Tuesday 26 March 2024
Αντίβαρο
1922-Καταστροφή-Μεσοπόλεμος Μάριος Νοβακόπουλος

Η Γενοκτονία των Ασσυρίων: Ένα άγνωστο έγκλημα της Οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γράφει ο Μάριος Νοβακόπουλος, διεθνολόγος

Οι μεγάλες γενοκτονίες της Οθωμανικής αυτοκρατορίας στις αρχές του 20ου αιώνος ακόμη στοιχειώνουν την παγκόσμιο ιστορία, ειδικά δε τις μνήμες και την ταυτότητα των λαών-θυμάτων τους. Όλη η υφήλιος γνωρίζει για την σφαγή και τον εκτοπισμό των Αρμενίων μεσούντος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, ενώ τον τελευταίο καιρό αυξάνεται η δημοσιότητα των δεινών των Ελλήνων, οι οποίοι εξολοθρεύτηκαν, εκτοπίστηκαν και ξεριζώθηκαν από τις πατρογονικές τους εστίες την ίδια περίοδο μέχρι την ανταλλαγή πληθυσμών του 1923. Πολύ λιγότεροι όμως γνωρίζουν την Τρίτη εθνότητα η οποία στοχοποιήθηκε από τους Νεοτούρκους ως ξένο και επικίνδυνο σώμα προς εξάλειψη. Μιλάμε για τους Ασσυρίους.

Οι Ασσύριοι είναι έθνος με αρχαίες ρίζες, το οποίο κατοικούσε στην ευρύτερη Μέση Ανατολή, ειδικά στη Συρία, την Μεσοποταμία και την Περσία. Όπως τους γνωρίζουμε σήμερα, σχηματίστηκαν από την διατήρηση της αραμαϊκής γλώσσης και της χριστιανικής θρησκείας υπό μουσουλμανικό έλεγχο. Η Ασσυριακή εκκλησία διατήρησε το δόγμα του Νεστορίου, αποκομμένη από την ελληνική Ορθοδοξία. Τον πρώιμο Μεσαίωνα ο νεστοριανισμός γνώρισε εντυπωσιακή εξάπλωση στην Ασία, φθάνοντας ως την Κίνα και τις Ανατολικές Ινδίες. Η πρόοδος αυτή όμως καταστράφηκε από τις επιδρομές των Μογγόλων, αφήνοντας τους Ασσυρίους μία μικρή, απομονωμένη μειονότητα χωρίς πολιτική ισχύ. Αργότερα ένα κομμάτι των Ασσυρίων χριστιανών προσχώρησε στον ανατολικό καθολικισμό (Ουνία), οπότε ονομάστηκαν Χαλδαίοι. Ομάδα συγγενής γλωσσικά και πολιτισμικά με τους Ασσυρίους ήταν οι Σύροι ορθόδοξοι (αντιχαλκηδόνιοι-ιακωβίτες), οι οποίοι ήταν διακριτοί εκκλησιαστικά αλλά κατοικούσαν σε παρεμφερείς περιοχές.

Στα τέλη του 19ου-αρχές του 20ου αιώνος ο ασσυριακός-συριακός πληθυσμός της Οθωμανικής αυτοκρατορίας αριθμούσε μεταξύ 600 χιλιάδων και ενός εκατομμυρίου. Ήταν συγκεντρωμένοι στην περιοχή του Ντιγιάρμπακιρ και της Μεσοποταμίας, του Χάκαρι και των λιμνών Βαν και Ουρμία (στην περσική πλευρά των συνόρων). Η άνοδος του τουρκικού εθνικισμού και η ανασφάλεια από την ευημερία των χριστιανικών μειονοτήτων δεν τους άφησε ανεπηρέαστους – χιλιάδες Ασσύριοι σφαγιάστηκαν από Κούρδους ατάκτους στις διαβόητες σφαγές του σουλτάνου Αμπντούλ Χαμίτ το 1895-96. Γενικά οι Ασσύριοι, όντες απομακρυσμένος, αγροτικός πληθυσμός χωρίς δικό τους κράτος και χωρίς σημαίνοντα ρόλο στην οικονομία, θεωρήθηκαν λιγότερο επικίνδυνοι από τους Έλληνες και τους Αρμενίους, οπότε η δίωξη τους ήταν λιγότερο συστηματική και περισσότερο υπόθεση τοπικών αρχών παρά κεντρικού σχεδιασμού από την Κωνσταντινούπολη.

Το ξέσπασμα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου βρήκε την Οθωμανική αυτοκρατορία αντιμέτωπη με την Ρωσία, η οποία σημείωσε επιτυχίες στον Καύκασο και τη Βόρειο Μικρά Ασία. Φοβούμενοι πως ο τοπικός χριστιανικός πληθυσμός θα λειτουργούσε ως «Πέμπτη φάλαγγα», οι Νεότουρκοι αποφάσισαν τον εκτοπισμό των Αρμενίων και Ασσυρίων της ανατολής. Ξεκίνησε και εκεί η τραγωδία, πικρά γνωστή σε από τις εμπειρίες των Ελλήνων. Πληθυσμοί ολοκλήρων περιοχών εξαναγκάστηκαν σε εξοντωτικές πορείες στην έρημο, οι άνδρες εκτελούντο ομαδικά, γυναίκες βιάζονταν, περιουσίες λεηλατούνταν, πτώματα σκυλεύονταν και ακρωτηριάζονταν. Ένα μεγάλο τμήμα του ασσυριακού πληθυσμού προσπάθησε να βρει καταφύγιο στην Περσία, πάνω από 65.000 όμως βρήκαν το θάνατο στη διαδρομή ή με την άφιξη τους, από την πείνα, την δίψα και τις ασθένειες. Ιδιαίτερη προσοχή δόθηκε στην σύλληψη και εκτέλεση της θρησκευτικής ηγεσίας και των ανωτέρων οικονομικών στρωμάτων, φυσικών ηγετών της κοινότητος.

Δεν επρόκειτο να δεχθούν τη μοίρα τους αμαχητί. Για καιρό ένα άγριο αντάρτικο κράτησε τα τελευταία ασσυριακά χωριά στα βουνά του Χάκκαρι, μέχρι οι Οθωμανοί να καταφέρουν να το διαλύσουν και να εξοντώσουν τους κατοίκους. Ασσύριοιεθελοντές πολέμησαν στο πλευρό των Ρώσων, έμειναν όμως ανυπεράσπιστοι μετά την ρωσική υποχώρηση. Όταν ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος τελείωσε, εκατοντάδες χιλιάδες Ασσύριοι είχαν βρει το θάνατο και ακόμη περισσότεροι είχαν γίνει πρόσφυγες. Ο αριθμός των νεκρών διαφέρει από πηγή σε πηγή, γενικότερα όμως υπολογίζεται περί τις 300-400.000. Η γη που κατοικούσαν αποικήθηκε από κουρδικές φυλές, οι οποίες είχαν πρωταρχικό ρόλο στην εκτέλεση της γενοκτονίας.

Τα βάσανα των Ασσυρίων δεν έληξαν με την πτώση των Οθωμανών. Το 1933 3.000 σφαγιάστηκαν από ιρακινές πολιτοφυλακές. Τις ακόλουθες δεκαετίες ένα πολύ μεγάλο μέρος τους, όπως συνέβη σε όλους τους χριστιανούς της Ανατολής, μετανάστευσε στην Ευρώπη και την Αμερική. Το 2003, όταν οι ΗΠΑ εισέβαλαν στο Ιράκ, οι Ασσύριοι εκεί αριθμούσαν 1,5 εκατομμύριο ή 8% του όλου πληθυσμού. Ύστερα από τον εμφύλιο πόλεμο και την άνοδο του Ισλαμικού Κράτους, η φυγή εντάθηκε: δεν έχουν απομείνει ούτε 150.000.

ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΑΝΑΓΝΩΣΗ

Assyrian genocide: ongoing and forgotten (Chronicles:)

Assyrian Genocide (The Combat Genocide Association)

The Assyrian Genocide: A Largely Unknown Genocide that was a Product of Ottoman Jihad, as were the Armenian and Greek Genocides by Sabri Atman (Institute on the Holocaust & Genocide in Jerusalem)

The Assyrian Genocide (The Finer Times)

The Anti-Christian Genocide the West Forgot (The American Conservative)

Για την εφημερίδα «Ρήξη«, Σεπτέμβριος 2019

3 comments

Γιώργος Κ. 24 September 2019 at 10:00

Πολύ ενδιαφέρον. Είχα άγνοια για το θέμα. Ευχαριστώ, πολύ.

Reply
ΘΩΜΑΣ Β. ΣΦΕΤΣΑΣ 28 September 2019 at 22:10

Δεν νομίζω να φταίνε οι Μογγόλοι για τα πάθη των Ασσυρίων (Νεστοριανών Χριστιανών)
Μάλλον στο Ισλάμ, το φανατικό δε, θα έπρεπε να αναζητηθούν τα αίτια, και παλαιότερα και πρόσφατα (γενοκτονία από Τούρκους και πρόσφατα από Σαντάμ)
Οι Μογγόλοι ήταν ανεκτικοί προς Χριστιανισμό (ιδίως τον αντίθετο με Ανατ.Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία Νεστοριανισμό) και προς Βουδισμό!
Υπήρξαν Μογγόλοι στρατηλάτες, νεστοριανοί στο θρήσκευμα, που διέλυσαν τους μουσουλμάνους, τους Σελτζούκους κλπ, και παραλίγο να ανέτρεπαν την ιστορία.
Μερικά πρόχειρα αλιεύματα :
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%99%CE%BB%CF%87%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CF%84%CE%BF
https://en.wikipedia.org/wiki/Ilkhanate
Religion : Shamanism, Nestorianism and Buddhism (1256–1295) Islam (1295–1335)

http://eranistis.net/wordpress/2017/02/28/telesigrafo-xalifis/
Ο Hulagu Khan, εγγονός του Τζένγκις Χαν, στάλθηκε από τον τέταρτο Μεγάλο Χαν (Mongke Khan) για να καταστρέψει τη Βαγδάτη μετά την άρνησή της να στείλει στρατό σε βοήθεια των Μογγόλων στις μάχες εναντίον Ιρανικών Ισμαηλίτικων κρατών. Ο στρατός που συγκεντρώθηκε έφτανε περίπου τους 150.000 (συμμετείχαν και Χριστιανοί της Αρμενίας) εναντίον περίπου 60.000 της Βαγδάτης

https://www.tanea.gr/2008/04/01/lifearts/culture/i-maria-poy-enwse-to-byzantio-me-toys-moggoloys/

Το απεχθές όνομα των Μογγόλων και το όνομα της χριστιανοσύνης Μαρία συνδέθηκαν από την ιστορικό, ταξιδιώτισσα, συγγραφέα Μαριάννα Κορομηλά σε μια ιστορία γάμου βυζαντινής…
εξωτερικής πολιτικής πριν από 700 χρόνια
Στη Νίκαια της Βιθυνίας την έλεγαν Μαρία Παλαιολογίνα. Στη Μαραγκέχ, πόλη του Βορειοδυτικού Ιράν, Δέσποινα του Χατούν. Στην Κωνσταντινούπολη Κυρά των Μουγουλίων (των Μογγόλων). Και στο Μοναστήρι της (το «Μουχλί») Μοναχή Μελάνη.

Βυζαντινή πριγκίπισσα- κόρη του αιμοσταγούς ιδρυτή της δυναστείας των Παλαιολόγων, Κωνσταντίνου- που ο πατέρας της αποφάσισε να την παντρέψει σε ηλικία δώδεκα ετών με τον εγγονό του Τζένγκις Χαν και αδελφό του Κουμπλάι Χαν, τον Χουλαγκού (τελικά παντρεύτηκε τον γιο του Αμπακά Χαν), για λόγους πολιτικής σκοπιμότητας, όταν οι Μογγόλοι είχαν ιδρύσει τη μεγαλύτερη αυτοκρατορία που γνώρισε ο κόσμος, ενώ ο Κωνσταντίνος υπέγραφε την πρώτη ένωση των Εκκλησιών.

Η Μαριάννα Κορομηλά εντόπισε την ύπαρξη της Κυράς των Μογγόλων στο περιθώριο της Ιστορίας, ενώθηκε με τη μοίρα της «ξένης στους ξένους», ακολούθησε τα λιγοστά ίχνη που άφησε στα βιβλία της Ιστορίας και την πήρε στο κατόπι. Περιπλανήθηκε στις πόλεις, τους δρόμους, τις λίμνες, τα έλη, τα ποτάμια, τα φαράγγια και τα βουνά ώς το Αραράτ που ακολούθησε η Μαρία, κι είχε την τύχη να τα προλάβει όπως ήταν τότε.

Ανακάλυψε ότι ο πιο αιμοσταγής λαός της ιστορίας, οι Μογγόλοι, ήταν ένα υπόδειγμα προσαρμοστικότητας και ανεξιθρησκείας, σεβόταν τους χριστιανούς και πως ο Νεστοριανισμός εξαπλώθηκε μέχρι την Κίνα και την Κεϋλάνη. Είδε το «άλλο πρόσωπο» των Βυζαντινών αρχόντων, το αδίστακτο, καιροσκοπικό και ανίερο, εκτίμησε τις «αειφόρες αξίες» του αραβοπερσικού Ισλάμ, εντόπισε τη «στειρότητα» των Τούρκων και γνώρισε κάτι από τον παλμό της μεγάλης, ά γνωστης διαλλακτικής Ανατολής, «αυτό τον χώρο που ο ήχος της πραγματικής καμπάνας διατρέχει τους αιώνες και δημιουργεί την αίσθηση της σιγουριάς, της συνέχειας», όπως θα πει.

Reply
panos pengas 29 September 2019 at 11:28

Οπου ο Τουρκος περπατησε χορταρι δεν βλαστανει .Ολες οι σφαγες κατευθυνονταν σε πληθυσμούς που δεν ηταν Ισλαμ .Εμεις ανοιξαμε τις πορτες στο Ισλαμ χωρις να αντιλαμβανόμαστε τους τεραστιους κινδυνους για την δικη μας υπαρξη στον τοπο μας .Γινεται μια προσπαθεια στο Ευροκοινοβουλιο για τη σφαγη των Ασσυριων όμως ακομα καραδοκεί ηΑγγλικη παρουσια με καταστροφικες παρεμβασεις.

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.