Sunday 24 March 2024
Αντίβαρο
Γιώργος Κακαρελίδης Γλώσσα Επιστολές Πολυτονικό

Επιστολή προς την ΠτΔ: Ἐπί τοῦ ἀγγέλματὀς σας γιὰ τὴν ἡμέρα «ομοφοβίας (sic) κλπ»

Γράφει ο Γιῶργος Κακαρελίδης

Ἐξοχωτάτη Κυρία Πρόεδρε,

Θὰ περίμενα ἀπὸ ἐσᾶς, ποὺ εἴχατε τὴν τύχη νὰ διδαχθῆτε τὴν Ἑλληνικὴ γλῶσσα πρίν τὴν μεταρρύθμιση, ποὺ ἐπέβαλε ὁ Ράλλης καὶ γιὰ τὴν ὁποία ἐγγράφως μετενόησε, ὅτι δὲν θὰ ἐχρησιμοποιούσατε ἀκρίτως τὴν ἀνόητη μεταφορὰ στὰ ἑλληνικά τῆς λέξεως «homophobia». Ἀλλά ὅτι ἀντιθέτως θὰ ἐχρησιμοποιούσατε τὸ «ὁμοφυλοφιλοφοβία» ἤ «φόβος τῆς ὁμοφυλοφιλίας», ποὺ καθορίζουν ἐπακριβῶς γιὰ ποιά … φοβία ὁμιλεῖτε.

Διότι τὸ πρῶτο συνθετικό «ὁμο-», τὰ τελευταῖα 4000 χρόνια τῆς γλώσσας μας, προσδίδει τὴν ἔννοιαν «ὁ αυτός, ὁ κοινός, τοῦ αὐτοῦ εἴδους, ὁ συνημμένος …» (βλ.λήμμα σὲ Σταματᾶκο, Γούλα κλπ).

Φαντάζομαι ὅταν ἀναφέρεσθε στὸν «ὁμόλογό» σας ΠτΔ τῆς Γερμανίας ἤ Γαλλίας δὲν θὰ δὲχεσθε νὰ ἐξυπακούεται ὅτι τὸ ὁμό- στὀ ὁμόλογος ἀναφέρεται στὸν «ὁμοφυλόφιλο» ἀντίστοιχό σας Πρόεδρο. Ὅπως καὶ ἡ νομική ἔκφραση «ὁμόδικος» προφανῶς δὲν ἔχει καμμία σχέση μὲ ὁμοφυλόφιλο ἐνάγοντα ἤ έναγόμενο, ἀλλά δηλώνει τὸν άπὸ κοινοῦ ἐνάγοντα ἤ ἐναγόμενο. Ἡ ἡ λέξη ὁμολογία ποὺ χρησιμοποιεῖται ἀπὸ τὶς δικαστικὲς καὶ ἀστυνομικὲς ἀρχές ἤ ἡ «ὁμολογητής», ποὺ ἔχει ἐλαφρῶς ἄλλη σημασία.

Ἄς μὴν άναφερθῶ σὲ λέξεις ὅπως: ὁμογενὴς, ὁμόδοξος, ὁμόκεντρος, συνομοταξία ἤ τὴν «ὁμόνοια». Εἶμαι ὅμως περίεργος στὸ πῶς θὰ ἐκληφθῇ ἡ λέξη «ὁμοούσιος», ποὺ ἀνευρίσκεται καὶ στὸ Σύμβολον τῆς Πίστεως.

Πιθανόν νὰ διέλαθε τῆς προσοχῆς σας ὅτι ἀπὸ τὴν λἐξη homosexual εὐσχήμως καὶ σιωπηρῶς ἀφηρέθη τὸ δεύτερο συνθετικό, μετὰ τὴν πτώση τοῦ Ὑπαρκτοῦ, ἐνῶ ὑπῆρχε μέχρι καὶ μετὰ τὸ κίνημα τῶν hippies, ὥστε νὰ ἀποκρυβῇ ἡ δηλούμενη σεξουαλικότητα καὶ νὰ παραμείνῃ στὴν λαϊκὴ συνείδηση ὡς ίδιότητα ἄρα καὶ ἀτομικό δικαίωμα. Μὲ ὅ,τι συνεπάγεται αὐτό. Μαζί μὲ τὴν ἔνεση ὅποιων ἐνοχῶν στοὺς άθώους πολῖτες. Ποὺ δὲν εἶναι τίποτε ἀλλο ἀπό τὸ Αὑγουστίνειο ὑπόδειγμα διαρκοῦς καὶ ἀκατανοήτου ἐνοχῆς. Ποῦ δυστυχῦς παρεισφρύει καὶ στὸ μήνυμά σας.

Θὰ μποροῦσε κάτι τέτοιο, νὰ θεωρηθῇ ὡς προϊόν ταχύτητος γιὰ τὶς γλῶσσες μειωμένης ἑτυμολογικῆς, συνθετικῆς καὶ ἐκφραστικῆς δυνατότητος. Δὲν ἐπιτρέπεται ὅμως, κατὰ τὴν ταπεινή μου γνώμη καὶ μπορεῖ νὰ κάνῳ λάθος, γιὰ μία Πρόεδρο ποὺ ὁμιλεῖ τὴν ἐκφραστικώτερη, ἀκριβέστερη, ἐπιστημονικώτερη καὶ ἄκρως πλαστικὴ γλῶσσα τοῦ Κόσμου. Εἰδικά ὅταν γνωρίζει τὸ «Ἀρχὴ Σοφίας ὀνομάτων ἐπίσκεψις» τοὺ Ἀντισθένους.

Διατελῶ μὲ τὴν προσήκουσα ἐκτίμηση
Γιῶργος Κακαρελίδης
Μαθηματικός

12 comments

admin 18 May 2020 at 11:24

Σημειώνω το εξής, μετά την ανάγνωση της ανάρτησης της κυρίας Κατερίνας στις 8 το πρωί στις 17 Μαΐου.

Η Διεθνής Ημέρα της Οικογένειας καθιερώθηκε το 1993 με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ (A/RES/47/237) και εορτάζεται κάθε χρόνο στις 15 Μαΐου.

Στις 15 Μαΐου δεν είδαμε καμία ανακοίνωση.

Είναι φαίνεται λίγο ντεμοντέ η οικογένεια.

Δεν εορτάζεται στην Ελλάδα.

Reply
Παναγιώτης Χ. Δημητρίου 18 May 2020 at 12:03

Ούτε Αικατερίνη, ούτε Κατερίνα, απλώς Κατίνα και πολύ της είναι, και ζητάμε συγνώμη από τις απανταχού Κατίνες διότι με τα χάλια αυτού του τσόκαρου που μας έλαχε για ΠτΔ δεν μας βλέπω καλά.

Reply
Άρης Νούλης 18 May 2020 at 12:58

Κε Κακαρελίδη, εμένα πάλι, πέρα από την σωστή σου διόρθωση για το έτυμο της λέξης, με ενοχλεί ως ορισμός η λέξη “ομοφοβικός” για εμάς που βιώνουμε τον έρωτα ως άνοιγμα στον/στην άλλον/άλλη. Τι να φοβηθώ από τον ομόφυλό μου ; Αντιθέτως, βρίσκω ακριβή εννοιολογικά τον ορισμό “ετεροφοβικός/η” για τους ομοφυλόφιλους. Αυτούς ή αυτές, δηλαδή, που φοβούνται να ανοιχτούν, να παραδοθούν, ερωτικά στο άλλο-έτερο φύλο. Ο Έρωτας ορίζεται ως επιθυμία του άλλου, του διαφορετικού, όχι του ίδιου, του όμοιου.

Reply
Πατριώτης 18 May 2020 at 13:08

Εξαιρετικό το άρθρο τού Γιώργου και ευστοχοτάτη η παρατήρηση τού Ανδρέα. Όντως, χρόνια τώρα βάλλεται ο θεσμός τής οικογενείας, διότι είναι ο πυρήνας τής κοινωνίας, όπως διδάσκει και η κοινωνιολογία. Η διάλυση τής οικογενείας, όπως την γνωρίζομε, και η αντικατάστασή της με ομόφυλα ζευγάρια, σημαίνει και την διάλυση τής κοινωνίας, όπως την γνωρίζομε. Είναι κρίμα να έχομε κεφαλή τού κράτους μία γυναίκα, η οποία, ή παπαγαλίζει άκριτα ό,τι “προοδευτικό” ακούει/τής λένε, χωρίς να το πολυψάχνει, ή συμφωνεί με το νέο κύμα.

Reply
Antreas Pantazis 18 May 2020 at 18:51

Ορθότατο το γλωσσικό και περαιτέρω το σκεπτικό πλαίσιο της επιστολής προς την κ. Πρόεδρο. Υποθέτω το “κα. Προεδρίνα” δεν θα της άρεσε, όπως το “Κατερίνα”! Συμπληρώνω ότι η πλουσιότατη γλώσσα μας ταλαιπωρείται τουλάχιστον, όταν ανεχόμαστε για λόγους ξεκάθαρης πολιτικής επιβολής, όρους καθιερωμένους γλωσσοϊστορικά, όπως “ομόφυλος=ο της ιδίας φυλής”, αντί του ξεκάθαρου “ομοφυλόφιλος”. Η χρήση του “Ομόφυλος” προκειμένου περί διαφοράς σεξουαλικού φύλου, μόνο κατά συνεκδοχή, είναι ανεκτός. Διότι υπάρχουν παραδοσιακοί κοινωνικοί χώροι όπως τα Ορθόδοξα Μοναστήρια, μέχρι πρόσφατα ο Στρατός και τα πληρώματα των πλοίων, όπου είναι δυνατόν να συνοικούν ετερόφυλοι ή ομόφυλοι, εξ απόψεως καταγωγής αλλά υποχρεωτικά και ομόφυλοι ως προς το φύλο οι οποίοι δεν είναι αναγκαστικά ομοφυλόφιλοι

Reply
kai 18 May 2020 at 19:15

Στο ιστορικό χωριό της Δυτικής Μακεδονίας, την Βλάστη, από την οποία έλκω την καταγωγή, λέγουν:

“Τον λύκο τον εκούρευαν και αυτός φώναζε …- Παν τα πρόβατα!!!”

Ήγουν, αλλο σοβαρό θέμα δεν είχαμε, π.χ. την τουρκική απειλή, την οικονομία μας που είμεθα πάνω από δέκα έτη σε οικονομικό μαρασμό, τον κορονοϊό, αλλά η Ἐξοχωτάτη Κυρία Πρόεδρος, επιμένει να μας ζαλίζει τα αυτιά με τους ΛΟΑΤΚΙ?

Νομίζω ότι ο Φίλος κ. Κακαρελίδης έχει πετύχει απόλυτα να σημειώσει την αναντιστοιχία του όρου όπως τον αναφέρει η “Πάντοτε” Ἐξοχωτάτη Κυρία Πρόεδρος διότι στην προκείμενη περίπτωση προκειται για τους ομοφυλοφίλους (αποφεύγω να γίνω χυδαίος) με τους οποίους δεν πολυασχολούμεθα, καθ΄οσον μας καίνε άλλα πιο καυτά θέματα!

Φιλικά

Ευμένης Καρδιανός

Reply
Peter panda 18 May 2020 at 19:39

Πιθανώς εκφράζεις δίκαιη αγανάκτηση κε Παναγιώτη Χ. Δημητρίου. Αλλά η κα. Σακελλαροπουλου είναι η εξοχωτάτη Πρόεδρος της Δημοκρατίας μας. Μπορεί να μην μας εκφράζει απόλυτα σε ό,τι λέει, όμως ως πρόσωπο είναι απόλυτα σεβαστή εκ του υψηλού τίτλου του Αξιώματός της. Εξ άλλου ακόμα και στην Αγία Γραφή αναφέρεται: ” Άρχοντι του λαού σου ουκ ερείς κακώς”! Δηλαδή μη κακολογήσεις τον έχοντα υψηλή θέση διότι, ειδικά στη Δημοκρατία, γυρίζει στα μούτρα σου! Να το πούμε απλά.

Reply
Kakarelidis 18 May 2020 at 20:13

1. Ζητῶ συγγνώμη γιατί ἀπὸ ἀβλεψία ἔγραψα “παρεισφρύει”ἀντί τοῦ ὀρθοῦ “παρεισφρέει”.
2. @ Άρης Νούλης : Σωστά μὲ τὴν ἐπισήμανση ὅτι ἡ Ἑτερότητα ἀφορᾶ πρόσωπα, ποὺ εἶναι ἀπολύτως σεβαστά, ὁ δὲ ἑτεροφοβικός φοβᾶται τόν ἄλλον ἀνεξαρτήτως φύλου τοῦ ἴδιου ἤ ἐκείνου.
3. @ Πατριώτης: Δυστυχῶς δὲν εῑχα φαντασθῆ ὅτι θὰ φτάναμε στὸ σημεῖο νὰ λέμε: Πάκη ἥμαρτον, …γύρνα πίσω!
4. @ Antreas Pantazis: σωστά τα παραδείγμα, ὅμως ἐπιτρέψτε μου νὰ ἐπιμείνω στὸ οὔτε κατά συνεκδοχήν νὰ χρησιμοποιοῦμε τό ὁμόφυλος. Γιὰ τὴν προστασία τῶν ὁμοφυλόφιλων. Διότι ὅταν τὴν Μ. Παρασκευή ἀκούουν τα παιδιά μας κατά τόν Ἐπιτάφιον τό ἐκπληκτικό μέλισμα Γεωργίου τοῦ Ἀκροπολίτου, ποὺ μεταξύ ἀλλων, ψάλλεταιι ἡ φρἀση: … Δός μοι τοῦτον τόν ξένον, ὅν ὁμόφυλοι μισοῦντες θανατοῦσιν ὡς ξένον κλπ , ἀντιλαμβάνεσθε τὶ θὰ συμπεράνουν , χωρίς λόγο καὶ εἰς βάρος φυσικά τῶν ὁμοφυλοφίλων.
5 @Peter panda: ἐπιτρέψτε μου, ἀλλά πρίν ἀπὸ ὅλα ὁ Ἄρχων ὀφείλει νὰ σέβεται καὶ νὰ ὑπηρετῇ τὸν πολιτισμό τοῦ Τόπου καὶ Τρόπο ποὺ ἄρχει. Ἐπὶ πλέον ὅ Ἄρχων στὸν Ἕλληνικό τρόπο ὀφείλει νὰ ἀκούῃ βγάζοντας τὸν σκασμό, τὴν κριτική οἱουδήποτε Θερσίτη. Αὔτὸ γίνεται ἀπὸ τὸν καιρό τοῦ Ὁμήρου. Ἀφῆστε ποὺ ὅλοι ἐτοῦτοι ποὺ ψήφισαν αὐτοὺς τοὺς Νόμους (δὲν τοὺς ψηφισαν οἱ Πολῖτες) καὶ ποὺ γλοιωδῶς ἀναφἐρονται σὲ κάθε εὐκαιρία, θὰ εἶχαν καταδικασθῆ στὴν Ἐκκλησία τοῦ Δήμου καὶ θὰ εἶχαν νἂ ἐπιλέξουν εἴτε ἐθελουσίως ἐξορια εἴτε ἐθελουσίως νὰ πιοῦν τὸ κώνειο.
6.Συγγνώμην γιὰ τὴν μία ἀπάντηση πρὸς τοὺς σεβαστούς συνσχολιαστές, ἀλλά κάπου δὲν τὰ κατάφερνα μὲ τὸ reply.
Φιλικά
ΓΚ

Reply
Άρης Νούλης 18 May 2020 at 21:33

Συμφωνώ με όλες τις απαντήσεις σου. Κυρίως ότι τον σεβασμό στον θεσμό τον αξιώνει το πρόσωπο που φέρει τον θεσμό. Ο παπάς κάνει το ράσο, όχι το ράσο τον παπά. Ζωντανό παράδειγμα ο … “πρόεδρος” Σαρζετάκης !!!
Διαφωνώ, όμως, με την θέση σου για τον Θερσίτη. Ο Οδυσσέας τού σπάει το κεφάλι αφαιρώντας του τον λόγο και λέγοντάς του : ένας είναι ο κοίρανος (ο ηγέτης). Ταυτόχρονα όμως παραθέτει ο Όμηρος όλα τα καυστικά λόγια του Θερσίτη. Αυτή είναι η Δημοκρατία όπως εκκολάφτηκε από τους Έλληνες.

Reply
Παναγιώτης Χ. Δημητρίου 19 May 2020 at 07:18

Κύριε Peter Panda, ευχαριστώ για το σχόλιό σου, με την ουσία του οποίου διαφωνώ πλήρως:
1ον) Διότι ναι μεν οφείλουμε να σεβόμαστε το θεσμό του Προέδρου της Δημοκρατίας, όχι όμως απαραιτήτως και το πρόσωπο το οποίο τυχαίνει να κατέχει τη θέση αυτή. Ο (αλληλο-) σεβασμός είναι οδός διπλής κυκλοφορίας: Σε σέβομαι μέχρι να μου αποδείξεις ότι εσύ δεν με σέβεσαι. Με αυτά που είπε η άρτι ενθρονισθείσα Πρόεδρος της Δημοκρατίας όχι μόνο δείχνει ότι δεν με σέβεται, αλλά επιπλέον με έπεισε ότι στα επόμενα πέντε χρόνια έχουμε να ακούσουμε πολλές παρόμοιες ανοησίες από το στόμα της. Και αυτό είναι που μου προκαλεί μία απέραντη κατάθλιψη διότι ο ΠτΔ ακριβώς καθώς αντιπροσωπεύει όλους εμάς, δεν επιτρέπεται να …”εκτοξεύει” ΠΡΟΚΑΤ διαγγέλματα και μάλιστα υπόπτου προελεύσεως. Αντιθέτως, οφείλει η κάθε δημόσια τοποθέτησή του να χαρακτηρίζεται από συγκροτημένη σκέψη και φιλοσοφική διάθεση.

2ον) Αν δεν κάνω λάθος το εδάφιο είναι από τις πράξεις των Αποστόλων (δεν έχω πρόχειρη την αρίθμηση) και πρόκειται για λόγια του Αποστόλου Παύλου; Αν θυμάμαι καλά μεταφράζεται ως “δεν θέλεις να κακολογήσεις τους κριτές σου ούτε θέλεις να καταραστείς τον άρχοντα του λαού σου”. Οπότε εμένα δεν με πιάνει, άλλο πράγμα κακολογώ που λες εσύ και άλλο καταριέμαι. Εγώ κατάρες δεν έριξα απλώς μας προϊδεάζω για τα χάλια που επέρχονται κατά την διάρκεια της θητείας της …Κατίνας.

και 3ον) Αυτά τα ευτράπελα που μας λες για τα κακά λόγια που γυρίζουν στα μούτρα μας, μόνον ως το παραλήρημα ενός φανατικά προσκολλημένου στην θεωρία της δημοκρατίας ως πολίτευμα μπορούν να χαρακτηριστούν. Στην πράξη όμως, όσο απλά και αν προσπαθήσεις να μας το πεις, η αλήθεια δυστυχώς είναι ότι διαστρεβλώνεις το πραγματικό νόημα της Αγίας Γραφής προκειμένου να μας πείσεις, άσε που αυτά που λες όντως ισχύουν σε μία πραγματική Δημοκρατία με Δέλτα κεφαλαίο, αλλά σίγουρα όχι στο παπατζιλίκι της σύγχρονης “ελληνικής δημοκρατίας” (τα εισαγωγικά και με Δέλτα μικρό γιατί ούτε ελληνική ούτε δημοκρατία είναι).

Και για να μην υπάρχει καμία αμφιβολία στην ομήγυρη, αν το πολίτευμα που έχουμε σήμερα στην Ελλάδα εσύ το θεωρείς Δημοκρατία, εγώ ευθαρσώς δηλώνω …αντιδημοκράτης!

Reply
Πατριώτης 19 May 2020 at 12:51

@ Antreas Pantazis

Ομόφυλος μπορεί να σημαίνει τής αυτής φυλής, αλλά και τού αυτού φύλου. Στην τελευταία περίπτωση, δεν μπορεί να το αντικαταστήσει η λέξη ομοφυλόφιλος, που σημαίνει άτομο αισθανόμενο σεξουαλική έλξη προς άτομα του ίδιου φύλου. Ένα ζευγάρι ομοφυλοφίλων είναι ομόφυλο (ζευγάρι τού αυτού φύλου) και όχι ομοφυλόφιλο. Πώς αλλιώς να το πείτε;

Reply
Πατριώτης 3 June 2020 at 18:25

Δεν είμαι βέβαιος αν η γυναίκα αυτή τα λέει μετά λόγου γνώσεως, ή τής ξεφεύγουν. Και δεν είναι λίγες οι κοτσάνες που έχει πει μέχρι στιγμής. Τώρα έκαμε το θαύμα της και στην… “διασυνοριακή” Θράκη:

ΠτΔ Κ.Σακελλαροπούλου: «Η διασυνοριακή Θράκη ιστορικά ήταν γέφυρα συνύπαρξης πολιτισμών κι έτσι μπορεί να ξαναγίνει»

Ξεθάρρεψε το «τουρκικό κόμμα» Θράκης από τις δηλώσεις της Κ.Σακελλαροπούλου: «Έπρεπε να επισκεφτείτε κι εμάς»

Μήπως κάποιος να την μαζέψει;

Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.