οι Έλληνες που έχουμε τόση αγάπη για την ιστορία και την προσφορά του τόπου μας κατά το παρελθόν, αλλά και τόσων αιώνων επαφή με την Ορθόδοξη εκκλησιαστική παράδοση, νιώθουμε ότι η αρχαία γλώσσα είναι ένα κομμάτι της ζωής μας που θα το συναντήσουμε συχνότατα με τη μορφή ενός ρητού, μιας φράσης, μιας παραπομπής, μιας διδαχής, μιας ακρόασης στη Θεία Λειτουργία κ.λπ.

    Κάτι που ζει γύρω σου δεν μπορείς να το ονομάζεις νεκρό διότι συγκρούεται με την κοινή λογική. Εκτός αν ο στόχος σου είναι άλλος, π.χ. ο εντυπωσιασμός, η αντίδραση σε κάτι που σε ενοχλεί κ.λπ.

  5. Μπορεί εσείς οι «Έλληνες» να έχετε κολλήσει στο παρελθόν για τους όποιους προσωπικούς λόγους, αλλά εμείς που είμαστε απλά πολίτες αυτής της χώρας σας λέμε πως τα αρχαία ελληνικά είναι παντελώς νεκρή γλώσσα. Αν δεν τη συναντούσαμε την γλώσσα στη θεία λειτουργία (δεν είναι φυσικά η ίδια με την γλώσσα του Περικλή αλλά δεν κολλήσουμε σε αυτό), τότε θα ήταν μια εξαφανισμένη γλώσσα. Αυτά το λένε όλα τα εγχειρίδια γλωσσολογίας! Όλα τα υπόλοιπα είναι δικά σας αυθαίρετα και αντιεπιστημονικά συμπεράσματα. Επιπλέον, θεωρώ πολύ πιο σπουδαίο ένα παιδί να μαθαίνει προγραμματισμό η/υ, φυσική, βιολογία κ.λπ. παρά αρχαία ελληνικά. Δεν έχουν να προσφέρουν απολύτως τίποτα σε κανένα μαθητή. Αν φυσικά κάποιος θέλει ντε και καλά να διδαχθεί αρχαία ελληνικά, ας είναι ένα μάθημα επιλογής στο λύκειο.

  6. Επειδή είμαι σκύλος (και όχι άνθρωπος), αλλά τιμώ το όνομα που μου εδώσανε, και επειδή κάτι διάβασα από τα χαμηλά ράφια της βιβλιοθήκης του αφεντικού μου, ο,τι φτάνω και εγώ ο καϋμένος, θα παρακαλούσα τον κύριο Συρόπουλο να μου πει τον τίτλο ενός από “όλα” τα εγχειρίδια γλωσσολογίας (αν και θα προτιμούσα βιβλίο και όχι εγχειρίδιο, μήπως και κοπώ, αλλά τέλος πάντων) που να γράφει (έστω και να λέγει, αλλά προτιμώ να γράφει) πως τα αρχαία ελληνικά “θα ήταν μια εξαφανισμένη γλώσσα” (αν δεν είχαμε και την εκκλησία, κρίμα που δεν με παίρνουν). Από περιέργεια δηλαδή, διότι το αφεντικό μου που μεγαλοπιάνεται δεν έχει ούτε ένα τέτοιο βιβλίο στη βιβλιοθήκη του, και να του δείξω εγώ, όχι να μου έχει τα βιβλία που λένε πως τα αρχαία ελληνικά είναι η μόνη “συνεχώς ομιλουμένη γλώσσα” (με τις αναγκαίες λόγω χρόνου μετεξελίξεις φυσικά). Μπορεί να είμαι σκύλος, αλλά όχι και να με δουλεύει ένας ακαδημαϊκός της π… έστω της κακιάς ώρας (για το αφεντικό μου λέω φυσικά). Σας παρακαλώ, κύριε Συρόπουλε!

  7. Γράψτε dead language definition στο Google και θα πάρετε την πιο άμεση απάντηση στο ερώτημα σας. Είτε σας αρέσει είτε όχι αυτό που αποκαλούμε αρχαία ελληνική γλώσσα είναι νεκρή. Αν κάποιος ξένος διδαχθεί αρχαία ελληνικά, δεν μπορεί με κανέναν τρόπο να συνεννοηθεί με έναν απλό καθημερινό κάτοικο της Ελλάδας.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *